Auteur Topic: Lensplanning. Ervaringen en tips gevraagd.  (gelezen 1156 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Lensplanning. Ervaringen en tips gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2014, 17:50:27 »
Een fish eye is natuurlijk erg beperkt in zijn gebruik en zou wat mij betreft als standaard groothoek afvallen, maar meer "voor erbij" zijn (een keer leuke effecten).
De Sigma 8-16 vergelijken met de Pentax 10-17 is dus naar mijn idee appels met peren vergelijken.
Als je landschapsfotografie wil doen, dan is de Sigma 8-16 een perfecte keuze.
Het gerucht gaat dat de Sigma niet meer in Pentax vatting beschikbaar zou zijn, maar volgens de Sigma site nog wel.

Voor wat betreft "bloemetjes en de bijtjes", tja, daar zou ik toch gezien je budget voor een "ouderdewetse" M-50 mm f/1.7 gaan. Ik draag ook een bril en vind handmatig scherpstellen geen enkel probleem, maar goed, dat kan persoonlijk zijn natuurlijk. Zeker bij dit soort onderwerpen stel ik vaak toch handmatig scherp omdat bepalen van scherpte bij dit soort foto's belangrijk is.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2014, 17:50:27 »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2014, 16:21:36 »
Klopt de 10-17 van Pentax weer wel  :D

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2014, 16:12:43 »
De 8-16mm is geen fish-eye Lennart  ;)
Wel of geen fish-eye dat moet je zelf weten natuurlijk.
In de nabewerking kun je altijd nog zo'n effect aanbrengen dus........

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2014, 15:34:24 »
Hoe meer ik lees qua reviews en foto's bekijk hoe moeilijker het begint te worden  :D Wel of geen fish eye enz...
Ondertussen een aantal mensen waarmee ik altijd foto's maak een mail gestuurd  met raad enz.
Nog maar even goed nadenken dus

Serpiente

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2014, 22:33:01 »
Voor bloemen en insecten en vooral insecten op bloemen, ben ik verslingerd geraakt aan de Tamron 90 mm 2.8 Macro.
heeft een niet zo heel snelle, maar best wel goede AF. Ik vind dat ook wel handig, zeker met insecten. Ook brildragend... Bloemen inderdaad vaak handmatig... en ze staan alleen stil als het niet waait :(  Je kunt hem ook als portretlens gebruiken, maakt mooie foto's, maar je moet wel een flink eind van je onderwerp af gaan staan.

Maar er is ook een 50 mm Macro van Pentax (heb je die 50 mm er meteen bij). Ik hoor trouwens nooit iemand over die lens. Is die slecht?
http://www.cameraland.nl/objectieven/50-2-8-smc-dfa-macro-nederlands/#/pid=24438&prefid=16682

Hij is volgens mij wel erg scherp. De AF is alleen traag en voor gewoon gebruik is F2.8 bij een 50mm niet super lichtsterk. Maar goed deze is leuk voor bloemen en kikkers, maar voor insecten niet zo. Maar goed, kikkers kun je al prima met de 35mm macro doen.

De 10-17 is wel interessant omdat je er echt close-ups mee kunt maken (grote vergroting en van heel dichtbij scherp te stellen).

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2014, 22:27:51 »
Voor bloemen en insecten en vooral insecten op bloemen, ben ik verslingerd geraakt aan de Tamron 90 mm 2.8 Macro.
heeft een niet zo heel snelle, maar best wel goede AF. Ik vind dat ook wel handig, zeker met insecten. Ook brildragend... Bloemen inderdaad vaak handmatig... en ze staan alleen stil als het niet waait :(  Je kunt hem ook als portretlens gebruiken, maakt mooie foto's, maar je moet wel een flink eind van je onderwerp af gaan staan.

Maar er is ook een 50 mm Macro van Pentax (heb je die 50 mm er meteen bij). Ik hoor trouwens nooit iemand over die lens. Is die slecht?
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2014, 21:47:13 »

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2014, 21:39:16 »
Robbie heeft er een te koop  :)
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35183.0

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2014, 21:28:04 »
Qua ultra wide wil ik wel een fish eye. Dit effect vind ik erg gaaf als ik het de laatste tijd bekijk op bijvoorbeeld de PPG. Hier gaat het vooral tussen de Sigma 8-16 en de Pentax 10-17. Hierbij is de prijs van de Pentax wel erg aantrekkelijk.

