Auteur Topic: Tamron 28-75 ontevreden  (gelezen 5292 keer)

Offline JM

• Full Member
  • *
  • Pentax rules?
Re:Tamron 28-75 ontevreden
« Reactie #33 Gepost op: 22 februari 2012, 14:23:32 »
Ik heb deze lens ook, en hij zit al tijden als standaardlens op mijn camera.
Op de roadmap van Pentax zie ik dat er mogelijk een DA* lens tussen de 24-75 mm (2.8?) gaat verschijnen. Alleen voor die lens zal ik deze Tamron eventueel inruilen.

JM

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #33 Gepost op: 22 februari 2012, 14:23:32 »

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #32 Gepost op: 6 november 2011, 21:49:58 »
Ik heb ook de Tamron 28-75. Heb de kitlens niet meer. Nou, ik ben er erg blij mee. Heb hem 2ehands gekocht van een forum-genoot. Ik mis natuurlijk wel de mm's in de onderste regio, maar ik heb echt geen spijt van deze aanschaf! Bij F4 al retescherp! Nou, dat was met de kitlens wel anders! Maar goed, ik zou als ik jou was toch eens terug gaan met de lens. Kan zijn dat 'ie echt niet goed is!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #31 Gepost op: 20 oktober 2011, 22:08:38 »
Het laatste kan ik zeker onderschrijven.. ik zie vaak portretfoto's waarbij ik denk "dat kan ik niet" tot je een raw eens rustig gaat bewerken..

Amen...
Het loont zelfs om oudere foto`s (1-2 jaar) nog eens te bewerken.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

patrick91

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2011, 15:34:45 »
Het laatste kan ik zeker onderschrijven.. ik zie vaak portretfoto's waarbij ik denk "dat kan ik niet" tot je een raw eens rustig gaat bewerken..

jjw

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2011, 02:10:20 »
als ik deze sample foto's zie van dit objectief, ben ik er heilig van overtuigd, dat de mijne stuk is.
Ik krijg in geen 100 jaar die boom met herfstkleuren zo scherp. En dan die stadsfoto, haarscherp tot in de verte op f2.8?

Kan eigenlijk helemaal niet geloven dat dit met deze lens is? Of is mss de Pentax mount van deze lens een mindere tov de andere merken.

Ik begin stilaan spijt te krijgen van de aankoop, had ik maar een K7 gekocht ipv een rommelobjectief.

Hallo Maxim, hierbij dan toch nog maar een verwoedde poging. Met een beetje verder kijken had je onderstaande misschien ook kunnen achterhalen. Maar ik wil gerust de moeite doen.
Ik zeg niet dat ik 100% zeker weet dat jouw objectief in orde is, maar ik heb nog steeds niets overtuigends gezien of gehoord. Daarnaast vind ik het zonde om dit objectief zomaar af te schrijven en gun ik het jou om prachtige foto's met het objectief te maken, wat volgens mij prima kan.

- Ten eerste, heb je al is geprobeerd om zo'n herfstfoto van een boom te maken voordat je zegt dat het niet lukt?
- Die foto is helemaal zo scherp niet. Sterker nog, de boom met herfstkleuren is het minst scherpe deel van de foto en niet zo'n klein beetje ook. Kijk maar eens naar de foto op originele grootte: http://www.flickr.com/photos/sunjaec/4021385682/sizes/o/in/photostream/. op 800 pixels lijkt alles scherp.
- De foto van het gebouw is op originele grootte ook verre van geheel scherp.
- De getoonde foto's zijn allemaal zeer zwaar bewerkt als ik het zo zie
- Een rommelobjectief? Beste van het beste is het niet, maar als je in de links de resultaten ziet die je (na enige bewerking) kan behalen lijkt me dit een beetje overdreven. Ook naar aanleiding van foto's die anderen hier met dit objectief hebben gemaakt.
- Jouw exemplaar een maandagmorgen exemplaar? Dat zou kunnen maar ik heb nog steeds niets gezien dat me overtuigd. Ga er nog is mee fotograferen
- Je kan het ding altijd ruilen natuurlijk als je dat echt wil. Wat let je om 'm terug te brengen?

Ter illustratie wat er met een beetje nabewerking kan met een sigma 24-70 2.8 (vergelijkbaar objectief en de tamron wordt volgens mij als beter/scherper gezien):

origineel:

bewerking:

Al die informatie zat al in de foto, met de juiste bewerking kan je die er dan uithalen en extra aanzetten. Dit is een extreem voorbeeld maar het geeft aan wat er mogelijk is en dat je niet te snel moet laten leiden door foto's die ergens online staan.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 20 oktober 2011, 00:20:52 »
Ik ken je gevoel. Ik heb sinds kort een nieuwe Sigma 70-200 f;2,8 HSM II. Volgens de testen en reviews een toplens welke haarscherpe plaatsje oplevert. De afgelopen week druk lopen fotograferen op de ijsbaan bij allerlei verschillende (slechte) lichtomstandigheden. De ene foto is haarscherp de volgende niet. Dan denk je ook hoe kan dat nou? Maar ja, wij staan niet in een testlap met een statief en goede belichting een testkaart te fotograferen. Ik lees dat je veel treinen fotografeert. Wij willen dus bewegende voorwerpen fotograferen en verwachten dan dat deze  haarscherp zijn. Tja, dat lukt niet altijd en dus maar veel foto’s schieten bij uiteenlopende omstandigheden om zo de camera en lens goed te leren kennen.

En als je toch denkt dat er iets mis is met je lens, gewoon terug gaan.

Gr

Dick
Ik heb de nieuwe versie van de Sigma 70-200mm/f2.8 EX DG OS HSM en toch besteed ik tijd aan testen alvorens ik begin met fotograferen. Het hebben van missers in focus blijft echter, hoe duur je lens of camera ook is. Bij beweging is beweging van de camera ook een onderdeel van je fotografie die soms verrassend goed en een andere keer verrassend fout kan uitpakken. Dat heeft ook te maken met bv de werking van de shake Reductie in de camera die zal proberen om te compenseren voor de gemaakte beweging.

Een testshot van voor zitvolley:

Scherpte naar mijn tevredenheid, en dit is dus een 100 % vergroting.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2011, 00:15:21 »
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=6&p=2

als ik deze sample foto's zie van dit objectief, ben ik er heilig van overtuigd, dat de mijne stuk is.
Ik krijg in geen 100 jaar die boom met herfstkleuren zo scherp. En dan die stadsfoto, haarscherp tot in de verte op f2.8?

Eens gekeken, maar zo onmogelijk is die stadsfoto niet. Superscherp is die niet, kan ook niet door gebrek aan detail, maar met 28mm en f2.8 stel je scherp op oneindig (of 10 meter) en dan is zo'n beetje alles wat voorbij de 12 meter is wel scherp. Dat klopt ook prima met deze foto.

Die herfstkleuren zijn prachtig, maar die moet je ook voorhanden hebben. Verder kun je natuurlijk nog een beetje spelen met de kleuren tot je een beeld hebt waar je wel tevreden mee bent:

maximK200

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 19 oktober 2011, 23:54:06 »
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=6&p=2

Kan eigenlijk helemaal niet geloven dat dit met deze lens is? Of is mss de Pentax mount van deze lens een mindere tov de andere merken.

Ik begin stilaan spijt te krijgen van de aankoop, had ik maar een K7 gekocht ipv een rommelobjectief.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2011, 09:51:27 »
Als je bij bewegende onderwerpen onscherpte ziet terwijl je bij stillevens daar geen last van hebt is het of een AF die te langzaam is of de gebruiker die te lange sluitertijden gebruikt. Bewegende onderwerpen vereist nou eenmaal veel kortere sluitertijden dan een stilleven, verder moet je al naar gelang de sluitertijd en beweging van het onderwerp vaak ook nog wat meetrekken om een onderwerp er scherp op te krijgen.

