Auteur Topic: Weather Sealing... hoe ver wil je gaan ? K-5 Half onderwater  (gelezen 13018 keer)

daveweb

• Gast
Re:Weather Sealing... hoe ver wil je gaan ? K-5 Half onderwater
« Reactie #41 Gepost op: 2 juli 2012, 21:45:02 »
Oei. Dure leerschool.

Er bestaan onderwater cases voor Pentax. Daar kan je veilig mee onderwater.  ;)
http://www.ikelite.com/web_two/pen_k5.html

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #41 Gepost op: 2 juli 2012, 21:45:02 »

sailor1968

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2 juli 2012, 20:38:04 »
Tja, die keuze is aan jezelf maar de naam zegt het in feite al: WR staat voor weather resistant en niet voor water resistent.

Afgelopen zondag werden Eviz en ik, beide met K5 en geen WR objectief (sigma17-70 en tamron 17-50) overvallen door een zware hoosbui, het water droop er echt goed af. We hebben beide geen problemen gehad, nadat de camera`s binnen waren afgedroogd konden we beide gewoon doorschieten.

hier is die WR voor gemaakt,
maar toch om mee in't zwembad te springen  :dash1: :dash1: :dash1: :dash1:
heb hier maar 1 woord voor DOM, sorry hoor
Groeten
Jan

Offline kybuz

• Full Member
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 27 juni 2012, 21:03:18 »
ik weet niet maar ik vind het eigenlijk wel een beetje domme actie van je. speculeren op de beurs moet je ook niet doen met  geld dat je niet kan missen...
K-7 Sigma17-70mm F/ 2.8-4.0 macro OS HSM Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro Pentax smc DA 55-300 mm / 4.0 - 5.8 ED Pentax DA 18-55mm 1:3.5-5.6 AL Pentax AF360FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #38 Gepost op: 27 juni 2012, 12:55:39 »
Haha ik ook wel :good:

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Pieter_MD

• Full Member
  • *
  • Click Click
« Reactie #37 Gepost op: 27 juni 2012, 11:50:50 »
Oh, ik zou hem wel willen kopen :D Een extreme tear down video met de K-5, ik heb altijd al willen zien wat er in zo een camera zit  :)

Back to topic;

http://ricehigh.blogspot.nl/2012/06/various-k-30-first-tests.html

Video staat ook op ricehigh :)

JohnnieS

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 27 juni 2012, 07:02:57 »
Helaas wel. Ben nu druk bezig alle camera spullen die ik heb op marktplaats/dit forum te zetten. Heb een K5 voor 737 op het oog, min de 50 euro cashback scheelt het maar 90 met de K7 beide nieuw.

Ik zou de Body op Marktplaats/Forum te koop zetten ,misschien dat hij nog wat zal opbrengen voor een verzamelaar   :'(

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #35 Gepost op: 26 juni 2012, 20:59:35 »
Tja, die keuze is aan jezelf maar de naam zegt het in feite al: WR staat voor weather resistant en niet voor water resistent.

Afgelopen zondag werden Eviz en ik, beide met K5 en geen WR objectief (sigma17-70 en tamron 17-50) overvallen door een zware hoosbui, het water droop er echt goed af. We hebben beide geen problemen gehad, nadat de camera`s binnen waren afgedroogd konden we beide gewoon doorschieten.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

JohnnieS

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 26 juni 2012, 20:46:57 »
Er zijn verschillende methodes om je Camera weer goed droog te krijgen
heeft alleen veel tijd nodig.
Je kunt de Camera in een doos met Silicagell of goeie rijst begraven, en minimaal twee weken erin laten liggen.
dan is hij gegarandeerd droog.
Weather Sealing of niet,met een regenbui komt mijn Camera niet meer uit de Fototas, :drinks:
het bekende verhaal, elektronica en water gaan niet samen

jjw

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 26 juni 2012, 20:17:29 »
Als het echt niets meer wordt, doe dan in ieder geval nog een testje met gekleurd water en volledig onderdompelen, van tevoren alle seals goed afdichten. Weet je in ieder geval waar het nu fout gaat.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #32 Gepost op: 26 juni 2012, 20:10:40 »
Zojuist geprobeerd na 24 uur drogen in een warme kamer met vochtvreters, en nog een tijdje fohnen. Hij doet het niet meer. Op het moment dat ik de accu erin stop gebeurt er niks, zet ik hem aan, ook niet.
Nog even met grip geprobeerd, geen enkel teken van leven. :(

Ow dat is kaalootuh!  Nou het spijt me wel dat ik je half op een slecht idee hebt gebracht... hopelijk gaat het toch nog lukken als de camera echt helemaal droog is, dat duurt soms wel een paar dagen...
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

RonHendriks

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 26 juni 2012, 16:11:33 »
maar ik vraag me af of dat de moeite waard is. of dat ik beter de verzendkosten kan uitsparen en op de kleine hoop voor de k5 gooien.

