Hey Yves,
Ik neem aan dat je je Pentax niet in de verkoop gooit en dat je net zoals een heleboel andere mensen hier en elders op ontdekkingsreis gaat,
op zoek naar "bijna " vergane glorie middenformaat filmrolletjes.
Zeer nobel moedig en vooral leerzaam denk ik, echter niet aan mij besteed, maar dat ter zijde.
Wat ik bedoel is waarom zou je bv een 150€ uitgeven aan een oude weliswaar perfect werkende, juiste lichtmeter uitgeven die je enkel daarvoor zou gebruiken.
Ik heb deze zomer ook een lichtmeter gekocht

een nieuwe
Ok 300€ maar deze is wel multi inzetbaar
ambient en flitslicht kan hij meten.
Als ik op je site kijk die trouwens enkele zeer fraaie beelden bevat, dan zie ik potentieel om meer met een lichtmeter te werken.
Ok, je flitst nu niet of nauwelijks maar daar kan verandering in komen. dus ook en zeker met je K7.
Als je een beetje met de lichtmeter over weg kunt en dat gaat vlot dan bied dat een zeer grote meerwaarde aan je foto's
Ook als je enkel ambient light meet. zoals jij wilt gaan doen.
Dat is ALTIJD goed, je meet het op het onderwerp vallend licht met je lichtmeter en niet het gereflecteerde licht
of je nu met een K200 een K5 een D700 of een 1D mark IV fotografeert dat blijft het zelfde principe.
Probeer dit zwarte T shirt met fijne tekst maar eens echt optimaal in 1 shot te fotograferen. tegen verschillende achtergronden en omstandigheden.
Dat lukt je enkel met een losse lichtmeter. is het niet asplx

ik heb voor de L-358 FlashMaster gekozen.
het eerste model dat goed is voor een aanvaardbare prijs.
Denk er maar eens over na.
Gegroet en succes Eljakim