Auteur Topic: tijd voor update K5? K30 duurder dan K5  (gelezen 5523 keer)

jjw

• Gast
Re:tijd voor update K5? K30 duurder dan K5
« Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2012, 14:37:57 »
Toendertijd was het hetzelfde verhaal met de K20D vs K-7. Al liggen deze camera's wel meer op een lijn. Dan ga je toch op internet zoeken naar reviews, de K20D was al helemaal "geaccepteerd" en kreeg een goede beoordeling. De K-7 was nog een beetje twijfelachtig. Ik heb voor de K20D gekozen, dan had ik een set met 18-55 en 55-300 voor een relatief goedkoper bedrag!

Voor mensen die al fotograferen met Pentax ligt het verhaal anders, maar als je net begint aan een SLR lijkt mij logischer een K5 te kopen (hogere klasse en goedkoper).

Dat is dus juist niet hetzelfde verhaal, maar een bevestiging van mijn argument. De K20d en de K7 zaten beiden in het klassement top-model. Jij koos vervolgens de K20d omdat deze een stuk goedkoper was dan de K7, ook iets minder goed maar daar was de prijs ook naar, je kocht daarmee voor je gevoel nog steeds een topcamera. Was er geen K7 geweest en had je de keuze moeten maken tussen een K20d en een middenmodel met iets beter features, maar geen pro-body. Dan had je voor een onmogelijke keuze gestaan, wellicht de kat uit de boom gekeken wat er nog voor nieuws aankomt, of zelfs voor de Canon gekozen.

Juist de beginner is niet perse opzoek naar een gecompliceerde pro-body. Voor de beginner die dat wel wil, is het des te interessanter om de K5 te kopen terwijl er al een K3 uit is. Een stuk beter dan de K-r en voor een koopje ten opzichte van de K3 een veel betere camera. Hiermee creeër je dus juist een grotere groep pro-body gebruikers, die oorspronkelijk nooit een pro-body zouden kopen.

En daarmee leg je ook meteen een basis voor interesse in de opvolger na de opvolger van de K-5 of een model in een hogere klasse  ;C
De semi-pro groep groeit en daarmee kan je ook doorgroei creëren, als dit groot uitpakt dan wordt een model boven het semi-pro toestel ook weer noodzakelijk.
Hiermee creër je klantbinding, we zullen zien hoe dit gaat uitpakken want dit is natuurlijk de theorie  ;)

Waar voor het verhaal van Ivo waar een K20d naast de K7 wordt verkocht. Ook waar voor het geval waarin een K5 naast een K3 zou worden verkocht. Maar dus niet waar voor de situatie waarin je een K5 naast een K30 verkoopt en vervolgens de K5 uit de markt haalt bij introductie van de K3.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2012, 14:37:57 »

jjw

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2012, 14:19:47 »
Tjonge, je spreekt jezelf tegen! Een topmodel moet eerder verschijnen dan een middenmodel, maar als die eerder verschijnt hoort die in een ouder programma thuis. Wat is het nou?

Het is overigens net als met het Nederlands elftal: we weten het allemaal beter.

André

De bestes stuurlui staan natuurlijk aan wal, daar heb je gelijk in, maar ik zal toch nog een keer proberen uit te leggen wat ik bedoel. Ik vind het wel een interessante discussie namelijk en wat ik echt bedoel is niet helemaal duidelijk overgekomen denk ik, dus daar gaat ie nog één keer:

Zoals ik al zei, als er nou elke week een nieuwe camera werd uitgebracht had je een punt, maar het is toch duidelijk dat het om verschillende generaties gaat? Waarbij in elke generatie een beginner, midden en top model worden uitgebracht?

Stel er wordt een auto (X-2011) uitgebracht van 50.000 euro met een nieuwe superzuinige moter, 1 op 35.
Daar onder wordt een auto (Y-2011) uitgebracht van 30.000 euro met een iets minder zuinige moter 1 op 25.
Een jaar later wordt er een nieuwe auto (Y-2012) uitgebracht van opnieuw 30.000 euro, met dezelfde superzuinige moter, 1 op 35, als uit het voormalige topmodel (X-2011).

