Auteur Topic: Keuze macro en groothoek lens  (gelezen 2347 keer)

Serpiente

• Gast
Re: Keuze macro en groothoek lens
« Reactie #15 Gepost op: 26 december 2013, 22:31:07 »
Met macro evwen jezelf afvragen wat je wil gaan fotograferen. Beestjes, dan is de 100 mm aan te raden (meer afstand) of bloemen etc, dan zou je met de 35 mm macro ltd of een 70 mm macro ook nog uit de voeten kunnen.
Met een 35 Ltd macro kun je anders heel goed dieren fotograferen. Met een >70mm kun je wel weer een krappere DOF gebruiken. :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 26 december 2013, 22:31:07 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 26 december 2013, 14:07:21 »
Het beste werkt zo een opzetsysteem. Filter is namelijk groter dan de lensdiameter dus minder kans op vignettering.
Mee eens dat een opschroef filter handiger is, maar als je met een geleidelijk verlopend ND filter werkt, moet je dit omhoog en omlaag kunnen schuiven.
Al;s dit in je opschroef filter zit, moet je namelijk de horizon altijd op één plek hebben en ben je dus erg beperkt. Op zulke momenten is zo een filtersysteem dus handiger.
En je kunt het middels adapters op meer lenzen gebruiken omdat je niet meer aan je filtermaat vast zit.

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2013, 12:25:04 »
Ha Edzo, dank je. Ik heb bere veel zin om met de macro aan de slag te gaan. Als je de filters uit je eerdere topic met verwijzingen naar de website met filters voor de 8-16 bedoelt wordt dit bij elkaar een dure aangelegenheid.  Die constructie is eigenlijk het enige wat ik niet heel handig vind omdat je  op de lens zelf geen filters kan schroeven. Uiteindelijk is het geen probleem een polarisatiefilter b.v. heb ik tot nu toe alleen in het buitenland gebruikt met hele felle luchten. Maar al met al dat is weer een luxe zorg voor volgend jaar.

Vr Gr Sander

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 25 december 2013, 22:49:55 »
Hoi allemaal, ik heb vandaag de knoop door gehakt en mezelf getrakteerd op de Pentax 100mm f2.8 WR macrolens. WR en de testresultaten van diverse sites en jullie ervaring/mening heeft me over de streep getrokken. Vandaag besteld bij Cameratools waar deze lens frappant genoeg voorzien was van een relatief bescheiden prijsje. De Sigma 8-16mm til ik over het nieuwe jaar heen. Tussentijds ook via een forumlid in de "te koop" hoek nog een DA50mm op de kop getikt, kan weer lekker tegen aan  ;D.
Bedankt en fijne feestdagen.

vr gr Sander

Veel plezier er mee Sander!!

Ik weet niet waar je precies woont, maar je zou de Sigma 8-16 ook eens bij iemand uit kunnen gaan proberen?

Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik de Lucriot filterset voor de Sigma 8-16 mm aanschaffen. Ik wacht nog even op antwoord van Lucroit over het leverbaar worden van een circulair polarisatiefilter voor de Sigma 8-16 mm naast de reeds leverbare 165 mm HiTech filters. Dan heeft de Sigma dus zelfs een circulair polarisatiefilter, welke je ook (met andere verloopringen) op andere lenzen kunt gebruiken (ook die vraag heb ik bij Lucroit neergelegd).

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2013, 15:54:31 »
Hoi allemaal, ik heb vandaag de knoop door gehakt en mezelf getrakteerd op de Pentax 100mm f2.8 WR macrolens. WR en de testresultaten van diverse sites en jullie ervaring/mening heeft me over de streep getrokken. Vandaag besteld bij Cameratools waar deze lens frappant genoeg voorzien was van een relatief bescheiden prijsje. De Sigma 8-16mm til ik over het nieuwe jaar heen. Tussentijds ook via een forumlid in de "te koop" hoek nog een DA50mm op de kop getikt, kan weer lekker tegen aan  ;D.
Bedankt en fijne feestdagen.

vr gr Sander

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2013, 23:41:30 »
Bij macro stel je toch altijd handmatig scherp? Dus die stille AF vind ik zelf niet echt een pré.
Wel inderdaad de interne focus, maar of dat voor de ringflitser echt veel uitmaakt is ook de vraag.
De WR vind ik zelf meer een pré eigenlijk.

