Auteur Topic: Deze mail schreef ik aan een buurman  (gelezen 1657 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Deze mail schreef ik aan een buurman
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2013, 20:29:31 »
Wat een nare ervaring, Ties! Bah!
Ik hoop dat je er met een goed gesprek uit kunt komen en de eventuele schade aan je camera vergoed wordt.....is meestal een fijnere manier dan afdwingen van schadevergoeding en strafvervolging.

Overigens vind ik de K-5 er - zeker op afstand - niet professioneel uitzien....bij prof camera's hebben de meeste grotere camera's voor ogen. De K-5 is een relatief kleine camera....gebruik je 'em zonder grip en bijv met de DA35 F/2.4 dan heb je een minder opvallende combi in je handen.

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2013, 20:32:34 door EviZ »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2013, 20:29:31 »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:24:16 »
Jemig wat een gebeurtenis! Kan me voorstellen dat je aangedaan bent. Heel naar allemaal en ik hoop dat het goed komt. Hoe dan ook is een schadevergoeding op zijn plaats, maar belangrijker nog is denk ik de emotionele impact. Ik hoop dat het toch nog goed opgelost wordt. Misschien was die mensen zelf kort geleden iets akeligs overkomen dat ze zo reageerden. Dat hoop ik dan maar. Niet dat dat een excuus is, maar het relativeert wel en misschien kan je het dan beter een plaats te geven.

Ik zou in elk geval geen overhaaste beslissingen nemen en je camera verkopen. Ik snap enigszins hoe en wat, maar we leven in een vrij land met een rechtstaat. Ik denk ook niet dat je er zelf uiteindelijk blij van wordt, hoewel het nu misschien wel als een uitweg voelt.
Verfoond vanaf mijn iStuur

RonHendriks

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:06:18 »
Als je op straat gaat feesten geef je het gevoel van geborgenheid en de eigen kring vrijwillig weg!

Ik heb in mijn studententijd wel eens dronken in mijn onderbroek op straat gelegen voor een gesloten voordeur van mijn studentenhuis. Daar is helemaal niks mis mee en kan gebeuren. Het is niet meer dan een mooie herinnering uit het leven. Echter nu staat dat meteen op facebook en twitter en dat verandert zo'n hele gebeurtenis.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:00:11 »
.....geborgenheid en een feest in eigen kring h.....
Als je op straat gaat feesten geef je het gevoel van geborgenheid en de eigen kring vrijwillig weg!

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2013, 18:52:30 »
Eigenlijk is het triest dat we ons leven en ons handelen laten bepalen door tuig van de richel dat met lichamelijk en verbaal geweld optreedt in een groep.  Nu is het het fotograferen van mensen op straat, straks gaat het om het parkeren van je auto op een plek waar "de mijne altijd staat" en meer van dit soort kleine ergernissen.  We slikken alleen maar en gaan dit soort mensen uit de weg en kijken steeds bang over onze schouder om te zien of ons handelen wel goedgekeurd wordt. Naar mijn mening kan en moet er aangifte gedaan worden. Vrienden zullen het toch nooit meer worden.
Vergeet een belangrijk ding niet. Tegenwoordig vind iedereen het normaal om alles en iedereen in de openbare ruimte te fotograferen en filmen. Waar we ons nog verwonderen om de prachtige straatfoto's van Parijs uit de vorige eeuw is er tegenwoordig geen enkele rem meer op het nemen van een triljoen foto's. Het gevoel van geborgenheid en een feest in eigen kring hebben is een vreemd iets geworden, want er zijn altijd wel vreemden die zich even met jouw leven komen bemoeien.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2013, 18:43:58 »
Eigenlijk is het triest dat we ons leven en ons handelen laten bepalen door tuig van de richel dat met lichamelijk en verbaal geweld optreedt in een groep.  Nu is het het fotograferen van mensen op straat, straks gaat het om het parkeren van je auto op een plek waar "de mijne altijd staat" en meer van dit soort kleine ergernissen.  We slikken alleen maar en gaan dit soort mensen uit de weg en kijken steeds bang over onze schouder om te zien of ons handelen wel goedgekeurd wordt. Naar mijn mening kan en moet er aangifte gedaan worden. Vrienden zullen het toch nooit meer worden.

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2013, 18:32:49 »
Wat een onzinnige gebeurtenis, en wat een ellende dat je fysiek bedreigt wordt voor het maken van foto's.
Het lijkt me een onzinnige actie om een andere camera te willen omdat de K5 te professioneel is.
Maar, ik snap best dat je aan het nadenken bent over het vervolg - daar wens ik je sterkte bij!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2013, 16:36:34 »
Tsja dat is een lastig iets en ik geloof meteen dat het een enorme indruk op je maakt. Het zal je ook (zeker de eerste tijd) veranderen als fotograaf, want zoiets zit in je achterhoofd en je behoefte aan sommige foto's zal flink getemperd zijn. Ik hoop dat er een goed gesprek kan zijn met de buur, want dat zou het geheel toch nog een aangenaam einde kunnen geven.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2013, 15:15:16 »
Door die zin over de telegraaf fotograaf lijkt het trouwens alsof het over een "bekende" Nederlander gaat. Als dat zo is zou ik er helemaal eens goed over nadenken...

