Heb deze week een Kata fototas aangeschaft (Lite-443 DL), perfect voor mij ... hopelijk ook voor de komende jaren ...
Een fototas kies je snel te krap, zo is mijn ervaring, en/of je houdt onvoldoende rekening met uitbreiding van je uitrusting. Voor mijn K-x met een (dikke) 18-50 erop en een extra 70-300 was mijn vorige tas (Lowepro Nova 170) perfect gedimensioneerd. Je gaat per slot van rekening ook niet onnodig met een grote hoeveelheid lucht lopen... Een klein nadeel van die tas was de relatief geringe diepte, waardoor het grondoppervlak langwerpig was, en de tas door het topgewicht snel omviel.
Toen de (eveneens dikke) 8-16 mm erbij kwam, werd het passen en meten, maar het ging net, al stond de tas aan beide zijkanten bol, en viel hij nog sneller om...
Na aankoop van een flitser hield het echt op. Dus op zoek gegaan naar een nieuwe (schouder-)tas. Via internet zoveel mogelijk informatie binnengehaald en recensies gelezen. Het zou b.v. een grotere Lowepro kunnen worden (Nova 190). Ben echter gegaan voor de Kata, en zonder spijt. Het is een slimme, lichte, stabiele en compacte tas, met een 6-vaks centraal compartiment. 3 ervan zijn voor de 70-300, 8-16 en flitser. In/op het 4e vak ligt de camera met de 18-50 èn opgestoken lenskap, helemaal schietklaar. In de 2 overige vakken nog wat accessoires, waaronder een blaasbalg, die voorheen altijd thuis moest blijven. In het deksel 2 setjes batterijen/accu's en geheugenkaartjes. Aan de binnen-voorzijde is nog wat ruimte over met een 3-tal elastische netjes om b.v. pen, sleutels, gsm en portemonnee op te bergen.
Bij het lezen van specs van de fabrikanten valt mij telkens op dat men praat over b.v. "3-4 lenzen". Op nagenoeg alle afbeeldingen zijn lenzen zonder lenskap te zien. Als je zoals ik altijd met lenskap fotografeert, dien je je te realiseren dat deze je lenzen extra breed maken, waardoor mogelijk de beloofde capaciteit niet (of heel krap) gehaald wordt. Iemand op dit forum gaf al aan dat je het beste met al je spullen naar een fotozaak kunt stappen om praktisch de beste keuze voor een tas te kunnen maken (of een paar tassen op zicht meenemen). Dat is helemaal waar. Als je dat niet doet, en een tas "op het oog" koopt, is het verstandig om ruim te denken en 1 à 2 maten groter te gaan zitten, zoals ik nu gedaan heb.

Groeten, Peter