Auteur Topic: Kiron / Lester a dine 105 mm macro  (gelezen 2258 keer)

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
Re: Kiron / Lester a dine 105 mm macro
« Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2013, 20:44:09 »
Voor zover mij bekend is, is Kiron een merk dat gemaakt werd door een aantal ingenieurs die ruzie kregen met het werkgever Nikor (de lenzen van Nikon) en toen zelf een fabriek gestart zijn. Vandaar ook de verbastering van de letters van Nikor naar  Kiron.
Fotografeer zelf tot volle tevredenheid  met een Kiron 70-200 .
Heb nagenoeg dezelfde kwaliteit als de oudere Nikorlenzen, kosten alleen aanmerkelijk minder

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313&_nkw=kiron&_sacat=0&_from=R40

gr. Joop

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2013, 20:44:09 »

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2013, 16:48:07 »
Proficiat en laat de foto's maar komen  :)

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2013, 16:18:33 »
Dank je, heb hem binnen en ben blij verrast met de resultaten, erg scherp tot poriën niveau.  ;D hij is volledig manueel dus ik moet met insecten en dergelijke de aandacht er goed bij houden maar zoals gezegd, erg mooie resultaten ook met portretten. Blij voor een prikkie.

Gr. Sander

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Pentax rules!
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2013, 11:18:20 »
Succes met je nieuwe vivitar, ik heb zelf de 55 mm macro en ook die is heel scherp met een mooi bokeh.

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2013, 21:18:04 »
Ja klopt zoom vanaf 30 cm, gaf wel leuke resultaten op bloemen en een zeer geduldige Libelle met ijdele trekken  :) heb een mooie Vivitar 100 mm 3.5 macro gevonden op EBay in perfecte staat, converter voor 1op1 en alle toebehoren. Deze is nu onderweg naar me, ben erg benieuwd.

Gr. Sander

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:33:48 »
Hoi Marlies, dat ik jouw foto's bedoelde kon geen verrassing zijn. Ik vind deze macro foto' s gemaakt met die 105mm schitterend. Ik hou m'n ogen open en wie weet tik ik er nog eens een op de kop. Doe nu macro's met de DA 35 mm 2.4 maar merk dat ik er voor m'n gevoel te dicht op moet kruipen en ben bepaald geen hinde, daar schrikken ze van.  (Bloemen dan niet   :-\ ) Ik zoek nu even verder naar een goed alternatief zodat ik binnenkort toch lekker aan de slag kan.

Fijne avond , vr Gr. Sander

De DA 35 mm f/2.4 is ook niet specifiek een macro lens natuurlijk.........
Dat is de 35 mm f/2.8 ltd natuurlijk wel. Maar je zit er dan met je neus bovenop.

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2013, 20:28:53 »
Hoi Marlies, dat ik jouw foto's bedoelde kon geen verrassing zijn. Ik vind deze macro foto' s gemaakt met die 105mm schitterend. Ik hou m'n ogen open en wie weet tik ik er nog eens een op de kop. Doe nu macro's met de DA 35 mm 2.4 maar merk dat ik er voor m'n gevoel te dicht op moet kruipen en ben bepaald geen hinde, daar schrikken ze van.  (Bloemen dan niet   :-\ ) Ik zoek nu even verder naar een goed alternatief zodat ik binnenkort toch lekker aan de slag kan.

Fijne avond , vr Gr. Sander

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Pentax rules!
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2013, 20:22:07 »
Hallo  Sander,

Ik heb de lester A dine overgenomen van een forumlid en ik zou hem nooit meer kwijt willen.
Klopt hij is zwaar maar heerlijk om mee te werken.
Je ziet ze af en toe op ebay.
Er is een flickr groep: http://www.flickr.com/groups/46164499@N00/
Maar je kunt ook uitkijken naar een:
Kiron 105mm f/2.8 macro 1:1
Of een vivitar serie1 105 mm macro ( http://www.ebay.com/bhp/vivitar-series-1-105)
Ik vind het ongeevenaard "oud"glas.
maar ook de vivitar 55 mm macro die ik heb is zo'n fijne lens.

Ik heb ook een pentax 100 mm macro maar die gebruik ik minder.

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2013, 20:02:20 »
De foto' s die ik bedoelde zijn inderdaad van mevr M.P. , prachtig en het type macro wat mij erg aanspreekt.

Goh, mevr M.P., die bizar, schitterende macro-foto's maakt? Geen idee wie je zou kunnen bedoelen ;)
Verliefd op de K-1

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2013, 17:15:16 »
@Edzo,bedankt dat is nog eens informatie, ruim voor mijn tijd ook trouwens. Ik heb als alternatief inderdaad de WR versie van pentax of de Sigma macro in gedachte. De foto' s die ik bedoelde zijn inderdaad van mevr M.P. , prachtig en het type macro wat mij erg aanspreekt.

@ S.K. Die alerts zijn een goed idee en ik moet zeggen dat sinds ik lid van dit forum ben, ik vele leuke ideeën heb opgedaan waar ik goed mee uit de voeten kan. Bedankt voor je aanbod maar zoek wel bewust naar 100 mm macro.

Ik ga me nog eens behoorlijk inlezen en oriënteren en dan zal ik vast tot een goede keuze kunnen komen.
Gr. Sander

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2013, 22:27:06 »
Ik had maanden zo'n Lester Dine in m'n Ebay volglijstje staan, zie nu net dat ie afgelopen (verkocht ?) is, je ziet ze eigenlijk vaker op ebay USA, er circuleren flink wat van die dingen in de USA kennelijk, in Europa minder, kwestie van ' de aanhouder wint  ' zet wat alerts op Ebay of Marktplaats, maar als er hier eentje op MP komt duikt iedereen er meteen bovenop, ze worden prijziger daardoor.