Het is dan toch duidelijk wat het nieuwe en oude programma is? Je verwacht dan ook een nieuw topmodel (X-2012) met bijvoorbeeld een moter die 1 op 45 loopt.
Wanneer dat topmodel X-2012 eerder zou worden uitgebracht dan het nieuwe middenmodel Y-2012, behoort X-2012 niet ineens tot het oude programma, maar simpelweg tot de eerste auto van het nieuwe programma.
Andersom geld dat als er nu een K3 wordt gelanceerd, de K30 ook niet ineens tot het oude programma behoord. Het zijn simpelweg verschillende release dates binnen hetzelfde programma/dezelfde generatie.

Lanceer je het topmodel eerst dan voorkom je overlap, scheefgroei en concurrentie binnen je eigen lineup. Je kan het voormalige topmodel, K5,  dan nog een tijdje voor een zeer aantrekkelijke gereduceerde prijs verkopen naast het nieuwe model. Daarmee trek je kopers binnen die al een tijdje zitten te spinnen op de K5 maar die eigenlijk te duur vonden. Die kopers zullen niet voor een K30 gaan omdat ze pro-body features zoeken. Op het moment dat je de K5 en K30 naast elkaar verkoopt kopen deze mensen geen van beiden. De K5 wordt dan op een paar punten overtroffen door de K30, wat de K5 minder aantrekkelijk maakt en deze groep kopers het idee geeft dat ze een achterhaalde camera zouden kopen. De K30 mist de pro-body features wat deze op zijn beurt weer minder aantrekkelijk maakt dan de K5. Gevolg is een patstelling waarbij geen goede keuze te maken valt -> twijfel en uitstel/afstel van aankoop volgen.

Verkoop je de K30 en K3 naast elkaar dan koopt deze zelfde groep ook niets, de K30 mist de pro-body features en de K3 is te duur. Ze houden dus nog een generatie vast aan hun oude body, of geen de 2dehands markt op voor een K5. Verkoop je de K5 en K3 een tijd naast elkaar, dán trek je deze groep mensen binnen. De K3 is logischerwijs duurder omdat deze de nieuwste features heeft, daar zal niemand het mee oneens zijn. De K5 zal dan echter nog steeds een rock-solid choice zijn en een pro-body. Zo lang er nog geen K30 uit is ontstaat er ook geen twijfel en het gevoel een camera te kopen die eigenlijk alweer ingehaald is door zijn broertjes in een lager klassement.

In de huidige situatie verdwijnt de K5 waarschijnlijk gelijk uit de schappen zodra de K3 er ligt. Terwijl die juist prima naast elkaar te verkopen zijn aan mensen die een camera op het semi-pro niveau zoeken, een voor de persoon met veel geld die het nieuwste wil en een voor de persoon met minder geld die wel een camera in die klasse wil. De K30 en K5 naast elkaar verkopen maakt ze hun eigen concurrent op een rare manier omdat ze in verschillende klasses vallen, waarbij je dus specificaties tegen elkaar af moet wegen die je eigenlijk niet tegen elkaar af wil wegen.

Oplossing: Introduceer een K3, verkoop de K5 er nog een paar maanden naast, en de K-r daaronder. Bij de introductie van de K30 haal je dan de K5 uit de schappen en kan je de K-r nog naast/onder de K30 verkopen. De K3 is dan inmiddels iets in prijs gezakt zodat de lineup weer mooi aansluit. Nu laat je mensen twijfelen tussen een K5 en K30 en schrik je de consument af die op zoek is naar een budget-pro-body. Met een K3, K5 en K-r lineup is de keuze tussen een K5 en K3 slechts gebaseerd op budget, er is duidelijkheid in de lineup en de K-r zal door deze groep sowieso nooit overwogen worden. Voor je klanten die echt de nieuwste top-camera willen hebben en voor je klanten die zeker weten de nieuwste middencamera willen hebben maakt de volgorde van introductie niets uit. Die gaan toch wel voor een K30, of wachten op de K3. De groep er tussenin loop je mis door eerst je middenmodel te introduceren. Hetzelfde geld voor het introduceren van een budgetmodel (K300). Dat doe je ook niet voordat de K30 uit is.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2012, 14:23:36 door jjw »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 13 juni 2012, 12:01:07 »
Voor mensen die al fotograferen met Pentax ligt het verhaal anders, maar als je net begint aan een SLR lijkt mij logischer een K5 te kopen (hogere klasse en goedkoper).

