Auteur Topic: WR  (gelezen 2542 keer)

bbwijdieks

• Gast
Re:WR
« Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2012, 18:03:15 »
Voordat iedereen met zijn k-5 in het water springt het filmpje abroad is gemaakt met een onderwaterbehuizing:
This documentary was shot exclusively with the K-5, utilizing a water housing built for the K-5, as well as the DA* 16-50, DA*60-250

Het is geen Pentax maar het toont wel aan hoeveel een moderne WR dslr tegenwoordig kan hebben:
http://youtu.be/RCT-YMgjm9k

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2012, 18:03:15 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #35 Gepost op: 15 mei 2012, 18:01:45 »
Dat had ik niet gezien.
Maar ik geloof wel dat je gewoon met een WR setje gewoon op een surfplank kan liggen zonder bang te zijn voor waterschade, zelfs als er een golf overheen slaat. Van de K10 en K20 zijn ook onderwaterfoto`s te vinden.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 15 mei 2012, 17:39:14 »
Jemig, dat geeft echt vertrouwen! Wel de moeite om ook WR objectieven aan te schaffen voor dit soort dingen zeg!

EDIT:

Ik bekeek nog even de link onder de video en kwam deze tekst tegen op Youtube:

Surf film director John Lynch documents his travel and experiences through Indonesia. This documentary was shot exclusively with the K-5, utilizing a water housing built for the K-5, as well as the DA* 16-50, DA*60-250, DA*300mm and DA 12-24mm lenses. Through this short film, Abroad, Lynch seeks an answer to his question, "When does a tourist become a traveler?".

Dus hij rekende niet alleen op de WR van de K5, das dan weer jammer.
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2012, 15:46:10 »
Hier een filmpje (15min) uitsluitend gemaakt met een K5 waarbij de WR ook behoorlijk getest wordt. Vooral begin en eind.

Abroad

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 15 mei 2012, 11:24:15 »
Het is geen WR-combinatie natuurlijk maar bij normaal gebruik en goed schoonmaken van het objectief na blootstelling aan regen of sneeuw is er niet zoveel kans dat je condensproblemen krijgt of andere problemen veroorzaakt door vocht. HSM is misschien ook goed genoeg gesealed maar ik ga het er niet op wagen om langdurig een HSM-objectief bloot te stellen aan regen.

Ok, bedankt! Laatst al in de regen staan fotograferen, maar dat vond ik toch nog wel wat spannend. Volgende keer ga ik met een beter gevoel de regen in  :).
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #31 Gepost op: 15 mei 2012, 10:53:24 »
Vraag me wel af wie er eigenlijk de k7/k5 al eens onder de kraan heeft gehouden, of in een emmer water heeft gegooid en er weer uit heeft gehaald?

En ooit slechte ervaringen mee? Ben er toch altijd voorzichtig mee, ondanks dat ik in de regen wel fotografeer enzo
Kijk maar even in dit topic waar forum lid Pieter een filmpje heeft geplaatst.
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=26669.0

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #30 Gepost op: 15 mei 2012, 10:49:09 »
Dus een M-objectief in combinatie met bijvoorbeeld de K10 is dan ook geheel WR te noemen? Misschien niet mee gaan duiken, maar fikse regenbui moet dan geen probleem zijn?

Het is geen WR-combinatie natuurlijk maar bij normaal gebruik en goed schoonmaken van het objectief na blootstelling aan regen of sneeuw is er niet zoveel kans dat je condensproblemen krijgt of andere problemen veroorzaakt door vocht. HSM is misschien ook goed genoeg gesealed maar ik ga het er niet op wagen om langdurig een HSM-objectief bloot te stellen aan regen.

