Bij stillevens is er inderdaad weinig verschil. Maar ik wou een "treinlens", zodat ik niet meer van lenzen hoef te wisselen. Niet op elke plek kun je zelfde afstand staan.
Sommige plekken zijn 45, sommige 55, 60, 63mm. En je zit rond de 50mm met de wisseling, dat is echt erg vervelend.
Voor stillevens te fotograferen geef ik geen 359€ uit aan een lens. Dan koop ik beter een Tamron 18-200mm, die is 199€ en van kwaliteit even goed dan deze.
Ja als je zelf overtuigd bent van een defect dan kan je natuurlijk gewoon terug gaan naar de winkel

Het is niet om vervelend te doen, maar ik vraag me toch sterk af of er wel iets mis mee is. Hoeveel treinfoto's heb je al gemaakt? De 18-200, oftewel een superzoom, zal beslist niet van dezelfde kwaliteit moeten zijn. Al is het alleen al maar omdat deze veel minder lichtsterk is. Daarnaast is 359 euro voor jou misschien een bak geld (voor mij ook overigens), maar is het als het om lenzen gaat een zeer goedkope F/2.8 zoomlens, daar moet je geen wonderen van verwachten. Tenslotte komt er nog bij dat je met een K200 foto's maakt, daar is opzich niets mis mee, maar nou ook niet meer bepaald de nieuwste en snelste camera. Qua AF zal dat lastig zijn en het verschil tussen een kitlens en een iets duurdere variant zal ook minder goed zichtbaar zijn omdat de sensor minder oplossend vermogen heeft.
Wat betreft de gebruikte techniek zou je ook eens kunnen overwegen om mee te trekken met de trein, ipv de camera stil te houden. In 1/500ste van een seconde beweegt een trein die 100km/u gaat al 5,5cm. Die trein gaat waarschijnlijk harder en jij houd de camera waarschijnlijk ook niet perfect stil. Dan sluipt zo'n foutje er snel in.
Kan je misschien uitleggen wat je met out-of-focus-blur bedoeld? In de mijn bekende terminologie heet out-of-focus-blur: 'bokeh'
http://oliviatech.com/bokeh-light-play-within-your-out-of-focus-blur. Bedoel jij dat ook?
Zo ja, dan kan je hier geen 'last' van hebben, dit is immers geen lensfout maar een eigenschap. Net zoals weinig scherptediepte geen lensfout is, maar simpelweg het gevolg van je instellingen, afstand tot het onderwerp en brandpuntsafstand.
Ik snap dat de stillevens niet is waar je de lens voor hebt gekocht, maar het feit dat deze wel goed zijn geeft naar mijn idee aan dat de fout dus niet in de lens zit, maar in het juiste gebruik er van.
Nogmaals deze reacties zijn niet om vervelend te doen, maar om duidelijk te krijgen wat er nou precies mis is. Ook voor jou, want terug gaan met een lens waar niets mis mee is daar heb jij ook niets aan.
Dus maak nog eens wat meer foto's en post die hier op 100%, dan kunnen we er wat van zeggen.