Voor de geinteresseerden: ik had voor mijn vakantie naar Macedonie een GPS apparaatje gekocht, een z.g. geotagger. Met de bijbehorende software (of alternatieve open-source varianten) kan je daarmee de GPS positie in je foto's opnemen zodat je later in bijvoorbeeld Google maps precies kan kijken waar ook alweer dat schattige kerkje (watervalletje, restaurantje, kabelbaantje, zonsondergangetje etc.) precies was. Leuk en je vermijdt achteraf discussies zoals "Was dit nou in X of in Y? Waar waren we ook alweer op dag x van de vakantie?".
Dus fluks naar een bekende fotowinkel in Alkmaar (we weten allemaal welke natuurlijk) en de i-Gotu Gt600 aangeschaft, ondermeer ook na het lezen van verscheidene goede reviews op internet (meerdere sites in binnen- en buitenland)

Op de website van de ons bekende zaak wordt deze als volgt geintroduceerd:
i-gotU GT-600 High End USB GPS Travel & Sports Logger / PhotoTagger SiRF Star III 65nm GPS low power chipset
MobileAction introduceert haar nieuwste product, het 'high end' i-gotU serie USB model genaamd de GT-600. De GT-600 heeft dezelfde behuizing als de GT-200e.
En is de High End USB tegenhanger van de GT-120. De features van de GT-600 in vogelvlucht:
Water bestendig, compact en licht, weegt slechts 37 gram
Bewegingsdetector en krachtige batterij capaciteit (tot min. 80 uur achtereenvolgend gebruik)
Circulair loggen en zeer groot intern geheugen dat tot 262.000 punten kan herbergen.
Ik heb er eerst een paar dagen mee gespeeld thuis. Tot mijn blijdschap is er voor dit handzame apparaatje ook opensource software voor Linux en MAC te vinden op internet:
https://launchpad.net/igotu2gpx. Handig aangezien de leverancier zeer myopisch alleen Windows software meelevert.
De positieve punten:
1. Het apparaatje is uiterst klein en handzaam
2. Deze logger is waterdicht
3. Voor zover ik heb kunnen vaststellen lijkt deze logger vrijwel onverwoestbaar
4. De ingebouwde accu houdt het extreem lang vol - ik heb hem niet leeg kunnen krijgen
5. Er kunnen ongelofelijk veel z.g. tracks in het ingebouwde geheugen; je kunt dagenlang loggen
6. Je hoeft niet tussentijds te wissen, als het geheugen vol is overschrijft hij automatisch het oudste log (circular logging)
7. De gevoeligheid is prima in open terrein
De negatieve punten:
1. Het aansluitkabeltje lijkt een beetje kwetsbaar en heeft aan de logger kant een merkgebonden stekkertje
2. Het is te makkelijk om het apparaatje per ongeluk uit te schakelen door de grote knop op de bovenkant in te drukken
3. De gevoeligheid tussen bomen/gebouwen is niet om over naar huis te schrijven
4. Als je wat langer op één plek rondloopt gaat de logger willekeurige posities in stervorm loggen - to een paar honderd meter van je huidige positie
5. De accuratesse is niet top - ik heb meerdere foto's gemaakt waar ik op Google maps midden in een meer lijk te staan, terwijl ik gewoon in een straatje liep.
6. Ook volgen de gelogde punten elkaar, bij gebrek aan een betere uitdrukking, niet "vloeiend" op. Er zitten veel sprongetjes in de tracks die gelogd worden.
Als vergelijking heb ik gewoon een keertje mijn rondje hond uitlaten 's avonds gelogd, waar je hieronder een kaartje ziet:

Het is moeilijk te zien maar als je inzoomt zie je dat ik niet over het bruggetje loop maar dat ik met dat arme beest dwars door de sloot gewandeld ben. Ook loop ik bijkans midden over straat en dwars door huizen heen. Dierenmishandeling dus

Ook na bekijken van de vakantieroutes was ik niet helemaal tevreden en ik heb uiteindelijk besloten terug te gaan naar de winkel. Ik had de hele, onbeschadigde, verpakking en alle onderdeeltjes nog en ze deden gelukkig niet moeilijk. Ik heb helaas niet het hele aankoopbedrag vergoed gekregen, wat ik kan begrijpen en billijken, maar wel het grootste deel.
Na aanhoren van het verhaal was de aanbeveling om de wat duurdere Qstarz BT-Q1000XT te nemen.

