Ik heb ervaring met beide disciplines dus ik zal een poging doen om wat tips te geven.
Groothoek:
Hoe minder mm's de lens heeft hoe meer groothoek (logisch :afro: ) maar wat vaak vergeten word is dat de kans op perspectief vervorming groter word.
Als je vervormingsvrije foto's wilt maken van bijvoorbeeld interieurs dan gaat de moeilijkheidsgraad flink omhoog als het aantal mm's lager word.
Ga ook na of je filters wilt gebruiken want bij objectieven zoals de 8-16 kan dat alleen met zeer kostbare systemen i.p.v. de goedkopere opschroef filters.
Als je zoveel mogelijk groothoek wilt hebben dan is de 8-16mm keuze nr. 1 maar als je filters wilt gebruiken dan zou ik voor een 10-20 3.5-4.5 (77mm) of een DA 12-24mm (77mm) gaan.
Macro:
Ik zou een macrolens kopen met stille AF, optische stabilisatie en IF (interne focus, de lens behoudt dan één vaste lengte).
Vooral dat laatste is zeer handig want er zijn een hoop macrolenzen die naarmate je dichterbij scherpsteld 'langer' worden.
Dat kan niet alleen hinderlijk zijn als je met accessoires gaat werken (ringflitser, vergrootfilters etc.) maar het kan ook je onderwerp verjagen omdat je lens 'beweegt' of dat je per ongeluk tegen een takje aanstoot o.i.d.
De enigste lens voor Pentax die deze kwaliteiten heeft is de Sigma 105mm 2.8 OS waar nu geloof ik ook cashback op zit.
Ik zou dus in ieder geval, als het budget het toelaat, een Sigma 105mm OS kopen.
De groothoeklens hangt sterk af van persoonlijke voorkeuren (wel/geen filterschroefdraad & budget).
Als je met filters wilt gaan werken dan is de 10-20 veruit het voordeligst dus daar zou mijn keuze op vallen.
Je houdt dan evt. nog geld over voor een mooi setje ND filters en een statief