Auteur Topic: Twee vragen over twee 50mm's  (gelezen 1944 keer)

SMO

• Gast
Re:Twee vragen over twee 50mm's
« Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2012, 23:25:30 »
Dat lijkt inderdaad precies op de schimmel uit de plaatjes van Edzo.

Maar hé je kunt nu wel hier lid van worden: http://www.pentaxforums.com/forums/lens-clubs/40521-dead-lens-club.html
(De beelden die uit die   S-M-C Takumar 50mm f/1.4 daar komen  :P :P :P :P)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2012, 23:25:30 »

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2012, 20:48:15 »
Edzo, bedankt voor de duidelijke links en uitleg! Nu ben ik er tenminste zeker van dat het schimmel is.
Ik heb het filmpje nog niet kunnen bekijken vandaag (vandaag druk in de weer geweest met CV problemen), dus dat zal morgen worden. Wel super dat je een filmpje hebt gevonden dat precies gaat over deze lens en over deze vervuiling! :respect:
Zometeen nog maar eens even proberen of ik mijn Rikenon nog wat soepeler kan maken met siliconen.

Edit:
In de weer geweest met siliconenspray. Ik had het in een zakje gespoten en daaruit pipeteerde ik dan wat druppels in de gleuf van de focus-ring en tussen het huis en het uischuivende deel. Daarna veel heen en weer gedraai, maar blijft toch vrij stroef (helemaal in vergelijking met de Pentax M). Ik laat het nu maar een nachtje wat intrekken, misschien dat het morgen beter gaat.
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2012, 21:47:39 door Machiel84 »
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2012, 00:50:55 »
Dank, Edzo..
en nu op tijd naar bed... morgen is een spannende dag voor je...

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2012, 22:52:01 »
Ik heb twee lenzen met schimmel en dat ziet er inderdaad zo uit. Allemaal kleine draadjes.
Je kunt de lens open schroeven, maar het is bij schimmel de vraag of het voor altijd te verwijderen is. Ik ben ooit naar een reparateur in Leiden geweest en die rekende per lens ongeveer € 50 tot € 75. Voor een 50 mm dus niet de moeite waard. Moet ik er wel bij vermelden dat één lens de Pentax 80-320 betrof, waar lensdelen gelijjmd zijn (met hars) en het de vraag was of hij deze los kon krijgen zonder het glaswerk te beschadigen.
Ik moet nog ergens een linkje hebben hoe schimmel er precies uit ziet, dat ga ik even voor je opzoeken.

Ik heb vorig jaar een oude manuele lens eenvoudig open kunnen schroeven om een beslagen glaswerk (geen schimmel) te kunnen oppoetsen. Dat is toen aardig gelukt. Ik weet niet of de 50 mm zonder speciaal gereedschap makkelijk open te krijgen is. Mij werd in ieder geval geadviseerd om een lens met schimmel niet in de buurt van andere lenzen te bewaren.

Ik ga eens op zoek naar het linkje en dat plak ik hier wel onder.

EDIT: Snel gevonden, hier is de site: http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/fungus/

Hier nog eentje speciaal over een Pentax 50 mm lens: Tutorial on removing fungus from a camera lens

Nog een website: http://www.ehow.com/how_5818502_clean-fungus-camera-lenses.html

« Laatst bewerkt op: 1 februari 2012, 23:01:07 door Edzo »

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2012, 16:23:58 »
Allemaal bedankt voor de reacties!

Hoi, Machiel,

Het stroeve draaien van de rikenon duidt nadrukkelijk op vuil in de schroefgang van het objectief.
Bij dat soort vervuiling gebruik ik een siliconensmeermiddel uit een spuitbusje en blijf weer heen en weer draaien.
Meestal is dat voldoende.

Wat de smc Pentax betreft: Dat is schimmel in het objectief. Het ís te verhelpen, ik heb daar geen ervaring mee, maar ik vraag mij af, of het de moeite loont.
Wist de verkopende partij van de schimmel af?

Houdt dat objectief uit de buurt van andere objectieven; naar verluidt is het besmettelijk en dat zou zonde zijn.

Groeten,
Ruurd

Bedankt voor de tips. Siliconenmiddel heb ik wel, maar waar breng jij het dan aan? Tussen de ring en het uitschuivende huis?

Ik denk dat als je uberhaupt iets terug wilt zien op de foto, je het grootste diafragma (F/22 ofzo) moet gebruiken .
De tweede opname heeft zo weinig scherptediepte dat er nooit iets van zult zien.

