En de zilveren uitvoering is bij Foka gewoon op voorraad: http://www.foka.nl/site/pentax-fa-77-mm-f18-lim-p-5989.html
Tja, dan gaat eerlijk gezegd mijn voorkeur toch wel uit naar een zwarte versie

Kleurt wat beter bij de K5 of K-x.
Maar er is een maar....ik heb ook de FA43 en die is op alle gebieden net toch wat meer naar mijn smaak.
Vooral de kleuren en het "3d" effect zijn gewoon geweldig. M.a.w. in mijn hoofd blijft toch zitten "zal ik de DA proberen te ruilen voor een FA?"
Jij zegt dus feitelijk dat de FA 77 mm een betere aanschaf is dan de DA 70?
Daar heb ik nou nooit last van!

Je mag niet jokken Monique

Als je het mij vraagt neigt je keuze naar de 77. Dat lees ik tussen de regels door en zou je daar graag een bevestiging van krijgen.
Nou, eerlijk gezegd ben ik er zelf nog niet aan uit.
De 77 mm is ergens rond de € 850 en de 70 mm is ergens rond de € 500.
Het zal een lens zijn die ik niet ontzettend veel ga gebruiken, portretfotografie is (nog) niet echt mijn ding zeg maar.
Toch zie ik buiten portretfotografie nog wel andere gebruiksmogelijkheden, waar ik de 35 mm net even teveel groothoek vind hebben en de 100 mm teveel telebereik.
Ik zie me bijvoorbeeld in een stad of bij evenementen al rondlopen met de 35 mm op de ene camera en de 70/77 mm op de andere camera.
Essentieel is dat ik nu alleen nog maar lenzen wil kopen die kwalitatief goed zijn en niet eerst een "instappertje" om vervolgens na een jaar toch die goede te kopen.
In ieder geval alleen alvast bedankt voor het meedenken.
Ben benieuwd of er iemand is die de FA 77 kent en nog mooier, kan vergelijken met de DA 70.