Auteur Topic: waarom over op ander merk?  (gelezen 4376 keer)

Offline stoney1

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Het gras aan de overkant is altijd groener!!
    • vanweenenFotografie
Re: waarom over op ander merk?
« Reactie #43 Gepost op: 1 juni 2013, 23:36:39 »
Het probleem zit toch bij de k7 denk ik. Ik heb vanmiddag mijn objectieven op de nieuwe k5 geprobeerd en alles retescherp. Heb hem gecontroleerd op front/back focus maar zonder resultaat. Ga hem maar wegbrengen voor controle.
Pentax *istDL2, K200D, K7 en K5II met 18-55mm, 35-80mm, DA50-135mm, Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC, Sigma DC 55-200mm, Sigma DG 70-300mm,Tamron AF 90mm f/2.8 macro, Sigma 170-500mm, Sigma 50-500mm div. flitsers,teleconverters enz

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #43 Gepost op: 1 juni 2013, 23:36:39 »

densch

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2013, 21:19:55 »

Hahaha, dat was "too much" Dennis??!! ;D Zal de volgende keer mn 'female touch' achterwege laten en weer gewoon met de mannen meepraten :D :D :D :D

:D Oh nee, gewoon lekker jezelf blijven.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #41 Gepost op: 23 mei 2013, 08:49:11 »
:'(
Dat is zo mooi gespoken.

;)

Hahaha, dat was "too much" Dennis??!! ;D Zal de volgende keer mn 'female touch' achterwege laten en weer gewoon met de mannen meepraten :D :D :D :D

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #40 Gepost op: 22 mei 2013, 06:33:12 »
Er zijn inderdaad lenzen die niet uitblinken maar die gebruik ik niet. Waar ik aan twijfel is de 17-70 en 50-500 in combinatie met de k7 want dit gebruik ik altijd. De tamron gebruik ik eigenlijk niet meer sinds ik de 17-70 bezit.
Ik heb nog niet getest op front en backfocus maar zal dit zeker gaan doen.

Bedankt voor je reactie

Graag gedaan, daar is dit forum ook voor :)
Maar ik denk dat je zelf een deel van je "probleem" hier al aangeeft. De Sigma 17-70 die je hebt is (afgaande op de reviews die ik gelezen heb) inderdaad een prima allround lens in dit bereik maar geen scherptekanon. En de 50-500 is een beest van een lens, maar door zijn grote zoombereik (500/50=10x zoom) wel een lens met de nodige beperkingen die het vraagt om zorgvuldig aangepakt te worden. Zoomlenzen met een zoomfactor groter dan ca. 3 a 4 keer doen bijna allemaal concessies aan de scherpte. Dat heeft o.a. te maken met de constructiewijze van de bewegende lenselemente. Het devies is dan echt: neem primelenzen. Dus probeer het nog eens een tijdje met de Tamron en kijk dan nog eens naar je resultaten. En mocht je echt zooms willen houden overweeg dan eens de Pentax DA17-70 F4, hetzelfde bereik maar in deze range wel zo'n beetje de beste zoomlens. Of de Sigma 17-70 2.8-4 HSM OS, volgens mij de opvolger van je huidige lens, ook een prima lens.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 21 mei 2013, 23:12:30 »
Ik voel dat de ergernis tussen mensen er aan zit te komen.

Mijn advies in deze is even niet op elkaar reageren of een slot op dit verhaal voordat het weer een onplezierig draadje wordt!

densch

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 21 mei 2013, 22:31:15 »
Volg je gevoel en je hart ;) ;)

Dat is zo mooi gespoken.

;)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #37 Gepost op: 21 mei 2013, 22:27:16 »
Probeer anders eens een foto sidekick te vinden. Ik maak zelf al sinds ik 5 ben foto's  :D (wilde papa natuurlijk nadoen)
Ik heb dus jaren ervaring en heel veel tijd gehad om fouten te maken en te leren. Een goede vriend
is zo'n 4 jaar gelden begonnen met foto's maken. We trekken er vaak opuit om foto's te maken.
De ene keer kiest hij een plek en de andere ik weer. In die tijd is zijn niveau enorm gestegen. Dit komt omdat
hij er meer mee bezig is maar ook omdat hij veel bij mij meekeek en tips vroeg rond de instellingen.
Ik leer echter ook van hem omdat hij weer hele andere dingen probeerde waar ik niet meer aan dacht in mijn
vaste gedachtengang die ik geleerd heb.