Mijn €0,02
Cees

Bedankt voor de aanwijzing, zal ik nog proberen.

Bij nader inzien lijkt het inderdaad ook wel een olieachtig iets, zoals Marlon opperde. Ik heb twee foto's van het objectief gemaakt waarop het euvel te zien is (tenminste, als je het wilt zien;) ):

Herkent iemand dit? Olie? Of toch schimmel? Het zit trouwens tussen het voorste glas en het diafragma in (niet te zien op de foto's maar hier wel te zien).
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2012, 14:35:45 »
Aahh...
jij had em stiekem tussen de zeep gelegd bij je verhuizing?  :D

Er zal best iemand op het forum zijn, die er ervaring mee heeft.

Groeten,
Ruurd
Kwam van de MX af en nooit gebruikt verder, zo de tas in gegaan  ;)
Succes met testen Machiel!

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2012, 13:52:07 »
Ik denk dat als je uberhaupt iets terug wilt zien op de foto, je het grootste diafragma (F/22 ofzo) moet gebruiken .
De tweede opname heeft zo weinig scherptediepte dat er nooit iets van zult zien.

Mijn €0,02
Cees

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2012, 13:47:27 »
Aahh...
jij had em stiekem tussen de zeep gelegd bij je verhuizing?  :D

Er zal best iemand op het forum zijn, die er ervaring mee heeft.

Groeten,
Ruurd

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2012, 13:29:16 »
Hoi, Machiel,

Wat de smc Pentax betreft: Dat is schimmel in het objectief. Het ís te verhelpen, ik heb daar geen ervaring mee, maar ik vraag mij af, of het de moeite loont.

Houdt dat objectief uit de buurt van andere objectieven; naar verluidt is het besmettelijk en dat zou zonde zijn.

Groeten,
Ruurd
Yup, niet dat het schimmel was of is, maar dat er wel iets in zat wat schoon gemaakt moest worden.
Dus Machiel heeft ook niks betaald voor de lens, behalve verzendkosten  ;)

Het leek mij toen ik het zag niet op schimmel lijken trouwens, maar meer een olieachtige lintje?

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2012, 12:46:28 »
Hoi, Machiel,

Het stroeve draaien van de rikenon duidt nadrukkelijk op vuil in de schroefgang van het objectief.
Bij dat soort vervuiling gebruik ik een siliconensmeermiddel uit een spuitbusje en blijf weer heen en weer draaien.
Meestal is dat voldoende.

Groeten,
Ruurd

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
Twee vragen over twee 50mm's
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2012, 12:09:05 »
Vorige week had ik 'slechts' mijn K10 met 18-55 kitlens. Deze week twee 50mm primes erbij(zoals te lezen in andere topics) ;C.
Nu heb ik twee vragen over deze lenzen.

Allereerst over de Rikenon XR 50mm 1.7: de focus ring loopt erg zwaar (bijna vast) aan de uiteinden van de focus (dichtbij en oneindig). Verder loopt hij in het geheel ook redelijk zwaar. Ik heb al geprobeerd om de ring erg veel te draaien van het ene uiteinde naar het andere om te proberen de boel wat los te krijgen. Dit geeft nog niet het gewenste effect. Op een gegeven moment leek het zelfs zwaarder te gaan lopen in het midden gebied (alsof er iets binnenin een beetje verschoven was en wat vast was gaan zitten). Nu is het midden gebied wel weer zoals het aanvankelijk was, maar er is dus niet echt vooruitgang. Weet iemand hier wat ik eraan zou kunnen doen? Misschien een drupje WD-40 ergens in pipeteren?

Tweede vraag, nu over de Pentax M 50mm 1.7: ik heb het voorste en het achterste glas goed schoon gemaakt maar er zit nog iets in de lens. Nu is het niet gewoon een stofje, maar een heel netwerk van draadjes (schimmeldraden misschien?). Je moet het licht er een beetje op laten vallen maar dan is het wel duidelijk te zien. Het is ook over het gehele glas, niet slechts aan de rand ofzo. Kent iemand dit? En zijn er tips hoe je het beste deze lens binnen in schoon zou kunnen maken? Is het lastig om deze lens te demonteren, schoon te maken en vervolgens weer goed te assembleren?

Hier twee kiekjes, gemaakt met de Pentax M. De draadjes zijn volgens mij niet te zien, maar ik kan me niet voorstellen dat het geen invloed heeft op scherpte of lichtinval (als iemand de originele plaatjes wil zien kan ik die link ook wel even doorgeven).