Vorige week had ik 'slechts' mijn K10 met 18-55 kitlens. Deze week twee 50mm primes erbij(zoals te lezen in andere topics) ;C.
Nu heb ik twee vragen over deze lenzen.
Allereerst over de Rikenon XR 50mm 1.7: de focus ring loopt erg zwaar (bijna vast) aan de uiteinden van de focus (dichtbij en oneindig). Verder loopt hij in het geheel ook redelijk zwaar. Ik heb al geprobeerd om de ring erg veel te draaien van het ene uiteinde naar het andere om te proberen de boel wat los te krijgen. Dit geeft nog niet het gewenste effect. Op een gegeven moment leek het zelfs zwaarder te gaan lopen in het midden gebied (alsof er iets binnenin een beetje verschoven was en wat vast was gaan zitten). Nu is het midden gebied wel weer zoals het aanvankelijk was, maar er is dus niet echt vooruitgang. Weet iemand hier wat ik eraan zou kunnen doen? Misschien een drupje WD-40 ergens in pipeteren?
Tweede vraag, nu over de Pentax M 50mm 1.7: ik heb het voorste en het achterste glas goed schoon gemaakt maar er zit nog iets in de lens. Nu is het niet gewoon een stofje, maar een heel netwerk van draadjes (schimmeldraden misschien?). Je moet het licht er een beetje op laten vallen maar dan is het wel duidelijk te zien. Het is ook over het gehele glas, niet slechts aan de rand ofzo. Kent iemand dit? En zijn er tips hoe je het beste deze lens binnen in schoon zou kunnen maken? Is het lastig om deze lens te demonteren, schoon te maken en vervolgens weer goed te assembleren?
Hier twee kiekjes, gemaakt met de Pentax M. De draadjes zijn volgens mij niet te zien, maar ik kan me niet voorstellen dat het geen invloed heeft op scherpte of lichtinval (als iemand de originele plaatjes wil zien kan ik die link ook wel even doorgeven).