Je actie valt altijd buiten garantie. Er staat toevallig net een K-7 te koop van een forumlid die er niet mee is wezen zwemmen. :evil: Al is een K-5 met een nette prijs en cashback ook altijd mogelijk.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #30 Gepost op: 26 juni 2012, 15:45:47 »
Er zijn bakjes te koop bij onder andere Fotoshop Aalten voor in je fototas.
Die kun je nadat ze volgezogen zijn in de oven leggen en weer opnieuw gebruiken. Erg handig om schimmelvorming in lenzen te voorkomen.
Ik heb altijd aantal van die zakjes en zo een bakje in mijn fototas zitten.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: 26 juni 2012, 15:42:14 »
Silica gel bij de schoenen winken halen :)

En deze in de camera proberen te duwen.

Offline Pieter_MD

• Full Member
  • *
  • Click Click
« Reactie #28 Gepost op: 26 juni 2012, 15:01:10 »
Silica gel bij de schoenen winken halen :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 26 juni 2012, 10:42:17 »
Zojuist geprobeerd na 24 uur drogen in een warme kamer met vochtvreters, en nog een tijdje fohnen. Hij doet het niet meer. Op het moment dat ik de accu erin stop gebeurt er niks, zet ik hem aan, ook niet.
Nog even met grip geprobeerd, geen enkel teken van leven. :(

Jeetje, dat is wel sneu. Ik zou toch nog even doorgaan met drogen. Afgesloten in een bak met rijst moet ook zijn werk kunnen doen in het wegtrekken van vocht.

jjw

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 25 juni 2012, 23:17:12 »
Het ontgaat me eerlijk gezegd een beetje waarom je uberhaupt zo ver zou willen gaan met je camera + water in zo'n test? Wat schiet je er mee op? Wou je serieus onderwater foto's gaan maken?
Dat hij een aardige bak met regen aan kan leek me al wel bewezen en zelfs daarbij geld dat je dit niet gaat doen als je het kan voorkomen lijkt me. Als het noodzaak is om in de (stort)regen te fotograferen, of als je dit echt perse wil dan weet je dat je hierbij een zeker risico neemt, zelf als iemand anders zijn K7/K5 volledig heeft ondergedompeld zegt dit niets over de specifieke bestendigheid van jouw exemplaar in de regen. Er wordt immers geen garantie voor afgegeven vanuit Pentax.

Ik ga deze zomer naar Vietnam en zal daar regelmatig (lees: waarschijnlijk dagelijks) de moeson treffen. Het is een geruststelling te weten dat de camera wel wat aan kan als ik plots overvallen wordt. Wellicht waag ik me ook nog in lichte regen voor een paar bijzondere shots die weinig mensen hebben. Maar ik blijf toch wel voorzichtig, je loopt altijd ongedekt risico. Bij lichte regen lijkt me het risico dat ik mijn camera naar de kl*te help acceptabel. Onder een 'douche' lijkt me het risico niet acceptabel en zal ik dit vermijden. Je moet constant die afweging maken lijkt me, wat is het risico, is dat acceptabel voor de prijs (+-700 euro)?

Het risico bewust opzoeken lijkt me nogal onzinnig, tenzij een pentax-official (of iemand anders met teveel geld) een zorgvoldige test uit gaat voeren waarbij gevolgd kan worden wat er uiteindelijk precies fout gaat, waar en wanneer. Stel je camera is nu kapot, dan weet nog steeds niemand waardoor en wat nou precies de grensoverschreiding is geweest. Alles is dan dus voor niets geweest. "Hij gaat kapot van water" is wat we dan weten, weet ik dus nog steeds niet bij hoeveel regen of waterval/tuinslang etc. ik nou kan blijven fotograferen. Dit verreist waarschijnlijk een body of 10 in een gecontroleerde omgeving wat betreft waterdruk/invalshoek/hoeveelheid en dan het liefst speciale transparante modellen en gekleurd water.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #25 Gepost op: 25 juni 2012, 21:42:37 »
Zolang het zoet water is zou het mee moeten vallen. Met zout water is er geen hoop meer, dat is dodelijk voor de elektronica...........
Dus rustig laten drogen zonder batterij erin, eventueel vullen met silicon zakjes om het vocht eruit te trekken.
Succes! Hopelijk doet hij het snel weer!

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #24 Gepost op: 25 juni 2012, 21:37:45 »
Ik hoop voor je dat het goed komt, laat het maar weten...

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #23 Gepost op: 25 juni 2012, 20:42:09 »
Als het goed is is de K5 AW net zoals de DA* objectieven en niet WR.

AW?  ???

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2012, 20:41:47 »
Ik vertrouw de hele weather seal niet meer. In regen oke, maar onder water niet. Vandaag de camera in een laagje water van 5-7 cm hoog gehad. Haalde hem eruit, water liep eruit, alles nat, water achter het schermpje, batterij compartiment nat, etc. Dus ligt nu te drogen, in de hoop dat het helpt. Maar pas er erg mee op!