In ieder geval is het testen van de scherpte op een bewegend onderwerp niet de beste manier om te testen, ook niet als je het objectief specifiek gekocht hebt om foto's te maken van bewegende onderwerpen.

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2011, 23:48:36 »
Ik ken je gevoel. Ik heb sinds kort een nieuwe Sigma 70-200 f;2,8 HSM II. Volgens de testen en reviews een toplens welke haarscherpe plaatsje oplevert. De afgelopen week druk lopen fotograferen op de ijsbaan bij allerlei verschillende (slechte) lichtomstandigheden. De ene foto is haarscherp de volgende niet. Dan denk je ook hoe kan dat nou? Maar ja, wij staan niet in een testlap met een statief en goede belichting een testkaart te fotograferen. Ik lees dat je veel treinen fotografeert. Wij willen dus bewegende voorwerpen fotograferen en verwachten dan dat deze  haarscherp zijn. Tja, dat lukt niet altijd en dus maar veel foto’s schieten bij uiteenlopende omstandigheden om zo de camera en lens goed te leren kennen.

En als je toch denkt dat er iets mis is met je lens, gewoon terug gaan.

Gr

Dick
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

maximK200

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2011, 23:07:15 »
Ben vandaag nog wat gaan testen. Ik weet niet wat er bij die goederentrein daar misliep, mss lukte het scherpstellen niet goed, of op verkeerde plek. Mss was de loco idd te vuil ik weet niet.

Hier is het stukken beter. Dat is in feite wel scherp genoeg te noemen.
http://www.flickr.com/photos/53725738@N06/6251451970/sizes/l/in/photostream/

1/500 | F9 | 63mm | ISO 200 | metering matrix | centrum focus | +-0 EV | AdobeRGB

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2011, 14:34:51 »
Kan je misschien uitleggen wat je met out-of-focus-blur bedoeld? In de mijn bekende terminologie heet out-of-focus-blur: 'bokeh' http://oliviatech.com/bokeh-light-play-within-your-out-of-focus-blur. Bedoel jij dat ook?
Iedereen noemt dat wel Bokeh maar dat is eigenlijk geen Bokeh.
out-of-focus-blur is ook niet gelijk aan Bokeh... Bokeh slaat meer op hoe de out-of-focus-blur gevormd is.
Hier leef je uit http://toothwalker.org/optics/bokeh.html

Ik denk trouwens omdat hij het over scherptediepte heeft dat hij het over de hoeveelheid van onscherpte (out-of-focus-blur) heeft.

Maar de foto van beide treinen zijn gemaakt op 63mm f/8 dus als je standpunt en dergelijk allemaal hetzelfde is dan is je scherptediepte ook gelijk bij beide.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

jjw

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2011, 23:23:48 »
Bij stillevens is er inderdaad weinig verschil. Maar ik wou een "treinlens", zodat ik niet meer van lenzen hoef te wisselen. Niet op elke plek kun je zelfde afstand staan.
Sommige plekken zijn 45, sommige 55, 60, 63mm. En je zit rond de 50mm met de wisseling, dat is echt erg vervelend.

Voor stillevens te fotograferen geef ik geen 359€ uit aan een lens. Dan koop ik beter een Tamron 18-200mm, die is 199€ en van kwaliteit even goed dan deze.

Ja als je zelf overtuigd bent van een defect dan kan je natuurlijk gewoon terug gaan naar de winkel :)

Het is niet om vervelend te doen, maar ik vraag me toch sterk af of er wel iets mis mee is. Hoeveel treinfoto's heb je al gemaakt? De 18-200, oftewel een superzoom, zal beslist niet van dezelfde kwaliteit moeten zijn. Al is het alleen al maar omdat deze veel minder lichtsterk is. Daarnaast is 359 euro voor jou misschien een bak geld (voor mij ook overigens), maar is het als het om lenzen gaat een zeer goedkope F/2.8 zoomlens, daar moet je geen wonderen van verwachten. Tenslotte komt er nog bij dat je met een K200 foto's maakt, daar is opzich niets mis mee, maar nou ook niet meer bepaald de nieuwste en snelste camera. Qua AF zal dat lastig zijn en het verschil tussen een kitlens en een iets duurdere variant zal ook minder goed zichtbaar zijn omdat de sensor minder oplossend vermogen heeft.

