Auteur Topic: Tja  (gelezen 6150 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Tja
« Reactie #70 Gepost op: 9 november 2012, 17:03:37 »
Maar betwijfel dat jullie werk meer waard zal worden in de toekomst helaas  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #70 Gepost op: 9 november 2012, 17:03:37 »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #69 Gepost op: 8 november 2012, 22:52:28 »
Ik heb nog wel wat schilderijen voor je te koop   ;D ;)

Geef me 5 minuten. Dan ik ook  ;D

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #68 Gepost op: 8 november 2012, 22:42:39 »
Kunst is ook natuurlijk een investering, als je nu voor een miljoen aan kunst koop dan kan je het over 10 jaar voor hetzelfde prijs of meer weer verkopen, het is behoorlijk waarde vast.

Ik heb nog wel wat schilderijen voor je te koop   ;D ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #67 Gepost op: 8 november 2012, 02:38:24 »
Kunst is ook natuurlijk een investering, als je nu voor een miljoen aan kunst koop dan kan je het over 10 jaar voor hetzelfde prijs of meer weer verkopen, het is behoorlijk waarde vast.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline kultfunk

• Pentaxian
  • **
    • pics by Kultfunk
« Reactie #66 Gepost op: 5 november 2012, 17:33:34 »
Ik vind em wel mooi, enne, een werk is waard wat de zot er voor wil geven natuurlijk ! :)

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #65 Gepost op: 5 november 2012, 12:12:23 »
Het is niet mijn stijl fotografie, maar ik kan het wel heel erg waarderen om naar andere stijlen te kijken, (...)

Hier ben ik het mee eens.

Soms moet je bij het kijken naar kunst even je eigen smaak-oordeel aan de kant zetten, althans proberen. Wat spreekt er dan?
Binnen elke stijlopvatting/genre kun je iets op een briljante of slechte manier maken.
Overigens: Smaak is ook vatbaar voor verandering; het is geen vaststaand iets, zoals nogal eens gedacht wordt.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline San

• Junior Member
    • mijn website
« Reactie #64 Gepost op: 4 november 2012, 22:30:27 »
Oud topic maar ik ben afgelopen vrijdag naar de expositie van Andreas Gursky geweest in Dusseldorf.
De bewuste foto die in dit topic wordt vermeld is zelfs voor $4,3 miljoen verkocht wat het vorige record van $3.89 miljoen heeft verbroken. Duurste foto vd wereld!! Als je de foto zo ziet, denk je in eerste instantie 'dat kan ik ook'. Ik denk dat het vooral ook zijn naam is waarvoor je betaald (of het er voor over hebt). Ik vind het niet zijn beste werk in ieder geval.

Indrukwekkende expositie wel. Foto's op zeer groot formaat van een paar meter breed. Interessant om te zien zijn de 'foutjes' die hij bewust (waarschijnlijk als 'grapjes') in zijn werk laat. Zoals een groot veld met koeien, waar de schaduw links vd koe valt en soms rechts. In eerste instantie denk je slordigheden. De beelden zijn gemanipuleerd en daardoor soms verwarrend. Perpectief klopt soms niet, maar geeft het wat? Soms moeten we out of the box denken (vooral ik) en niet zo vasthouden aan 'fotografie-regeltjes'.  Bijvoorbeeld de Formula 1 racetrack in Bahrain. Deze is opgebouwd in meerdere beelden en de racetrack loopt soms dood. Je zou kunnen denken wat slordig, maar dat zijn juist die 'grapjes' die hij erin laat. Ik vond het zelf eerst jammer dat zijn beelden gemanipuleerd zijn; het vergroten vd massa, vergroten van landschappen en gebouwen of het herorganiseren van details. Maar ergens is het mijn eigen berperktheid in denken.. na deze expositie ben ik er toch anders over gaan denken.

