Lijkt me een typische misvatting. Waar maak je dat uit op?
Een aantal punten slaan op zowel beginners en een aantal op zowel beginners als gevorderden. Ik kreeg vooral die indruk door de toon van de tekst. Ik vind alleen niet alle argumenten sterk.
Punt 1: Staat in de tekst (beginners). Sterk punt. De meeste mensen lopen niet tegen grenzen aan.
Punt 2: Ik ga ervan uit dat iemand die gevorderd is dat toch al heeft (of nooit zal krijgen). Zonder fantasie en creativiteit kom je niet verder dan een scherpe foto. Ik vind het alleen geen argument om 'geen nieuwe camera te kopen'. Het ligt er ook aan wat voor camera je al hebt. Heb je een cheap compact waar je fantasievolle foto's mee kan maken, maar wil je een spiegelreflex om er meer uit te halen dan kan je best een nieuwe kopen. Je fantasie blijft gelijk, maar de foto mooier. Dit geldt meer voor mensen die van een Canon 650D naar een 700D gaan ofzo.. Geldt dus vooral voor mensen die nieuw zijn in de fotografie en denken dat je door elk jaar een nieuwere camera te kopen beter wordt. Met langere tussenpozen is het geen probleem.
Punt 3: Vaak is dat wel zo, maar er bestaat ook zoiets als sparen. Iemand die gevorderd is en iets echt graag wil kan sparen.
Punt 4: Opslag per MB wordt steeds goedkoper en het hoort bij een nieuwe camera. Paar foto's per kaartje minder (je moet een paar SD kaartjes erbij kopen) en iets eerder een extra HD kopen. Om hierdoor geen nieuwe te kopen vind ik onzin. Heb je nu nog een PC van acht jaar oud en wil je Lightroom gebruiken om je Nikon D800 shots te bewerken dan zou ik eerst een nieuwe PC kopen.

Maar goed, dan gaat het meer om processorkracht.
Punt 5: Goed punt, maar iemand die gevorderd is weet wel wat die kan verwachten (door ervaring). Uiteindelijk weet je pas echt wat een camera kan na uitvoerig gebruik. Dit punt geldt dus wel voor iedereen.
Punt 6: Klopt, maar schrijven is niet hetzelfde als fotograferen. Bij schrijven gaat het om de inhoud en zit de schoonheid in woorden. Dat kan ook met een lelijk handschrift op toiletpapier. Fotografie gaat ook om schoonheid (uiterlijk) naast het verhaal dat je ermee vertelt. De uitvoering moet ook goed zijn. Met een knappe camera is dat makkelijker. Daarnaast helpt het met veeleisende typen van fotografie (wildlife en sport) om alle momenten te vangen als je een goede set hebt. Bij normale kiekjes kan ik veel met mijn iPhone, maar dan stel ik andere eisen. Beginners stellen minder hoge eisen.
Punt 7: Goed punt. Ik probeer het ook met zo min mogelijk gewicht en toch heb ik alles wat ik nodig heb mee. Ik bespaar gewicht door overbodige dingen thuis te laten. Geldt voor zowel beginners als gevorderden.
Punt 8: Goed punt, maar past niet bij het artikel. Als je het moet doen met wat je hebt ga je wel creatiever denken en heb je niet van.. oh shit ik moet die andere lens erop zetten. Je haalt eerder het uiterste uit wat je mee hebt. Dit gaat meer over objectieven en accessoires dan over nieuwe camera's kopen.
Punt 9: Leuk, maar als je niets wil uitgeven dan moet je een andere hobby zoeken. Ben je een beginner dan is dit een goed punt. Loop in het begin niet te hard van stapel. Je kan dit punt sowieso wegstrepen omdat ik punt 10 dan zou aanbevelen in dit geval.
Punt 10: Goed punt voor zowel beginner als gevorderd.
Punt 11: Goed punt voor zowel beginner als gevorderd. Alleen niet voor mij, want ik flits amper.
Ik kan voor mezelf genoeg redenen bedenken om voor een nieuwe body te gaan. Ik weet wat ik win. Ik ga er nergens op achteruit, behalve in de portemonnee. Ik heb genoeg goed glas. Misschien nog een macro in het 90mm tot 105mm bereik, maar dat heeft geen haast. Ik koop geen nieuwe body omdat er nog geen body is die aan mijn wensen voldoet. Die komt er vanzelf. Dan is de tijd rijp. Tot die tijd blijf ik het doen met wat ik heb.