Auteur Topic: Vergelijking 2 geotaggers  (gelezen 7677 keer)

newmikey

• Gast
Re:Vergelijking 2 geotaggers
« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2011, 11:18:19 »
Als je een smartphone hebt kun je apps kopen (€1,99) die het zelfde doen. Scheelt volgens mij een hoop geld in vergelijking met een speciale geotag.

Ik heb er 1 in Amerika gebruikt en dit is mij heel goed bevallen. Binnen Nederland heb ik het echter nog niet gebruikt.

Laten we nu géén vergelijkingen gaan maken tussen apparaten die volstrekt van elkaar verschillen en een totaal andere hoofdfunctie hebben. Kan je met een broodbakmachine ook jam maken? Natuurlijk!

1. Smartphone - gebruik je om te bellen, mailen en interneppen. Met een simpele app kan je de ingebouwde GPS gebruiken om een GPX bestand aan te maken om later met je foto's te synchroniseren. Meestal hou je een smartphone in de hand of stopt hem in je zak. Mini-computerscherm vaak zelfs geschikt voor multimedia.
2. GPS Navigatie toestellen zoals Garmin et al - primair geschikt om mee te .... juist ja, navigeren. Van de meesten kun je ook tracks downloaden (sommige tomtom's uitgezonderd) waar je je foto's mee kan geotaggen. Sommigen zijn handheld maar de meesten monteer je in de auto/fiets/motor. Mooi grafisch flatscreentje met kaartdisplay of LCD scherm met weergave van coordinaten, snelheid, kompasrichting, waypoints etc.
3. Sports analyzers - primair bedoelt voor bijv. lange afstandslopers, bergbeklimmers etc. om afstand, snelheid, hartslag etc. mee te loggen. Uiteraard ook geschikt om tracks te gebruiken voor het geotaggen van foto's. (De hierboven genoemde iGotU GT-800 is er zo ééntje). Je draagt ze meestal om de arm of bevestigd aan een fietsstuur. Wat groter LCD schermpje met veel soorten informatie.
4. Foto loggers - primair bedoeld om locaties te registreren zodat deze later (of meteen) in de exif van jpeg en/of raw bestanden kunnen worden gekoppeld.
......4a. Flitsschoen mounted merk-specifieke loggers (zoals die mooie van Pentax, Nikon etc.) werken samen met 1 of een paar camera modellen, meestal de wat duurdere, en injecteren de GPS locatie bij het maken van de foto. Moeten wel volcontinue verbonden zijn met de camera. Meestal wel een paar regels LCD schermpje.
......4b. A-specifieke niet merkgebonden doosjes die je in een binnenzak propt of onder in de cameratas mikt of aan je rugzak bevestigt. Deze apparaatjes hebben hooguit wat piepjes en/of LED-jes om mee te communiceren. (iGotU GT 120, 200 en 600, Qstarz BT-QT1000XT en anderen). Achteraf op de computer zowel raws als jpegs taggen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2011, 11:18:19 »

Offline staal571

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: 13 september 2011, 10:09:49 »
Welke is dat?

Henk

Als je het onderwerp had gevolgd had je het geweten.

Deze dus,  Een tip voor de forum leden die een Iphone hebben, er is een heel mooi app je voor op de Iphone die ook de GPS gegevens opslaan waar je foto's gemaakt zijn het heet GPS4cam

Hier in Twente kennen we een gezegde " ie mot wel opletn"
« Laatst bewerkt op: 13 september 2011, 10:13:18 door staal571 »
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2011, 23:50:55 »
Als je een smartphone hebt kun je apps kopen (€1,99) die het zelfde doen. Scheelt volgens mij een hoop geld in vergelijking met een speciale geotag.

Ik heb er 1 in Amerika gebruikt en dit is mij heel goed bevallen. Binnen Nederland heb ik het echter nog niet gebruikt.

Welke is dat?

Henk

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2011, 23:46:23 »

K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2011, 23:14:15 »
[...]

Hij is echter wel zeer aantrekkelijk door het schermpje etc. en als je meer wilt dan alleen foto's geotaggen lijkt me dit een aanrader. Qua prijs ligt deze op hetzelfde nivo of zelfs iets onder de Qstarz BT-QT1000XT met zijn wat beperktere mogelijkheden.