starz BT-Q1000XT eXtreme Travel Recorder BT GPS MTK II Chipset 66Ch
De nieuwe Qstarz BT-Q1000XT Travel Recorder is de ultieme opvolger van de succesvolle en gerenommeerde Qstarz BT-Q1000X. De BT-Q1000XT is op een aantal punten verbeterd ten opzichte van de BT-Q1000X, zoals onderstaand beschreven (Zie 'Verbeterpunten BT-Q1000XT t.o.v. BT-Q1000X' hieronder).
Middels het meegeleverde gebruiksvriendelijke Qstarz Software pakket downloadt u eenvoudig coordinaten naar uw PC en maakt u uw route met een paar muisklikken inzichtelijk/visueel in het volledig geintegreerde Google Earth. Daarnaast vereenvoudigt de BT-Q1000XT het Fotobeheer van de steeds groter wordende fotoverzamelingen in aanzienlijke mate. Middels de meegeleverde software kunnen foto's ingedeeld worden op datum, groep of log file. Ook kunnen foto's in een handomdraai online gedeeld worden met anderen.
Verbeterpunten BT-Q1000XT t.o.v. BT-Q1000X:
Vibratie Sensor functionaliteit
Tijd schema functionaliteit
Snelheid Alarm functionaliteit
Status indicatie middels piep tonen
De opties tijdschema en snelheid alarm heb ik niet gebruikt en de irritante piepjes heb ik onmiddelijk uitgeschakeld. Even de voor en nadelen op een rij, vergeleken met de i-GotU:
De positieve punten:
1. Het apparaatje is iets minder klein dan de i-GotU maar toch nog handzaam
2. De ingebouwde accu houdt het extreem lang vol - ik heb hem niet leeg kunnen krijgen. Bovendien is dit een standaard motorola telefoon accutje, dus makkelijk te vervangen!
3. Er kunnen ongelofelijk veel z.g. tracks in het ingebouwde geheugen; je kunt dagenlang loggen
4. Je hoeft niet tussentijds te wissen, als het geheugen vol is overschrijft hij automatisch het oudste log (circular logging)
5. De gevoeligheid is prima in open terrein, maar in tegenstelling tot de i-GotU ook in het bos, tussen gebouwen en zelfs vanuit de bodem van je fototas
6. Er zit een standaard mini-USB kabeltje aan - makkelijk te vervangen bij verlies dus.
7. Hij is waanzinnig accuraat. Ik heb geen afwijkingen van meer dan 20-40 meter kunnen vaststellen!
8. Schuifschakelaar voor aan/uit/bluetooth gaat niet per ongeluk uit
9. Ook bruikbaar met BT verbinding als navigatie GPS in combinatie met bijv. een laptop of PDA
De negatieve punten:
1. Deze logger is ietsje groter
2. De meegeleverde software (Windows-only natuurlijk) is gewoon bagger maar de i-GotU was niet heel erg veel beter
3. Het op de verpakking beloofde "real leather" tasje/foudraal is vullis, eerder een plastic zakje met een verdwaalde stukje afval leer
Zie hieronder het resultaat van dezelfde avondwandeling met de hond. Ik had hem het eerste stuk nog niet aanstaan - kwam ik te laat achter - vandaar die eerste "uithaal" maar verder is de hond hier een stuk blijer mee

Netjes over het bruggetje, niet door mensen hun woonkamer en over het voet/fietspad in plaats van de drukke weg!

Conclusie:
-Ondanks (of misschien wel dankzij) het niet onaanzienlijke prijverschil - de Qstarz is zo'n €40 duurder dan de i-GotU kan ik de laatste van harte aanbevelen. De BT-QT1000XT logt uiterst precies, is zeer gevoelig en heeft een lange adem zowel wat betreft batterij als opslagcapaciteit.
-De GT-600 is een leuk, klein apparaatje met een hoog "gadget" gehalte maar maakt de beloftes niet helemaal waar. De GPS locatie maakt in de foto's niet altijd duidelijk waar nu precies die foto genomen is, in welke straat of vanaf welke plek. Je zit er elke keer "ongeveer in de buurt".
Software tips: Bij beide apparaten is de software gewoon niet goed. Kijk ook eens naar GPSBabel (
http://www.gpsbabel.org/) voor goede, volledig cross-platform, software voor Windows, MAC en Linux. Als website kan ik
http://www.gpsvisualizer.com/ van harte aanbevelen om opgenomen tracks van alle GPS loggers te visualiseren op meerdere manieren:
GPS Visualizer can read data files from many different sources, including but not limited to: GPX (a standard format used with many devices and programs, including Garmin's eTrex, GPSMAP, Oregon, Dakota, Colorado, & Nüvi series), Google Earth (.kml/.kmz), Google Maps routes (URLs), Geocaching.com (.loc), FAI/IGC glider logs, Microsoft Excel, Google Spreadsheets, XML feeds, Garmin Forerunner (.xml/.hst/.tcx), Timex Trainer, OziExplorer, Cetus GPS, PathAway, cotoGPS, CompeGPS, TomTom (.pgl), IGN Rando (.rdn), Emtac Trine, Suunto X9/X9i (.sdf), Fugawi, NetStumbler, and of course tab-delimited or comma-separated text.