Tjonge, je spreekt jezelf tegen! Een topmodel moet eerder verschijnen dan een middenmodel, maar als die eerder verschijnt hoort die in een ouder programma thuis. Wat is het nou?
Het is overigens net als met het Nederlands elftal: we weten het allemaal beter.
André
De bestes stuurlui staan natuurlijk aan wal, daar heb je gelijk in, maar ik zal toch nog een keer proberen uit te leggen wat ik bedoel. Ik vind het wel een interessante discussie namelijk en wat ik echt bedoel is niet helemaal duidelijk overgekomen denk ik, dus daar gaat ie nog één keer:
Zoals ik al zei, als er nou elke week een nieuwe camera werd uitgebracht had je een punt, maar het is toch duidelijk dat het om verschillende generaties gaat? Waarbij in elke generatie een beginner, midden en top model worden uitgebracht?
Stel er wordt een auto (X-2011) uitgebracht van 50.000 euro met een nieuwe superzuinige moter, 1 op 35.
Daar onder wordt een auto (Y-2011) uitgebracht van 30.000 euro met een iets minder zuinige moter 1 op 25.
Een jaar later wordt er een nieuwe auto (Y-2012) uitgebracht van opnieuw 30.000 euro, met dezelfde superzuinige moter, 1 op 35, als uit het voormalige topmodel (X-2011).
Het is dan toch duidelijk wat het nieuwe en oude programma is? Je verwacht dan ook een nieuw topmodel (X-2012) met bijvoorbeeld een moter die 1 op 45 loopt.
Wanneer dat topmodel X-2012 eerder zou worden uitgebracht dan het nieuwe middenmodel Y-2012, behoort X-2012 niet ineens tot het oude programma, maar simpelweg tot de eerste auto van het nieuwe programma.
Andersom geld dat als er nu een K3 wordt gelanceerd, de K30 ook niet ineens tot het oude programma behoord. Het zijn simpelweg verschillende release dates binnen hetzelfde programma/dezelfde generatie.
Lanceer je het topmodel eerst dan voorkom je overlap, scheefgroei en concurrentie binnen je eigen lineup. Je kan het voormalige topmodel, K5, dan nog een tijdje voor een zeer aantrekkelijke gereduceerde prijs verkopen naast het nieuwe model. Daarmee trek je kopers binnen die al een tijdje zitten te spinnen op de K5 maar die eigenlijk te duur vonden. Die kopers zullen niet voor een K30 gaan omdat ze pro-body features zoeken. Op het moment dat je de K5 en K30 naast elkaar verkoopt kopen deze mensen geen van beiden. De K5 wordt dan op een paar punten overtroffen door de K30, wat de K5 minder aantrekkelijk maakt en deze groep kopers het idee geeft dat ze een achterhaalde camera zouden kopen. De K30 mist de pro-body features wat deze op zijn beurt weer minder aantrekkelijk maakt dan de K5. Gevolg is een patstelling waarbij geen goede keuze te maken valt -> twijfel en uitstel/afstel van aankoop volgen.
Verkoop je de K30 en K3 naast elkaar dan koopt deze zelfde groep ook niets, de K30 mist de pro-body features en de K3 is te duur. Ze houden dus nog een generatie vast aan hun oude body, of geen de 2dehands markt op voor een K5. Verkoop je de K5 en K3 een tijd naast elkaar, dán trek je deze groep mensen binnen. De K3 is logischerwijs duurder omdat deze de nieuwste features heeft, daar zal niemand het mee oneens zijn. De K5 zal dan echter nog steeds een rock-solid choice zijn en een pro-body. Zo lang er nog geen K30 uit is ontstaat er ook geen twijfel en het gevoel een camera te kopen die eigenlijk alweer ingehaald is door zijn broertjes in een lager klassement.
In de huidige situatie verdwijnt de K5 waarschijnlijk gelijk uit de schappen zodra de K3 er ligt. Terwijl die juist prima naast elkaar te verkopen zijn aan mensen die een camera op het semi-pro niveau zoeken, een voor de persoon met veel geld die het nieuwste wil en een voor de persoon met minder geld die wel een camera in die klasse wil. De K30 en K5 naast elkaar verkopen maakt ze hun eigen concurrent op een rare manier omdat ze in verschillende klasses vallen, waarbij je dus specificaties tegen elkaar af moet wegen die je eigenlijk niet tegen elkaar af wil wegen.
Oplossing: Introduceer een K3, verkoop de K5 er nog een paar maanden naast, en de K-r daaronder. Bij de introductie van de K30 haal je dan de K5 uit de schappen en kan je de K-r nog naast/onder de K30 verkopen. De K3 is dan inmiddels iets in prijs gezakt zodat de lineup weer mooi aansluit. Nu laat je mensen twijfelen tussen een K5 en K30 en schrik je de consument af die op zoek is naar een budget-pro-body. Met een K3, K5 en K-r lineup is de keuze tussen een K5 en K3 slechts gebaseerd op budget, er is duidelijkheid in de lineup en de K-r zal door deze groep sowieso nooit overwogen worden. Voor je klanten die echt de nieuwste top-camera willen hebben en voor je klanten die zeker weten de nieuwste middencamera willen hebben maakt de volgorde van introductie niets uit. Die gaan toch wel voor een K30, of wachten op de K3. De groep er tussenin loop je mis door eerst je middenmodel te introduceren. Hetzelfde geld voor het introduceren van een budgetmodel (K300). Dat doe je ook niet voordat de K30 uit is.