Met een IF lens is automatisch scherpstellen met voldoende licht goed te doen in af-continue stand (een tip trouwens  ;) ).
Er hoeft per slot van rekening minder massa verplaatst te worden dus het gaat ook veel sneller dan non-IF lenzen.
Als je met accessoires gaat werken zoals een ringflitser dan heb je hier ook geen hinder van.
Manuele focus is nog wel nodig bij zeer extreme vergrotingen, als je met converters/tussenringen gaat werken of bij zeer weinig licht.
Hoewel dat laatste ook weer weerlegd kan worden want als je een macroflitser hebt dan zet je even een lichtje aan en dan is het probleem opgelost....

Om nog wat verder in te haken op licht, hoe verder je uitvergroot met een macrolens des te meer lichtverlies er optreed.
De F/2.8 die een fabrikant opgeeft wordt alleen behaald in het verste gebied (oneindig tot bijvoorbeeld 2 meter.).
Het lichtverlies neemt ik kleine stapjes toe naarmate je dichterbij scherpsteld.
Wat het exacte verloop van de  sigma/pentax is weet ik niet maar op de kortste afstand zal het ongeveer neerkomen op een effectieve lichtopbrengst van F/4.8 tot F/5.6.
Dit is niet echt een probleem want met macro gebruik je vaak een kleiner diafragma dan dit (tussen de F/11 en F/22).
Maar dat zijn uitdagingen voor later  ;)

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2013, 21:34:47 »
De Pentax overigens heeft toch ook interne focus en schuift toch niet uit? Zoekende vind ik hier niets over en onder afbeeldingen in Google lijkt deze ook 1 geheel te zijn.

Gr Sander

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2013, 18:54:43 »
Macro:

Ik zou een macrolens kopen met stille AF, optische stabilisatie en IF (interne focus, de lens behoudt dan één vaste lengte).
Vooral dat laatste is zeer handig want er zijn een hoop macrolenzen die naarmate je dichterbij scherpsteld 'langer' worden.
Dat kan niet alleen hinderlijk zijn als je met accessoires gaat werken (ringflitser, vergrootfilters etc.) maar het kan ook je onderwerp verjagen omdat je lens 'beweegt' of dat je per ongeluk tegen een takje aanstoot o.i.d.

Bij macro stel je toch altijd handmatig scherp? Dus die stille AF vind ik zelf niet echt een pré.
Wel inderdaad de interne focus, maar of dat voor de ringflitser echt veel uitmaakt is ook de vraag.
De WR vind ik zelf meer een pré eigenlijk.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2013, 18:51:36 »
Alleen passen er geen filters op , misschien ook goed om in het achterhoofd te houden.

Op de Sigma 8-16 mm passen wel degelijk filters, echter wel prijzige maar dan ook wel zeer goede oplossing (lucroit filterhouder met HiTech filters, 165 mm dus geen enkele last van vignetering).

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2013, 17:30:46 »
Dag allemaal, vast bedankt voor de feedback, ervaringen en nuttige tips. Hier kan ik zeker wat mee. Ik neig qua keuze, had namelijk al wel een voorkeur naar de 8-16 Sigma maar twijfel nog voor wat macro betreft tussen de Sigma 105 en de Pentax 100. Deze laatste hebben eigenschappen die me aanspreken zoals de if en de prijs met inderdaad de cashback. Daarnaast is de Pentax WR.  Ik denk dat 2 Sigma's mij wel bieden wat ik wil een enorme groothoek wat voor m'n stadsfotografie uitkomt en een goede kwaliteit voor macro en dan met name voor insecten. Luxeproblemen allemaal  :D gelukkig heb ik de tijd om er rustig over na te denken en tot een goede keuze te komen.

Fijne avond en vast fijne feestdagen

Vr Gr Sander

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2013, 22:41:48 »
Ik heb ervaring met beide disciplines dus ik zal een poging doen om wat tips te geven.

Groothoek:
Hoe minder mm's de lens heeft hoe meer groothoek (logisch  :afro: ) maar wat vaak vergeten word is dat de kans op perspectief vervorming groter word.
Als je vervormingsvrije foto's wilt maken van bijvoorbeeld interieurs dan gaat de moeilijkheidsgraad flink omhoog als het aantal mm's lager word. 
Ga ook na of je filters wilt gebruiken want bij objectieven zoals de 8-16 kan dat alleen met zeer kostbare systemen i.p.v. de goedkopere opschroef filters.
Als je zoveel mogelijk groothoek wilt hebben dan is de 8-16mm keuze nr. 1 maar als je filters wilt gebruiken dan zou ik voor een 10-20 3.5-4.5 (77mm) of een DA 12-24mm (77mm) gaan.

