Auteur Topic: [Minireview] Phottix batterygrip K7/K5  (gelezen 7043 keer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:[Minireview] Phottix batterygrip K7/K5
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2012, 13:18:06 »
Ik heb net ook even gemeten, alles is goed wat dat betreft. Het probleem zit `m in de bovenplaat van de grip, die is te zwak en verbuigt als je de schoef aan draait. Heb het net ook even getest, als je aan de grip trekt functioneert hij niet meer.

Ik ga eens even kijken of ik een oplossing kan bedenken.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2012, 13:18:06 »

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2012, 12:39:12 »
Jacco ik heb even gemeten maar de lengte van de schroef is 4,62 mm en de diepte van het gat in de K5 is 5,75mm.

Ron
2X Sony A7RIII

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2012, 12:31:29 »
Nou, ik heb er dus gelijk een extra accu bij aangeschaft maar mijn ervaring is dat de accu wel langer meegaat dan 500 shots. Tijdens die zeehondenshoot heb ik in een uur tijd 2 kaartjes van 16Gb volgeschoten bij -10 en de accu gaf nog steeds vol aan. Ik heb al eens 1100shots gehaald in een middag zonder een indicatie dat de batterij leeg raakte.

Een imitatie accu kost E15,- en je kan in het menu instellen welke accu hij als eerste gebruikt. Is die leeg begint hij pas aan de andere.

@ Ron:
Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Het was me al opgevallen dat er wat speling zit op de grip als je `m naar beneden trekt. Ik vermoed dat de schroef voor de bevestiging te lang is, ik wil even proberen de schoef wat af te vijlen zodat je de grip beter kan aantrekken.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2012, 12:09:56 »
Dat klopt, je doet immers ook ongeveer 500 foto's plus met een accu.
De grip met extra accu zou dus alleen handig zijn als je óf veel je interne flitser gebruikt, óf als je langer op pad bent en tussentijds niet kan of wil laden.

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2012, 12:06:05 »
Dat klopt, maar of je nu 1 of 2 accu's gebruikt het probleem blijft zich voordoen.
Ron  
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2012, 12:41:53 door zwitser »
2X Sony A7RIII

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2012, 11:59:53 »
Gebruik veel de K5 met de Sigma 50-500. Om een betere grip te krijgen heb ik indertijd ook een Phottix grip
aan geschaft. Helaas is mijn ervaring niet zo positief met deze combinatie. Doordat de Sigma best zwaar is
kreeg ik diverse malen de storing van slechte contacten en uitval van de K5.( minder stabiele constructie)
Dat is te verhelpen door de accu in de K5 te laten zitten en niet in de grip, zelf vindt ik dat niet prettig omdat dan altijd de grip er af gehaald moet worden als je de accu wilt opladen.
Geen idee of deze storing ook voorkomt met de orginele grip.Iemand hier ervaring mee!

Gr Ron

Ron, ik begrijp dat jij dan geen accu in de K5 hebt, maar alleen in je grip.
Dat kan ik me voorstellen, is handiger bij laden van de batterij in de camera, maar je mist dan we het voordeel van twee batterijen, dus langer gebruik van de camera dus!?

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2012, 11:45:12 »
Gebruik veel de K5 met de Sigma 50-500. Om een betere grip te krijgen heb ik indertijd ook een Phottix grip
aan geschaft. Helaas is mijn ervaring niet zo positief met deze combinatie. Doordat de Sigma best zwaar is
kreeg ik diverse malen de storing van slechte contacten en uitval van de K5.( minder stabiele constructie)
Dat is te verhelpen door de accu in de K5 te laten zitten en niet in de grip, zelf vindt ik dat niet prettig omdat dan altijd de grip er af gehaald moet worden als je de accu wilt opladen.
Geen idee of deze storing ook voorkomt met de orginele grip.Iemand hier ervaring mee!

Gr Ron
2X Sony A7RIII

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2012, 11:42:36 »
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar het antwoord op de vraag of diegenen die een grip hebben, deze ook altijd op de camera hebben zitten of maar soms en zo ja, wanneer wel en wanneer niet.
Zie het voordeel van de grip wel in, maar aan de andere kant maakt het de camera wel groter en zwaarder en moeilijker in een fototas op te bergen.
Bij de K20d zat hij er altijd op maar dat was dan ook een originele (WR). Ik ben bang dat het nu niet anders gaat worden (tenzij het regent ofzo).
In mijn geval: De balans met grip is sowieso beter bij grote lenzen zoals de sigma 100-300. En het is natuurlijk ook makkelijker in portrait schieten bij macro.

newmikey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2012, 11:35:00 »
Bedankt voor deze goede en heldere review!

