Auteur Topic: K-5 en JPEG, geen goede combinatie?  (gelezen 7217 keer)

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: K-5 en JPEG, geen goede combinatie?
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2013, 18:15:40 »
Ter aanvulling op mijn eerste post, in de camera zat firmware 1.01.
Die heb ik niet gewijzigd, ik heb het wel verteld in de fotozaak maar daar werd
verder niet inhoudelijk op gereageerd.

Hey Ron,

Ik heb zelf pas de versie geüpdatet, daarvoor ook nog de "standaard" versie erop gehad maar geen problemen zoals jij aangeeft.
Het is natuurlijk erg frustrerend voor je als je denkt dat je eindelijk écht mooie scherpe foto's gaat maken en dat dan juist niet zo is! Dat herken ik wel.
Wat je er aan kan doen of waar het aan kan liggen dat zou ik echt niet weten maar de uitleg van Anvh geeft wel duidelijkheid.
Hoop voor je dat wanneer je K5 weer terug is je prachtige foto's kan laten zien!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2013, 18:15:40 »

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2013, 17:05:41 »
Als je in jpg schiet, kun je het beste ook de correctie opties aan zetten om vertekening en chromatische aberratie te corrigeren.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2013, 16:50:11 »
Je vergelijk de foto's op 100% of niet?

okay E-500 is CCD sensor 8mp
K5 is CMOS sensor 16mp

Verschillende sensor technieken en verschillende resoluties.

Als je K5 foto op 50% zet en de e-500 op 100% zoom dan mag je nog eens vertellen wat je ziet ;)

CMOS heeft op lagere ISO meer ruis maar minder ruis op hogere ISO.
Bij CMOS worden de pixels onderling van elkaar versterkt dus... je heb meer componenten en meer verschil tussen de pixels.
CCD worden all pixels door 1 versterker gehaald, egaler beeld maar is minder efficiënt bij hoge ISO daarom meer ruis daar.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2013, 16:02:30 »

Die mag je zeker wel updaten naar 1.13. Standaard zit die 1.01 ingebakken in de chip, dus of die recent geproduceerd is of al wat ouder maakt niet uit. Zitten een aantal aanzienlijke verschillen in functionaliteit met de nieuwste firmware.

Ik maak het laatste half jaar best veel voetbalfoto's (zie foto expositie), maar ik werk meestal met een monopod ter ondersteuning van mijn camera. Is even wennen met werken en je bent minder beweeglijk, maar daarvoor wat stabilieit erbij. Ik ga met mijn DA*300mm tot 1/250ste als het moet of als ik een bepaald beeld wil hebben, maar 1/500ste is zeker aangenaam werken.

Die DA*60-250mm is zeker een aanrader. Heb ik ook een tijdje gehad en echt een prachtige lens.

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2013, 15:54:24 »
Kees,

de foto's komen inderdaad zo uit de camera vandaan.
Ik gebruik daar overigens niet het meegeleverde programma voor (silky pix)
maar ik kopieer ze vanuit de camera naar mijn pc.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2013, 15:19:45 »
Even voor de duidelijkheid: de foto's komen zo onbewerkt (alleen croppen) uit de camera?

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2013, 15:01:31 »
Ik gebruik al heel wat jaren Picasa, met name om de boel recht te zetten, te croppen, eventueel wat te verscherpen en daarna te uploaden. Misschien niet helemaal "high-end" maar ik vind dat snel en simpel werken en ik was er ook altijd tevreden over.
De foto's zien er met andere programma's helaas even beroerd uit, dat was ook het geval in de fotozaak.

jeffrl, ik maak gebruik van s-af. Heb jij SR aan of uit staan?

Offline jeffrl

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2013, 14:33:21 »
Ik heb de zelfde lens en camera, en heb hier ook voetbal foto's mee gemaakt.
Hoe stond je focus, op s of de c stand?
Ik heb persoonlijke niet last van zulkje randjes.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2013, 14:26:18 »
Ik heb een nieuwe verdachte voor je: Picasa.
't Is nèt Cluedo mensen! Wie is de moordenaar? Hoop dat we je kunnen helpen.

