Auteur Topic: vanavond een beetje voor schut gestaan,  (gelezen 14472 keer)

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: vanavond een beetje voor schut gestaan,
« Reactie #77 Gepost op: 30 oktober 2012, 14:09:37 »
Wat bij de AF ook kan helpen (heb ik op mijn 'langzame' K200D's ingesteld, waarmee ik toch prima avond-opnames maak): scherpstelpunt vastzetten op het middelste punt; dan weet je altijd waarop je scherpstelt. Werkt natuurlijk alleen maar voor AF-S (= niet-continue autofocus).

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #77 Gepost op: 30 oktober 2012, 14:09:37 »

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #76 Gepost op: 30 oktober 2012, 08:46:15 »
Zone focus is gebruikelijk voor traditionele straatfotografie: je stelt je lens in op een afstand waarvan je denkt dat je er je volgende foto mee gaat schieten en je diafragma op minstend f8, zo heb je flink wat speling met de scherpte. Natuurlijk is er nog steeds 1 echt focuspunt, maar wat daarbuiten valt, maar binnen de zone is nog steeds acceptabel scherp. Cartier Bresson heeft veel foto's (de meeste) waarop de focus niet op het onderwerp ligt.
Kertesz daarentegen stelde wel feilloos scherp.
Hyperfocaal wordt bij mijn weten niet (veel?) gebruikt.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #75 Gepost op: 30 oktober 2012, 08:09:31 »
[
Ik heb een aantal straatfotografen gezien die op MF werken en de lens dan hyperfocaal instellen, dan hoef je alleen maar te kaderen en af te drukken. Wellicht iets voor jou?

Hmm...kun je uitleggen wat hiermee bedoeld wordt? "de lens hyperfocaal instellen?"

Thanks!

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #74 Gepost op: 30 oktober 2012, 08:05:42 »
Thx voor de tip.
Is zeker wat voor mij, en doe het overdag ook wel. Maar 's nachts moet je met een groot diafragma werken en dan heb je nauwelijks een scherpe zone om in te werken. Maar het is waar, zone focussing is vele malen sneller dan AF, en leuker eigenlijk ook. Nadeel is natuurlijk dat je geen wazige achtergronden kan maken.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #73 Gepost op: 29 oktober 2012, 23:10:21 »
Tussenoplossing voor mij, ik prefocus op iets Contrastrijks met min of meer dezelfde afstand en schiet dan. Ik doe straatfotografie, dus haarscherp hoeft van mij niet. Ik wil gewoon het shot.
Ik heb een aantal straatfotografen gezien die op MF werken en de lens dan hyperfocaal instellen, dan hoef je alleen maar te kaderen en af te drukken. Wellicht iets voor jou?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

RonHendriks

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 29 oktober 2012, 22:46:12 »
Tja het moest er weer een keer van komen natuurlijk. Maar om een nieuw topic te beginnen waar er nog ergens in de kelder van het forum nog wat over stond leek me logischer.

Inmiddels heb ik wel het tweede gordijn gevonden. Hoewel in de handleiding van de flits staat dat alles door de camera aangestuurd moet worden, blijk rear focus toch echt op de flitser in te stellen te zijn.  Echter nu flitst hij 2 keer. Bij het openen en bij het sluiten.
Zo wordt het wel heel spannend maar niet echt de bedoeling denk ik.

Charles (die zelf geen kelder heeft)

Volgens mij is die eerste flits er voor de lichtmeting en niet voor het licht. Ik zal mijn gebruiksaanwijzing ook eens opduikelen, want heb het in het verleden gebruikt.

Offline Charles

• Senior Member
  • **
    • Charles Webster Fotografie
« Reactie #71 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:52:28 »
Tja het moest er weer een keer van komen natuurlijk. Maar om een nieuw topic te beginnen waar er nog ergens in de kelder van het forum nog wat over stond leek me logischer.

Inmiddels heb ik wel het tweede gordijn gevonden. Hoewel in de handleiding van de flits staat dat alles door de camera aangestuurd moet worden, blijk rear focus toch echt op de flitser in te stellen te zijn.  Echter nu flitst hij 2 keer. Bij het openen en bij het sluiten.
Zo wordt het wel heel spannend maar niet echt de bedoeling denk ik.

Charles (die zelf geen kelder heeft)

Pentax K-5|SMC-DA 18-55mm|50-200mm AL WR|Metz 50 AF

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #70 Gepost op: 27 oktober 2012, 13:47:43 »
Mooi dat je weer actief wilt worden Charles, maar het verband met zo'n oud topic opgraven zie ik niet zo...  :-\

Oja toch, de gordijnen die open en dicht gaan!!!  :D

Gr, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #69 Gepost op: 26 oktober 2012, 19:57:37 »
Of gewoon straks de K5 II aanschaffen  ;) :)

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #68 Gepost op: 26 oktober 2012, 08:09:51 »
In een vorige post van mij gaf ik ook al aan dat de AF bij weinig licht, bijv. 's nachts in de stad bij kunstlicht, niet goed werkt van de K5, welke lens ik ook gebruik. Mijn maat met een Sony schiet lekker door met AF terwijl ik zit te eikelen....
Dat is wel een beetje een teleurstelling...

Tussenoplossing voor mij, ik prefocus op iets Contrastrijks met min of meer dezelfde afstand en schiet dan. Ik doe straatfotografie, dus haarscherp hoeft van mij niet. Ik wil gewoon het shot.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:43:26 »
Even eens vlug naar gekeken met mijn Metz 58 AF-1.

Met de K-01 zijn er wel meer dingen die niet goed functioneren. Zoals HSS. Tweede gordijn niet werkend.

Met de K-5 krijg ik het tweede gordijn zo vlug ook niet werkend.

Kan aan de firmware liggen, want ik meen dat ik die wel eens gebruikt heb in het verleden. Zit nu firmware 4.0 op die net nieuw is.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #66 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:09:12 »

Charles (die beloofd niet meer in een flits weg te blijven)

Houden we je aan :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Charles

• Senior Member
  • **
    • Charles Webster Fotografie
« Reactie #65 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:45:10 »
Terwijl ik onder mijn steen vandaan kruip op dit forum (druk druk en nog meer flauwe smoezen), lees ik dat ik al meer dan 120 dagen niets gepost heb.
Toch maar weer serieus aan de slag en zelfs enige maanden lid van onze plaatselijke fotoclub.

Dat gezegd hebbende, hebben wij ook een workshop in het vooruitzicht. En wel over het 2e gordijn. Om te voorkomen dat ik op dat moment voor schut sta, toch maar even opgezocht. Keurig gevonden in de k5 en op de camera flitser werkt het. Op de Metz 50 af-1 die ik erop heb merk ik er echter helemaal niets van.

De handleiding van de Metz geeft aan dat dat aangestuurd moet worden vanuit de camera.
Werkt het op die manier niet of doe ik iets verkeerd.

Charles (die beloofd niet meer in een flits weg te blijven)

Pentax K-5|SMC-DA 18-55mm|50-200mm AL WR|Metz 50 AF

asplx

• Gast
Re:vanavond een beetje voor schut gestaan,
« Reactie #64 Gepost op: 28 december 2011, 02:12:28 »
Citaat
ps zijn wel veel peter's hier  ;C

En vergeet alle -te - gekke - Henkies niet...  8)

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #63 Gepost op: 25 december 2011, 00:32:47 »
zo hier word ik lekker wijzer van, van zulke discussies krijg ik weer zin om weer eens wat uit te proberen,ben echt een beginneling   :-\ maar leer hier een hoop maar weer bedankt

gr peter,

ps zijn wel veel peter's hier  ;C
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #62 Gepost op: 16 december 2011, 18:09:48 »
Als ik mij nog iets kan herinneren van in de lessen fototechniek op de academie, zo'n 30 jaar geleden, dan zou je het effect van de 2de sluiter ook kunnen bekomen door de camera op z'n kop te zetten, maar vertrouw m'n geheugen niet te veel, proberen dus....
Tweede sluiter heeft te maken wanneer de flits af gaat.
Normaal gesproken gaat die bij het eerste gordijn af maar als die op de 2de staat in gesteld dan gaat de flits af net voor dat de tweede gordijn sluit.

Je kan hem op zijn kop houden maar dat maakt geen verschil  ;)

hier is een voorbeeld.

Bovenste trein is eerste gordijn en de onderste op tweede gordijn.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Philippe

• Junior Member
    • www.photoeil.eu
« Reactie #61 Gepost op: 16 december 2011, 18:02:55 »
Als ik mij nog iets kan herinneren van in de lessen fototechniek op de academie, zo'n 30 jaar geleden, dan zou je het effect van de 2de sluiter ook kunnen bekomen door de camera op z'n kop te zetten, maar vertrouw m'n geheugen niet te veel, proberen dus....