Het is niet mijn stijl fotografie, maar ik kan het wel heel erg waarderen om naar andere stijlen te kijken, vooral van grote fotografen.
Vooral het massale, op grote schaal, symmetrie en de ritmische vormen en lijnen wat soms op abstracte schilderkunst lijkt, is toch wel wat mij trekt in zijn werk.
Fotografie blog | website | "Every photo you take is a self-portrait"

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
Re:Tja
« Reactie #63 Gepost op: 16 november 2011, 19:11:11 »
Wil ik ook nog even wat kwijt: natuurlijk is een foto en/of schilderij een eindproduct van iets en van iemand. Vele niet kunst-kenners zijn niet bekend met de maker/kunstenaar van het eindproduct. Hoeft op zich niet, men kan wel of niet genieten van het eindprodukt, het kunstwerk, of men kan er helemaal niets in of aan vinden.
Het is echter een feit, dat de maker/kunstenaar vaak een eigen mening, beleving of gevoel in zijn werk steekt. Als men die kent en als men de maker/kunstenaar kent dan heeft zo'n eindprodukt een, vaak, grotere of diepere betekenis. Dan is zo'n eindprodukt als het ware compleet.
Als ik met mijn neus een paar centimeter van een schilderij van bijv. Picasso, Dali of Rembrandt sta en ik zie die kleine minimale verfstreken begint mijn fantasie te spelen en denk ik op dat moment (bijv. bij Rembrandt), dat een paar eeuwen terug die nu wereldberoemde Rembrandt met zijn hand en een kwast een haal(tje) getrokken en ik mag er nu zo aan ruiken of voelen... als niemand kijkt.  ;D
Heerlijk!
Wat ik ermee wil zeggen is dat men voordat men over kunst wil praten ook maar eens de kunstenaar(s) moet leren kennen. Of alleen maar roepen dat iets mooi of lelijk is, meer dan meer ook niet.  ;)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #62 Gepost op: 16 november 2011, 15:43:22 »

Leuk te zien dat ik niet in je rijtje pas, net zoals bijv. Joop96, King en SMO :D maar toch heb je wat mij betreft wel gescoord met je voorspelling.
Ik herken mezelf ook niet in dit rijtje, maar in z'n geheel genomen sla je de plank niet erg mis.   :D
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

newmikey

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 16 november 2011, 14:05:44 »
Een stukje van mijn eigen blog:

Waar staat je blog, Roeland?

Citaat
1: “ik vind het niet mooi maar ik heb er dan ook geen verstand van.” of “Ik vind er niet veel aan maar anderen wel dus ik zeg niks.” Dat is een eenvoudige reactie maar ik kan niet altijd volgen waarom je ergens verstand van moet hebben om een mening te mogen vormen.
2: “Heb je dit wel in het echt gezien want op zo’n minuscuul plaatje kun je er niks van zeggen”.Ja dus en ik ben eigenlijk benieuwd of de omvang voor anderen wel betekenis toevoegt.
3: Er zal ongetwijfeld iemand beginnen te blaten over jaloezie, hij is wel beroemd en jij niet en het is de kift. Dat soort mensen is volledig geobsedeerd door de financiële discussie die los staat van het werk op zich en dan ben je snel uitgepraat. Dat wordt een oeverloze welles/nietes discussie.
4: Iemand zal andere werken en kunstenaars van stal halen en stellen dat voor die rommel ook waanzinnige bedragen worden neergeteld. kandidaten zijn Appel, Picasso, Mondriaan, Rückriem, Horn, Pollock, Kiefer, Warhol en vergelijkbare figuren. Dat is makkelijk maar iets wordt niet goed omdat iets anders slechter is waarbij goed of slecht in  deze ook weer voorbij gaat aan de discussie tussen smaak en mening.
5: Er zal wel iemand gaan vertellen dat ze van  mij nooit iets gezien hebben en dat ik dus (…) niet het recht heb om mijn mening te geven. Het eerste is waarschijnlijk niet waar, zeker voor Nederlanders, en ieders recht om een mening over wat dan ook te geven impliceert ieders recht om zich daar geen hol van aan te trekken.

Leuk te zien dat ik niet in je rijtje pas, net zoals bijv. Joop96, King en SMO :D maar toch heb je wat mij betreft wel gescoord met je voorspelling.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #60 Gepost op: 16 november 2011, 13:56:36 »
Een stukje van mijn eigen blog:
============
Kunst am Bau

nou ja, niet helemaal, dit is volledig privaat gefinancierd en het verdwijnt dan ook in de duistere en waarschijnlijk ontoegankelijke krochten van een particuliere verzameling waarbij ik me afvraag of dat een slechte zaak is.

Even terug naar het begin. Enkele dagen geleden ontving ik van een kennis die werkzaam is bij het Museum Ludwig in Keulen een link naar een object bij Christie’s met de woorden “weet je nog?” Ik wist het nog. We stonden hier met stijgende verbazing in een museum in Krefeld  naar te kijken en kwamen tot de conclusie dat de kunstmarkt, in ieder geval op het gebied van fotografie,  vergeven was geraakt van pretentieuze Ikeatroep.

Het plaatje in kwestie is in het minuscuuls hier http://www.christies.com/LotFinder/lot_details.aspx?intObjectID=5496716 te bewonderen, zoek anders even in de Googeldoos naar “Rhein II” en ga u verbazen. Ik moet er wel eerlijkheidshalve bij vertellen dat het originele werk bijna een volledige wand in een gemiddelde Vinex-woonkamer beslaat. Dat is dan ook meteen het enige indrukwekkende aan het geheel. De foto is opgeplakt op perspex zoals je dat tegenwoordig bij elk Kruidvat filiaal kunt bestellen, toen (1999) mogelijk nog niet, het is duidelijk zichtbaar digitaal bewerkt,dat is jammer maar de technische onvolkomenheden doen even niet ter zake. Het beeld is bedoeld als kunstwerk en dus mag je er (in ieder geval ik) van uitgaan dat het iets te zeggen heeft, een boodschap of een visie of whatever maar het wilde niet tot ons komen. Zelfs niet na lezing van de 12 pagina’s lange toelichting wat op zich al merkwaardig is. Is dit nu een slechte foto die niet museumwaardig is? Mogelijk niet maar ik vind er met reden niet veel aan en dat schijnt niet te mogen.

Nu is het tijd voor een experiment. Om eens te kijken wat anderen er van vinden ga ik deze link plaatsen op een forum voor (amateur*)fotografen waar ik af en toe wat opmerkingen laat vallen en ik voorspel daarbij een aantal reacties:
1: “ik vind het niet mooi maar ik heb er dan ook geen verstand van.” of “Ik vind er niet veel aan maar anderen wel dus ik zeg niks.” Dat is een eenvoudige reactie maar ik kan niet altijd volgen waarom je ergens verstand van moet hebben om een mening te mogen vormen.
2: “Heb je dit wel in het echt gezien want op zo’n minuscuul plaatje kun je er niks van zeggen”.Ja dus en ik ben eigenlijk benieuwd of de omvang voor anderen wel betekenis toevoegt.
3: Er zal ongetwijfeld iemand beginnen te blaten over jaloezie, hij is wel beroemd en jij niet en het is de kift. Dat soort mensen is volledig geobsedeerd door de financiële discussie die los staat van het werk op zich en dan ben je snel uitgepraat. Dat wordt een oeverloze welles/nietes discussie.
4: Iemand zal andere werken en kunstenaars van stal halen en stellen dat voor die rommel ook waanzinnige bedragen worden neergeteld. kandidaten zijn Appel, Picasso, Mondriaan, Rückriem, Horn, Pollock, Kiefer, Warhol en vergelijkbare figuren. Dat is makkelijk maar iets wordt niet goed omdat iets anders slechter is waarbij goed of slecht in  deze ook weer voorbij gaat aan de discussie tussen smaak en mening.
5: Er zal wel iemand gaan vertellen dat ze van  mij nooit iets gezien hebben en dat ik dus (…) niet het recht heb om mijn mening te geven. Het eerste is waarschijnlijk niet waar, zeker voor Nederlanders, en ieders recht om een mening over wat dan ook te geven impliceert ieders recht om zich daar geen hol van aan te trekken.

Update:
Hierboven heb ik al even aangestipt wat mijn belangrijkste probleem in deze zaak is. Als je de moeite neemt om de naam van de foto in de Googeldoos te proppen, zal opvallen dat er een groot aantal pagina’s, zeker de eerste 10, voornamelijk betrekking hebben op de behaalde prijs op de veiling. Het is inmiddels de duurste foto ooit maar dat soort records is altijd tijdelijk. Je moet flink zoeken en bladeren voordat je een gefundeerde discussie tegenkomt over het werk, dit specifieke werk en ander werk van dezelfde kunstenaar. Ergens kom je dan een lijstje tegen met de duurste foto’s van de wereld waarbij je ongetwijfeld de permanent zelf verheerlijkende Cindy Sherman tegen gaat komen, dat is dan weer voer voor een discussie op zich, maar ik vind het jammer dat alles zo gefocust wordt op de opbrengst.

De driedeling in de fotografie begint zorgwekkende vormen aan te nemen. De afstand tussen het kunstminnende publiek dat eindelijk, ondanks de tegenwind van critici en “kenners”, fotografie als kunstvorm heeft leren aanvaarden wordt vergroot door de opgeklopte populariteit van deze onbegrijpelijke onzin. Marktwerking doet met grof geweld zijn intrede en juist de nadruk op dit soort werk, goed of niet goed, zal de volgende generatie in veel gevallen in een naar mijn idee ongewenste richting forceren. Creatieve geesten zullen zich enerzijds aangetrokken voelen tot de in het vooruitzicht gestelde miljoenen en anderzijds door opdrachtgevers en verzamelaars worden gedwongen tot het produceren van verkoopbaar materiaal waar ze eigenlijk niet achter staan. Ik ga door op ingeslagen wegen en ik hoop velen met mij. Geld mag geen rol spelen als de vrijheid daarbij in het geding komt.

*NB: in navolging van Alfred Stieglitz gebruik ik de term “amateur” altijd in de traditionele Latijnse betekenis van liefhebber.
============

Tot zover.
Het is wel interessant om te zien hoe hier gereageerd wordt, door fotografen. De genoemde driedeling is onderwerp van een ander verhaal dat ik later nog wel eens ter sprake zal brengen. Ik ben de rest van de dag niet aanwezig in verband met een happening in het Radboudtheater en de obligate slemppartij die daar op schijnt te moeten volgen. Morgen zal ik wel zien of er nog reacties zijn (...) en besluiten of het topic moet worden gesloten. Tenzij een mod het genoeg vind zo.

Tot besluit: ik had er eerlijk gezegd niet op gerekend dat leden elkaar hier in de haren zouden vliegen. Je mag elkaar best gefundeerd voor rotte vis uitmaken zolang je het maar netjes met twee woorden doet.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

newmikey

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 16 november 2011, 12:40:26 »
Aanvaard Ruurd! Maar misschien moeilijk voor jou, ook King verdient hier excuses m.i.!

+1

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #58 Gepost op: 16 november 2011, 12:28:05 »
Ik heb Newmikey en Vulcan mijn excuses angeboden.
Ik bleek weer eens - en dat is het vervelende aan alles - te weinig gegeten te hebben  in combinatie met te hoge bloedsuiker.

Dit heeft mij al vaker in een lastig parket gebracht, maar het vervelende is, dat ik zelf deze stemming niet als lichaamssignaal voel.

Een ieder, die zo onbedoeld heb gekrenkt: Excuses.

Ruurd.
Aanvaard Ruurd! Maar misschien moeilijk voor jou, ook King verdient hier excuses m.i.!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #57 Gepost op: 16 november 2011, 12:25:41 »
100% mee eens! Maar of je iets kunt waarderen c.q. mooi vind is en blijft een kwestie van smaak.
Ik ben i.i.g. geen kuddedier dat iets "mooi" vind omdat de rest van de wereld zegt dat het mooi is... :-X ;)
+1

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #56 Gepost op: 16 november 2011, 12:23:24 »
Ik ben dan ook van mening dat foto's beoordelen zeker net zo'n grote kunst is als foto's maken. Zo niet meer...
100% mee eens! Maar of je iets kunt waarderen c.q. mooi vind is en blijft een kwestie van smaak.
Ik ben i.i.g. geen kuddedier dat iets "mooi" vind omdat de rest van de wereld zegt dat het mooi is... :-X ;)

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 16 november 2011, 10:01:55 »
Moest ie gewoon anoniem meegedaan hebben in onze vorige maandelijkse foto-opdracht "abstract", dan had het zelfs gekund dat hij niet op de eerste plaats was geëindigd.  :D

Ik ben dan ook van mening dat foto's beoordelen zeker net zo'n grote kunst is als foto's maken. Zo niet meer...