En daarmee leg je ook meteen een basis voor interesse in de opvolger na de opvolger van de K-5 of een model in een hogere klasse  ;C
De semi-pro groep groeit en daarmee kan je ook doorgroei creëren, als dit groot uitpakt dan wordt een model boven het semi-pro toestel ook weer noodzakelijk.
Hiermee creër je klantbinding, we zullen zien hoe dit gaat uitpakken want dit is natuurlijk de theorie  ;)

Offline ivotjuh

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
« Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2012, 10:24:38 »
Ik snap het ook wel hoor. Toen ik op zoek was naar een camera, ging ik aanvankelijk voor een 550D naar de winkel. De fotograaf gebruikte zelf Pentax, heeft mij de voor- en nadelen verteld en uiteindelijk heb ik ook de keuze gemaakt hiermee te fotograferen. Toendertijd was het hetzelfde verhaal met de K20D vs K-7. Al liggen deze camera's wel meer op een lijn. Dan ga je toch op internet zoeken naar reviews, de K20D was al helemaal "geaccepteerd" en kreeg een goede beoordeling. De K-7 was nog een beetje twijfelachtig. Ik heb voor de K20D gekozen, dan had ik een set met 18-55 en 55-300 voor een relatief goedkoper bedrag!

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2012, 08:46:12 »
Dit lijkt me nou niet bepaald een kip/ei verhaal. Vrij simpel, de K5 was er eerder en zit dus in het oude programma. Dat lijkt me zo klaar als een klontje toch?

De K30 is een middenmodel, de K5 is ouder maar zit in de klasse topmodel. Het nieuwe middenmodel is er dus wel degelijk eerder dan het nieuwe topmodel. Als er nu iedere week een nieuwe camera werd geintroduceerd was het een ander verhaal, maar er zijn in dit wereldtje gewoon duidelijk generaties te onderscheiden. Het is toch ook wel duidelijk dat de K30 specificaties van het voormalige topmodel overneemt en niet andersom. Zo zal een K3 boven de K30 staan en lijkt het mij dus logischer om die eerst te introduceren om scheefgroei in je lineup te voorkomen.
Tjonge, je spreekt jezelf tegen! Een topmodel moet eerder verschijnen dan een middenmodel, maar als die eerder verschijnt hoort die in een ouder programma thuis. Wat is het nou?

Het is overigens net als met het Nederlands elftal: we weten het allemaal beter.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2012, 20:26:18 »
Ik voorspel dat ik minimaal 2 maanden de verleiding zal kunnen weerstaan ...

ha ha de tijd is gelogd  :evil:
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2012, 18:46:53 »
Ik voorspel dat ik minimaal 2 maanden de verleiding zal kunnen weerstaan ...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2012, 18:13:47 »
Misschien dat je mensen die nu hun oog laten vallen op een K30 over de streep kan trekken voor een K5.
Maar de K5 klanten zullen nu juist terughoudend zijn, door de scheve prijs is meteen duidelijk dat er spoedig een opvolger komt.

