Auteur Topic: Deze al gelezen? - 11 Reasons why you DON'T need a new camera!  (gelezen 2449 keer)

RonHendriks

• Gast
Re: Deze al gelezen? - 11 Reasons why you DON'T need a new camera!
« Reactie #27 Gepost op: 29 augustus 2013, 15:52:05 »
Een 645D? Mocht ik willen! Nee, ik ben een hobbyist dus de K-5 II(s) is de aangewezen weg hier. Nog niet uit welke van de twee. Zelfde antwoord voor een potentiele FF als die er ooit komt: niet geinteresseerd. APS-C suits me fine.

Ik had trouwens géén reden om te upgraden aangezien ik tevreden ben over mijn K-5 maar met de K20D van Aviva die beschikbaar komt door haar upgrade naar een K-30 leek het een no-brainer om gewoon courant te blijven met minimale kosten en misschien een beetje profijt te hebben van de nieuwe SAFOX module. (hoewel ik niet al te veel klachten had over de vorige eigenlijk)

Zou zomaar kunnen zijn dat je er niks van merkt :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 29 augustus 2013, 15:52:05 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2013, 15:22:53 »
Dan ben ik benieuwd, een 645D? Of gewoontjes de K-5IIs (net nu die K-3 eraan komt)?

Een 645D? Mocht ik willen! Nee, ik ben een hobbyist dus de K-5 II(s) is de aangewezen weg hier. Nog niet uit welke van de twee. Zelfde antwoord voor een potentiele FF als die er ooit komt: niet geinteresseerd. APS-C suits me fine.

Ik had trouwens géén reden om te upgraden aangezien ik tevreden ben over mijn K-5 maar met de K20D van Aviva die beschikbaar komt door haar upgrade naar een K-30 leek het een no-brainer om gewoon courant te blijven met minimale kosten en misschien een beetje profijt te hebben van de nieuwe SAFOX module. (hoewel ik niet al te veel klachten had over de vorige eigenlijk)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2013, 14:23:02 »
Klopt! maar niet naar een ander merk. (heb ik uit zeer betrouwbare bron...)

Dan ben ik benieuwd, een 645D? Of gewoontjes de K-5IIs (net nu die K-3 eraan komt)?

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #24 Gepost op: 29 augustus 2013, 10:38:12 »

Overstappen heeft voor de meesten inderdaad de klank "naar een ander merk" maar hoeft dus niet noodzakelijkerwijs. :)

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2013, 22:59:02 »
Sterker nog, mocht ik ooit een hamer nodig hebben, gebruik ik de 67 toch even, waarna ik weer verder kan gaan fotograferen  :lolk:

:D :D :D 8)

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
« Reactie #22 Gepost op: 28 augustus 2013, 20:51:21 »
Voor mij is deze discussie helemaal overbodig met mijn meer dan 30 jaar oude Pentax 67  :D
Sterker nog, mocht ik ooit een hamer nodig hebben, gebruik ik de 67 toch even, waarna ik weer verder kan gaan fotograferen  :lolk:
Gr. Joop

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2013, 15:08:14 »
Zelf ben ik nog altijd content met m'n twee K200D's.
Heeft voor mij wel iets uitdagends om er zoveel mogelijk uit te halen. Sta er soms van te kijken wat er allemaal mee kan.
Geldt ook voor oude Soligor 300mm-lensje dat ik in Doesburg op de kop getikt heb.

Maar desalniettemin (zie te-koop-board) stap je toch over?

Jan.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2013, 13:56:31 »
Zelf ben ik nog altijd content met m'n twee K200D's.
Heeft voor mij wel iets uitdagends om er zoveel mogelijk uit te halen. Sta er soms van te kijken wat er allemaal mee kan.
Geldt ook voor oude Soligor 300mm-lensje dat ik in Doesburg op de kop getikt heb.

Helaas, hypothese faalt.

Maar desalniettemin (zie te-koop-board) stap je toch over?

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

newmikey2

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2013, 23:14:49 »
Mike zal wel flink de kriebels voelen om over te stappen op een andere camera, anders had hij dit bericht niet geplaatst (zomaar een hypothese).
Helaas, hypothese faalt.

Citaat
Was hij niet zolang geleden niet overgestapt van de K20D naar de K5?
November 2011 en niet zozeer "overgestapt" - ik had een camera erbij nodig omdat mijn dochter de K20D intensief is gaan gebruiken (en nog steeds gebruikt).

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2013, 23:07:30 »
Mike zal wel flink de kriebels voelen om over te stappen op een andere camera, anders had hij dit bericht niet geplaatst (zomaar een hypothese).  :D Was hij niet zolang geleden niet overgestapt van de K20D naar de K5?

Actief zijn op een foto-forum maakt je tot een van de actieveren onder de fotografen en doet je constant bloot staan aan nieuwe technische ontwikkelingen op camera-gebied. Vandaar dat de prikkel om over te stappen op een nieuwe camera vaak gevoeld wordt neem ik aan.