Aardige gedachte, maar Picasa heeft een sluitend alibi! Ik was nl. net met Picasa bezig  :) En dan bedoel ik dat ik onlangs een ritsje foto's een klein beetje bewerkt heb met Picasa  :schaam: en zag daarin geen verschil, ook niet op de afdrukken. Ik heb dit soort dingen nooit uit Picasa zien rollen (gebruikt Ron überhaupt Picasa?). Maar daar op doorbordurend...... misschien ligt de oorzaak in een aantal bewerkingen achtereen met steeds tussentijds opslaan? Daar worden je foto's so wie so slecht(er)  van.

newmikey2

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2013, 14:14:18 »
Met de meeste van mijn "collega's" eens. Het zal niet aan de JPEG engine liggen. Ik moet een hoop moeite doe met mijn raw conversie om de OOC jpeg te evenaren.

Lenzen, tsja, de 50-200mm is wat "verdacht" hoewel mijn dochter hem op haar K20D uitstekend laat presteren en je ziet hetzelfde probleem met de Tammy waarvan bekend is dat ie loei- en loeischerp is - Lenzen zou ik daarom uitsluiten.

Ik heb een nieuwe verdachte voor je: Picasa. Dat programmatje doet vaak vreemde dingen met bestanden als je ze exporteert of uploadt. Comprimeren is daar één van. Kijk eens of je een smoking gun kan vinden door even tijdelijk IrfanView te gebruiken voor het resizen en een browser voor het uploaden.

't Is nèt Cluedo mensen! Wie is de moordenaar? Hoop dat we je kunnen helpen.

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2013, 14:00:33 »

Bedankt voor jullie reacties en suggesties!

Deze foto's zijn allen op 1/500s geschoten.
Ik ben gewend om uit de hand op 1/320 1/400 en 1/500 te schieten.

Dat de 50-200 niet geweldig was wist ik van tevoren maar ik had dan bij open diafragma wel op softe(re) foto's gerekend
maar niet op vreemde randen en vlekjes.
De Olympus kit lens was misschien van betere kwaliteit maar het verschil in foto kwaliteit is wel erg groot.
Bovendien had ik dezelfde verschijnselen bij de Tamron 28-75 f/2.8 lens dus dat het aan de 50-200 zou liggen lijkt me niet heel aannemelijk.

In flare geloof ik ook niet zo, de lens-hood was gemonteerd en het was geen donkere maar wel een bewolkte dag.
Bovendien zou ik flare op redelijk "willekeurige" plekken verwachten en niet alleen maar op plekken waar lichte en donkere vlakken elkaar raken.

De suggestie dat het met SR te maken zou kunnen hebben vind ik wel de moeite waard om wat verder in te duiken.
Het lijkt namelijk wel wat op bewegings onscherpte maar die heb je niet of nauwelijks bij 1/500s. 
Ik heb ook geen ervaring met SR, ik snap dat het weinig toevoegt bij sport foto's met korte sluitertijden.
Ik wist echter niet dat je er last van kon hebben, doordat SR nog niet gereed zou zijn.
Helaas kan ik nu zonder camera erg weinig testen   :(
Toch vind ik de foto's ook wat korrelig en het lijkt mij dat SR hier weinig invloed op heeft, een bewogen foto is volgens mij juist niet korrelig maar vooral soft. Of maak ik daar een denkfout?

De laatste foto is trouwens op mijn gemak gemaakt, ik had alle tijd om te focussen en ik zou verwachten dat bij zo'n foto SR wel gereed zou zijn. Toch kun je aan het clublogo en aan het merkteken van het shirt goed zien dat deze foto
geen scherpte heeft. En aangezien het onderwerp het midden van de foto goed vult kan ik me niet voorstellen dat het middelste focus punt de voetballer gemist heeft.
En als dat wel zo zou zijn dan had ik toch op zijn minst scherpe bosjes willen zien  ;)

De verkoper vertelde me dus dat Pentax een mindere jpeg engine zou hebben en dat die wel eens de oorzaak van de vlekjes en randjes zou kunnen zijn. Hij vond dat het er uitzag als iets wat door compressie zou worden veroorzaakt.
Ik was het met hem eens dat jpeg een grote invloed kan hebben op randen, bij een hoge compressie zie je daar al snel een wazig effect.
Maar de compressie staat juist op zijn laagst ingesteld en de foto's zijn met zo'n 9MB ook niet echt klein te noemen! Dat de jpeg compressie vlekjes zou kunnen veroorzaken is voor mij nieuw en lijkt me ook erg onwaarschijnlijk.

