Auteur Topic: Tamron 28-75 ontevreden  (gelezen 5588 keer)

patrick91

• Gast
Re:Tamron 28-75 ontevreden
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:09:30 »
Het is een gelijkaardige trein maar op een ander moment getrokken. Achtergrond, bestuurder, nummer, vuil ....

Echt?
haha, dat had ik natuurlijk gezien.. maar zoals Ruurd al schrijft kun je zo absoluut niet testen!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:09:30 »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:07:46 »
Ik heb ook de Tamron 28-75 en ben er heel tevreden mee. Scherp bij volle opening en bij slechts een beetje diafragmeren helemaal scherp.
Groot nadeel vind ik dat de lens traag is met autofocus.....Dat kan ook het verschil in de rijdende treinen verklaren, want op bewegende voorwerpen scherpstellen is niet iets waar dit objectief in uitblinkt.

greetz,
Erik

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2011, 14:06:28 »
Jullie antwoorden gelezen hebbende, keert mijn zelfvertrouwen weer een beetje terug. :yahoo:

De foto's van de toren zijn onvergelijkbaar en daardoor voor een test onbruikbaar.

Ik kan mij helemaal vinden in de woorden van Jordy (jjw) en Patrick.

En MaxximK200:
Als jij met je camera en de instelling allemaal hetzelfde wacht op een volgende trein, komt die weliswaar op het zelfde punt,   maar dat hoeft niet met de zelfde snelheid tezijn.
En dat om een hoop redenen, waar de andere machinist maar één factor van is.

Korrtom: Leuke treinfoto's - I like this item - maar niet geschikt voor de test.

Groeten,
Ruurd

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2011, 12:43:09 »
Ik zie vooral een fout bij de trein foto's.. andere machinist, nummer weggehaald enz..

:D :D

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2011, 12:34:41 »
Ik zie vooral een fout bij de trein foto's.. andere machinist, nummer weggehaald enz..

Ik had de lens vroeger ook en was zeer tevreden.. zou kunnen dat je een maandagochtend exemplaar hebt .. ook ik zie niet veel aan de foto's die je hebt geplaatst. Eens met jjw dat je zo niet kan testen.

Het is een gelijkaardige trein maar op een ander moment getrokken. Achtergrond, bestuurder, nummer, vuil ....
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

patrick91

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2011, 10:20:54 »

Ik had de lens vroeger ook en was zeer tevreden.. zou kunnen dat je een maandagochtend exemplaar hebt .. ook ik zie niet veel aan de foto's die je hebt geplaatst. Eens met jjw dat je zo niet kan testen.

jjw

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2011, 02:31:24 »
Ik kan er op dit formaat sowieso geen zinnig woord over zeggen en dat geld voor iedereen. Als je hier echt commentaar op wil moet je even kijken of je links kan plaatsen naar hogere resoluties.
Verder moet je als je hier een goede vergelijking wil maken een aantal objecten binnen in huis kiezen, met goed licht er op. Camera op statief. Bijvoorbeeld aantal objecten op rij zodat je ook de scherpte/focus etc. kan testen.

Voor zover ik het nu wel kan zien, zie ik het probleem eigenlijk niet en zie ik weinig verschil tusen de 2 lenzen, in foto 1 lijkt me de tamron ietsje beter. In foto 3 zit gewoon veel bewegingsonscherpte lijkt me.
Vergeet niet dat in de makkelijkere situaties er helemaal geen verschil hoeft te zijn tussen een kitlens en eentje van 1000 euro. Als het licht goed is, het diafragma geknepen tot F/8 en de details niet zo belangrijk zijn, dan kan je zomaar 2 vrijwel identieke foto's krijgen. Tip: maak eens foto's van je hand, even goed stil leggen op tafel ofzo. Dan inzoomen op de gemaakte foto, bij de tamron zou je dan toch veel meer detail en scherpte moeten zien. Ik doe dit vaak met nieuwe lensjes :) pixel-peepen noemen ze het ook wel haha. Beetje onzinnig daar je de foto's vrijwel nooit zo groot bekijkt, maar wel gewoon lekker om te weten dat je lens retescherp is ;)

Verder zou ik niet perse aanraden om op F/11 of F13 te fotograferen tenzij het echt nodig is. Je krijgt daardoor weliswaar meer scherptediepte, maar de foto wordt er niet scherper op want er treed ook diffractie op. Bij de meeste objectieven is dit al na F/8 duidelijk het gevoel en in mindere mate vanaf F/5.6.

Mocht je tamron écht zoveel slechter blijken dan je kitlens, dan zou ik er mee terug gaan, want hij zou wel degelijk stukken beter moeten zijn.

maximK200

• Gast
Tamron 28-75 ontevreden
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2011, 23:21:40 »
Ik heb enkele tests gedaan met mijn nieuwe TAmron objectief. En ik ben wel beetje teleurgesteld. Ik heb eens vergeleken met de tests waar mijn Pentax 18/55 en 50/200 werden onderworpen in 2008. Ik vind dat de Tamron té veel lensfouten heeft zoals: out-of-focus blur, weinig dieptescherpte, ernstige vertekening (zelfs op 75mm). Van chromatische abberatie, laterale abberatie en vignetering heb ik nog niet veel last gehad, gelukkig. Maar liever vignetering dan onscherpte op foto! Vignetering werd wel vastgesteld bij fotograferen van objecten <0,33m afstand bij f2.8, maar dat is bij elke dure lens zelfs, en is geen probleem.

Wat zijn jullie ervaringen met dit objectief? Had ik dan maar beter mijn kitlensjes gehouden, die al 3 jaar haaaaarscherpe en prachtige beelden op leveren. Of had ik beter de 17-50 van Tamron of de 17-70 van Pentax gekocht? Had ik dan maar beter een K7 met een 28-80 f3.5-5.6 van Pentax gekocht?

Hierbij enkele links met de foto's... er staat telkens bij welke lens en instelling het is gemaakt. Zowel met Pentax zoomlens alsook met de Tamron. De reële brandpuntafstand klopt niet, ik heb de details uitgesneden om de kwaliteit in detail te kunnen vergelijken.

Pentax K200+ Pentax 50-200mm | 1/250 | F13 | 73mm | iso 250

Pentax K200+ Tamron 28-75mm | 1/500 | F11 | 63mm | ISO 400

Pentax K200+ Pentax 50-200mm | 1/640 | F8 | 200mm | ISO 250

Pentax K200+ Tamron 28-75mm | 1/500 | F11 | 63mm | ISO 400

Pentax K200+ Pentax 50-200mm| 1/500 | F8 | 63mm | ISO 200

Pentax K200+ Tamron 28-75mm | 1/500 | F8 | 63mm | ISO 200