Auteur Topic: strobist vraagje  (gelezen 3836 keer)

gnodde

• Gast
Re:strobist vraagje
« Reactie #27 Gepost op: 22 augustus 2011, 22:49:23 »
Hé, dank je, Stefan. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Leuk, weer wat om mee te experimenteren!

Jan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 22 augustus 2011, 22:49:23 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #26 Gepost op: 22 augustus 2011, 18:28:31 »
Ik bedoelde daarmee de afstand van de flitser tot de paraplu.
Het zachtste licht krijgt je als het flits licht de volledige paraplu vult maar je krijgt harder licht als die maar een klein stukje verlicht.
Zoals je al aan geeft kan je met een groter paraplu een zachter licht krijger wil je harder licht zorg je er gewoon voor de het verlichte gedeelte kleiner wordt.
Je kan doet doen door de paraplu dicht bij de flitser te zetten of door een hogere zoom te gebruiken op de flitser.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

jjw

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2011, 15:45:24 »
Voor paraplu zal ik ook zo'n convertable nemen, geeft je meer opties en ook een 60" inplaats van 40", je kan de 60 dichterbij halen zodat het lijk op de kleinere paraplu, scheelt weer.

Je bedoelde denk ik verder weg zetten zodat hij lijkt op de kleinere paraplu ;). De kleinere paraplu zal op dezelfde afstand van je onderwerp minder diffuus licht geven. Je moet de grotere paraplu dus verder weg plaatsen om harder licht te krijgen. Dat klinkt ietwat verwarrend misschien. Denk aan een speelgoedauto. Als je daar je kale flitser vrijwel direct boven zet, dan is het net alsof er een echte auto in een studio onder een heeeeeele grote softbox staat. Je moet dan natuurlijk wel je flitsintensiteit aanpassen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2011, 11:08:21 »
Nee hoor in a softbox kan je gewoon een flitser plaatsen, waarom niet?
Als je wilt kan je hem continue verlichten maar dat kan je met van alles doen, ook een paraplu bijvoorbeeld, licht is licht natuurlijk.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #23 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:50:24 »
Je hebt de paraplu eigenlijk niet nodig softbox doet bijna hetzelfde maar je hebt veel meer controle.
Paraplu is wel weer handig als je echt veel moet verlichten.

Ja maar, met een softbox heb je toch continu verlichting nodig en komt een flitser minder of zelfs helemaal niet van pas...

Filmpjes bekijk ik straks, eerst nog een tour fietsen hoor, maar alvast bedankt!  ;)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #22 Gepost op: 21 augustus 2011, 18:09:44 »
Een review van die DLite4: http://www.ephotozine.com/article/elinchrom-d-lite-4-kit--review-4453, geen idee hoe de verhouding lichtopbrengst is met zo'n flitser, maar de laadtijd voor de volgende flits is, aangesloten op het net of zo'n accu natuurlijk wel enorm veel sneller.
Een stuk minder draagbaar, elichrome heeft een mooie draagbare set, kost je wel €1000+ voor 2 flitsers en de accu.

Voor snellere herlaad tijden voor je flitser kan je een set NiZn batteijen bestelen.
http://www.amazon.com/PowerGenix-ZR-PGX1HRAA-4B-Charger-Rechargeable-Batteries/dp/B0029NZVZ0/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1313942938&sr=8-1

Hier een vergelijking met normale oplaadbare.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GsLKj_mjnGU[/youtube]
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #21 Gepost op: 21 augustus 2011, 18:05:45 »
dus koop ik mij een LP604 met een paraplu voor binnenshuis en daarna nog een softbox voor buitenshuis,
sjonge wat kost deze hobby toch verschrikkelijk veel geld...  :D
Je hebt de paraplu eigenlijk niet nodig softbox doet bijna hetzelfde maar je hebt veel meer controle.
Paraplu is wel weer handig als je echt veel moet verlichten.

Misschien helpt dit een beetje.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7p8BBFbSY9c&feature=player_profilepage[/youtube]

Voor paraplu zal ik ook zo'n convertable nemen, geeft je meer opties en ook een 60" inplaats van 40", je kan de 60 dichterbij halen zodat het lijk op de kleinere paraplu, scheelt weer.

Hier laten ze die westcott softbox zien die ik bedoel.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lu-egmscLIc&feature=player_profilepage[/youtube]
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 21 augustus 2011, 17:21:54 »
100% mee eens bij een klein zuchtje wind liggen die dingen al om. het is mij al twee keer gebeurd en bij de eerste keer de flitser beschadigd. ik had er maar een klein paraplu op maar zeer gevoelig voor wind.

Wellicht dat daar dat golfkarretje zijn dienst bewijst en voor stabilteit en zekerheid zorgt.

Een review van die DLite4: http://www.ephotozine.com/article/elinchrom-d-lite-4-kit--review-4453, geen idee hoe de verhouding lichtopbrengst is met zo'n flitser, maar de laadtijd voor de volgende flits is, aangesloten op het net of zo'n accu natuurlijk wel enorm veel sneller.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2011, 17:36:40 door RonHendriks »

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2011, 16:35:09 »
dus koop ik mij een LP604 met een paraplu voor binnenshuis en daarna nog een softbox voor buitenshuis,
sjonge wat kost deze hobby toch verschrikkelijk veel geld...  :D

kdj4

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:50:17 »
Maar een beetje wind is al een probleem, een paraplu is dan net een zeil, buiten kan je daarom beter een softbox gebruiken.
Westcott heeft modellen die in de zelfde houder passen asl de paraplu.

