Auteur Topic: lichtmeters ...  (gelezen 3849 keer)

henkvanzuylen

• Gast
Re:lichtmeters ...
« Reactie #19 Gepost op: 9 december 2011, 13:13:11 »
Heb de bronica nu een paar weken in bezit maar nog geen tijd gehad om er eens mee op uit te trekken. aanstaande zondag zouy het moeten lukkenb. Ben benieuwd wat er uit komt. En ik wacht ook met spanning op de foto's die HenVZ heeft gemaakt.

Dat is zonde Yves....er op uit met dat ding!  ;) ;) Vindt het echt een vet ding zo'n Bronica!
Ik ben bang dat jullie verwachtingen te hoog gespannen zijn hoor.....ik klooi ook maar wat aan  :D
In ieder geval zijn de 1e films ontwikkeld (met alle strat/beginnersprobleempjes van dien, zie hier: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=24520.50 )

Nu nog scannen en plaatsen......

wordt aan gewerkt.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 9 december 2011, 13:13:11 »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #18 Gepost op: 9 december 2011, 13:06:24 »
Nog bedankt voor de feedback.

Aangezien ik met middenformaat toch meest op landschappenjacht wil zal ik de K-7 op spotmeting, als belichtingsmeter gebruiken.

Heb de bronica nu een paar weken in bezit maar nog geen tijd gehad om er eens mee op uit te trekken. aanstaande zondag zouy het moeten lukkenb. Ben benieuwd wat er uit komt. En ik wacht ook met spanning op de foto's die HenVZ heeft gemaakt.

elkim

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 25 november 2011, 17:41:46 »
Hey Yves,

Ik neem aan dat je je Pentax niet in de verkoop gooit en dat je net zoals een heleboel andere mensen hier en elders op ontdekkingsreis gaat,
op zoek naar "bijna " vergane glorie middenformaat filmrolletjes.
Zeer nobel moedig en vooral leerzaam denk ik, echter niet aan mij besteed, maar dat ter zijde.
Wat ik bedoel is waarom zou je bv een 150€ uitgeven aan een oude weliswaar perfect werkende, juiste lichtmeter uitgeven die je enkel daarvoor zou gebruiken.
Ik heb deze zomer ook een lichtmeter gekocht :) een nieuwe
Ok 300€ maar deze is wel multi inzetbaar
ambient en flitslicht kan hij meten.
Als ik op je site kijk die trouwens enkele zeer fraaie beelden bevat, dan zie ik potentieel om meer met een lichtmeter te werken.
Ok, je flitst nu niet of nauwelijks maar daar kan verandering in komen. dus ook en zeker met je K7.
Als je een beetje met de lichtmeter over weg kunt en dat gaat vlot dan bied dat een zeer grote meerwaarde aan je foto's
Ook als je enkel ambient light meet. zoals jij wilt gaan doen.
Dat is ALTIJD goed, je meet het op het onderwerp vallend licht met je lichtmeter en niet het gereflecteerde licht
of je nu met een K200 een K5 een D700 of een 1D mark IV fotografeert dat blijft het zelfde principe.
Probeer dit zwarte T shirt  met fijne tekst maar eens echt optimaal in 1 shot te fotograferen. tegen verschillende achtergronden en omstandigheden.
Dat lukt je enkel met een losse lichtmeter. is het niet asplx  ;)

ik heb voor de L-358 FlashMaster gekozen.
het eerste model dat goed is voor een aanvaardbare prijs.
Denk er maar eens over na.  

Gegroet en succes Eljakim

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 25 november 2011, 14:12:15 »
Ja

??? ;D

Verder weet wiki een hoop http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule

Cool shirt!  :D

Ik heb inmiddels een Sekonic gekocht....'nieuw' in doos met etui en handleiding.
Zal de handleiding wel scannen en online zetten voor de liefhebbers

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #15 Gepost op: 25 november 2011, 14:05:22 »
Maar is er hier ook iemand die mij in 2 regels de Sunny 16-methode kan uitleggen?
Ja

??? ;D

Verder weet wiki een hoop http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2011, 13:30:21 »
Het filmformaat maakt geen verschil. Op sommige lichtmeters een cine schaal is aangebracht die vaak in de weg zit, de afleesbaarheid is van groot belang. In principe kun je niet fout gaan met een meter van Gossen, die zijn voor een paar tientjes te krijgen. Let op het type batterij dat er in gaat. Het is handig als de meter geschikt is voor zowel opvallend als gereflecteerd licht (zo'n wit bolletje dat je over de cel kan schuiven en als je van plan bent om n de studio te gaan werken is vanzelfsprekend flitsmeting interessant,eventueel zelfs met een trigger als je flitser daar geschikt voor is.