Op die manier leer je naar mijn idee dus heel erg veel. Het is daarnaast ook veel leuker als je samen met iemand met je hobby bezig bent en op bijvoorbeeld een koud donker Schiphol staat dan helemaal alleen  :D

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #36 Gepost op: 21 mei 2013, 22:18:22 »
Misschien moet je eerst je "slogan" onder je avatar weghalen ;).....want wat je voedt, groeit!
M.a.w...op moment dat je dus altijd denkt dat een ander het beter kan, zal dat óók zo zijn met whatever je voor een camera in je handen houdt  :(

Wat ook helpt is om mee te gaan met een meeting, daar leer je zo veel van .... uiteraard is vragen wel een belangrijke factor ;) Maar je kunt in praktijk oefenen...vragen...doen...weggooien...en weer opnieuw starten.
Natuurlijk worden "we" overdonderd door het canikon geweld maar als je dan eens goed naar de foto's kijkt die hier op forum geplaatst worden....pfffff.....dat dat allemaal uit een Pentax kan komen ;D ;D!!

Je gevoel snap ik wel maar met goed kijken leer je een hoop. Bekijk de foto's op de photogallery van Pentax en je ziet wat er kan met een Pentax.
Alle camera's hebben hun beperkingen......

Volg je gevoel en je hart ;) ;)

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #35 Gepost op: 21 mei 2013, 21:50:59 »
Pentax toestellen geven naar mijn ervaring prima scherpe en kleurechte foto's, al zul je als je raw fotografeert wel moeten verscherpen in de nabewerking. Op het vlak van de autofocus snelheid loopt Pentax wat achter bij de top toestellen van Canikon. Voor veel soorten fotografie is die snelheid van geen belang, allleen als je snel bewegende objecten wilt fotograferen is het van belang. De reden dat Pentax wat achterloopt op sommige gebieden is dat Pentax later de DSLR markt op is gegaan dan Canikon. Uit de uitstekende prestaties van de laatste toestellen van Pentax  -K5, K5II (s) -kunnen we opmaken dat Pentax de achterstand aan het inlopen is. Geldt er niet de "wet van de remmende voorsprong"?
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline stoney1

• Senior Member
  • **
    • vanweenenFotografie
« Reactie #34 Gepost op: 21 mei 2013, 21:29:12 »
Pfff ik heb alles eens aandachtig gelezen en denk dat ik eens bij mezelf moet gaan zoeken. Laat me nogal gauw gek maken door anderen die wel canon en nikon bezitten en moet me ook altijd verdedigen omdat ik Pentax heb.
Uit jullie reacties blijkt wel dat ik toch nog een hoop moet leren.(Dacht dat ik het wel aardig beheerste maar lees toch nog dingen waarvan ik het bestaan niet wist).

Foto,s maken doe ik eigenlijk altijd alleen en mis dan inderdaad weleens iemand waar je iets aan kan vragen
wat betreft instellingen en hoe zou jij dat doen enz.

Iedereen bedankt tot zover.

Pentax *istDL2, K200D, K7 en K5II met 18-55mm, 35-80mm, DA50-135mm, Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC, Sigma DC 55-200mm, Sigma DG 70-300mm,Tamron AF 90mm f/2.8 macro, Sigma 170-500mm, Sigma 50-500mm div. flitsers,teleconverters enz

Offline stoney1

• Senior Member
  • **
    • vanweenenFotografie
« Reactie #33 Gepost op: 21 mei 2013, 21:14:42 »
Heb je moeite met de scherpte bij bepaalde lenzen? Ik zie een hele serie in je handtekening/footer staan en daarbij staan volgens mij ook wel een paar lenzen die niet uitblinken in scherpte. Scherpte wordt m.i. toch voornamelijk bepaald door de kwaliteit van je glaswerk en aangezien je al redelijk wat glaswerk van Sigma hebt zal een overstap naar een ander merkt je denk ik niet zoveel opleveren als je dezelfde lenzen met een andere mount weer zou gebruiken. Hoe bevalt bijvoorbeeld de scherpte met de Tamron 90, dat is echt een scherpte-monster.
En heb je je lenzen al eens getest op front- en backfocus. Vrij eenvoudig te testen en te corrigeren en levert zonder investering mogelijk al heel wat meer op.