Je geeft het antwoord bijna zelf al.
De gemiddelde K-5 klant is niet geintreseerd in de K-30 omdat dit type klant behoefte heeft aan andere features en een verder doorontwikkeld toestel.
Tegelijkertijd wek je verwachtingen bij de huidige K-5 gebruikers voor een opvolger en daarmee wek je ook de interesse bij deze (bestaande) doelgroep.
De komende maandjes gaan ze die interesses gedoseerd prikkelen met teasers enzo. waardoor een hoop gebruikers op tilt slaan en in de rij gaan staan voor de opvolger.
Op een relatief goedkope manier verdrievoudig je de interesse/behoefte naar een nieuw product.

jjw

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2012, 18:01:04 »
Dit is marketing en ik zal het ff simplistisch uitleggen, consumenten die op zoek zijn naar een duur product gaan onderzoek verrichten.
Op deze manier komen deze potentiële klanten erachter dat de K-5 een hoger gepositioneerd model is tov de k-30 terwijl ze nagenoeg evenduur zijn.
Als blijkt dat de K-5 goedkoper is dan de K-30 (die nog niet leverbaar is) zorgt dit ervoor dat de aankoop van een Pentax DSLR niet word uitgesteld en mogelijk eerder plaatsvind.
Wat die klanten waarschijnlijk niet weten/merken is dat de K-5 aan het einde van zijn levenscyclus is terwijl de K-30 nog niet leverbaar is.
Zodra de K-30 leverbaar is zijn de K-5 voorraden geslonken door dit trucje en worden die van de K-30 als het ware net aangevuld.
De K-30 kan dan vervolgens in prijs zakken omdat die nog in het begin van zijn levenscyclus staat en dus een grotere marge heeft om in prijs te dalen.
Er werd laatst toch geklaagt over Pentax marketing?  :P Dit doen ze iig goed tezamen met de cashback acties (die een hoop marktinfo opleveren).

Zo had ik 'm nog niet bekeken, toch kan ik me voorstellen dat het verwarring veroorzaakt over wat nou de positie is van de camera in het klassement beginner, midden, top. Waarom moet ik als klant over 2 maanden meer betalen voor een camera die minder 'pro' is dan de K5 die 2 maanden daarvoor nog voor minder werd verkocht? Ik snap zelf wel waarom (ontwikkelkosten etc.) maar de gemiddelde consument misschien niet. Wanneer beiden verkrijgbaar zijn naast elkaar is het ook een beetje verwarrend, waarom betaal ik meer voor een camera die gelijkwaardig is aan een hoger gepositioneerd model?

Misschien dat je mensen die nu hun oog laten vallen op een K30 over de streep kan trekken voor een K5. Maar de K5 klanten zullen nu juist terughoudend zijn, door de scheve prijs is meteen duidelijk dat er spoedig een opvolger komt.

Anyway...ik vraag me dus af of het de verkoop echt helpt en of het niet vooral verwarring veroorzaakt. Daarnaast willen klanten wellicht ook weten wat de doorgroeimogelijkheden zijn, alleen een nieuw midden/instap model geeft niet echt vertrouwen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2012, 17:51:26 »
die K645 had ik even niet over nagedacht, wat doorgeschoten in mijn idee voor naamgeving :P

Al eens op het int. forum ter sprake gekomen, aangezien de vraag was wat voor sensor er zoal mogelijk zou zijn. Naast een traditionele full frame sensor van kleinbeeldformaat (36x24mm) is er natuurlijk veel meer mogelijk. Zolang de beelddiagonaal maar past binnen de afmetingen van de lenzen voor FF.

De 645D heeft 7264 x 5440 pixels. Als hiervoor dezelfde plaat zou worden gebruikt als voor de sensoren van de K-5 dan krijg je een sensor met een afmeting van 34,5 x 25,8 mm en daar zijn de lenzen zoals de FA serie geschikt voor. Een mini 645D, oftewel jouw genoemde K645!

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2012, 17:32:16 »
De K30 + 18-55WR staat bij cameranu te koop voor 889 euro (dus zeker geen beginners-budget), terwijl de K5 + 18-55WR 789 euro kost.
Body-only is de K30 nog steeds 50 euro duurder (789 vs 739 voor een K5).

