Over die softwarematige vs non softwarematige iso: neem aan dat je bedoelt datgene dat buiten het native bereik van de K5 valt ? Wist niet dat dat invloed had op de kwaliteit van de RAW. Hoe werkt dat dan ?
Ik bedoelde inderdaad het native iso-bereik, de meeste sensoren hebben een effectief iso bereik van 100 tot 1600 alles hierboven of onder zijn softwareomzettingen.
Iso 50 is bijvoorbeeld een iso 100 opname die overbelicht is en die vervolgens gedrukt wordt door -1 EV compensatie.
Dit trucje zorgt ervoor dat je een langere sluitertijd in kunt stellen maar je levert wel redelijk veel dynamisch bereik in.
Andersom wordt dit ook toegepast op bijvoorbeeld iso 3200 feitelijk is dit een iso 1600 opname die +1 EV overbelicht wordt.
Naast het feit dat je dynamisch bereik inlevert past de camera ook een ruisalgoritme toe waardoor je details gaat verliezen.
We zijn er nog niet want de meeste fabrikanten verwerken ook softwaretoepassingen binnen het native bereik puur en alleen om een balans te vinden die de consument aantrekkelijk vind.
Het is merkwaardig dat Sony's camera's vaak meer ruis bevatten dan toestellen met dezelfde hardware, dat komt dus door het bovengenoemde.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar volgens mij kiest Sony ervoor om deze concessies in dynamisch bereik en ruis/detail zoveel mogelijk over te laten aan de klant.
Of ze doen dit om te besparen op de processor want al die aanpassingen die in de camera gebeuren vereist ook meer rekenkracht.
Hierbovenop bieden fabrikanten ook nog de optie om het dynamisch bereik te 'vergroten' met D-Range of Active D-Lighting.
Klinkt zeer geavanceerd en hi-tech maar het zijn feitelijk software presets die de camera voor jou kiest waarbij de curves verlegt worden in de hooglicht -en schaduwgebieden.
Als je dit uit hebt staan heb je hier dus volledig zelf invloed op......
Om nog maar eens te benadrukken hoe belachelijk groot het bereik is van een RAW bestand, fabrikanten maken er dankbaar gebruik van om er concurrentievoordeel uit te behalen :evil: