Ik vind de K5 nog steeds een kleine DSLR en heb dan ook nooit helemaal kunnen wennen aan het kleinere formaat tov m`n K20d (waar ook een grip onder zit).
M`n pink hangt er altijd maar een beetje los bij en dus, bij het bedienen van de ontspanknop, hou ik de camera maar met 2 vingers en een duim vast. En zeg nu zelf, een camera van bijna E1000,- wil je een beetje stevig beethouden?
Goed, vorige week eindelijk een imitatie grip voor de K5 besteld bij fotoshop Aalten en gisteren werd hij door de postbode afgeleverd. De eerste impressie ziet er goed uit: het ding is redelijk afgewerkt, geen slordige naden en alles lijkt te werken. De knopjes zitten niet los en laten zich, op de aan- & uitschakelaar, goed bedienen. De schakelaar gaat wat stroef maar dat is wss nieuwigheid en zal ongetwijfeld nog wel beter worden.
Overzichtje:
Phottix -1 Vooraanzicht met schakelaar, ontspanknop, voorste scrollwiel en knopjes voor iso en belichtingscompensatie.
Phottix -2 Bovenaanzicht
Phottix -3 Lade voor accu, met net een ander systeempje dan Pentax. Nagelontgrendeling

Phottix -4 Achterste wieltje en knoppen.
Phottix -5 Onderaanzicht: statiefaansluiting. Heb de constuctie bekeken maar lijkt me niet heel sterk...
Phottix -6 De grip wordt met 2 lades geleverd: 1 voor een accu en de ander voor penlights (handig). Je kan er ook een extra SDkaartje in opbergen. Bij mijn exemplaar zit dat alleen zo strak dat ik `m met een schroevendraaiertje moest terug duwen...het gaat wel maar hij zit nu niet helemaal aan (wat geen probleem is)
Phottix -7 Het sluitingsmechanisme van de lades, goed om te zien dat dit van metaal is gemaakt.
Phottix -8 Op de camera: voorzijde
Phottix -9 Op de camera: zijaanzicht
Phottix -10 Op de kamera: achteraanzicht
Al met al voor E69,90 niet slecht. Het benaderd natuurlijk niet de kwaliteit van de originele grip en is natuurlijk geen WR maar voor 1/3 van de originele prijs zeker niet slecht. Qua uiterlijk moet je goed kijken om te zien dat het imitatie is.
Er zit wel een beetje speling op maar niets schokkends tot nu toe. Het is nog wat vroeg maar de voorlopige en voorzichtige conclusie is dat het voor het geld zeker geen miskoop is.
Wordt op een later tijdstip vervolgd

Grtz Jacco