André, Eric en Ron,
Bedankt voor de informatie. Hier heb ik nu iets aan, dat die tests OK zullen zijn zal met zekerheid kloppen maar de parameters die ze gebruiken is toch meestal niet aan ons besteed.
Ik besluit dus ook uit jullie commentaar dat je zowel langs beneden als langs boven flink moet knijpen in het diafragma, dus f8 of f9 gebruiken en veel licht nodig hebben.
Ik was eigenlijk aan het overlopen welke mogelijkheden ik had om iets deftigs op m'n 18-135 te laten volgen. Ik vind dit een fijn all round lensje gezien het bereik. De 120 overlapt de 135 daar waar de 150-500 een gat laat. Dus blijft er alleen maar de bigma 50-500 over die wel een stuk meer kost (maar geld is eens voor een keer geen echt probleem).
Nu de andere vraag die jullie stelden; wat ga je ermee doen? Hier kan ik geen echt sluitend antwoord geven. Ik wil iets dat aansluit of overlappend is van de 135 en toch wel een flink stuk naar boven gaat. Ga ik louter naar boven voor de fauna en mij daarop toeleggen dan moet ik zeggen waarschijnlijk niet. Wil ik iets hebben met een flinke zoom, dan is dat volmondig ja. Zoek ik iets waarbij je fijn met de DOF kan spelen is dit ook een volmondig ja. Een Sigma 120-300mm F2.8 APO EX DG OS HSM ... 2259 euro incl. btw heb ik ook gekeken omdat die lekker veel licht binnen laat en je hier fijn met de DOF kan spelen. Maar ondanks het feit dat het budget er wel is vind ik dit toch een beetje te gortig. Temeer dat ik geen concrete toekomstplannen heb. Dus hier hebben de CANIKON's wat meer keuze.
Als jullie concrete voorstellen hebben, laat dus maar komen.
Groeten Jonny