Ik wil mijn eerdere mening best wat nuanceren, misschien zorgt dat voor iets meer begrip.
Er wordt van alles gehyped en er worden 'voorspellingen' gedaan, in die context is het gewoon teleurstellend wat ze nu laten zien.
Er wordt hier boven door iemand geopperd dat het hier slechts een sneak preview betreft en dat er nog meer komt. Die indruk krijg ik niet als dit het nieuwe 'flagship' model genoemd wordt. Maar goed, laten we de Photokina nog even afwachten. Nu je spullen gelijk verkopen lijkt me iets te voorbarig, de kans is klein maar het zou kunnen dat er nog meer komt, of dat ze in ieder geval plannen voor de toekomst laten zien. In mijn eerdere bericht gaf ik ook al aan dat ik daar op hoopte en dat dit nodig is voor Pentax.
Een van de redenen waarom mensen vaak roepen en uiteindelijk niet doen (merk-wissel) is omdat je al vrij snel behoorlijk veel geld in een merk hebt gestoken, bij een overstap kan je gerust 40% van je investering verliezen. Dat is niet niks en daar komt bij dat er dan het risico bestaat dat Pentax na 2 maanden alsnog aan gaat kondigen waar je op had gehoopt en dan is het natuurlijk helemaal huilen met de pet op. Ik zou het het 'postcodeloterij-effect' willen noemen, veel mensen spelen met deze loterij mee omdat ze bang zijn dat hij ooit toch in hun straat valt terwijl zij net het abonnement hebben opgezegd. Als je het zo bekijkt is het wel slim van Pentax om niet teveel los te laten over de toekomst, maar of het nu klantvriendelijk is om mensen in het duister te laten zitten? Dit geld overigens net zo goed voor Canon en Nikon, het fotografiewereldje voelt nog erg conservatief en gesloten aan voor deze tijd.
De nieuwe aankondigingen:
Wat betreft de mensen die hier heel positief over zijn, dit is weer het andere uiterste natuurlijk. Je moet ook wel eens kritisch durven zijn op een merk dat je lief hebt.
Natuurlijk is de K5 en nu de K5II(s) vast een hele goede camera, maar wat Pentax hier laat zien zijn marginale verbeteringen.
Je moet niet vergeten dat er 2 jaar (!) R&D zit tussen de eerste K5 en nu deze opvolgers. 2 jaar! Dan is een verbeterde AF niet echt baanbrekend, het betreft hier ook nog steeds de 11(9) AF punten, al vind ik dat dan weer niet echt een probleem.
Er wordt nu ook gedaan alsof Pentax 9 nieuwe producten presenteert, maar als je goed kijkt dan wordt er voor de DSLR-tak slechts 1 'nieuw' ding gepresenteert. De K5-II(s), het woord 'nieuw' is hier dan ook nog eens wat ver gezocht, meer een update. De DA560, is een half jaar geleden al bekend gemaakt, dus 'nieuw' kan je die niet noemen. De DA18-270 is simpelweg een re-batched tamron voor veel meer geld, zelfs WR of quickshift is er niet aan toegevoegd dus dit heeft echt nul tijd en geld gekost. De rest is pentax Q en Medium Format.
Dan is het toch niet zo heel vreemd dat de DSLR-gebruikers wat teleurgesteld zijn? Daar komt bij, en dan spreek ik nu even voor mezelf maar ik proef dit gevoel ook bij andere gebruikers op het .com forum bijvoorbeeld, dat je je als K5 gebruiker lichtelijk gen**id voelt met deze K5 II. De AF is iets wat in de eerste K5 gewoon al op orde had moeten zijn, de problemen hiermee zijn bekend, of in ieder geval de inconsistente prestaties van camera tot camera. Het voelt een beetje alsof je nog een keer moet betalen voor hetzelfde product omdat de eerste eigenlijk niet helemaal deugd. Het feit dat deze update er nu is bevestigd voor mij alleen nog maar eens dat Pentax zelf toegeeft dat de AF in de eerste K5 niet helemaal lekker is.
Dan zijn er ook nog dingen zoals de nieuwe processor in de K30 en de betere videomogelijkheden waar nu al 2 jaar om gevraagd wordt. Die worden gewoon weer genegeerd. Als je dan met een nieuw 'flagship' komt en na 2 jaar R&D besluit om in feite met dezelfde camera door te gaan, dan mag je toch ook best significante updates verwachten en vooral updates die door het publiek zo gewild zijn? Een nieuwe processor hadden ze op zijn minst kunnen ontwikkelen/kopen/overplaatsen/etc. Het uitbreiden van de video-mogelijkheden had dan ook zonder al teveel moeite gekund als dat sowieso al niet kan als je het bijvoorbeeld hebt over manual controls (firmware kwestie).
Ten slotte zijn er dan nog de doorgroeimogelijkheden die mensen gewoon willen zien om vertrouwen te houden in een merk. Ook al is de K5 en mijn lens lineup voor nu méér dan toereikend, ik wil niet investeren in een afstervende DSLR tak. Als mensen om mij heen hun spullen nu al gaan verkopen, waar gaat het dan heen? Is er hier iemand die nog in een Olympus DSLR zou willen investeren? Dat bedoel ik. Als ik geen groeimogelijkheden zie, dan ga ik me afvragen of ik niet het schip moet verlaten, voordat mensen doorkrijgen dat het zinkende is.
Affijn, voorlopig drijven we nog. Ik wacht de Photokina netjes af en heb nog wel even geduld. Dat mensen nu teleurgesteld zijn, daar moet je op zijn minst begrip voor kunnen opbrengen. Zeker gezien de grootse voorspellingen en ook de grootspraak van Ricoh zelf na de overname! Ze moeten het echt even waar maken, al zijn het maar toekomstplannen, juist na een overname moet je mensen zekerheid geven.