Edzo geeft het prima aan: de Pentax, Tamron en Sigma zijn ook allemaal goed keuzes, met elk hun voor en nadelen.

Ik heb nog een in perfecte staat verkende M 50 1.7 liggen, geen tussenringen maar die zijn ook wel te vinden (www.secondhandcamera.nl  zoeken onder Pentax) er staan op marktplaats ook zat goedkope,  niet van Pentax die zijn prijziger en ietsje moeilijker te vinden.

Dat lensje is in perfekte staat, hij mag weg omdat ik inmiddels een M 50 1.4 en een K 50 1.2 heb, stuur me ff een pb als je interesse hebt.

K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:46:25 »
De Kiron lens werd oorspronkelijk gemaakt door Vivitar, een wat meer bekend merk uit de jaren '60-'70 en geloof zelfs nog '80 van de vorige eeuw.
Wat ik me zo kan herinneren zijn de ontwerpers zelf gaan produceren onder de naam Kiron en hebben het concept verkocht aan Lester Dine voor met name tandartsen en orthodontisten. Die konden er mooi monden en tanden mee fotograferen  :). De bouwkwaliteit is oerdegelijk, metaal, dus in die zin niet kapot te krijgen en behoorlijk zwaar. Maar als lens heeft die een bepaalde "cult status" gekregen.
Zie de foto's van Marlies. Je kunt er voortreffelijke plaatjes mee maken. Met name de "bokeh" (achtergrond onscherpte) is bijzonder mooi. Echt een "hebbedingetje".

De bekende macro lenzen in dat bereik zijn op dit moment (voor Pentax):
- De Pentax DFA 100 mm f/ 2.8 macro WR (dus weather sealed).
- De Sigma 105 mm f/2.8
- De Tamron 90 mm f/2.8

Kwalitatief ontlopen ze elkaar niet zoveel. Qua prijs wel.
De Pentax is duurder, maar is dan ook WR en van metaal (geen plastic). Ik heb hem zelf ook (vanwege de WR).
De Tamron zie je vaak meer vanwege de prijsstelling.

zoals gezegd: kwalitatief ontlopen ze elkaar niet zoveel.

Als je met macro wil beginnen maar nog niet weet of je het leuk gaat vinden dan heb ik altijd als tip om de goedkoopste macro lens te kopen die er te krijgen is:
- De SMC Pentax M-50 mm f/1.7 met een setje tussenringen.

Je hebt dan voor ongeveer € 60 een mooie en flexibele macro lens om eens te zien hoe het je bevalt.

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:22:39 »
@Edzo, ik was er al bang voor, vast een lens die niet meer geproduceerd wordt. Ik las in een van jouw commentaren aangaande macro's er ook over en dat bracht me op het idee samen met de macrofoto's van een medeforumlid. Maar deze zoekopdracht gaat niet bepaald makkelijk.

@Joostdh, was ook nieuwsgierig naar info over deze lens, waar kom tie vandaan en waar komt het merk vandaan, ik had er nooit van gehoord. De vraag was in dit geval ook informatief maar niet zodanig gesteld. Volgens mij mag ik ook geen berichten plaatsen vanwege mijn geringe inbreng.

Blijf rond kijken naar andere macro's, Sigma 105mm moet ook een goede zijn als ik de reviews mag geloven en wie weet loop ik er nog eens tegenaan.

Goede avond en bedankt voor jullie reactie, Sander

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2013, 10:38:34 »
Hallo Sander,
Toevallig zie ik er eentje op de Engelse forums te koop aangeboden worden vanochtend:
http://www.pentaxuser.co.uk/forum/topic/fs--kiron-105mm-f-2-8-1-1-macro-lens--pk-mount--43447

Verder ken ik de lens of verkoper niet.

P.S. Misschien zou deze vraag beter passen in ‘Te koop gevraagd’ .
Verliefd op de K-1

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2013, 23:13:52 »
Beste forumleden,
Ik heb nu inmiddels meerdere keren gelezen over de macro lens 105 mm van Kiron cq Lester a dine. Ook heb ik inmiddels meerdere prachtige foto's gezien.
Ik zoek me een slag in de rondte naar deze lens maar is deze nog verkrijgbaar? Deze meeste zoekslagen verwijzen richting diverse fotografie forums en leden die hem gebruiken.
Dus mijn vraag aan jullie hoe kom ik aan deze lens voor mijn K5? Ik hoor het graag.
Vr Gr. Sander

Heel rustig afwachten, regelmatig kijken.
En hopen dat iemand overstapt en al zijn gear verkoopt of dringend geld nodig heeft.
Ik heb er ooit één kunnen overnemen, niet gedaan, en heb ik nog spijt van..........

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
Kiron / Lester a dine 105 mm macro
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2013, 22:35:33 »
Beste forumleden,
Ik heb nu inmiddels meerdere keren gelezen over de macro lens 105 mm van Kiron cq Lester a dine. Ook heb ik inmiddels meerdere prachtige foto's gezien.
Ik zoek me een slag in de rondte naar deze lens maar is deze nog verkrijgbaar? Deze meeste zoekslagen verwijzen richting diverse fotografie forums en leden die hem gebruiken.
Dus mijn vraag aan jullie hoe kom ik aan deze lens voor mijn K5? Ik hoor het graag.
Vr Gr. Sander