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar het antwoord op de vraag of diegenen die een grip hebben, deze ook altijd op de camera hebben zitten of maar soms en zo ja, wanneer wel en wanneer niet.
Zie het voordeel van de grip wel in, maar aan de andere kant maakt het de camera wel groter en zwaarder en moeilijker in een fototas op te bergen.

Praktisch altijd op de camera, behalve bij het flitsen met een flitsbeugel - dan wil ik de flitser zo hoog mogelijk hebben en gaat de grip eraf) en als ik op reis ben voor mijn werk (dan gaat de K-5 mee in het voorvak van mijn computer rugzak. Met grip gaat hij makkelijk in mijn fotorugzak, niet in andere tassen/rugzakken.

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2012, 11:29:09 »

Ik heb wel een grip bij mijn K10. Tot nu toe nog weinig gebruikt. Ik merk wel dat je meer stabiliteit hebt met de grip. Maar ik vind het gewicht en de 'minder makkelijke meeneembaarheid' wel een nadeel. Ik zou de grip wel gebruiken als ik echt specifiek een dag erop uitga om te fotograferen, of als ik bijvoorbeeld een serie maak in een fabriek of werkplaats oid. Dit vooral om de extra stabiliteit en de extra batterij. Voor op portret-formaat schieten heeft het ook mijn voorkeur.
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2012, 11:26:52 »
Mooie heldere review  :good: Onder de K-m past helaas geen grip. Mijn vader gebruikt onder de K20d de grip als hij denkt lang onderweg te zijn. Een vriend heeft een Nikon D7000 en deze heeft de grip er altijd onder zitten omdat hij vrij grote handen heeft en anders de camera niet comfortabel vast kan houden.

Zelf mis ik een grip niet. Ik heb behoorlijk kleine handen en dan zou het allemaal wel wat groot worden. (daarnaast vind ik even de batterijen wisselen geen punt)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2012, 11:23:57 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
[Minireview] Phottix batterygrip K7/K5
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2012, 09:09:31 »
Ik vind de K5 nog steeds een kleine DSLR en heb dan ook nooit helemaal kunnen wennen aan het kleinere formaat tov m`n K20d (waar ook een grip onder zit).

M`n pink hangt er altijd maar een beetje los bij en dus, bij het bedienen van de ontspanknop, hou ik de camera maar met 2 vingers en een duim vast. En zeg nu zelf, een camera van bijna E1000,- wil je een beetje stevig beethouden?

Goed, vorige week eindelijk een imitatie grip voor de K5 besteld bij fotoshop Aalten en gisteren werd hij door de postbode afgeleverd. De eerste impressie ziet er goed uit: het ding is redelijk afgewerkt, geen slordige naden en alles lijkt te werken. De knopjes zitten niet los en laten zich, op de aan- & uitschakelaar, goed bedienen. De schakelaar gaat wat stroef maar dat is wss nieuwigheid en zal ongetwijfeld nog wel beter worden.

Overzichtje:

Phottix -1
Vooraanzicht met schakelaar, ontspanknop, voorste scrollwiel en knopjes voor iso en belichtingscompensatie.

Phottix -2
Bovenaanzicht

Phottix -3
Lade voor accu, met net een ander systeempje dan Pentax. Nagelontgrendeling :)

Phottix -4
Achterste wieltje en knoppen.

Phottix -5
Onderaanzicht: statiefaansluiting. Heb de constuctie bekeken maar lijkt me niet heel sterk...

Phottix -6
De grip wordt met 2 lades geleverd: 1 voor een accu en de ander voor penlights (handig). Je kan er ook een extra SDkaartje in opbergen. Bij mijn exemplaar zit dat alleen zo strak dat ik `m met een schroevendraaiertje moest terug duwen...het gaat wel maar hij zit nu niet helemaal aan (wat geen probleem is)

Phottix -7
Het sluitingsmechanisme van de lades, goed om te zien dat dit van metaal is gemaakt.

Phottix -8
Op de camera: voorzijde

Phottix -9
Op de camera: zijaanzicht

Phottix -10
Op de kamera: achteraanzicht

Al met al voor E69,90 niet slecht. Het benaderd natuurlijk niet de kwaliteit van de originele grip en is natuurlijk geen WR maar voor 1/3 van de originele prijs zeker niet slecht. Qua uiterlijk moet je goed kijken om te zien dat het imitatie is.
Er zit wel een beetje speling op maar niets schokkends tot nu toe. Het is nog wat vroeg maar de voorlopige en voorzichtige conclusie is dat het voor het geld zeker geen miskoop is.

Wordt op een later tijdstip vervolgd :)
Grtz Jacco