Joh... ik hoop niet dat ik je op dit idee hebt gebracht terwijl ik denk dat het wel zo is...
Dat is flink balen! Vele jaren terug had ik een Canon Eos 5, zo'n analoge camera met oogbesturing. Ik zat destijds bij de brandweer en fotografeerde een oefening langs de kant van het water. Een waterkanon werd voor de grap op mij gericht. De camera, lens en flitser viel in het water en ik werd met spoed  ;D naar de brandweerkazerne gebracht waar ik de cameraset in een speciale droogkast legde. De lens en flitser kon ik weggooien maar de camera doet het op de dag van vandaag nog steeds zonder problemen. Ik kreeg wel alles vergoed van de brandweer.
Dus er is zeker nog wel hoop voor je camera.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2012, 20:18:01 »
Als het goed is is de K5 AW net zoals de DA* objectieven en niet WR.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #20 Gepost op: 25 juni 2012, 18:51:17 »
Ai, Ai, wees hier toch voorzichtig mee. WR betekent Weather Resistance en aangezien nergens opgegeven wordt welke beschermklasse hier van toepassing is (de zgn IP waarde) moeten we er van uitgaan dat het vooral bedoeld is tegen spatwater en stof. Alle mooie demo testjes ten spijt, als een camera onder water wordt gehouden dan kan dat op de lange termijn toch schade veroorzaken. Het is nml niet het water zelf maar de verontreiniging welke in het water zit wat later voor problemen kan gaan zorgen. Dit blijft achter en vormt corrosie en vervuiling op onderdelen. Vooral bewegende delen van het objectief en schakelaars en knopjes op de body kunnen later slecht gaan functioneren. De beschermklasse geldt ook alleen als het apparaat op de juiste manier open en dicht gemaakt is. De beschermklasse kan zomaar verdwenen zijn door het verkeerd open en sluiten van behuizingen waardoor pakkingen en afdichtingrubbers beschadigd kunnen raken. Bij camera’s dus de bajonet sluiting van de lens en het klepje van de batterijbehuizing. Ik heb waterdichte behuizingen gezien die zo lek als een gieter waren omdat door veelvuldig of verkeerd openen en sluiten de rubbers niet goed meer afdichten.

Mocht er toch water in het apparaat gekomen zijn, dan nooit aanzetten en direct batterij eruit. Electronica en mechanische delen zoveel als mogelijk bloot leggen en met een fohn op de laagste stand (let op, GEEN verfbrander) de natte onderdelen droog blazen. Niet direct met een perslucht busje (bij de electronica (hobby) zaak te verkrijgen) het water weg proberen te blazen, je verplaatst het alleen maar. Wacht een aantal dagen met het weer in elkaar zetten. Voor het in elkaar zetten nu met een stofkwastje en perslucht busje alles goed schoonmaken. Hierna op geregelde tijden controleren of er toch geen corrosie ontstaat. Vooral op Printed Circuits Boards is dit funest.

Als je geluk hebt werkt alles weer.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2012, 17:11:26 »
ik zou eerder iets van een fan aanzetten dan echt warm stoken ....  waterdamp dringt mogelijk nog dieper naar binnen ..  luchtverversing trek ook heel snel vocht eruit

in een dichte box zetten op een laag rijst kan ook helpen ...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2012, 16:47:40 »
Ja inderdaad. Heb nu de onderkant voorzichtig eraf geschroefd, en 2 vochtvreters neergezet. Nu hopen dat het goed gaat. Eerst de temperatuur van de kamer tot ruim 35-40 graden laten oplopen, zodat het hopelijk goed verdampt.

Hopen dat hij het weer doet. Zaterdag urbex trip met een vriend, en volgende week zondag forum-meet. Gaan beide niet door zonder camera...

Iemand enig idee hoelang ik hem het beste kan laten drogen?

Batterij eruit neem ik aan en vooral niet aanzetten. Tsja de vocht moet eruit zijn, dus dat kan even duren.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2012, 16:38:39 »
Ik vertrouw de hele weather seal niet meer. In regen oke, maar onder water niet. Vandaag de camera in een laagje water van 5-7 cm hoog gehad. Haalde hem eruit, water liep eruit, alles nat, water achter het schermpje, batterij compartiment nat, etc. Dus ligt nu te drogen, in de hoop dat het helpt. Maar pas er erg mee op!

Oei oei dat is naar, hopen dat het goed gaat. Je hebt je camera tweedehands gekocht meen ik en dan zou ik er ook niet te snel iets mee doen, want je weet nooit wat de vorige eigenaar zoal heeft uitgespookt. Ook is de sealing van de WR kitlens niet van dezelfde kwaliteit als van de DA*-serie en dat kan ook meespelen.