Het ontgaat me eerlijk gezegd een beetje waarom je uberhaupt zo ver zou willen gaan met je camera + water in zo'n test? Wat schiet je er mee op? Wou je serieus onderwater foto's gaan maken?
Dat hij een aardige bak met regen aan kan leek me al wel bewezen en zelfs daarbij geld dat je dit niet gaat doen als je het kan voorkomen lijkt me. Als het noodzaak is om in de (stort)regen te fotograferen, of als je dit echt perse wil dan weet je dat je hierbij een zeker risico neemt, zelf als iemand anders zijn K7/K5 volledig heeft ondergedompeld zegt dit niets over de specifieke bestendigheid van jouw exemplaar in de regen. Er wordt immers geen garantie voor afgegeven vanuit Pentax.
Ik ga deze zomer naar Vietnam en zal daar regelmatig (lees: waarschijnlijk dagelijks) de moeson treffen. Het is een geruststelling te weten dat de camera wel wat aan kan als ik plots overvallen wordt. Wellicht waag ik me ook nog in lichte regen voor een paar bijzondere shots die weinig mensen hebben. Maar ik blijf toch wel voorzichtig, je loopt altijd ongedekt risico. Bij lichte regen lijkt me het risico dat ik mijn camera naar de kl*te help acceptabel. Onder een 'douche' lijkt me het risico niet acceptabel en zal ik dit vermijden. Je moet constant die afweging maken lijkt me, wat is het risico, is dat acceptabel voor de prijs (+-700 euro)?
Het risico bewust opzoeken lijkt me nogal onzinnig, tenzij een pentax-official (of iemand anders met teveel geld) een zorgvoldige test uit gaat voeren waarbij gevolgd kan worden wat er uiteindelijk precies fout gaat, waar en wanneer. Stel je camera is nu kapot, dan weet nog steeds niemand waardoor en wat nou precies de grensoverschreiding is geweest. Alles is dan dus voor niets geweest. "Hij gaat kapot van water" is wat we dan weten, weet ik dus nog steeds niet bij hoeveel regen of waterval/tuinslang etc. ik nou kan blijven fotograferen. Dit verreist waarschijnlijk een body of 10 in een gecontroleerde omgeving wat betreft waterdruk/invalshoek/hoeveelheid en dan het liefst speciale transparante modellen en gekleurd water.