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het beeldvlak van de DA 50mm f1,8. Als deze op minimale scherpstelafstand zo'n 10 cm groot is dan zou dit prima voldoen voor de bloemen en insecten. 

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2014, 20:59:41 »
Het ligt er maar net aan wat voor budget je hebt en naar welke kwaliteit je streeft, een lens die specifiek gemaakt is voor een bepaalde discipline 'zou' de beste kwaliteit 'kunnen' leveren.
Voor bloemen en insecten kun je een macrolens kopen maar dit kan ook met een simpele 50mm (een DA* 55mm 1.4 of een FA 50mm 1.4) en een setje tussenringen en/of close-up filters.
Deze 50mm kun je dan ook weer als portretlens gebruiken, een macrolens kun je evengoed gebruiken als portretlens etc.....
Voor groothoek is het relatief simpel: een gecorrigeerde of fish-eye lens & wel of geen schroefdraad voor filters.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2014, 20:49:54 »
Aan die oude 50mm 1,7 zat ik ook te denken inderdaad. Blijf AF wel erg handig vind ik. Heb een bril en dan is MF soms best lastig  :D

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2014, 20:05:31 »
voor je bloemen, waarom niet een oude 50mm 1.7 proberen. Kun je de focus daar leggen waar je 'm hebben wilt. Je bloemen lopen niet weg. Je zult versteld staan wat je met zo'n oude lens kunt op een moderne camera.
Voor een paar tientjes heb je een pracht lensje. En je leert ook anders kijken naar je fotograferen. Eerst nadenken, even proberen en dan echt aan de slag. En je doet lekker lang met je batterijen ;D
Kun je eventueel wat macroringen bijkopen, weer voor een klein bedrag.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
Lensplanning. Ervaringen en tips gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2014, 19:08:21 »
Hey allemaal,

De komende tijd wil ik mijn lenscollectie uitbreiden. Dit is natuurlijk erg mooi maar ook lastig  :D Daarom wil ik jullie hulp vragen.
Het gaat hierbij om ervaringen en tips. Afhankelijk van de prijs kan ik dan 1 of meerdere lenzen kopen en de rest plannen voor een latere datum. Momenteel heb ik 3 lenzen.

- Sigma 150-500
- Tamron 18-200
- Pentax 35mm 2,4

Met deze lenzen ben ik heel erg blij en werken prima voor me. Dan weten jullie ook een beetje mijn niveau van wat ik goed vind
qua kwaliteit. Ik wil alleen wat gaten vullen en extra's toevoegen. Overlap vind ik geen enorme ramp.
De situaties waar ik betere uberhaupt lenzen voor wil hebben zijn: Landschap, bloemen, insecten, portret en experiment.

Landschap: (Sigma 8-16, Sigma 10-20, Pentax 10-17)
Wat ik wil:
- Breder dan 18mm
- Sommige delen erg dichtbij zetten in een landschap met de rest op de achtergrond. (fish-eye perspectief)

Bloemen/ insecten: (Tamron 90mm macro, Tamron 70-200 f2,8?, Pentax 50mm 1,8?)
- Beeldveld van zo'n 4 cm op de langste zijde. Dit voor bloemen en grotere insecten. Macro is niet echt mijn doel. Meer dingen als vlinders, libelle, kleine kikkertjes en bloemen beeldvullend kunnen krijgen. Momenteel gebruik ik hier de Tamron op 200mm voor maar dan heb je een te grote DOF om het onderwerp mooi te isoleren.

Experiment: (Pentax 50mm 1,8)
- Onderwerpen dichtbij met een kleine DOF. Met onderwerp bedoel ik een 10 cm als beeld en groter. Valt een beetje samen met het vorige.

Al met al zijn er dus 4 lenstypes die hieruit komen:

- Een macro
- Een ultrawide
- Een niftyfifty
- Een lichtsterke zoom

Zijn er echter dingen die ik samen kan voegen? Zouden die bloemen en vlinders ook met die 70-200 of 50mm kunnen? Welke ultrawide zouden jullie daarnaast kiezen? Enz. Ik zou dus graag van jullie ervaringen en gedachtegangen horen (en foto's misschien) zodat ik een goed beeld kan vormen van welke lenzen ik wil hebben en welke ik dan misschien eerst zou willen hebben.

Qua locatie heb ik hiervoor gekozen omdat het eigenlijk zoom en prime lenzen door elkaar zijn.