Dit is marketing en ik zal het ff simplistisch uitleggen, consumenten die op zoek zijn naar een duur product gaan onderzoek verrichten.
Op deze manier komen deze potentiële klanten erachter dat de K-5 een hoger gepositioneerd model is tov de k-30 terwijl ze nagenoeg evenduur zijn.
Als blijkt dat de K-5 goedkoper is dan de K-30 (die nog niet leverbaar is) zorgt dit ervoor dat de aankoop van een Pentax DSLR niet word uitgesteld en mogelijk eerder plaatsvind.
Wat die klanten waarschijnlijk niet weten/merken is dat de K-5 aan het einde van zijn levenscyclus is terwijl de K-30 nog niet leverbaar is.
Zodra de K-30 leverbaar is zijn de K-5 voorraden geslonken door dit trucje en worden die van de K-30 als het ware net aangevuld.
De K-30 kan dan vervolgens in prijs zakken omdat die nog in het begin van zijn levenscyclus staat en dus een grotere marge heeft om in prijs te dalen.
Er werd laatst toch geklaagt over Pentax marketing?  :P Dit doen ze iig goed tezamen met de cashback acties (die een hoop marktinfo opleveren).

Zo zie je maar weer dat Ricoh andere koek is t.o.v. Hoya en dat zij een slimme marketingaanpak hebben.
De opvolger van de K-5 gaat er wel komen de vraag is alleen wanneer en of ze wachten wat de D400 (als hij komt) en 7D II gaan doen....
De specificaties kunnen we voor een groot deel wel gissen:

24mp aps-c exmor sensor
Prime M+ (of dual)
7-10 fps burstmodus
Savox X (22 focuspunten)
30 fps 1080P video
100% zoeker
Weather-Sealing
Magnesium/aluminium body

Lol  :D  ;)

jjw

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2012, 17:20:32 »
die K645 had ik even niet over nagedacht, wat doorgeschoten in mijn idee voor naamgeving :P

Een K5n met 16MP lijkt me overigens prima (al ben ik nog steeds voor restyling naar één duidelijk lijn) met daarboven dan een K3 met 24 MP.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2012, 17:13:25 »
Met een 24MP sensor dan ofzo? Dat zou dan naar mijn idee wel nóg een extra APS-C model vereisen daarboven, met nóg betere specificaties. De verschillen worden anders wel erg marginaal.

Ideetje:
mini-ML-ONE(Q), ML-ONE(K-01), K300, K30, K3, K645
ML = MirrorLess.
Een vage naamgeving met kreupele verhouding minus het budget-model lijkt me echter verschijnlijker, iets als: K-z(zelfde sensor als K30), K30, K5n (24MP, zit iemand daar op te wachten?).

Tsja, ik hoop wel op een K-5n, met nieuwe processor en de nieuwe AF-module en de 16mp sensor gewoon in de body van de K-5. Met die body is niks mis en met de kleine update is de camera weer prima om een jaar in de verkoop te gaan (LiveView functie updaten en ook de moviemode). Uiteindelijk toch weer 14-bit RAW en iso 80 (mag ook nog wel ietsje meer als dat kan, iso64 of iso50).

Die K645 is wel geinig, want de K komt van K-mount af en die heeft de 645 niet. Echter een K-mount camera met een vergelijkbare sensor als de 645D zou wel mooi zijn. Gewoon een grote sensor van de K-5 plaat gesneden geeft tenslotte ook 40 megapixel ;)

jjw

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2012, 16:57:17 »
16mp is goed genoeg voor mij maar moet zeggen dat 24mp voor in de studio niet kwaad kan.
De Sony 16mp en 24mp zijn over het algemeen net zo goed als je naar gemiddelde ruis en dergelijk kijkt maar met lagere ISO's haal je net wat meer details binnen.
Daarnaast moet je iets hebben om de K5 opvolger meer los te maken van de rest van de lijn, 24mp in k5 opvolger maakt het makkelijker om het te verkopen als een betere camera dan de K30 bijvoorbeeld.