Ik vind - voor mijzelf - zo'n schermpje wel een vereiste. Kan ik mij meer oriënteren op het fotograferen etc en hoef ik mij minder met kaartlezen etc bezig te houden. Een van mijn goede fotografie-voornemens is om er meer op uit te trekken deze herfst en winter, bijvoorbeeld naar voor mij onbekende bossen etc. Dan is makkelijk kunnen terug vinden van mijn auto wel fijn. Het geotaggen is dan een mooie bonus en de prijs is aantrekkelijk ;-)

newmikey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2011, 23:03:20 »
Tnx voor de review(s)!

Ik ben mij ook aan het orienteren op een gps-logger.
Ik heb deze op het oog: http://nl.fotovideo.nu/reviews/2226/review-i-gotu-gt-800-pro

Vind het wel handig om op een scherm het beginpunt van een wandeling terug te kunnen vinden (handig lijkt mij voor in onbekende bossen etc), de broodkruimel-functie, zeg maar.

greetz,
Erik

Lijkt me een goede. De review van de GT-800 laat in de vergelijking die het geeft met de GT-600 wat van mijn kritiek op de laatste zien - ik zat er dus niet naast met mijn evaluatie van de 600:

Wat direct opvalt, is dat de GT-800 Pro nauwkeuriger is dan de GT-600. In Google Earth is te zien dat wegen en paden nauwkeuriger gevolgd worden. ... De GT-800 heeft wel duidelijk minder last van valse uitschieters dan de GT-600.

De rode track is hier van de gt600 die ik had, de groene van de gt-800 waar jij je oog op hebt laten vallen:

In de commentaren de vraag: "Waarom is de veel gevoeliger Sirf IV niet toegepast in een splinternieuw apparaat (ca. 6 dB gevoeliger)" en het antwoord daarop zou ik ook graag willen weten. De Qstarz heeft de MTK chip die door velen gelijk wordt gesteld aan de SIRF en zelfs beter presteert bij warme en koude start dan de SIRF III die in de GT800 zit.

Hij is echter wel zeer aantrekkelijk door het schermpje etc. en als je meer wilt dan alleen foto's geotaggen lijkt me dit een aanrader. Qua prijs ligt deze op hetzelfde nivo of zelfs iets onder de Qstarz BT-QT1000XT met zijn wat beperktere mogelijkheden.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2011, 22:37:19 »
Tnx voor de review(s)!

Ik ben mij ook aan het orienteren op een gps-logger.
Ik heb deze op het oog: http://nl.fotovideo.nu/reviews/2226/review-i-gotu-gt-800-pro

Vind het wel handig om op een scherm het beginpunt van een wandeling terug te kunnen vinden (handig lijkt mij voor in onbekende bossen etc), de broodkruimel-functie, zeg maar.

greetz,
Erik

asplx

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2011, 21:33:26 »
Citaat
Heb trouwens ook nog zo'n Qstarz liggen...mag weg voor weinig   ;)

Nou, nee, lamaar....
Ik zou zo'n ding willen hebben, omdat ik niet meer op mijn gehoor kan vertrtrouwen.
Maar als ik de tekening zie die Newmikey toont om met de hond rechtdoor te lopen....
dan huiver ik....

Hoe graag ik ook zou willen: Ik durf niet meer alleen te gaan wandelen.

Groeten,
Ruurd

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2011, 19:11:37 »
Hoi,

ik heb de Garmin etrex legend, vooral om te wandelen, maar gebruik hem ook om foto's te lokaliseren.....werkt perfect!
Wel duur ding en dan moet je nog je nog de topografische kaart kopen (Benelux kost al dik honderd euro), maar werkt wel perfect.
Duurt wel lang voor je een beetje doorhebt hoe het werkt, maar dan is het ook eenvoudig.

Heb trouwens ook nog zo'n Qstarz liggen...mag weg voor weinig  ;)

Henk

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2011, 14:36:46 »
Ik heb een Garmin Legend, de blauwe een van de goedkoopste met een kaart van hoofdwegen van Europa ingebouwd.
Geen routeplanning is met dit model niet mogelijk. Wel de mogelijkheid routes aan te maken op de PC en dan naar het apparaat te zetten en te gebruiken.
Ik gebruik hem eigenlijk niet voor fotografie, wel voor wandelen en fietsen. Hij is vrijwel waterdicht en kan wat schokken hebben, dus zat veel op het stuur van mijn fiets (MB)
Ontvangst en nauwkeurigheid zijn goed tot zeer goed, ook mogelijkheden voor afstand en oppervlakte en hoogtemetingen.
Ook zon en maanstanden zijn aanwezig.
Je kunt er extra kaarten bijzetten, zelfs de kaarten van de kabouterbond of andere topokaarten.
Garmin werkt prima samen met Google Earth.

Tracks deel je op internet, bijvoorbeeld met http://gpstracks.nl/
Ik heb geen aandelen, maar dit bedrijf http://www.gps-garmin.nl/ is de topservice wat navigatie betreft

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2011, 14:35:56 »
Een tip voor de forum leden die een Iphone hebben, er is een heel mooi app je voor op de Iphone die ook de GPS gegevens opslaan waar je foto's gemaakt zijn het heet GPS4cam

gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2011, 14:22:46 »
Volgens mij moet dat gewoon kunnen, zie http://www.gpsbabel.org/htmldoc-development/fmt_garmin.html waarin de eTrex Legend HCx gewoon als volledig ondersteund te vinden is.

Ik heb het gedownload maar ik zal er een keer op mijn gemak naar kijken want in de eerste opslag snap ik er nog niets van.

Henk

newmikey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2011, 12:46:27 »
Interessant onderwerp, ik ben ook benieuwd naar die van Pentax (heeft vast al iemand). Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of ik met een gewone hand GPS (Garmin legend HCX) ditzelfde kan, wellicht zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

Henk

Volgens mij moet dat gewoon kunnen, zie http://www.gpsbabel.org/htmldoc-development/fmt_garmin.html waarin de eTrex Legend HCx gewoon als volledig ondersteund te vinden is.

newmikey

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2011, 12:43:01 »
Zo Mikey! Strakke review. Je verteld duidelijk voor- en nadelen.
Toch had ik graag de Pentax GPS ernaast gezien. Ben benieuwd hoe die werkt tov de andere 2.

Mijn vraag blijft wel; hoe vaak gebruik je dit nou echt?

Ik ga er van uit dat de Pentax op zijn minst en waarschijnlijk nog wel accurater is dan de Qstarz maar dat de batterij duur van de Qstarz het wint van de Pentax. Ook heeft de Pentax natuurlijk als voordeel dat de GPS coordinaten onmiddelijk in de camera al in de foto worden opgenomen.

Met andere apparaten gebruik je daar weer aparte software voor. Ik gebruik voor fotobeheer toch al DigiKam en deze kan de foto's ook menteen taggen dus dat probleem vindt ik niet zo groot. Voordeel van een aparte logger is weer wel dat hij onderin de tas kan blijven terwijl de Pentax op de camera flitsschoen moet zitten.

Ik ga hem gebruiken bij alle foto's. Zelfs hier in Nederland is het vaak een voordeel om achteraf te kunnen zien waar precies de foto genomen is o.m. om nog eens naar zo'n plek terug te kunnen gaan bij ander licht etc. Ik ben aan de slordige kant als het gaat om notities en mijn geheugen is ook een zeef dus ik ga de logger volcontinue gebruiken.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2011, 12:38:07 »
Interessant onderwerp, ik ben ook benieuwd naar die van Pentax (heeft vast al iemand). Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of ik met een gewone hand GPS (Garmin legend HCX) ditzelfde kan, wellicht zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

Henk

Buksbeest

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2011, 12:22:29 »
Zo Mikey! Strakke review. Je verteld duidelijk voor- en nadelen.
Toch had ik graag de Pentax GPS ernaast gezien. Ben benieuwd hoe die werkt tov de andere 2.

Mijn vraag blijft wel; hoe vaak gebruik je dit nou echt?

newmikey

• Gast
Vergelijking 2 geotaggers
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2011, 12:10:31 »
Voor de geinteresseerden: ik had voor mijn vakantie naar Macedonie een GPS apparaatje gekocht, een z.g. geotagger. Met de bijbehorende software (of alternatieve open-source varianten) kan je daarmee de GPS positie in je foto's opnemen zodat je later in bijvoorbeeld Google maps precies kan kijken waar ook alweer dat schattige kerkje (watervalletje, restaurantje, kabelbaantje, zonsondergangetje etc.) precies was. Leuk en je vermijdt achteraf discussies zoals "Was dit nou in X of in Y? Waar waren we ook alweer op dag x van de vakantie?".