De lens is trouwens niet mee terug gestuurd, alleen de body.
Ik zou graag met een 60-250 willen spelen en ik zou nog veel grager er eentje willen hebben   :angel:
Zodra de camera terug is en er niets aan veranderd is (waar ik dus ook bang voor ben) zal ik wat foto's in RAW maken om te zien of het toch met de jpeg engine te maken heeft, al geloof ik dat verhaal niet zo.
Ik zal daarna ook SR uitschakelen om te zien of dat effect heeft op de randen / vlekjes.

Ik heb op internet gezocht naar mensen met dezelfde camera en lens en dezelfde klacht maar heb helemaal niets kunnen vinden...

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2013, 11:09:55 »
Even zo uit de losse pols reagerend:

1. Naar mijn idee maakt de "in camera" omzetting naar JPEG de foto niet onscherp(er), maar passen ze eerder een verscherping toe.
2. Dat de JPEG module van Pentax niet goed zou zijn waag ik ernstig te betwijfelen. Kijk maar naar de test van DPReview van de K5. >> http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk5/
    Sterker nog, de K5 is volgens DP Review beter dan de Nikon D7000 > http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk5/18.
    Ben benieuwd welke foto zaak dit is eigenlijk.
3. Ben het met Ron eens: de camera komt naar zeer grote waarschijnlijkheid terug met de opmerking dat hij goed functioneert. Als je de lens hebt meegestuurd zouden ze wellicht nog naar front- of backfocus kunnen kijken.
4. Kan inderdaad wat Ron zegt ook zijn dat de SR nog niet was vastgezet door de camera. Even in je EXIF bij de foto kijken dus.

Maar goed, dat gezegd hebbende:
1. Wat is de sluitertijd? Er kan ook sprake zijn van bewegingsonscherpte.
2. Heb je ook al eens controle gedaan op zelfde brandpuntsafstand van stilstaande objecten? Eventueel vanaf statief?
3. Wellicht eens controleren op front- of backfocus?
4. Wellicht dat je eens een betere lens kunt proberen? Bijvoorbeeld de DA* 60-250, al is het alleen maar om te testen of ze dan wel scherp zijn.

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2013, 10:40:36 »
Ik kan me voorstellen hoe vervelend het is, als je een sprong in kwaliteit denkt te maken, die er niet uit komt.
Ik ken de 50-200 zelf niet, maar de testen waar Ron naar verwijst, hebben een vrij duidelijk oordeel.
Deze lens is zeker volledig open op 200 mm niet op zijn best en moet voor goede resultaten 1 of 2 stops dicht gezet worden, tot f8 of f11.
Ik zou zeker eens proberen dezelfde foto's met het diafragma wat dicht te maken.
Je zit hier op ISO 800, dat mag best naar ISO 1600 (als test), dan kun je het diafragma op f8 al testen.
En met een beetje beter licht, moet F11 en een lagere ISO ook goed te testen zijn.

Ik vraag me wel af wat je van de scherpte van de binnen foto's maakt als je ze vergelijkt met de resultaten buiten.
Als je de resultaten beter zou vinden, denk ik toch ook aan de instellingen die je hier noemt voor de buiten foto's.
Die doe je omdat je ze gewend bent van je oude Olympus camera, als ik het verhaal goed lees.
Je nieuwe K5 kan std met andere instellingen misschien toch nog een stap maken in de kwaliteit, maar de lens lijkt me toch hier de grens te bepalen.
Om uit te schakelen dat je instellingen er iets mee te maken hebben, zou je toch ook eens RAW en JPEG kunnen gebruiken om foto's te maken.
De RAW resultaten kun je dan ook eens vergelijken met de JPEG's die de K5 van die RAW maakt.
Eerlijker dan dat kun je het niet krijgen.

En mocht er iemand in de buurt wonen, zou je misschien wat kunnen afspreken met een andere K5 bezitter.
Als hij met jouw lens ook wat plaatjes schiet, moet het snel duidelijk worden waar het euvel ligt.

