De komende dagen ben ik in Scheveningen om o.a. het vuurwerkfestival te fotograferen. Ik beschik wel over een (25 jaar?) oud statief, maar dat heeft z'n beste tijd gehad, heeft her en der speling en staat niet zo stabiel. Daarom even rondgekeken voor een nieuw statief. Mijn eisen liggen niet zo bijzonder hoog, het moet uiteraard wel stevig zijn/staan, prettig werken en een goede werkhoogte hebben (ik wil niet steeds bukkend door m'n zoeker kijken). Ik gebruik het echter zeer incidenteel, en ga er ook geen hele dag op m'n rug mee rondtrekken, dus een paar honderd gram c.q. millimeter meer of minder maakt me niet zoveel uit. Verder wilde ik zeker niet meer uitgeven dan zo'n 100 euro.
Ik ga voor dit soort accessoires niet naar de fotospeciaalzaak, maar naar een grote "media" keten (waar ze helaas geen Pentax verkopen, maar dat terzijde...). De goedkoopste modellen (30 - 60 euro) wel even bekeken, maar snel laten liggen omdat ik hier geen goed gevoel bij had qua stabiliteit en/of levensduur. Er lag nog wel een mooi compacte Hama met een eenvoudige kogelkop, maar in de bevestiging van die kop zat voelbaar speling, dus die viel ook af... Ik had echter een heel goed gevoel bij een 2-tal modellen van Vanguard (Espod 203 en 233). De 203 is wat kleiner en lichter, maar voor mij te laag. Daarom werd het de 233 (ruim 80 euro). Thuis gekomen de spullen erop gezet en heel tevreden over m'n keuze. Stabiel als een huis. Klein minpuntje is dat je bij het vastschroeven van de "quick shoe" op je camera een muntstukje o.i.d. nodig hebt, maar dat ervaar ik bij mijn aard van het gebruik niet als een probleem. Nu nog de komende dagen met hulp van m'n nieuwe aanwinst experimenteren met zonsondergangen en vuurwerkscenes

Gr. Peter