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #54 Gepost op: 16 november 2011, 09:16:55 »
Volgens mij is dit Is dit pollock, een van zijn drip paintings
Volgens mij moet hij trouwens een kwart slag gedraaid worden
Ook hier eerst meer weten, dan pas oordeel
cire

Moet inderdaad gedraaid zijn maar wat zou je meer moeten weten om hier een oordeel over te vellen? Kunst waarderen is op basis van smaak en als dit je smaak niet is zal je het ook niet kunnen waarderen.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #53 Gepost op: 16 november 2011, 08:02:04 »
Veel te goedkoop, blijkt maar weer dat fotografie gerommel in de marge is. Schilderijen leveren vele malen meer op :

Meer dan 100 miljoen euro waard.

Inderdaad van Jackson Pollock en zijn geld meer dan waard! Onbegrijpelijk? Ja... Terecht? Ja... Waarom? Omdat het van Pollock is... Vind je het niet terecht? Jammer dan.  :P

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #52 Gepost op: 16 november 2011, 00:42:20 »
Presentatie is natuurlijk veel waard en kan de waarde van een foto enorm verhogen.
Afgezien daarvan, vind ik de foto toch best geslaagd en esthetisch ... maar ook weer niet echt uitzonderlijk.
Moest ie gewoon anoniem meegedaan hebben in onze vorige maandelijkse foto-opdracht "abstract", dan had het zelfs gekund dat hij niet op de eerste plaats was geëindigd.  :D

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #51 Gepost op: 16 november 2011, 00:22:59 »
Veel te goedkoop, blijkt maar weer dat fotografie gerommel in de marge is. Schilderijen leveren vele malen meer op :

Volgens mij is dit Is dit pollock, een van zijn drip paintings
Volgens mij moet hij trouwens een kwart slag gedraaid worden
Ook hier eerst meer weten, dan pas oordeel
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #50 Gepost op: 16 november 2011, 00:13:47 »

asplx

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 15 november 2011, 21:15:06 »
Ook hierin blijf ik graag eerlijk, Kees.  :-[

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #48 Gepost op: 15 november 2011, 21:09:38 »
Ik kom er nú even op terug.

Ik bleek weer eens - en dat is het vervelende aan alles - te weinig gegeten te hebben  in combinatie met te hoge bloedsuiker.

Dit heeft mij al vaker in een lastig parket gebracht, maar het vervelende is, dat ik zelf deze stemming niet als lichaamssignaal voel.

Dat zeg ik liever, dan stijfkoppig door te gaan.

Ruurd.

Is op zijn plaats maar wel netjes:  :respect:

asplx

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 15 november 2011, 21:07:05 »
Ik kom er nú even op terug.

Ik bleek weer eens - en dat is het vervelende aan alles - te weinig gegeten te hebben  in combinatie met te hoge bloedsuiker.

Dat zeg ik liever, dan stijfkoppig door te gaan.
(wat ook veel bij diabetici voorkomt en m.i. ook een bron van agressie is in de maatschappij, omdat ongeveer een kwart van de diabetiiici zich er niet van bewust is, maar wél al zo reageert :o)

Ruurd.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2011, 21:13:15 door asplx »

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #46 Gepost op: 15 november 2011, 17:59:07 »
Alhoewel ik het een leuke en (heel) soms ook wel leerzame discussie vind, vraag ik mij nu toch af of we eens moeten gaan denken over een slotje ......
Ik kom daar morgen op terug. Alles heeft een reden...
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams