Auteur Topic: intussen in een andere fabriek...  (gelezen 2947 keer)

henkvanzuylen

• Gast
Re:intussen in een andere fabriek...
« Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2012, 16:22:11 »
misschien niet in NL maar wij, of eigenlijk heel Europa, zijn voor sommige Japanse fabrikanten van marginaal belang

Ik denk van absoluut verwaarloosbaar belang.....en dat geldt ook voor Pentax/Ricoh
Hoe druk we hier ons ook maken  :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2012, 16:22:11 »

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2012, 07:18:51 »
Van wat ik tegen kwam gaat dat prijskaartje eerder richting de 1000 euro of zelfs daar overheen.
De X-S1 mag voor ca € 750 de winkel uit, dat is een nette prijs bij deze specs en een stuk minder dan de V-lux3 die in dit segment de norm schijnt te zetten. Wat de HS30 gaat doen wordt volgende week bekend maar een eerste schatting komt ergens rond de 350-400.

EVF with ca 0.5x magnification, 1,440,000 dots
Dat is precies wat ik met "eigen ogen" wil zien. Leitz is van mening dat 200 k dots voor een EVF voldoende is en ik vind van niet. 1.4 m dots is natuurlijk een ander verhaal.

Kodak staat op de rand van de afgrond en je hoort niets over iets nieuws...
Is wel een beetje on topic toch? Fuji valt nu niet alleen fotografiefundament Leitz aan, maar was samen met Olin Hunt en het CR56 proces toch medeverantwoordelijk voor de ondergang van E6 of raken we nu de rest van de forumlezers kwijt?  ;)
Het is even afwachten wat de verkoop van patenten oplevert en de beslissing over de Chapter 11 aanvraag volgende week maar of er wereldschokkende nieuwe producten op de volgende Kina liggen valt te betwijfelen?

Als je even op depreview kijkt zie je stroom aan nieuwe producten van Fuji langskomen, er wordt niet meer gewacht tot de Kina. De PMA en verschillende Aziatische beurzen zijn nu minstens zo belangrijk geworden.

De fotobranche demonstreert de ideëen van Spengler in een geheel nieuw licht  ;C
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2012, 01:36:00 »
En weet je wat dan zo vreemd is in mijn ogen?
Kodak staat op de rand van de afgrond en je hoort niets over iets nieuws...
terwijl Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax en Fuji met allerlei nieuwe ontwikkelingen komen.

Terug on topic.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2012, 00:59:24 »
Maandag komt ook nog de Fuji X-Pro 1, een systeemcamera met verwisselbare lenzen en zonder spiegel. Waarschijnlijk met een APS-C sensor, maar zou ook kleiner kunnen zijn. Met 3 lenzen om mee te beginnen. Wellicht een rangefinder achtig ding. Ik vermoed best wel heel duur.

Een vroeg gokje: camera met drie lenzen en flitser (een leuke start) voor 3.000 euro.

jjw

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2012, 00:45:54 »
Achja, zolang fuji er van verkoopt en de klanten tevreden zijn :) het maakt voor mij de keuze in ieder geval makkelijk, naar fuji hoef ik niet te kijken. (Ok...met een schuin oog naar een x100 :) )

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2012, 22:16:52 »
Desondanks wel een leuke poging van Fuji, maar waarom dan niet gelijk een APS-C sensor er in? Of op zijn minst 4/3?

Tsja dat soort keuzes is soms ook ondoorgrondelijk. De Q had van mij juist deze sensor mogen krijgen. Of de sensor van de Nikon 1 serie. Duidelijk is wel dat sensoren in steeds grotere variatie te vinden zijn.

jjw

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2012, 22:13:58 »
Tsja voor wie fotograferen voor iets als erbij ziet dat de vakantieherrinneringen in beeld brengt is dit toch zeker een hele mooie camera. Een klant van me heeft een oudere versie van zo'n superzoom waarmee ze reizen maken naar Namibië en weet ik waar in de afgelopen jaren. Ik denk dat zij dit jaar deze camera gaan kopen om hun oude te updaten. Licht hebben ze vaak genoeg en hun huidige bereik van ik meen 450mm (op de K-5 moet je dan dus toch wel een 300mm lens meenemen) willen ze minstens behouden. Tsja ik verwacht voor deze camera een prijskaartje van 700 euro, maar daarmee ben je ook meteen klaar.

Ik denk dat de kwaliteit van deze camera al snel gelijkwaardig zal zijn dan vroeger op stap met een kleinbeeld spiegelreflex met daarop een niet te dure Sigmazoom (ik had een Nikon met Sigma 75-300mm schuifzoom). Vroeger ging ik op vakantie met wat 100asa, 200asa en 400asa rolletjes en meer gebruikte ik voor zoiets niet.

De lens op deze camera is voor Pentax vergelijk een 16-410mm lens. Dan zou eerder een stap naar Olympus/Panasonic logisch zijn met een vergelijkbare lens van 12-312mm bereik. Die grote sensor heeft ook zijn nadelen. Een Nikon V1 vergelijk is dan 9-231mm lens. Alleen de Q kan een beetje mee in dit segment met een lens van 4-111mm, echter zou deze sensor wel eens beter kunnen zijn dan de Q.

Van wat ik tegen kwam gaat dat prijskaartje eerder richting de 1000 euro of zelfs daar overheen. Het extreme zoombereik zou dan nog de enige reden kunnen zijn icm een relatief kleine lens, alsnog een (hele lelijke) toeter in de telestand maar ok. Je zou dan natuurlijk ook een DSLR met superzoom kunnen gebruiken, ik durf alleen niet te zeggen of de kwaliteit van een superzoom gelijk is aan de vaste lens op de fuji. De keuze voor een bridge kan ik nog wel begrijpen, maar de keuze voor een bridge in deze prijsklasse lijkt mij wat dom en een gevalletje 'niet verder kijken dan je neus lang is'. Aangezien de DSLR in die prijsklasse met o.a. betere/grotere sensor toch wel heel veel voordelen lijkt te bieden. Desondanks wel een leuke poging van Fuji, maar waarom dan niet gelijk een APS-C sensor er in? Of op zijn minst 4/3?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2012, 13:04:30 »
Waarom je zo'n X-S1 zou verkiezen boven een spiegelreflex ontgaat me echt volledig, wat is de doelgroep?
Het ding is groter dan een K5 als ik de afmetingen lees. Relatief kleine sensor en geen verwisselbare lenzen en waarschijnlijk wel een prijskaartje richting een K5.

Tsja voor wie fotograferen voor iets als erbij ziet dat de vakantieherrinneringen in beeld brengt is dit toch zeker een hele mooie camera. Een klant van me heeft een oudere versie van zo'n superzoom waarmee ze reizen maken naar Namibië en weet ik waar in de afgelopen jaren. Ik denk dat zij dit jaar deze camera gaan kopen om hun oude te updaten. Licht hebben ze vaak genoeg en hun huidige bereik van ik meen 450mm (op de K-5 moet je dan dus toch wel een 300mm lens meenemen) willen ze minstens behouden. Tsja ik verwacht voor deze camera een prijskaartje van 700 euro, maar daarmee ben je ook meteen klaar.

Ik denk dat de kwaliteit van deze camera al snel gelijkwaardig zal zijn dan vroeger op stap met een kleinbeeld spiegelreflex met daarop een niet te dure Sigmazoom (ik had een Nikon met Sigma 75-300mm schuifzoom). Vroeger ging ik op vakantie met wat 100asa, 200asa en 400asa rolletjes en meer gebruikte ik voor zoiets niet.

De lens op deze camera is voor Pentax vergelijk een 16-410mm lens. Dan zou eerder een stap naar Olympus/Panasonic logisch zijn met een vergelijkbare lens van 12-312mm bereik. Die grote sensor heeft ook zijn nadelen. Een Nikon V1 vergelijk is dan 9-231mm lens. Alleen de Q kan een beetje mee in dit segment met een lens van 4-111mm, echter zou deze sensor wel eens beter kunnen zijn dan de Q.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2012, 13:19:47 door RonHendriks »

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2012, 11:35:54 »
In de X100 zit voor zover ik weet toch een hybride zoeker? Optisch om te kijken en wat info die elektromagisch ingespiegeld wordt. Een EVF is echt alleen een mini LCD-display waarop je de beelduitsnede ongeveer kunt bepalen maar de scherpte bijvoorbeeld niet goed (genoeg).
Dan bedoelen wij misschien niet hetzelfde, maar er staat toch echt in mijn handleiding het volgende:

Hybrid optical / electronic viewfinder
OVF with 0.5x magnification, projected framelines indicate approx 90% of field of view
EVF with ca 0.5x magnification, 1,440,000 dots

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2012, 11:01:15 »
In de X100 zit voor zover ik weet toch een hybride zoeker? Optisch om te kijken en wat info die elektromagisch ingespiegeld wordt. Een EVF is echt alleen een mini LCD-display waarop je de beelduitsnede ongeveer kunt bepalen maar de scherpte bijvoorbeeld niet goed (genoeg).
Ansel Adams

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2012, 11:00:47 »
Ik heb zelf jaren met een bridge camera (Kodak) foto's gemaakt voordat ik overstapte op de spiegelreflex. Ik vond het heerlijk. Altijd een lens bij je voor iedere situatie en de mogelijkheid tot filmen enz. Nadelen waren alleen de lage resolutie (6mp) en de slechte ISO eigenschappen. De spiegelreflex vind ik veel beter foto's maken maar soms zou een bridge wel makkelijker zijn. Heeft de "aim and shoot" eigenschappen van een compact maar de zoom en instellingen van een reflex.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2012, 10:56:09 »
Nou Roeland, zo'n EVF valt best mee te werken in  mijn Fuji X100 zit hij ook , natuurlijk is het geen OVF en die kwaliteit zal het ook nooit worden, maar je krijgt/kunt  al je informatie desgewenst wel zichtbaar maken in de zoeker.

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2012, 09:12:37 »
Ik ben zeker benieuwd naar de prestaties van die 2/3" sensor.
Er staan wat samples op de site die naar mijn idee wat nabewerking mogen hebben. Even wachten op een echte review met shopshots. Ik heb het gevoel dat de sensor meer kan.

Waarom je zo'n X-S1 zou verkiezen boven een spiegelreflex ontgaat me echt volledig, wat is de doelgroep?
Er is een vrij grote doelgroep voor High-End bridge camera's, misschien niet in NL maar wij, of eigenlijk heel Europa, zijn voor sommige Japanse fabrikanten van marginaal belang. Dit soort camera's is in Azië en de VS erg populair. Kijk maar eens in je glasbak cameratas wat je soms allemaal meesleept voor het geval dat. Veel amateurs hebben er toch ook een compactje naast dat altijd meegaat. Met deze camera's kun je dan weer net iets meer.
Ik ben overigens wel benieuwd naar de zoeker van die dingen. De EVF heeft een zekere mate van toekomst maar wat ik tot nu toe gezien heb is meer een soort TV voor een smurf met staar, zelfs bij de Leitz V-Lux is dat een echte afknaper resp. showstopper.
Ansel Adams

jjw

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2012, 02:23:40 »
Het ding is groter dan een K5 als ik de afmetingen lees. Relatief kleine sensor en geen verwisselbare lenzen en waarschijnlijk wel een prijskaartje richting een K5.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2012, 01:47:13 »
Ik ben zeker benieuwd naar de prestaties van die 2/3" sensor. Ik vind dat die ook in de Q had moeten zitten. Dat is dezelfde sensor als in de X10. Ook Samsung gaat in de opvolger van de Ex1 een grotere sensor plaatsen, maar nog geen idee welke maat. Die X-S1 is denk ik een prima reiscamera, had wel net iets minder zoom mogen hebben, want is toch wel een flinke grote camera van bijna 1 kg.

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2012, 01:37:31 »
Ik heb de PDF's gedownload.
Ziet er mooi uit, maar past niet op m'n K10D en LX, zonder grote ingrepen.... :(

Groeten,
Ruurd

Offline roeland

• Super Pentaxian
intussen in een andere fabriek...
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2012, 05:33:17 »
het is leuk speculeren over de plannen van Pentax, Can en Nik en te dromen over de nieuwtjes van de vrienden uit Wetzlar waar we straks in Keulen allemaal in gaan knijpen en niet kopen maar ondertussen zitten de knutselaars bij Hasselblad Fuji niet stil en dreigen de markt wakker te schudden met een fraaie pseudoflex/"bridge" met, in goed Nederlands, retegeile specs. http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/s/finepix_hs30exr/

EDIT:  zit ik even door te snuffelen op de site, kom ik ook deze nog tegen, was me ook ontgaan

Zal wel weer druk worden in het groene huis...
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2012, 07:51:27 door roeland »
Ansel Adams