Ik moet dit even laten bezinken, deze mail schreef ik gisteren aan de zoon van een buurman (enigszins aangepast aan webpublicatie).
Ik stel een vraag in deze email over waarom hij mij apart nam. Ik vermoed dat door de 'professionele uitstraling van mijn camera kwam (K5). Ik ga dit laten bezinken maar een optie vooralsnog is overstappen naar een kleinere camera (evt met verwisselbare lenzen)....
Geachte heer xxxxxxx, beste xxxxxxx,
Naar aanleiding van het incident rondom de bruiloft in de xxxx straat schrijf ik u deze mail. U gaf mij uw kaartje en bood uw verontschuldigingen aan. Waarvoor dank.
U gaf mij uw kaartje dus ik heb de vrijheid genomen om u in deze mail uit te leggen hoe het incident op mij is overgekomen.
Ik had vandaag toevallig mijn camera bij me. Ik maak wel vaker foto's op straat. Maar ik ben zeker in deze buurt voorzichtig. In mijn eigen straat leg ik toch wel eens de buurt vast. De foto's daarvan print ik uit en de mooiste geef ik aan de mensen die er bij waren. De prachtige bruiloft die ik aantrof bij mij in de straat toen ik naar huis liep, wilde ik graag vastleggen. Dit zie ik niet vaak. Schitterende jurken en pakken, een geweldige auto (waarvan ik de foto ook maar gewist heb) en hele blije mensen. Ik wilde een gelukkige gebeurtenis in mijn eigen straat vastleggen, voor eigen gebruik.
Ik was nogal geïntimideerd door de manier waarop uw vader en de heren om hem heen mij apart namen onder hardhandige fysieke dwang. Ik voelde me bedreigd door uw vader. Hij vertelde over een fotograaf van de Telegraaf die een foto van hem nam en die hij daarop bij de keel pakte. Uw vader probeerde hardhandig mijn camera af te pakken (sindsdien zit er speling tussen de lens en de body). Onder fysieke dwang, waarbij meerdere malen mijn camera werd geprobeerd af te pakken, moest ik de foto's die ik had gemaakt wissen. Uw vader dwong mij ook me te identificeren, wat natuurlijk helemaal onterecht was. Bang geworden door de grote intimiderende groep om me heen gaf ik hem mijn kaartje. Een mevrouw die er bij stond zei me dat ze het zou controleren. Ik weet niet of ik hieronder moet verstaan dat iemand later nog eens langskomt, met eventueel agressief gedrag. Identificatie was trouwens niet alleen onterecht, maar ook onnodig. Ik woon in de buurt en we groeten elkaar.
Uw vader en de heren om hem heen stonden niet in hun recht mij fysiek te intimideren, bedreigen, en me te dwingen te identificeren en foto's te wissen.
Ik stond tot nog enkele uren na het incident te trillen op mijn benen. Ik ben nog nooit geconfronteerd met een dergelijke uiting van agressie. Ik heb nog wel even nodig om deze gebeurtenis een plaats te geven.
Overigens zag ik toen ik aankwam nogal wat meer mensen de bruiloft fotograferen. Ik vraag me nog steeds af waarom uw vader mij koos uit al die mensen die ook foto's namen.
Dit is een feit: iedereen in Nederland mag in publieke ruimtes foto's nemen van alles en iedereen*. Toch had ik de foto's op hun verzoek ook zonder geschreeuw en geduw en naar aanleiding van een vriendelijke vraag ook wel gewist.
Ik heb niemand willen kwetsen of kwaad willen doen.
Als uw vader dat zou willen dan is hij van harte welkom om een keer langs te komen en de zaak bij te leggen.
Nogmaals gefeliciteerd, voor de hele familie.
Met vriendelijke groet,
Ties
*Uw vader en de andere heren die mij in de hoek duwden legden mij uit hoe de wet volgens hen in elkaar zit omtrent fotografie in de openbare ruimte. Dit is hoe het écht zit volgens de Nederlandse wet:
Uit 'Straatfotografie' van de fotografenfederatie over foto's maken op straat (dit is waar het vandaag over ging): "Je mag iedereen overal fotograferen". Zo simpel is het. Zelfs als de gefotografeerde persoon aangeeft niet gefotografeerd te willen worden mag het nog steeds.
(Over publicatie (dat was mijn intentie overigens niet): "het is het recht van degene die wordt geportretteerd zich te verzetten tegen het publiceren van dit beeld" (dus niet tegen het fotograferen.) "Dit is geen absoluut recht.", "een geportretteerde van wie ongevraagd een foto is genomen kan een redelijk belang hebben om zich tegen de publicatie van de foto te verzetten". Dat belang is overigens moeilijk te in te schatten als redelijk of niet. Maar dat is weer een andere kwestie, en in deze kwestie dus überhaupt niet aan de orde.)