Dus fluks naar een bekende fotowinkel in Alkmaar (we weten allemaal welke natuurlijk) en de i-Gotu Gt600 aangeschaft, ondermeer ook na het lezen van verscheidene goede reviews op internet (meerdere sites in binnen- en buitenland)

Op de website van de ons bekende zaak wordt deze als volgt geintroduceerd:
Citaat
i-gotU GT-600 High End USB GPS Travel & Sports Logger / PhotoTagger SiRF Star III 65nm GPS low power chipset

MobileAction introduceert haar nieuwste product, het 'high end' i-gotU serie USB model genaamd de GT-600. De GT-600 heeft dezelfde behuizing als de GT-200e.

En is de High End USB tegenhanger van de GT-120. De features van de GT-600 in vogelvlucht:

Water bestendig, compact en licht, weegt slechts 37 gram

Bewegingsdetector en krachtige batterij capaciteit (tot min. 80 uur achtereenvolgend gebruik)

Circulair loggen en zeer groot intern geheugen dat tot 262.000 punten kan herbergen.

Ik heb er eerst een paar dagen mee gespeeld thuis. Tot mijn blijdschap is er voor dit handzame apparaatje ook opensource software voor Linux en MAC te vinden op internet: https://launchpad.net/igotu2gpx. Handig aangezien de leverancier zeer myopisch alleen Windows software meelevert.

De positieve punten:
1. Het apparaatje is uiterst klein en handzaam
2. Deze logger is waterdicht
3. Voor zover ik heb kunnen vaststellen lijkt deze logger vrijwel onverwoestbaar
4. De ingebouwde accu houdt het extreem lang vol - ik heb hem niet leeg kunnen krijgen
5. Er kunnen ongelofelijk veel z.g. tracks in het ingebouwde geheugen; je kunt dagenlang loggen
6. Je hoeft niet tussentijds te wissen, als het geheugen vol is overschrijft hij automatisch het oudste log (circular logging)
7. De gevoeligheid is prima in open terrein

De negatieve punten:
1. Het aansluitkabeltje lijkt een beetje kwetsbaar en heeft aan de logger kant een merkgebonden stekkertje
2. Het is te makkelijk om het apparaatje per ongeluk uit te schakelen door de grote knop op de bovenkant in te drukken
3. De gevoeligheid tussen bomen/gebouwen is niet om over naar huis te schrijven
4. Als je wat langer op één plek rondloopt gaat de logger willekeurige posities in stervorm loggen - to een paar honderd meter van je huidige positie
5. De accuratesse is niet top - ik heb meerdere foto's gemaakt waar ik op Google maps midden in een meer lijk te staan, terwijl ik gewoon in een straatje liep.
6. Ook volgen de gelogde punten elkaar, bij gebrek aan een betere uitdrukking, niet "vloeiend" op. Er zitten veel sprongetjes in de tracks die gelogd worden.

Als vergelijking heb ik gewoon een keertje mijn rondje hond uitlaten 's avonds gelogd, waar je hieronder een kaartje ziet:

Het is moeilijk te zien maar als je inzoomt zie je dat ik niet over het bruggetje loop maar dat ik met dat arme beest dwars door de sloot gewandeld ben. Ook loop ik bijkans midden over straat en dwars door huizen heen. Dierenmishandeling dus  :D

Ook na bekijken van de vakantieroutes was ik niet helemaal tevreden en ik heb uiteindelijk besloten terug te gaan naar de winkel. Ik had de hele, onbeschadigde, verpakking en alle onderdeeltjes nog en ze deden gelukkig niet moeilijk. Ik heb helaas niet het hele aankoopbedrag vergoed gekregen, wat ik kan begrijpen en billijken, maar wel het grootste deel.

Na aanhoren van het verhaal was de aanbeveling om de wat duurdere Qstarz BT-Q1000XT te nemen.

Citaat
starz BT-Q1000XT eXtreme Travel Recorder BT GPS MTK II Chipset 66Ch

De nieuwe Qstarz BT-Q1000XT Travel Recorder is de ultieme opvolger van de succesvolle en gerenommeerde Qstarz BT-Q1000X. De BT-Q1000XT is op een aantal punten verbeterd ten opzichte van de BT-Q1000X, zoals onderstaand beschreven (Zie 'Verbeterpunten BT-Q1000XT t.o.v. BT-Q1000X' hieronder).

Middels het meegeleverde gebruiksvriendelijke Qstarz Software pakket downloadt u eenvoudig coordinaten naar uw PC en maakt u uw route met een paar muisklikken inzichtelijk/visueel in het volledig geintegreerde Google Earth. Daarnaast vereenvoudigt de BT-Q1000XT het Fotobeheer van de steeds groter wordende fotoverzamelingen in aanzienlijke mate. Middels de meegeleverde software kunnen foto's ingedeeld worden op datum, groep of log file. Ook kunnen foto's in een handomdraai online gedeeld worden met anderen.