Wat betreft de gebruikte techniek zou je ook eens kunnen overwegen om mee te trekken met de trein, ipv de camera stil te houden. In 1/500ste van een seconde beweegt een trein die 100km/u gaat al 5,5cm. Die trein gaat waarschijnlijk harder en jij houd de camera waarschijnlijk ook niet perfect stil. Dan sluipt zo'n foutje er snel in.

Kan je misschien uitleggen wat je met out-of-focus-blur bedoeld? In de mijn bekende terminologie heet out-of-focus-blur: 'bokeh' http://oliviatech.com/bokeh-light-play-within-your-out-of-focus-blur. Bedoel jij dat ook? 
Zo ja, dan kan je hier geen 'last' van hebben, dit is immers geen lensfout maar een eigenschap. Net zoals weinig scherptediepte geen lensfout is, maar simpelweg het gevolg van je instellingen, afstand tot het onderwerp en brandpuntsafstand.

Ik snap dat de stillevens niet is waar je de lens voor hebt gekocht, maar het feit dat deze wel goed zijn geeft naar mijn idee aan dat de fout dus niet in de lens zit, maar in het juiste gebruik er van.
Nogmaals deze reacties zijn niet om vervelend te doen, maar om duidelijk te krijgen wat er nou precies mis is. Ook voor jou, want terug gaan met een lens waar niets mis mee is daar heb jij ook niets aan.
Dus maak nog eens wat meer foto's en post die hier op 100%, dan kunnen we er wat van zeggen.

patrick91

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2011, 22:24:33 »
Je hebt hem dus nieuw, ga eens terug naar de winkel en kijk wat ze daar testen..

maximK200

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2011, 20:23:10 »
Bij stillevens is er inderdaad weinig verschil. Maar ik wou een "treinlens", zodat ik niet meer van lenzen hoef te wisselen. Niet op elke plek kun je zelfde afstand staan.
Sommige plekken zijn 45, sommige 55, 60, 63mm. En je zit rond de 50mm met de wisseling, dat is echt erg vervelend.

Voor stillevens te fotograferen geef ik geen 359€ uit aan een lens. Dan koop ik beter een Tamron 18-200mm, die is 199€ en van kwaliteit even goed dan deze.

jjw

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2011, 20:12:11 »
Tja ik snap je probleem nog steeds niet, je zegt zelfs dat je bij de stillevens test geen verschil kan zien! Dat is toch precies wat je wil! Bij inzoomen op de pixels zou ik de tamron wel iets scherper verwachten in ieder geval, weet niet of je dat hebt kunnen zien?

Verder is de 28-105 zeker geen betere lens volgens mij. Superzooms doen het over het algemeen slechter.

maximK200

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2011, 20:02:08 »
Dan denk ik dat je een niet goed afgesteld model hebt. Deze gauw zien te ruilen/repareren

Ruilen tegen een K7 body ;)

maximK200

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2011, 20:00:58 »

Zo scherp zal het nooit worden met die Tamron: http://www.flickr.com/photos/53725738@N06/5747289122/sizes/l/in/photostream/
Heb vandaag iets bijgeleerd. Dat ik moet leren luisteren naar mijn vrienden, Luc zei, koop die Tamron niet, hij is te duur, en je gaat niets vooruit op wat je hebt.
Hij zei, koop die 28-105 vna Pentax, dat is teminste merkeigen, en is haarscherp. Maar nee ik wou natuurlijk weer een dure lens.