Bedankt Roeland, en alle anderen voor de bijkomende info.

Zoalng ik geen geschikte lichtmeter heb gebruik ik voorlopig maar mijn K-7. Maar is er hier ook iemand die mij in 2 regels de Sunny 16-methode kan uitleggen?

asplx

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2011, 20:26:27 »
Tja, ik heb de Gossen Profisix met een beeldhoek van 30o, en als ik met een kleinere hoek wil meten, moet er een opzetstuk op voor 15o en/of 7,5o.
Dat kost dan weer de nodige tientjes extra en dan ben je waarschijnlijk net zo duur uit.
Snuffel maar eens rond op MP en zoek op Gossen of eventueel op Sekonic.
Van Gossen kan ik de ProfiSix en de LunaSix F aanbevelen, Sekonic heb ik goede verhalen van gehoord, maar ik heb er geen ervaring mee.

Groeten,
Ruurd

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2011, 20:10:49 »
Wat dacht je van deze?
http://link.marktplaats.nl/497914040

Dat was een topper.

Wil er minimaal  €100,- voor hebben
Vindt ik een boel geld....niettemin bedankt voor de tip!

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2011, 14:54:09 »
Dat was een topper.

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2011, 09:25:20 »

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2011, 21:22:38 »
duidelijk

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2011, 21:16:15 »
Ik neem aan dat je vergelijken met de K20D bedoeld?
Kan, of een andere camera of lichtmeter waarvan je weet dat die in orde is.
Ansel Adams

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2011, 20:17:09 »
Doe wel even controleren en vergelijken met je camera.

Ik neem aan dat je vergelijken met de K20D bedoeld?

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2011, 19:32:48 »
Ik heb er nu eentje geleend die zonder batterijen werkt! Dat is een Sekonic
Doe wel even controleren en vergelijken met je camera. De sekonic heeft waarschijnlijk een selenium lichtcel (een grijzerig plaatje met bobbeltjes) en die hadden nog wel eens last van een geheugeneffect waardoor de meting gaat afwijken. Is snel gecheckt en goed is goed bovendien is de afwijking constant dus als jet het hebt vastgesteld is een vaste correctiefactor voldoende.
Ansel Adams

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2011, 19:08:03 »
Ik overweeg een analoge middenformaat aan te schaffen zonder ingebouwde lichtmeter.

Vet man trouwens!....Wel een Pentax hoop ik  ;D
Gaan we een 6x7 en/of 67 en/of 645 club oprichten...gaaf!

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2011, 18:18:27 »
In principe kan je de lichtmeting ook heel redelijk doen met je digitale camera.

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2011, 18:08:48 »
Interessante vraag...
Ik heb zo'n Gnossen maar alleen geschikt voor een niet meer leverbare batterij....(heeft Roeland wel een oplossing voor gemaild)
Het is handiger om iets te kopen waar je nog wel batterijen voor kan krijgen.

Ik heb er nu eentje geleend die zonder batterijen werkt! Dat is een Sekonic
Geen batterijen heeft ook voordelen natuurlijk!

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2011, 14:03:02 »
Het filmformaat maakt geen verschil. Op sommige lichtmeters een cine schaal is aangebracht die vaak in de weg zit, de afleesbaarheid is van groot belang. In principe kun je niet fout gaan met een meter van Gossen, die zijn voor een paar tientjes te krijgen. Let op het type batterij dat er in gaat. Het is handig als de meter geschikt is voor zowel opvallend als gereflecteerd licht (zo'n wit bolletje dat je over de cel kan schuiven en als je van plan bent om n de studio te gaan werken is vanzelfsprekend flitsmeting interessant,eventueel zelfs met een trigger als je flitser daar geschikt voor is.
Ansel Adams

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
lichtmeters ...
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2011, 13:15:01 »
Hallo,

ik overweeg een analoge middenformaat aan te schaffen zonder ingebouwde lichtmeter. Een losse lichtmeter dient dus aangeschaft. De prijzen op de (tweedehands) markt variëren echter van 1 euro tot 250 euro. Vandaar mijn vraagjes.

- waarop moet ik letten bij aanschaf? Tweedehands OK? welke kenmerken zijn onontbeerlijk? Welke merken/modellen zijn te mijden ? ...?
- maakt het filmformaat (KB, MF, ...) een verschil? Allicht niet ...?

alvast bedankt voor jullie input.