Voor mijn part ben ik overgestapt op een tweede hands (Canon 5d II), die wat specs betreft mijn oude K20D voorbijstreeft (FF, dynamisch bereik).
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2013, 19:43:13 »
Koop gewoon een 2ehandsje scheelt weer wat leeswerk :lolk:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2013, 19:39:09 »
Voordat we straks een "off topic" discussie krijgen over de "ultieme foto" en of die wel bestaat (ik denk het niet, blijft toch subjectief allemaal), denk ik dat er een grote kern van waarheid zit in de 11 stellingen en de boodschap die erin besloten ligt.

De gemiddelde mens vandaag de dag laat zich teveel leiden door de commercie, dat alles zo beslist noodzakelijk is om te hebben. Gigantische hoeveelheden grondstoffen verdwijnen de vuilnisbelt op, terwijl ze gewoon nog werken en goed zijn. Alleen maar omdat we weer een nieuw "hebbedingetje moeten kopen" van de fabrikant en de mensen om ons heen. Als je er over nadenkt eigenlijk vreemd dat ze ons zo geconditioneerd hebben gekregen  :o :(

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2013, 19:08:24 »
De "perfecte" foto bestaat ook helemaal niet. Er zijn genoeg Lomofoto's die ik stukken interessanter vind dan een "perfecte" foto met een FF of zelfs een 645. Het gaat om de sfeer en het beeld en daar kan ruis best bijpassen.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

newmikey2

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2013, 18:32:15 »
Wat jij wil Robbie  ;) :)
Ik heb toch bizar mooie foto's gezien die met een compactje of oude analoge camera gemaakt zijn.
...en met een 400D !

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2013, 17:42:27 »
Ik ben het met je eens dat een echt goede fotograaf met de meest bagger camera mooie foto's kan maken! Maar om de "perfecte" foto te krijgen moet je toch een goede camera hebben. Dan red je het niet met een canon 400d of iets dergelijks.

Wat jij wil Robbie  ;) :)
Ik heb toch bizar mooie foto's gezien die met een compactje of oude analoge camera gemaakt zijn.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2013, 17:03:24 »
Ik zie nog steeds niet in waarom het voor een beginner wel geldt en niet voor een gevorderde.
Veel goede fotografen maken met een eenvoudige compact ook de meest briljante foto's.
Met andere woorden: het zit hem niet in een (upgrade van) een camera maar in degene die er achter staat en dan helpt die techniek wellicht een stuk, maar doet niet alles.
En dat net even wat oudere model werkt dan ook net zo goed.
Naar mijn idee probeert de schrijver nu juist duidelijk te maken dat een update van een camera niet perse leidt tot betere foto's.
En daar ben ik het 100% mee eens.

Serpiente

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2013, 00:19:13 »
Lijkt me een typische misvatting. Waar maak je dat uit op?
Een aantal punten slaan op zowel beginners en een aantal op zowel beginners als gevorderden. Ik kreeg vooral die indruk door de toon van de tekst. Ik vind alleen niet alle argumenten sterk.

Punt 1: Staat in de tekst (beginners). Sterk punt. De meeste mensen lopen niet tegen grenzen aan.

Punt 2: Ik ga ervan uit dat iemand die gevorderd is dat toch al heeft (of nooit zal krijgen). Zonder fantasie en creativiteit kom je niet verder dan een scherpe foto. Ik vind het alleen geen argument om 'geen nieuwe camera te kopen'. Het ligt er ook aan wat voor camera je al hebt. Heb je een cheap compact waar je fantasievolle foto's mee kan maken, maar wil je een spiegelreflex om er meer uit te halen dan kan je best een nieuwe kopen. Je fantasie blijft gelijk, maar de foto mooier. Dit geldt meer voor mensen die van een Canon 650D naar een 700D gaan ofzo.. Geldt dus vooral voor mensen die nieuw zijn in de fotografie en denken dat je door elk jaar een nieuwere camera te kopen beter wordt. Met langere tussenpozen is het geen probleem.

Punt 3: Vaak is dat wel zo, maar er bestaat ook zoiets als sparen. Iemand die gevorderd is en iets echt graag wil kan sparen.

Punt 4: Opslag per MB wordt steeds goedkoper en het hoort bij een nieuwe camera. Paar foto's per kaartje minder (je moet een paar SD kaartjes erbij kopen) en iets eerder een extra HD kopen. Om hierdoor geen nieuwe te kopen vind ik onzin. Heb je nu nog een PC van acht jaar oud en wil je Lightroom gebruiken om je Nikon D800 shots te bewerken dan zou ik eerst een nieuwe PC kopen. ;) Maar goed, dan gaat het meer om processorkracht.

Punt 5: Goed punt, maar iemand die gevorderd is weet wel wat die kan verwachten (door ervaring). Uiteindelijk weet je pas echt wat een camera kan na uitvoerig gebruik. Dit punt geldt dus wel voor iedereen.