Offline GWBoes

• Senior Member
  • **
    • Flickr
« Reactie #29 Gepost op: 15 mei 2012, 10:45:02 »
Volgens mij zitten er in WR lenzen oa een rubber ring in de mount om af te dichten, die ontbreekt in m-objectieven waardoor de koppeling niet dicht is. Ook houd je bij oude lenzen natuurlijk de mogelijkheid dat daar water in komt.
*ist DL | k-5 II | DA 15Limited; 18-55; 18-135; 60-250 | A 50f1.7; 28f2.8 | K 100f4 macro; 135f3.5 | Sigma 70-300; 10-20 | Industar 50/2

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 15 mei 2012, 10:32:27 »
Een objectief zonder ingebouwde motor durf ik wel bloot te stellen aan de elementen maar HSM-objectieven stel ik het liefst toch zo min mogelijk bloot aan regen of sneeuw. Ook al heb ik enkele weken terug mijn 150-500mm toch wel behoorlijk nat laten worden toen ik in de AWD rond liep zonder dat dit echt problemen opleverde.

Dus een M-objectief in combinatie met bijvoorbeeld de K10 is dan ook geheel WR te noemen? Misschien niet mee gaan duiken, maar fikse regenbui moet dan geen probleem zijn?

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #27 Gepost op: 15 mei 2012, 10:28:35 »
Een objectief zonder ingebouwde motor durf ik wel bloot te stellen aan de elementen maar HSM-objectieven stel ik het liefst toch zo min mogelijk bloot aan regen of sneeuw. Ook al heb ik enkele weken terug mijn 150-500mm toch wel behoorlijk nat laten worden toen ik in de AWD rond liep zonder dat dit echt problemen opleverde.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2012, 23:46:17 »
Ga je ook naar binnen als je bijvoorbeeld in IJsland bent en helemaal overrompeld wordt door de geweldige natuur aldaar? Juist...

Overigens heb ik daar ook met mijn 17-70 rondgelopen, zonder problemen in lichte regen. Ik denk dat het belang van sealing misschien ietwat overschat wordt, maar dat is dus niet omdat ik in de regen geen foto's wil maken.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #25 Gepost op: 14 mei 2012, 22:17:15 »
Een flesje water is nix: http://forum.lowyat.net/topic/2115344/all (ff naar onder scrollen)  8)

zo onder water in een zwembad durf ik dan toch net niet... met die boot zou ik nog wel willen wagen... maar laat ik het toch maar niet doen.   ;D
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #24 Gepost op: 14 mei 2012, 21:43:05 »
Spatwater is geen probleem.
De risico's ontstaan pas als de camera in een laag water/onder-water komt te staan.
Je krijgt dan te maken met waterdruk en daar is een beetje rubber niet tegen opgewassen.
Dus als je (gesealde) camera in een flinke plas water valt moet je hem er snel uithalen  ;)
Wat ieder normaal mens zou doen

Klopt en dat krijg je al vrij snel. Hoewel de seals op de WG camera's om en nabij hetzelfde zijn als de K5 op eerste gezicht en die tot 6 meter waterdicht zouden zijn.
Bij 10 meter zit je al op 1 bar druk, op 20 meter op 2 bar extra druk t.o.v. oppervlakte. Vanaf een meter of 10 heb je naar mijn idee echt O-ringen nodig.
Veel duikers (met name instructeurs) lopen in de eerste 10 meter het meest caissonziekte op leert de praktijk. Je hoeft dus niet eens zo diep om problemen te krijgen met waterdruk.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2012, 21:30:11 »
Een flesje water is nix: http://forum.lowyat.net/topic/2115344/all (ff naar onder scrollen)  8)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2012, 19:24:50 »
Ik merk wel...jullie maken jullie plaatjes onder ruigere omstandigheden dan ik!

Tegen die tijd dat ik nat wordt...onder een berg stof verdwijn.....in het gras val....zit ik allang binnen aan een bakkie koffie of een biertje, lekker te ouwehoeren met die man/vrouw met een Canon, Nikon, Sony of wat voor camera dan ook  :D :D

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 14 mei 2012, 19:10:09 »
Nu ik weer wat vaker windsurf, komt dat WR op de K-5 en DA* 16-50 erg goed van pas tussen de surfsessies door (en medesurfers zijn erg blij met de resultaten).  ;C

_K5_4199-A - 1200px by Ghanzer, on Flickr

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2012, 18:38:12 »
Ben ook wel blij met WR. Heb toch regelmatig langs het circuit gestaan in de stromende regen........

