De Kiron lens werd oorspronkelijk gemaakt door Vivitar, een wat meer bekend merk uit de jaren '60-'70 en geloof zelfs nog '80 van de vorige eeuw.
Wat ik me zo kan herinneren zijn de ontwerpers zelf gaan produceren onder de naam Kiron en hebben het concept verkocht aan Lester Dine voor met name tandartsen en orthodontisten. Die konden er mooi monden en tanden mee fotograferen

. De bouwkwaliteit is oerdegelijk, metaal, dus in die zin niet kapot te krijgen en behoorlijk zwaar. Maar als lens heeft die een bepaalde "cult status" gekregen.
Zie de foto's van Marlies. Je kunt er voortreffelijke plaatjes mee maken. Met name de "bokeh" (achtergrond onscherpte) is bijzonder mooi. Echt een "hebbedingetje".
De bekende macro lenzen in dat bereik zijn op dit moment (voor Pentax):
- De Pentax DFA 100 mm f/ 2.8 macro WR (dus weather sealed).
- De Sigma 105 mm f/2.8
- De Tamron 90 mm f/2.8
Kwalitatief ontlopen ze elkaar niet zoveel. Qua prijs wel.
De Pentax is duurder, maar is dan ook WR en van metaal (geen plastic). Ik heb hem zelf ook (vanwege de WR).
De Tamron zie je vaak meer vanwege de prijsstelling.
zoals gezegd: kwalitatief ontlopen ze elkaar niet zoveel.
Als je met macro wil beginnen maar nog niet weet of je het leuk gaat vinden dan heb ik altijd als tip om de goedkoopste macro lens te kopen die er te krijgen is:
- De SMC Pentax M-50 mm f/1.7 met een setje tussenringen.
Je hebt dan voor ongeveer € 60 een mooie en flexibele macro lens om eens te zien hoe het je bevalt.