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #60 Gepost op: 16 december 2011, 17:20:43 »
Sorry dat ik wat laat reageer, maar ik heb pas nu wat rondgeneusd op dit forum.
Wat dat gedoe met die gordijnen betreft, moet dat eigenlijk wel?
Ik bedoel, de foto's van Philippe Halsman zijn schitterend en ik vermoed dat hij niet eens een gordijn in z'n camera had zitten, kijk maar eens hier: http://www.laurencemillergallery.com/halsman_jump2.html
Die heb waarschijnlijk een centraal sluiter in de lens zitten maar hij gebruikt daar wel puur het flits licht om alles te bevriezen, dat gaat je niet lukken met de sluiter zeker niet met midden formaat waar mee hij schiet.
Volgens mijn heeft een 645 lens voor pentax er ook eentje...

Maar dit is een ander soort flits techniek, met tweede gordijn wil je juist wel beweging in de foto hebben.

Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 16 december 2011, 17:18:34 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #58 Gepost op: 16 december 2011, 17:07:05 »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 16 december 2011, 15:02:24 »
Laat je niet verblinden door de beloftes van de technologie, zoek je eigen weg en leer werken met de beperkingen én de voordelen van jou systeem.

Dát vindt ik nou een mooie gedachte!

zonder me met de rest van de discussie te willen bemoeien!

Offline Philippe

• Junior Member
    • www.photoeil.eu
« Reactie #56 Gepost op: 16 december 2011, 10:29:02 »
Misschien doen wij het hier allemaal wel verkeerd, maar geef jij dan eens een "Jip en Janneke"" oplossing.

Gr peter

Nee, nee, dat bedoelde ik niet!
Het moet gewoon ook 'anders' kunnen.
Als je ziet dat Halsman het met een in verhouding eenvoudige camera kon (dewelke is van geen belang), dan moet het ook kunnen met een 'moderne' camera maar dan 'eenvoudig' gebruikt.
Halsman deed het allemaal met het onderwerp en de (flits-) belichting.
Ik vermoed zelfs dat hij in bepaalde gevallen de sluiter gewoon liet openstaan en de belichting puur met de handbediende flits maakte in een donkere ruimte. Niet synchroniseren met de camera maar wel met het georkestreerde onderwerp.
Zijn grote voordeel was dat hij beschikte over een resem assistenten die, bijvoorbeeld die foto van Dali, een emmer water, een kat, een schildersezel en nog wat spullen, gelijktijdig met de sprong van Dali, het beeld in gooiden. Maar met een beetje fantasie kan daar wel een mouw aan gepast worden.
Ik heb destijds ergens een deel van de reeks opnames van die foto gezien, en inderdaad er zaten heel wat missers bij, maar zo is dat nu eenmaal...

Ik heb zeker geen pasklaar antwoordt, noch ben ik een tovenaar, maar ik heb wel geleerd te werken naar oplossing 'on the spot', ingegeven door de omstandigheden en het 'ogenblik'.
In alle eerlijkheid moet ik ook toegeven over veel 'spullen' te beschikken waaruit ik kan 'pikken' wat ik dan denk nodig te hebben (en een Transporter om alles mee te nemen). En dat zijn niet altijd dure spullen die de oplossing brengen: het is niet de eerste keer dat een stukje plakband of een eindje ijzerdraad dé redding waren! Trial and error tot bloedens toe, en heel veel fantasie!

Laat je niet verblinden door de beloftes van de technologie, zoek je eigen weg en leer werken met de beperkingen én de voordelen van jou systeem.

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 16 december 2011, 09:51:12 »
Ik bedoel, de foto's van Philippe Halsman zijn schitterend en ik vermoed dat hij niet eens een gordijn in z'n camera had zitten, kijk maar eens hier: http://www.laurencemillergallery.com/halsman_jump2.html

Misschien doen wij het hier allemaal wel verkeerd, maar geef jij dan eens een "Jip en Janneke"" oplossing.

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline Philippe

• Junior Member
    • www.photoeil.eu
« Reactie #54 Gepost op: 16 december 2011, 08:29:12 »

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 7 december 2011, 10:16:39 »
Sta je dáár in ieder geval niet voor schut  ;)
Dat klopt helemaal.

Gr Peter

« Laatst bewerkt op: 12 december 2011, 11:40:42 door staal571 »
Zowel Digitaal als Analoge camera's