Tot slot hoop ik dat je de camera snel terug hebt en misschien was er toch 'gewoon' iets mee mis.
Dan zou je alle testwerk kunnen overslaan en gewoon kunnen gaan genieten van die mooie camera.
Succes!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2013, 09:21:07 »
Even wat dingen vlugjes:

Test van je lens:
http://www.photozone.de/pentax/138-pentax-smc-da-50-200mm-f4-56-ed-review--test-report

http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/317/cat/all
uit deze test:
http://slrgear.com/reviews/zproducts/pentax50-200f4-56/tloader.htm

Je hebt een consumentenlens en die zal met open diafragma 200mm/f5.6 nooit heel indrukwekkend zijn. De vlekjes zijn wellicht flair of lichtkaatsingen in de lens. Ik vermoed dat je de SR nog niet naar behoren functionerend hebt. Die kun je in de originele jpg nakijken en zal waarschijnlijk aangeven "SR not ready" als ik deze beelden bekijk.

Tsja het opsturen van de camera is een beetje jammerlijk. Die komt gewoon terug met de mededeling dat deze naar behoren functioneerd (vermoed ik).

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2013, 08:41:37 »
Ik kan me de teleurstelling voorstellen. Misschien kun je nog even aangeven welke sluitertijden zijn gebruikt, de exif gegevens staan er niet (meer) in.

Offline RonV

• Newbie
K-5 en JPEG, geen goede combinatie?
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2013, 23:09:41 »
Ik heb eind november 2012 een K-5 gekocht. Ik maak voornamelijk voetbalfoto's en sinds enkele maanden doe ik dat ook binnen, zaalvoetbal dus.
Mijn oude (maar zeer trouwe) Olympus E-500 liet me bij de binnen foto's toch wel in de steek.
Korte sluitertijden bij weinig licht vraagt om hoge iso waarden en op dat gebied is een E-500 nou eenmaal geen hoogvlieger.

Ik zat al een tijdje op de opvolger van de E-620 te wachten, met de sensor van de E-M5 m4/3 camera.
Dat is een 16mp camera met prima iso prestaties.
Helaas is die opvolger niet gekomen en het is nog maar de vraag of ie ooit uitgebracht zal gaan worden.

Dus ben ik gaan zoeken naar een opvolger voor de E-500, uiteraard met goede "hoge iso" prestaties.
Die opvolger is om meerdere redenen dus de K-5 geworden.
Toen ik naar de winkel ging had ik ook nog de K-30 als optie meegenomen maar die vond ik niet lekker in de hand liggen.

De binnenfoto's zijn met de K-5 absoluut stukken beter dan met de E-500, geen twijfel mogelijk.

Nu de winterstop is afgelopen ben ik twee keer met de K-5 en de DA 50-200 f/4.5-5,6 WR op pad gegaan om ook buiten de camera "in de vingers te krijgen". Ik had ook tijdelijk een Tamron 28-75 f/2,8 tot mijn beschikking, eigenlijk om te kijken of ik met deze lens genoeg tele bereik had voor in
de zaal. Maar hij mocht dus ook even mee naar buiten.

Ingesteld op P, met program-line op sport en witbalans op bewolkt. Ik gebruik 1 punts S-AF en lichtmeting met nadruk op het midden. Dat zijn de instellingen zoals ik die ook op mijn Olympus gebruik en waar ik aan gewend ben. Verder geen wijzigingen in filters etc. t.o.v. de standaard instellingen. Ik schiet in de hoogste (****) kwalititeit jpeg en in de grootste resolutie.
SR stond trouwens ook aan.

Het schieten ging lekker, de K-5 ligt prettig in de hand en de bediening geeft ook weinig reden tot klagen.
Een beetje gespeeld met verschillende diafragma en iso waarden, ook omdat ik niet wist hoe groot de dof zou zijn met deze camera. Ook nogal wat foto's gemaakt met veel gras er op, om goed te kunnen zien of ik last had van front- of back focus.

Na deze lange intro (sorry) kom ik dus bij het punt waar ik niet zo blij mee ben, de foto's zijn met beide lenzen namelijk niet echt mooi geworden.
Er is weinig scherpte in te ontdekken, en ik vind ook de foto's met lagere iso's wat korrelig.
De foto's zien er ongeveer uit alsof ze "uit focus" zijn maar ook voor of achter het onderwerp kan ik weinig scherps vinden.
Ik was gewend om op foto's waar ik gewoon zelf verkeerd heb gefocust toch op het gras, vóór of achter het onderwerp, te kunnen zien waar het focus punt had gelegen.