Een bekende Nederlander zou wel zo ? ? ? ? ? .......
Humm  laat maar dit gaat te veel offtopic....

Heel veel sterkte man ....  en hopelijk komen jullie er gezamenlijk uit ..  anders is er maar 1 mogelijkheid ..  ongeacht wie het is .. 

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2013, 15:13:18 »
Dank iedereen! Ik heb idd ook gedacht aan aangifte doen, maar wil de reactie op deze mail afwachten. Deze man is normaliter heel aardig. Ik snap er weinig van. Feit is wel dat hij me niet herkende. Het is geen bekende Nederlander.
Ik hou jullie op de hoogte.

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2013, 14:48:24 »
Wat een verhaal Ties. Ik kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent. En je bent geïntimideerd, dat gevoel gaat ook niet zo maar weg. Volgens mij is het heel goed het hier over te hebben, hulde dat je dat ook hier doet. Ik neem ook aan dat je het er met vrienden/familie over hebt, vooral doen, dat helpt om alles een plekje te geven. Denk rustig na wat nu verder te doen, daar kom je vast wel uit maar geef het een paar dagen om alles op een rijtje te zetten. Sterkte.
Verliefd op de K-1

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2013, 13:24:06 »
Door die zin over de telegraaf fotograaf lijkt het trouwens alsof het over een "bekende" Nederlander gaat. Als dat zo is zou ik er helemaal eens goed over nadenken...

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:54:54 »
In jouw mail stel jij je open op. Jij zit met een rotgevoel en met materiële schade. Dat moet hersteld. Dat kan via overleg; jij laat daarvoor met jouw mail voldoende ruime. Als er via de weg van de dialoog geen 'genoegdoening' voor jou komt, kun je altijd de formele weg kiezen. Op menselijk gebied leidt dat meestal niet tot verzoening, meestal tot een eigen (on)gelijk. Sterkte en laat deze gebeurtenis het plezier in de fotografie niet bederven.

Groeten,

Ron

Wat een klote situatie! En helemaal als er materialen en/of emotionele schade bij komt kijken. Ik ben van mening dat Ron eea al goed heeft verwoord. 
Aangezien het je buren zijn (die je vaker zult tegenkomen), zou ik niet direct aangifte gaan doen. Eerst kijken of de weg van een open dialoog iets oplevert, met de email heb je al een goede eerste stap gezet.
Aangifte doen kan immers altijd nog.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2013, 14:49:54 door Alien »
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Pentax rules!
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:51:36 »
In jouw mail stel jij je open op. Jij zit met een rotgevoel en met materiële schade. Dat moet hersteld. Dat kan via overleg; jij laat daarvoor met jouw mail voldoende ruime. Als er via de weg van de dialoog geen 'genoegdoening' voor jou komt, kun je altijd de formele weg kiezen. Op menselijk gebied leidt dat meestal niet tot verzoening, meestal tot een eigen (on)gelijk. Sterkte en laat deze gebeurtenis het plezier in de fotografie niet bederven.

Groeten,

Ron

Klopt, daarna pas aangifte doen. Even een antwoord op je mail afwachten.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:40:17 »
Ja, ik zou zeker aangifte gaan doen.
mensen met losse handjes moeten daar mee geconfronteerd worden. :police:
En ook even overwegen voor een schadeclaim in te dienen.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2013, 10:44:32 door JohnnieS »

Offline ventaxian

• Pentaxian
  • **
  • Zie je wel!
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:40:08 »

Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:18:04 »
Aangifte doen is een overweging. Ik zou vooralsnog even de weg van de samenwerking bewandelen, het zijn wel je buren. En zoals het spreekwoord luidt, beter een goede buur dan een verre vriend.

Wellicht kun je samen met de buurman spreken over een oplossing, het laatste wat ik zou willen is een megaruzie en een situatie waarin de rijdende rechter of Natascha Froger op bezoek moet komen.

Just my 2 cents...

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:17:58 »
Zeker aangifte doen, voordeel je kent de daders!!!

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:12:48 »
Ik wist het ook wel. Mijn eerste stap was aangifte. (zeker aangezien er nu speling zit op je camera).
Het slaat nergens op. Je ziet het helaas vaker. Is mij ook 2 keer gebeurt (dan wel zonder lichamelijk contact).

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:12:28 »
Ik denk dat ik aangifte zou overwegen!  :police:

Ik zou aangifte doen en een claim neerleggen.
Zijn ze helemaal van de pot gerukt ..

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2013, 09:30:51 »
Ik denk dat ik aangifte zou overwegen!  :police:

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2013, 09:27:43 »
Het eerste wat bij mij te binnen schiet is aangifte doen bij de politie.