Punt 6: Klopt, maar schrijven is niet hetzelfde als fotograferen. Bij schrijven gaat het om de inhoud en zit de schoonheid in woorden. Dat kan ook met een lelijk handschrift op toiletpapier. Fotografie gaat ook om schoonheid (uiterlijk) naast het verhaal dat je ermee vertelt. De uitvoering moet ook goed zijn. Met een knappe camera is dat makkelijker. Daarnaast helpt het met veeleisende typen van fotografie (wildlife en sport) om alle momenten te vangen als je een goede set hebt. Bij normale kiekjes kan ik veel met mijn iPhone, maar dan stel ik andere eisen. Beginners stellen minder hoge eisen.

Punt 7: Goed punt. Ik probeer het ook met zo min mogelijk gewicht en toch heb ik alles wat ik nodig heb mee. Ik bespaar gewicht door overbodige dingen thuis te laten. Geldt voor zowel beginners als gevorderden.

Punt 8: Goed punt, maar past niet bij het artikel. Als je het moet doen met wat je hebt ga je wel creatiever denken en heb je niet van.. oh shit ik moet die andere lens erop zetten. Je haalt eerder het uiterste uit wat je mee hebt. Dit gaat meer over objectieven en accessoires dan over nieuwe camera's kopen.

Punt 9: Leuk, maar als je niets wil uitgeven dan moet je een andere hobby zoeken. Ben je een beginner dan is dit een goed punt. Loop in het begin niet te hard van stapel. Je kan dit punt sowieso wegstrepen omdat ik punt 10 dan zou aanbevelen in dit geval.

Punt 10: Goed punt voor zowel beginner als gevorderd.

Punt 11: Goed punt voor zowel beginner als gevorderd. Alleen niet voor mij, want ik flits amper.

Ik kan voor mezelf genoeg redenen bedenken om voor een nieuwe body te gaan. Ik weet wat ik win. Ik ga er nergens op achteruit, behalve in de portemonnee. Ik heb genoeg goed glas. Misschien nog een macro in het 90mm tot 105mm bereik, maar dat heeft geen haast. Ik koop geen nieuwe body omdat er nog geen body is die aan mijn wensen voldoet. Die komt er vanzelf. Dan is de tijd rijp. Tot die tijd blijf ik het doen met wat ik heb.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2013, 22:39:35 »
Ja die is wel leuk ja. We hebben met de huidige aparatuur eigenlijk ook echt niks nieuws nodig om mooie foto's te kunnen maken.
Ik zou hetzelfde zeggen, alleen het woord "mooie" veranderen in "mooiere". ;)

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2013, 22:24:50 »
Deze spreekt mij wel aan:

Citaat
8. Less gear makes you better

Why? Just as I mentioned before, the more gear you have, the more stressed you will be and the less you will concentrate on actual photography. In case you didn’t now, actual photography is not what camera to use and at what settings. It’s everything else, the stuff no camera can do for you. If you stick to the least amount of gear that will allow you to do the job right, you should still have a clear mind to get things done. In time, this will also sharpen your mind and expand your vision.
Verfoond vanaf mijn iStuur

newmikey2

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2013, 22:16:22 »
Het artikel slaat vooral op beginnende hobbyisten..
Lijkt me een typische misvatting. Waar maak je dat uit op?

Serpiente

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2013, 21:35:42 »
Het artikel slaat vooral op beginnende hobbyisten.. Als dat de norm is dan klopt het hele verhaal.
Een stap van de K10d naar de K5 was enorm en achteraf een zeer goede, maar naar de K5II totaal onzinnig. Ik denk niet dat ik er een betere foto mee gemaakt zou hebben. Ik loop zelf wel tegen beperkingen aan van mijn body, maar ik ben ook wel erg veeleisend. De meeste mensen zouden nooit tegen grenzen aanlopen. En de investering in glas blijft een goed punt. Dat verbetert de kwaliteit enorm.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:56:31 »
Ja die is wel leuk ja. We hebben met de huidige aparatuur eigenlijk ook echt niks nieuws nodig om mooie foto's te kunnen maken.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:40:37 »
Eén grote en één kleine camera met elk hun eigen twee stukjes glas en één flitser voor beide.
een eenvoudig statief en een tas, that's all.

(btw, een oude nokia voor telefoneren en sms  ;D)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:24:21 »
Ik vond nummer 6 inderdaad ook erg goed. Ik zie het ook precies zo. (daarom schiet ik ook altijd met middelrange camera's die vaak nog een redelijke leeftijd hebben). Ik heb de K30 ook alleen gekocht omdat ik de ruis zat was. Had de K-m dit beter gedaan had ik die nog als hoofdcamera gehad.

Ik gebruik zelf deze quote nog wel geregeld:

:D :D :D :D

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2013, 20:22:38 »
Ik vond nummer 6 inderdaad ook erg goed. Ik zie het ook precies zo. (daarom schiet ik ook altijd met middelrange camera's die vaak nog een redelijke leeftijd hebben). Ik heb de K30 ook alleen gekocht omdat ik de ruis zat was. Had de K-m dit beter gedaan had ik die nog als hoofdcamera gehad.

Ik gebruik zelf deze quote nog wel geregeld:

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's