Zomaar even wat vragen...

En naar de anderen, graag even on topic blijven!  :police:

Groeten,
J@@P

Er zijn inderdaad lenzen die niet uitblinken maar die gebruik ik niet. Waar ik aan twijfel is de 17-70 en 50-500 in combinatie met de k7 want dit gebruik ik altijd. De tamron gebruik ik eigenlijk niet meer sinds ik de 17-70 bezit.
Ik heb nog niet getest op front en backfocus maar zal dit zeker gaan doen.

Bedankt voor je reactie

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2013, 06:26:08 door J@@P »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #31 Gepost op: 21 mei 2013, 14:45:45 »
De door Berend genoemde "driehoek" wordt goed uitgelegd op http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/de-beste-camera-instellingen/
Als het je lijkt is ook een goede fotoclub in je omgeving van onschatbare waarde. Door samen erover te praten en samen doen leer je veel.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 21 mei 2013, 14:29:53 »
Ik zou vanuit de basis beginnen, het bekende driehoekje van sluitertijd, diafragma en iso-waarde is ohzo belangrijk!
Alleen al een groot deel van spiegelreflex bezitters gaat al de mist in met deze basisvaardigheid.
Een volgende stap zou de nabewerking kunnen zijn, om dit aspect goed te kunnen benutten heb je wel een paar dingen nodig:

- Een IPS/PLS/PVA scherm
- Monitorkalibratie (Spyder/Eizo etc.)
- En natuurlijk software

Dit zijn dan weer allemaal technische dingen die je op het forum kunt vragen.
Als je het bovengenoemde driehoekje goed beheerst kan het alleen nog maar fraaier worden in de nabewerking.

De beheersing van deze aspecten samen zouden ervoor moeten zorgen dat je foto's in ieder geval scherp en mooi gekleurd worden.
Vanuit deze basis kun je verder doorgroeien naar fotografiesoorten die jou aanspreken, vanaf hier begint het eigenlijk pas als je serieus aan de slag wilt met fotografie.
Het regelmatig bijhouden van jouw favoriete fotografie zal je ongetwijfeld beter maken, dit kan op een forum of op flickr/500px door foto's te beoordelen, het lezen van boeken en vaktijdschriften of deelnemen aan workshops etc.

De vraag is natuurlijk of jij je hobby op deze manier wilt beleven?

Er zijn genoeg DSLR bezitters die het leuk vinden om met zo'n apparaat een plaatje te maken en het daar bij te houden.
Al die technische blabla, mierenn**kerij en geld verslinderij hebben zij niet nodig.
Zij halen hun grootste plezier uit hun hobby door dingen te doen (bijv. pf meetings, dierentuin etc.) en het contact hebben met andere hobbyisten.

De vraag is dan ook tot welke groep wil jij horen?

Die hele merkentwist is zo'n grote onzin, bij ieder merk zie je dezelfde soort fotografen voorbij komen zoals ik ze hierboven geschetst heb.
Met andere woorden als je de basis nog niet beheerst zal het bij een ander merk niet beter worden.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2013, 14:37:02 door Berend »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2013, 13:02:52 »
Ik snap niet waar altijd het geval AF vandaan komt. Heb zelf een K-7, en heb zelden last van een te trage AF of een te langzame AF (en ja ik fotografeer ook sport). Er zijn zelfs veel tests die juist uitwijzen dat de AF van Pentax vaak trefzekerder is als van de andere merken. Wel langzamer, maar trefzekerder. Aan een snell AF heb je ook niet veel als je de helft kan weggooien omdat hij er naast zit.

+1
En ik heb niet eens een K7, maar een K-r. Altijd een snelle en trefzekere AF. Sommige lenzen zijn uiteraard sneller of langzamer, maar dit zal bij andere merken niet anders zijn.   
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2013, 10:45:22 »
Berend's laatste alinea is me uit het hart gegrepen. Hij geeft precies aan waar het om draait.
De tip om gedurende een bepaalde tijd maar één lens, een prime, te gebruiken is een goede, je concentreert je dan meer op het fotograferen en de camera.
Asperen ligt redelijk centraal in Nederland, welke forumleden wonen in de buurt en zouden je een middagje kunnen bezoeken/ontvangen  om samen eens door je mogelijkheden, kennis en vaardigheden te "struinen" en je zo op het goede pad te zetten. (voor zover nog nodig  :) )

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2013, 10:43:32 »
Ik zie een hele serie in je handtekening/footer staan en daarbij staan volgens mij ook wel een paar lenzen die niet uitblinken in scherpte. Scherpte wordt m.i. toch voornamelijk bepaald door de kwaliteit van je glaswerk

Dit en...

Maar mijn tip is, koop een prime (als je die nog niet hebt) en ga daar een maandje mee schieten.

... dit. De Tamron die jij (en ik) hebt is ook super scherp maar de AF daarvan is langzaam omdat het een macrolens is. Persoonlijk gebruik ik die alleen met handmatig scherpstellen, wat sowieso praktisch is voor macrofotografie.

Laat je niet gek maken hoor, gebruik gewoon je spullen en leer ze kennen, dan zal je vanzelf merken waar je (echt) blij mee bent en waar niet.
Verliefd op de K-1

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2013, 09:46:57 »
Vanuit een professioneel oogpunt absoluut waar mogelijk, maar volgens mij is dit niet waar TS naar op zoek is, volgens mij fotografeert hij voor de hobby en als AF een probleem zou zijn zou ie waarschijnlijk veel eerder zijn overgestapt.

Ik snap niet waar altijd het geval AF vandaan komt. Heb zelf een K-7, en heb zelden last van een te trage AF of een te langzame AF (en ja ik fotografeer ook sport). Er zijn zelfs veel tests die juist uitwijzen dat de AF van Pentax vaak trefzekerder is als van de andere merken. Wel langzamer, maar trefzekerder. Aan een snell AF heb je ook niet veel als je de helft kan weggooien omdat hij er naast zit.

En het gras aan de andere kant is inderdaad (bijna) altijd groener. Maar dat is ook zeker de moderne tijd. Er wordt nu zoveel getest enz, bijna niet bij te houden. En als je tests lees, moet je zeer goed lezen. En ik bedoel zeer goed. Er zijn tijdschriften/websites die geven Pentax eigenlijk nooit een goed cijfer. Maar als je de test goed leest, nog een keer leest. En mischien een derde keer, ga je toch zien dat ze eigenlijk onzin verkopen. Een "fout" bij Pentax een paar punten in de score zal kosten, zal bij Nikon of Canon mischien een halve punt kosten.

En als je Duits goed is, is het aan te raden om Duitse bladen door te lezen. Die zijn vaak in mijn mening een stuk eerlijker. Daar komen vaak Nikon en Canon er ook niet al te goed uit.

Maar mijn tip is, koop een prime (als je die nog niet hebt) en ga daar een maandje mee schieten. En ik bedoel ook echt een maandje geen andere lenzen gebruiken. Om even apparatuur te leren, en mischien zien waar de onscherpte enzo vaandaan komen (als die er zijn, post eens een paar foto's, kunnen we ernaar kijken)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2013, 08:46:58 »
Ik xal eens kijken of ik een ander merk kan lenen.
Ben best tevreden met mijn spullen alleen denk ik dat het scherper kan.
Zal de set ook eens laten nakijken want je weet nooit

Heb je moeite met de scherpte bij bepaalde lenzen? Ik zie een hele serie in je handtekening/footer staan en daarbij staan volgens mij ook wel een paar lenzen die niet uitblinken in scherpte. Scherpte wordt m.i. toch voornamelijk bepaald door de kwaliteit van je glaswerk en aangezien je al redelijk wat glaswerk van Sigma hebt zal een overstap naar een ander merkt je denk ik niet zoveel opleveren als je dezelfde lenzen met een andere mount weer zou gebruiken. Hoe bevalt bijvoorbeeld de scherpte met de Tamron 90, dat is echt een scherpte-monster.
En heb je je lenzen al eens getest op front- en backfocus. Vrij eenvoudig te testen en te corrigeren en levert zonder investering mogelijk al heel wat meer op.

Zomaar even wat vragen...

En naar de anderen, graag even on topic blijven!  :police:

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline kultfunk

• Pentaxian
  • **
    • pics by Kultfunk
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2013, 08:27:12 »
Oei... En ik dacht dat full format 4x5" was... :afro:

newmikey2

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2013, 07:44:09 »
Sorry dat ik op je tenen trap.

Daar is meer voor nodig en sorry dat ik ietwat korzelig overkwam.

Het moet echter duidelijk zijn door alleen maar rondkijken dat een Pentax camera (net als alle andere merken) in staat is om kleurechte, loepzuivere en haarscherpe beelden te produceren. Aannemen dat het feit dat jij die niet hebt kunnen voortbrengen te wijten is aan het cameramerk lijkt me daarom niet voor de hand liggend.

Alle andere merken zijn ook prima, modellen met meer mogelijkheden hebben vaak ahum...meer mogelijkheden en vice versa. Uiteindelijk worden de meeste merken geassembleerd op basis van de zelfde grote hoop zuid-oost Aziatische onderdelen.

Vandaar dus mijn antwoord op je vraag: "nee, je foto's worden niet beter van een overstap naar een ander merk". Je K-7 zou al prachtfotos moeten kunnen afleveren, de K-5 II verwijdt slechts de omstandigheden waaronder je die prachtfotos kan maken, de z.g. "envelope".

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2013, 07:10:39 »
Gadver Ron .. wat een verschrikkelijk mooie plaat heb je daar te pakken ...   petje af man .. :toppie:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2013, 23:42:11 »
Ik was zondag in Keulen bij de bekerfinale van de DFB voor vrouwenvoetbal. Een leuk gevuld stadion, voetbal op een niveau zoals je dat in Nederland echt niet ziet. Rondom het veld denk ik zo'n 60-70 fotografen en verder niemand met Pentax uiteraard. Ik kom nogal eens fotografen tegen die iets met hun apparatuur hebben (intensief gebruik), die zich afvragen hoe ik met mijn spullen die foto's maak, die niet meer anders weten dat Nikon/Canon de merken zijn om mee te werken. Nu staan er ook fotografen die voor een vermogen aan spullen bij zich hebben. Een 1Dx en D4 is alweer heel gewoon geworden en alleen de arme lui lopen er met enkel een 7D/D300s of een D3/1DMarkIV rond.

Een moment van ontvangst van de beker door de captain van VFL Wolfsburg dat ongeveer een halve seconde duurde.

Van mij mag iedereen overstappen, want het gras is altijd groener aan de andere kant. Bedenk wel, dat als je aan de andere kant bent het gras altijd groener lijkt op de volgende plek.

Tsja, ik erger me wild aan mijn apparatuur, gewoon omdat het zelden doet wat je wil, maar dat heeft me verder nooit weerhouden om met iets moois thuis te komen.

Offline stoney1

• Senior Member
  • **
    • vanweenenFotografie
« Reactie #20 Gepost op: 20 mei 2013, 23:30:22 »
Ik xal eens kijken of ik een ander merk kan lenen.
Ben best tevreden met mijn spullen alleen denk ik dat het scherper kan.
Zal de set ook eens laten nakijken want je weet nooit

Offline kultfunk

• Pentaxian
  • **
    • pics by Kultfunk
« Reactie #19 Gepost op: 20 mei 2013, 23:15:30 »
Tja...overstappen omdat 'de meesten' zeggen dat merk x of y beter is, is alvast GEEN goede reden.

Indien je een overstap overweegt -waar absoluut niets mis mee is natuurlijk- lijkt het me verstandig om het nieuwe toestel dat je overweegt eens goed uit te proberen (Huren/lenen,...) en te zien of je fotografie hiermee daadwerkelijk beter wordt. -da's een kwestie van je achteraf niet bedrogen te voelen-

Ben zelf een K5 gebruiker en daarnaast heb ik ook een 8jaar oude Nikon D2x, en beiden hebben hun pro's en contra's hoor. (De D2x heeft een output die veel gelijkenissen vertoond uit het 'film' tijdperk, je kan er een ferme tik mee uitdelen wanneer je belaagd wordt :D... Hij sucked echter wel in de hoge ISO's en 't is in geen geval een discrete camera maar een baksteen die in bv een theatersetting ontzettend veel lawaai produceert.-de sluiter that is- )

Ik fotografeer echter met beide even graag en zal voor een dilemma komen te staan wanneer een extra body moet/zal aangeschaft worden. Is daarom het ene merk beter dan 't andere?

Whatever tool that does the trick is the right one !