Macro:

Ik zou een macrolens kopen met stille AF, optische stabilisatie en IF (interne focus, de lens behoudt dan één vaste lengte).
Vooral dat laatste is zeer handig want er zijn een hoop macrolenzen die naarmate je dichterbij scherpsteld 'langer' worden.
Dat kan niet alleen hinderlijk zijn als je met accessoires gaat werken (ringflitser, vergrootfilters etc.) maar het kan ook je onderwerp verjagen omdat je lens 'beweegt' of dat je per ongeluk tegen een takje aanstoot o.i.d.
De enigste lens voor Pentax die deze kwaliteiten heeft is de Sigma 105mm 2.8 OS waar nu geloof ik ook cashback op zit.

Ik zou dus in ieder geval, als het budget het toelaat, een Sigma 105mm OS kopen.
De groothoeklens hangt sterk af van persoonlijke voorkeuren (wel/geen filterschroefdraad & budget).
Als je met filters wilt gaan werken dan is de 10-20 veruit het voordeligst dus daar zou mijn keuze op vallen.
Je houdt dan evt. nog geld over voor een mooi setje ND filters en een statief  :)
« Laatst bewerkt op: 22 december 2013, 22:59:03 door Berend »

Offline Guus74

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2013, 22:08:50 »
Mee eens!
De Sigma 8-16 mm is echt heel bijzonder qua bereik en resultaten. Buitenaards bijna qua resultaten, mits je de lens maar horizontaal houdt........
Ga je iets omhoog of omlaag, dan krijg je overigens heel creatieve effecten. Het is wel een lens om even "te leren kennen", maar als je hem onder de knie hebt is die geweldig en zou ik geen andere meer wensen eigenlijk.

Alleen passen er geen filters op , misschien ook goed om in het achterhoofd te houden.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2013, 21:38:15 »
Groothoek zou ik zeker voor de 8-16 gaan. Die 2(4) MM merk je echt enorm in het groothoek bereik! Als je 1x met de 8-16 werkt mis je die 2mm bij elke andere groothoek!

Mee eens!
De Sigma 8-16 mm is echt heel bijzonder qua bereik en resultaten. Buitenaards bijna qua resultaten, mits je de lens maar horizontaal houdt........
Ga je iets omhoog of omlaag, dan krijg je overigens heel creatieve effecten. Het is wel een lens om even "te leren kennen", maar als je hem onder de knie hebt is die geweldig en zou ik geen andere meer wensen eigenlijk.

Voor macro is de 100 mm WR van Pentax interessant, maar ook de Tamron 90 mm (ik weet niet of het nieuwe model nog in Pentax mount geleverd wordt eigenlijk, mij staat bij van niet).
Met macro evwen jezelf afvragen wat je wil gaan fotograferen. Beestjes, dan is de 100 mm aan te raden (meer afstand) of bloemen etc, dan zou je met de 35 mm macro ltd of een 70 mm macro ook nog uit de voeten kunnen.

Als macro zou ik de Pentax nemen, alleen al vanwege de WR!

Dat is ook de reden dat ik hem gekozen heb en vaak in nattigheid of stof gelegen. Dan geeft de WR je wel rust moet ik zeggen.

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2013, 21:35:34 »
Als groothoek zou ik de Sigma kiezen (heb zelf de Pentax 12-24, heel fijne lens, maar 8-16 is pas echte groothoek! De 10-24 Sigma is geen alternatief)
Als macro zou ik de Pentax nemen, alleen al vanwege de WR!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
Keuze macro en groothoek lens
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2013, 21:04:18 »
Beste leden, na een poosje geëxperimenteerd te hebben met een manuele macro-lens van Vivitar en een groothoeklens van Sun ben ik er wel uit waar mijn absolute interesse ligt aangaande fotografie, het moest alleen even bevestigd worden. Het is tijd om te zoeken naar een automatische macro en groothoeklens.
Ik heb inmiddels veel gelezen op het forum, foto's gezien, testen doorgespit maar wie kan mij vertellen waar ik goed aan doe en waarom.

- Macro Sigma 105 mm, f2.8 of de Pentax 100mm, f2.8 WR?
- Groothoek Sigma 8-16mm of Sigma 10-20mm of de Pentax 12-24mm?

De testen zijn wat dat betreft ook niet eenduidig voor wat resultaten betreft, zodra de ene langer op de markt is kost dit al punten terwijl dit geen moer zo moeten uitmaken, goed is goed ondanks looptijd.
Pentax groothoek is fors aan de prijs en  als ik de marcolenzen bekijk en de foto's van forumleden met beide lenzen ziet het er beide top uit. Kortom ik weet het niet meer behalve het prijsverschil.

Vast bedankt voor jullie bijdrage en mening.

Vr gr Sander