Destijds kocht ik een NIkon D60 tegen beter weten in van Luc, die zei, koop een Pentax. Naderhand ook Pentax gekocht en 3 jaar tevreden. Nu zelfde verhaal precies  :)

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2011, 19:56:56 »
Dan denk ik dat je een niet goed afgesteld model hebt. Deze gauw zien te ruilen/repareren
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

maximK200

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2011, 19:54:56 »
Wat bedoel je met weinig dieptescherpte (sic)? De scherptediepte is afhankelijk van het gekozen diafragma en de verhoudingen binnen je beeld. Bij een gelijk diafragma en zelfde brandpuntsafstand, met een zelfde afstand tot het onderwerp is met welke lens dan ook de scherptediepte gelijk. Uiteraard geeft de Tamron op f/2.8 een kleine scherpte diepte.

Ik heb de lens zelf ook gehad. De scherpte vond ik echt super! Nog steeds een beetje spijt ervan dat ik m weg heb gedaan....

Hij focusd precies niet door bij ver zicht. Hj steld goed scherp bij dichte objecten, macro,bloemen enz. Maar dat is de keerzijde denk ik, omgekeerd lukthet hem niet.
De bomen in de rand zijn uitgelopen en dubbel. Bij mijn kitlens kan je bij wijze van spreken in de rand van het beeld (waar meestal lensfouten zitten) de blaadjes van de bomen tellen!

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2011, 19:54:44 »
Enne... waar heb je die trein gespot?
Hou het in dit soort topics s.v.p. on-topic Ruuurd, het gaat hier niet om de trein. (niet verkeerd bedoeld hoor!)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2011, 19:11:30 »
Wat bedoel je met weinig dieptescherpte (sic)? De scherptediepte is afhankelijk van het gekozen diafragma en de verhoudingen binnen je beeld. Bij een gelijk diafragma en zelfde brandpuntsafstand, met een zelfde afstand tot het onderwerp is met welke lens dan ook de scherptediepte gelijk. Uiteraard geeft de Tamron op f/2.8 een kleine scherpte diepte.

Ik heb de lens zelf ook gehad. De scherpte vond ik echt super! Nog steeds een beetje spijt ervan dat ik m weg heb gedaan....
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

patrick91

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2011, 19:02:28 »
Nieuw gekocht? Dan terug naar de winkel, 2e hands.. vorige eigenaar contacten.

asplx

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2011, 18:48:21 »
Tja, de oplossing om alleen landschappen zonder treinen maar mét kerktorens te fotograferen lost het probleem natuurlijk niet op.

Nou is een stilleven vaak erg close-up, dus laat eens iets ziendat wat verder weg ligt.

Enne... waar heb je die trein gespot?

Groeten,
Ruurd

maximK200

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2011, 18:35:20 »
Dat kan ook het verschil in de rijdende treinen verklaren, want op bewegende voorwerpen scherpstellen is niet iets waar dit objectief in uitblinkt.

greetz,
Erik

Ik stel niet scherp op een rijdende trein, je moet al klaar staan voor ie passeerd ;). Doe al 5 jaar treinspotten hoor ;) Je stels scherp op verste kilometerpaal, sein, bovenleidingsmast of boom die je aan horizon naast het spoor ziet. Meestal zit ik rond 1/500 en f8. En je ziet duidelijk dat beiden foto's verschillen, nochtans zijn ze op zelfde instellingen.

Oké het ziijn vershcillende treinen, maar het gaat eromd at het objectief niet gelijkaardig scherpe foto's kan maken dan mijn kitlens.
Ik heb vandaag een vergelijkende test gedaan op stillevens, daar kan ik weinig verschil zien. Ik merk NIETS van: cromatische abberatie, laterale abberatie, vignetering, ook niet bij lage of hoge diafragma. Nochtans is dat zwakste punt uit de tests! Ik moet zelfs toegeven dat mijn Pentax lens chromatische abberaties heeft bij de spits van het belfort (groene rand) en de TAmron niet.

Wel heeft ie inderdaad (zoals je op treinfoto's ziet) last van out-of-focus blur. Er is geen dieptescherpte dus. Als ik een kerktoren trek is ie piekfijn, maar de trein of landschap is een ramp.