Vanuit een professioneel oogpunt absoluut waar mogelijk, maar volgens mij is dit niet waar TS naar op zoek is, volgens mij fotografeert hij voor de hobby en als AF een probleem zou zijn zou ie waarschijnlijk veel eerder zijn overgestapt.
Ik snap niet waar altijd het geval AF vandaan komt. Heb zelf een K-7, en heb zelden last van een te trage AF of een te langzame AF (en ja ik fotografeer ook sport). Er zijn zelfs veel tests die juist uitwijzen dat de AF van Pentax vaak trefzekerder is als van de andere merken. Wel langzamer, maar trefzekerder. Aan een snell AF heb je ook niet veel als je de helft kan weggooien omdat hij er naast zit.
En het gras aan de andere kant is inderdaad (bijna) altijd groener. Maar dat is ook zeker de moderne tijd. Er wordt nu zoveel getest enz, bijna niet bij te houden. En als je tests lees, moet je zeer goed lezen. En ik bedoel zeer goed. Er zijn tijdschriften/websites die geven Pentax eigenlijk nooit een goed cijfer. Maar als je de test goed leest, nog een keer leest. En mischien een derde keer, ga je toch zien dat ze eigenlijk onzin verkopen. Een "fout" bij Pentax een paar punten in de score zal kosten, zal bij Nikon of Canon mischien een halve punt kosten.
En als je Duits goed is, is het aan te raden om Duitse bladen door te lezen. Die zijn vaak in mijn mening een stuk eerlijker. Daar komen vaak Nikon en Canon er ook niet al te goed uit.
Maar mijn tip is, koop een prime (als je die nog niet hebt) en ga daar een maandje mee schieten. En ik bedoel ook echt een maandje geen andere lenzen gebruiken. Om even apparatuur te leren, en mischien zien waar de onscherpte enzo vaandaan komen (als die er zijn, post eens een paar foto's, kunnen we ernaar kijken)