Sterkte met deze nare situatie. En je gaat toch niet de K5 verkopen omdat die er te professioneel uitziet? Dan kun je ook geen kleine camera kopen want dan word je voor een spion aangezien  ;)
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Offline johan v.L

• Pentaxian
  • **
  • Het kan altijd beter!
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2013, 09:15:58 »
Je woont in een fijne straat  :(

Succes en laat je niet intimideren, gewoon doorgaan

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
Deze mail schreef ik aan een buurman
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2013, 08:53:24 »
Ik moet dit even laten bezinken, deze mail schreef ik gisteren aan de zoon van een buurman (enigszins aangepast aan webpublicatie).
Ik stel een vraag in deze email over waarom hij mij apart nam. Ik vermoed dat door de 'professionele uitstraling van mijn camera kwam (K5). Ik ga dit laten bezinken maar een optie vooralsnog is overstappen naar een kleinere camera (evt met verwisselbare lenzen)....

Geachte heer xxxxxxx, beste xxxxxxx,

Naar aanleiding van het incident rondom de bruiloft in de xxxx straat schrijf ik u deze mail. U gaf mij uw kaartje en bood uw verontschuldigingen aan. Waarvoor dank.
U gaf mij uw kaartje dus ik heb de vrijheid genomen om u in deze mail uit te leggen hoe het incident op mij is overgekomen.

Ik had vandaag toevallig mijn camera bij me. Ik maak wel vaker foto's op straat. Maar ik ben zeker in deze buurt voorzichtig. In mijn eigen straat leg ik toch wel eens de buurt vast. De foto's daarvan print ik uit en de mooiste geef ik aan de mensen die er bij waren. De prachtige bruiloft die ik aantrof bij mij in de straat toen ik naar huis liep, wilde ik graag vastleggen. Dit zie ik niet vaak. Schitterende jurken en pakken, een geweldige auto (waarvan ik de foto ook maar gewist heb) en hele blije mensen. Ik wilde een gelukkige gebeurtenis in mijn eigen straat vastleggen, voor eigen gebruik.

Ik was nogal geïntimideerd door de manier waarop uw vader en de heren om hem heen mij apart namen onder hardhandige fysieke dwang. Ik voelde me bedreigd door uw vader. Hij vertelde over een fotograaf van de Telegraaf die een foto van hem nam en die hij daarop bij de keel pakte. Uw vader probeerde hardhandig mijn camera af te pakken (sindsdien zit er speling tussen de lens en de body). Onder fysieke dwang, waarbij meerdere malen mijn camera werd geprobeerd af te pakken, moest ik de foto's die ik had gemaakt wissen. Uw vader dwong mij ook me te identificeren, wat natuurlijk helemaal onterecht was. Bang geworden door de grote intimiderende groep om me heen gaf ik hem mijn kaartje. Een mevrouw die er bij stond zei me dat ze het zou controleren. Ik weet niet of ik hieronder moet verstaan dat iemand later nog eens langskomt, met eventueel agressief gedrag. Identificatie was trouwens niet alleen onterecht, maar ook onnodig. Ik woon in de buurt en we groeten elkaar.

Uw vader en de heren om hem heen stonden niet in hun recht mij fysiek te intimideren, bedreigen, en me te dwingen te identificeren en foto's te wissen.
Ik stond tot nog enkele uren na het incident te trillen op mijn benen. Ik ben nog nooit geconfronteerd met een dergelijke uiting van agressie. Ik heb nog wel even nodig om deze gebeurtenis een plaats te geven.

Overigens zag ik toen ik aankwam nogal wat meer mensen de bruiloft fotograferen. Ik vraag me nog steeds af waarom uw vader mij koos uit al die mensen die ook foto's namen.

Dit is een feit: iedereen in Nederland mag in publieke ruimtes foto's nemen van alles en iedereen*. Toch had ik de foto's op hun verzoek ook zonder geschreeuw en geduw en naar aanleiding van een vriendelijke vraag ook wel gewist.

Ik heb niemand willen kwetsen of kwaad willen doen.
Als uw vader dat zou willen dan is hij van harte welkom om een keer langs te komen en de zaak bij te leggen.

Nogmaals gefeliciteerd, voor de hele familie.

Met vriendelijke groet,
Ties

*Uw vader en de andere heren die mij in de hoek duwden legden mij uit hoe de wet volgens hen in elkaar zit omtrent fotografie in de openbare ruimte. Dit is hoe het écht zit volgens de Nederlandse wet:
Uit 'Straatfotografie' van de fotografenfederatie over foto's maken op straat (dit is waar het vandaag over ging): "Je mag iedereen overal fotograferen". Zo simpel is het. Zelfs als de gefotografeerde persoon aangeeft niet gefotografeerd te willen worden mag het nog steeds.

(Over publicatie (dat was mijn intentie overigens niet): "het is het recht van degene die wordt geportretteerd zich te verzetten tegen het publiceren van dit beeld" (dus niet tegen het fotograferen.) "Dit is geen absoluut recht.", "een geportretteerde van wie ongevraagd een foto is genomen kan een redelijk belang hebben om zich tegen de publicatie van de foto te verzetten". Dat belang is overigens moeilijk te in te schatten als redelijk of niet. Maar dat is weer een andere kwestie, en in deze kwestie dus überhaupt niet aan de orde.)