Maar wat ik nog erger vond was dat op de scheiding tussen contrasterende kleuren een wazige gloed te zien was en dat er op sommige plekken zelfs gekleurde vlekjes waren ontstaan.

Ik ben met de camera en de foto's naar de winkel gegaan, heb daar mijn verhaal verteld en de foto's laten zien.
Ik had ook foto's meegenomen die ik met de Olympus heb gemaakt, onder gelijke weersomstandigheden en met vergelijkbare diafragma en iso instellingen.

Twee medewerkers hebben naar de instellingen van de K-5 gekeken en kwamen tot de conclusie dat daar niets vreemds te vinden was. Nadat de foto's zelf goed werden bekeken werd mij geadviseerd om in RAW te gaan schieten: "Pentax staat er om bekend dat de jpeg engine nou eenmaal niet van geweldige kwaliteit is, andere merken doen dat toch wat beter".

Nu wil ik best geloven dat er verschil zit in de jpeg kwaliteit tussen de verschillende merken maar dat de kwaliteit van een toestel uit 2010/2011 zoveel slechter is dan die van een instap dslr uit 2006 gaat er bij mij niet in. Ook kan ik op internet geen ervaringen vinden die het verhaal van de verkoper ondersteunen. Of schiet iedereen met een Pentax dan toch in raw?   
Bovendien is mij bij de verkoop niet gevraagd of ik in RAW of JPG schiet, als dat zo'n groot verschil uitmaakt had ik dat toch graag voor de aanschaf van de verkoper willen horen.

Omdat we er niet uitkwamen is de camera naar de reparateur gestuurd, het kon wel 5 tot 7 weken duren voordat ie weer terug was. En dat bij een camera die ik nog maar 5 weken in mijn bezit heb.

Ik wil graag weten of het inderdaad zo is dat je met een K-5 beter niet in JPG kan fotograferen, zoals de verkoper mij vertelde. Of misschien doe ik iets wel helemaal verkeerd (is niet geheel onmogelijk) of mankeert er iets aan mijn K-5.

Ik ga proberen hier wat foto's te laten zien maar ik ben nieuw op dit forum dus bij voorbaat mijn excuses als het niet meteen goed gaat. De foto's zijn sowieso geen artistieke hoogstandjes maar het ging mij er ook alleen maar om om wat met de camera te "spelen".   

Ik heb hier 7 foto's geplaatst, allen gemaakt op 1/500s met de 50-200 lens.
https://picasaweb.google.com/ronfotoalbum/Pentax#5831569982552098066 

Foto 1 (iso 800 f/5.6 200mm) komt zo onbewerkt uit de camera en ziet er op het eerste gezicht redelijk uit maar heeft nergens scherpte.
Als je deze foto wat cropt (Foto 2) zie je wat ik zo lelijk vind: de witte 4 op het zwarte broekje heeft een vreemde gloed. Bij de rechter arm (op de foto links) zie je onder de oksel, waar de stang van het hek het shirt raakt, een oranje vlek zitten die de camera er zelf bij heeft "verzonnen".
Aan de andere kant van diezelfde mouw gebeurt dat ook op de rand met de stang en met het reclamebord.  (twee oranje vlekjes)

Foto 3 (iso 400 f/5.6 180mm) is weer een onbewerkte foto, ook hier is het gras nergens scherp.
Foto 4 is een crop van foto 3. De rechterhand heeft een rare gloed en onder de linkermouw zit ook iets waar ik niet blij van kan worden. Bij de aanvoerders band zie je ook dat de grens tussen de twee kleuren vreemd is geworden. Het shirt en broekje vind ik erg korrelig, zeker voor iso 400.

Foto 5 (iso 200 f/4.5 62mm), foto 6 (iso 800, f4.5 137mm) en foto 7 (iso 1600, f4.5 137mm)
laten een zelfde beeld zien. Geen scherpte, korrelig en vreemde randen tussen contrasterende kleuren.

Misschien ben ik wel te kritisch maar de foto's met mijn E-500 zagen er toch echt stukken beter uit.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!