JohnnieS

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2012, 17:29:17 »
Stofdicht is inderdaad wel eens een voordeel...mee eens.

Maar van dat natte gras gaat geen enkele niet-WR camera of objectief kapot....je ligt er toch geen hele dag in

Henk

Nou dat weet ik nog niet zo nou, Henk :drinks: :drinks: teveel hiervan, en je ligt languit in het gras  :D :D

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2012, 15:34:28 »
Vraag me wel af wie er eigenlijk de k7/k5 al eens onder de kraan heeft gehouden, of in een emmer water heeft gegooid en er weer uit heeft gehaald?

En ooit slechte ervaringen mee? Ben er toch altijd voorzichtig mee, ondanks dat ik in de regen wel fotografeer enzo

Ik heb de K5 een keer onder een kraan gehouden en er rondjes onder gedraaid, alleen maar omdat ik stoer (om de K5) wilde doen t.o.v. een Canongebruiker.  Zijn hoofd zag eruit als dit icoontje:  ???
De waterstraal stond natuurlijk niet hoog maar als de camera water uit een flesje kan hebben waarom dan niet onder de kraan?

http://youtu.be/b_-RAzBjakk
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2012, 15:23:54 »

Spatwater is geen probleem.
De risico's ontstaan pas als de camera in een laag water/onder-water komt te staan.
Je krijgt dan te maken met waterdruk en daar is een beetje rubber niet tegen opgewassen.
Dus als je (gesealde) camera in een flinke plas water valt moet je hem er snel uithalen  ;)
Wat ieder normaal mens zou doen

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2012, 13:11:47 »
Altijd leuke situaties!!

En C20v; GEWELDIGE plaat!! Waar genomen?

Januari j.l in Laax, Zwitserland. Teveel sneeuwval om te boarden dus toen maar de afdaling te voet en fotograferend gedaan :)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2012, 12:43:37 »
Soms toch wel handig als je niet iedere keer als het begint te regenen de camera opgeborgen dient te worden. Deze winter op de Veluwe rondgelopen terwijl het diverse malen behoorlijk begon te regenen of sneeuwen, de K5 + DA* 55mm WR constant in de aanslag gehouden. Een fikse regenbui gaat op den duur wel problemen opleveren als je een body gebruikt die non sealed is.

Met de K-r ging de camera toch meestal wel de tas in als de regen doorzette, dat het meestal amper problemen oplevert als je toch foto's neemt in de regen met een niet gesealde camera betekent natuurlijk niet dat er geen problemen kunnen ontstaan. 1 keer sluiting en je camera is waarschijnlijk naar de knoppen.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2012, 11:39:11 »
Ik vind het toch ook wel erg handig. Zoals bijv. op onze vakantie. Ik gewoon het zwembad in(niet in het diepe ;) ) om foto's te maken van onze dochter. Laat die kinderen maar spetteren. Stond ook nog een kerel met een Canon die werd nat gespetterd door zijn vrouw, hij zei gelijk: "pas op, ik heb mijn camera in mijn handen" ;)!

Altijd leuke situaties!!

En C20v; GEWELDIGE plaat!! Waar genomen?

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2012, 11:06:34 »
Ik vind het toch ook wel erg handig. Zoals bijv. op onze vakantie. Ik gewoon het zwembad in(niet in het diepe ;) ) om foto's te maken van onze dochter. Laat die kinderen maar spetteren. Stond ook nog een kerel met een Canon die werd nat gespetterd door zijn vrouw, hij zei gelijk: "pas op, ik heb mijn camera in mijn handen" ;)!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2012, 10:51:46 »
Ik vind het wel een 'veilig' idee dat je niet direct hoeft weg te rennen bij regen(ook al hoeft dat misschien met andere camera's ook niet). Ik vraag me wel af hoe goed de boel nog dicht zit wanneer je een niet WR objectief gebruikt op een WR camera?