Daar ben ik het wel mee eens ja.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2012, 16:50:54 »
24MP, zit iemand daar op te wachten?.
16mp is goed genoeg voor mij maar moet zeggen dat 24mp voor in de studio niet kwaad kan.
De Sony 16mp en 24mp zijn over het algemeen net zo goed als je naar gemiddelde ruis en dergelijk kijkt maar met lagere ISO's haal je net wat meer details binnen.
Daarnaast moet je iets hebben om de K5 opvolger meer los te maken van de rest van de lijn, 24mp in k5 opvolger maakt het makkelijker om het te verkopen als een betere camera dan de K30 bijvoorbeeld.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

jjw

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2012, 16:46:55 »
Geen idee, maar er zou ook zomaar een K-5n uit de toverhoed kunnen komen, want alle onderdelen zijn op voorraad.

Met een 24MP sensor dan ofzo? Dat zou dan naar mijn idee wel nóg een extra APS-C model vereisen daarboven, met nóg betere specificaties. De verschillen worden anders wel erg marginaal.
Persoonlijk hoop ik niet dat ze met een K5n komen. Al is het alleen maar om nou eindelijk eens een lineup neer te zetten met wat meer eenheid in styling. De styling van de K30 vind ik verre van beter dan die van de K5, maar laat ze dit dan op zijn minst doorzetten in de hele lineup.

Ik zou (ik denk wij allemaal wel) zo graag eens een jaartje de koers bepalen daar bij Pentax(/Ricoh)

Ik hoop erg op een K3000-K300-K30-K3-(K1) lineup. Naar mijn idee de beste zet, schoon schip maken. Alles weg en alles nieuw ipv door blijven bouwen tegen en tussen andere huizen. Duidelijkheid scheppen in je merk en imago naar klanten toe, je plannen uitspreken, vertrouwen kweken. Wat mij betreft daarbij aansluitend de Q restylen richting K30 style, of gewoon helemaal cancellen/vervangen door een fatsoenlijke mirrorlens. En de K-01 relabelen naar een naam die ver weg staat van de DSLR naamgeving. K-VIWE ofzo, iig een 'naam' ala Sony NEX, ipv een letter/nummer. Q, K-01, K-r, K5, 645D het is allemaal zo willekeurig.

Ideetje:
mini-ML-ONE(Q), ML-ONE(K-01), K300, K30, K3, K645
ML = MirrorLess.
Een vage naamgeving met kreupele verhouding minus het budget-model lijkt me echter verschijnlijker, iets als: K-z(zelfde sensor als K30), K30, K5n (24MP, zit iemand daar op te wachten?).

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2012, 16:40:58 »
Dat de K-30 duurder is dan de K-5 vind ik ook niet logisch.
Het is heel logische, de prijs voor de K30 die daar staat is advies prijs dus niet te uit eindelijke winkel prijs.
Je mag er gerust 10% afhalen dus gaat er van uit dat de K30 voor 709~719 euro in de schappen ligt.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

jjw

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2012, 16:28:17 »
Tja, wie was er eerder, de kip of het ei? Je kunt niet zeggen dat het middenmodel er eerder is dan het topmodel. De K-5 was er eerder dan de K30. Je kunt niet stellen dat de K-5 in het oude programma zit en de K30 in een nieuw.

Dit lijkt me nou niet bepaald een kip/ei verhaal. Vrij simpel, de K5 was er eerder en zit dus in het oude programma. Dat lijkt me zo klaar als een klontje toch?

De K30 is een middenmodel, de K5 is ouder maar zit in de klasse topmodel. Het nieuwe middenmodel is er dus wel degelijk eerder dan het nieuwe topmodel. Als er nu iedere week een nieuwe camera werd geintroduceerd was het een ander verhaal, maar er zijn in dit wereldtje gewoon duidelijk generaties te onderscheiden. Het is toch ook wel duidelijk dat de K30 specificaties van het voormalige topmodel overneemt en niet andersom. Zo zal een K3 boven de K30 staan en lijkt het mij dus logischer om die eerst te introduceren om scheefgroei in je lineup te voorkomen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2012, 16:26:30 »
Geen idee, maar er zou ook zomaar een K-5n uit de toverhoed kunnen komen, want alle onderdelen zijn op voorraad.