Verbeterpunten BT-Q1000XT t.o.v. BT-Q1000X:

Vibratie Sensor functionaliteit
Tijd schema functionaliteit
Snelheid Alarm functionaliteit
Status indicatie middels piep tonen

De opties tijdschema en snelheid alarm heb ik niet gebruikt en de irritante piepjes heb ik onmiddelijk uitgeschakeld. Even de voor en nadelen op een rij, vergeleken met de i-GotU:

De positieve punten:
1. Het apparaatje is iets minder klein dan de i-GotU maar toch nog handzaam
2. De ingebouwde accu houdt het extreem lang vol - ik heb hem niet leeg kunnen krijgen. Bovendien is dit een standaard motorola telefoon accutje, dus makkelijk te vervangen!
3. Er kunnen ongelofelijk veel z.g. tracks in het ingebouwde geheugen; je kunt dagenlang loggen
4. Je hoeft niet tussentijds te wissen, als het geheugen vol is overschrijft hij automatisch het oudste log (circular logging)
5. De gevoeligheid is prima in open terrein, maar in tegenstelling tot de i-GotU ook in het bos, tussen gebouwen en zelfs vanuit de bodem van je fototas
6. Er zit een standaard mini-USB kabeltje aan - makkelijk te vervangen bij verlies dus.
7. Hij is waanzinnig accuraat. Ik heb geen afwijkingen van meer dan 20-40 meter kunnen vaststellen!
8. Schuifschakelaar voor aan/uit/bluetooth gaat niet per ongeluk uit
9. Ook bruikbaar met BT verbinding als navigatie GPS in combinatie met bijv. een laptop of PDA

De negatieve punten:
1. Deze logger is ietsje groter
2. De meegeleverde software (Windows-only natuurlijk) is gewoon bagger maar de i-GotU was niet heel erg veel beter
3. Het op de verpakking beloofde "real leather" tasje/foudraal is vullis, eerder een plastic zakje met een verdwaalde stukje afval leer

Zie hieronder het resultaat van dezelfde avondwandeling met de hond. Ik had hem het eerste stuk nog niet aanstaan - kwam ik te laat achter - vandaar die eerste "uithaal" maar verder is de hond hier een stuk blijer mee ;) Netjes over het bruggetje, niet door mensen hun woonkamer en over het voet/fietspad in plaats van de drukke weg!

Conclusie:
-Ondanks (of misschien wel dankzij) het niet onaanzienlijke prijverschil - de Qstarz is zo'n €40 duurder dan de i-GotU kan ik de laatste van harte aanbevelen. De BT-QT1000XT logt uiterst precies, is zeer gevoelig en heeft een lange adem zowel wat betreft batterij als opslagcapaciteit.
-De GT-600 is een leuk, klein apparaatje met een hoog "gadget" gehalte maar maakt de beloftes niet helemaal waar. De GPS locatie maakt in de foto's niet altijd duidelijk waar nu precies die foto genomen is, in welke straat of vanaf welke plek. Je zit er elke keer "ongeveer in de buurt".

Software tips: Bij beide apparaten is de software gewoon niet goed. Kijk ook eens naar GPSBabel (http://www.gpsbabel.org/) voor goede, volledig cross-platform, software voor Windows, MAC en Linux. Als website kan ik http://www.gpsvisualizer.com/ van harte aanbevelen om opgenomen tracks van alle GPS loggers te visualiseren op meerdere manieren:
Citaat
GPS Visualizer can read data files from many different sources, including but not limited to: GPX (a standard format used with many devices and programs, including Garmin's eTrex, GPSMAP, Oregon, Dakota, Colorado, & Nüvi series), Google Earth (.kml/.kmz), Google Maps routes (URLs), Geocaching.com (.loc), FAI/IGC glider logs, Microsoft Excel, Google Spreadsheets, XML feeds, Garmin Forerunner (.xml/.hst/.tcx), Timex Trainer, OziExplorer, Cetus GPS, PathAway, cotoGPS, CompeGPS, TomTom (.pgl), IGN Rando (.rdn), Emtac Trine, Suunto X9/X9i (.sdf), Fugawi, NetStumbler, and of course tab-delimited or comma-separated text.