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2012, 16:16:36 »
...
Het lijkt mij sowieso logischer om eerst nieuwe topmodellen te lanceren en dan nieuwe midden- en instapmodellen, anders streven je midden/instappers de top voorbij.
....

Tja, wie was er eerder, de kip of het ei? Je kunt niet zeggen dat het middenmodel er eerder is dan het topmodel. De K-5 was er eerder dan de K-30. Je kunt niet stellen dat de K-5 in het oude programma zit en de K-30 in een nieuw.
Dat de K-30 duurder is dan de K-5 vind ik ook niet logisch.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline D1N0

• Senior Member
  • **
  • prutser
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2012, 09:33:36 »
Tja, de K5 is gewoon een hele goeie deal en een completere camera dan de k30. De opvolger zal wel in september komen met de fotokina. De opvolger van de K5 zal in eerste instantie een stuk duurder zijn (1200 euro adviesprijs ofzo). De K30 is in het najaar weer flink goedkoper. Dat ie nu duurder is, komt omdat ie pas uit is en de echte prijsconcurrentie nog niets is uitgebroken. Het is nu (al ongeveer een half jaar eigenlijk) de tijd om een K5 te kopen. Het is niet de tijd om een k30 te kopen, want daar betaal je nu de hoofdprijs voor, dat zakt nog wel 200 euro( en je moet de kinderziektes nog even afwachten). Aangezien de K5 nog steeds de beste camera is die je voor dat geld kunt krijgen, doe je er nooit een miskoop aan.
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

jjw

• Gast
tijd voor update K5? K30 duurder dan K5
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2012, 01:00:24 »
De K30 + 18-55WR staat bij cameranu te koop voor 889 euro (dus zeker geen beginners-budget), terwijl de K5 + 18-55WR 789 euro kost.
Body-only is de K30 nog steeds 50 euro duurder (789 vs 739 voor een K5).

Hoog tijd dus voor een opvolger van de K5, of in ieder geval een aankondiging hiervoor, want de prijzen liggen nu wel heel scheef. Dat maakt het voor potentiele nieuwe klanten niet bepaald duidelijk hoe de lineup van Pentax nu in elkaar zit. Het zogenaamde topmodel is goedkoper dan het model er onder en doet zelfs in specificaties op een aantal punten onder. Enige grote verschil met de K5 is eigenlijk nog een top-lcd. In alle andere opzichten kan je net zo goed een K30 kopen. Andersom zou je dus ook kunnen stellen dat wanneer je interesse hebt in een K30, je beter af bent met de goedkopere K5, dan heb je een (semi)pro-body met vrijwel dezelfde specs.

Lijkt me in ieder geval zeer goed dat er snel een opvolger komt zoals reeds gezegd. Wellicht zou Pentax ook moeten overwegen om bepaalde bodemprijzen aan te houden voor modellen, zodat de lineup niet door elkaar gaat lopen. Prima dat de K5 zover zakt in prijs, alleen maar fijn. Maar zodra er dan een nieuw model onder de K5 komt, die duurder is dan de K5 zou je naar mijn idee ook meteen een nieuw top-model moeten lanceren, óf de prijs geforceerd hoger houden voor de K5 in aanloop naar bijv. een K30, indien je weet dat de K5-opvolger nog lang op zich laat wachten.

Het lijkt mij sowieso logischer om eerst nieuwe topmodellen te lanceren en dan nieuwe midden- en instapmodellen, anders streven je midden/instappers de top voorbij.
Wat denken jullie dat de reden is voor deze tactiek? Ik vind het eerlijk gezegd nogal een rommeltje nu. (met de K-01 + 18-55 ook nog eens op 700 euro, wordt er helemaal een potje van gemaakt).