100% mee eens bij een klein zuchtje wind liggen die dingen al om. het is mij al twee keer gebeurd en bij de eerste keer de flitser beschadigd. ik had er maar een klein paraplu op maar zeer gevoelig voor wind.
Ik heb dan de 605 maar gebruikte bij de eerste keer de pennen niet die in de grond kunnen.

De tweede keer dat de flitser met paraplu omviel was vorige week toen ik een trouwreportage in een oude fabriek deed. door de betonnen vloer kon ik de verankeringen niet gebruiken, er zatte geen rammen meer in de fabriek en ja hoor klein zuchtje wind er door en daar lag het weer.

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2011, 10:51:18 »
Citaat
Als je toch met een rollator bezig bent kan je meteen ook op zoek naar alternatieven voor een (zelfbouw) battery pack.

Voor de DIY battery pack, moet je weer bij VVO zijn. Staat hier ergens op het forum besproken.

Zie hier: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=13211.0

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2011, 09:54:20 »
Die Vagabond minni battery is stevig an de prijs ($200+).
http://www.paulcbuff.com/vm120.php
Als je toch met een rollator bezig bent kan je meteen ook op zoek naar alternatieven voor een (zelfbouw) battery pack.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

gnodde

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2011, 01:52:45 »
Voldoende flitslicht is denk ik nog een hele kunst op de manier zoals hij werkt.

Maar er zijn meer wegen richting Rome: een paar "gewone" flitsers (bv. Yongnuo 560 = richtgetal 58) produceren toch heel wat licht.

Jan.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2011, 01:16:08 »
Met oma's rollator en wat (lijm-)klemmen bouw je je studiosetje snel om  :D

Jan.
Die bagboy's zijn het opstakel niet denk ik http://link.marktplaats.nl/471053578. Voldoende flitslicht is denk ik nog een hele kunst op de manier zoals hij werkt.

gnodde

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2011, 01:01:08 »
Wel diep in de buidel tasten, maar wellicht voor de hobbyist dat er wat ideeën opkomen.

Met oma's rollator en wat (lijm-)klemmen bouw je je studiosetje snel om  :D

Jan.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2011, 00:55:45 »
Ik kwam iets leuks en leerzaams (en duur) tegen:

Wel diep in de buidel tasten, maar wellicht voor de hobbyist dat er wat ideeën opkomen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2011, 23:43:38 »
tja... foto's maken bij stormweer of hevige windvlagen zie ik mezelf niet meteen doen...
Maar een beetje wind is al een probleem, een paraplu is dan net een zeil, buiten kan je daarom beter een softbox gebruiken.
Westcott heeft modellen die in de zelfde houder passen asl de paraplu.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2011, 16:38:05 »
De 605 heeft pinpootjes die je in losse grond kan vast zetten, dat heeft de 604 nog niet. Bij veel wind zette sommige de 604 vast met haringen, die heeft de 605 ingebouwd. Overigens heb ik nog nooit haringen gebruikt.

tja... foto's maken bij stormweer of hevige windvlagen zie ik mezelf niet meteen doen...

duuuuusssssss....

check PM!  ;)

Buksbeest

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2011, 01:56:09 »
De 605 heeft pinpootjes die je in losse grond kan vast zetten, dat heeft de 604 nog niet. Bij veel wind zette sommige de 604 vast met haringen, die heeft de 605 ingebouwd. Overigens heb ik nog nooit haringen gebruikt.

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2011, 00:36:59 »
Mocht je nog een LP604 zoeken (Voorloper van de LP605).
Zie de TKA  :)

Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen een LP604 en 605? Heb het eens opgezocht maar kan niet meteen iets terugvinden...  :(

kdj4

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2011, 09:57:43 »

Het was op jou website kdj dat ik de LP605 gezien heb maar vond niets over een swivel terug.

Nee ik heb niet elk onderdeel op mijn website staan, dan krijg ik z'n lange pagina  ;)

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2011, 23:58:37 »
Helmaal goed, ik werk ook met de Lumopro LP605 en ik gebruik ook de swivel LP633.

Dit gebruik ik voor strobist klik

Bedankt voor de snelle en zeer duidelijke antwoorden heren, héél fijn!  :good:

Het was op jou website kdj dat ik de LP605 gezien heb maar vond niets over een swivel terug.
Leuke website trouwens, echt heel overzichtelijk, knap gedaan!!

Ik ga dus uitkijken om zo'n strobist setje te kopen, komt zeker zowel in als outdoor goed van pas voor modelfotografie en meer...

Liefs, Kirsten

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2011, 18:22:37 »
En over het bevestigen van je swivel:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=lKAD7leNOVY[/youtube]

Bekijk met name het gedeelte van 2:16m - 4:45m.  :)

Buksbeest

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2011, 15:02:58 »
Mocht je nog een LP604 zoeken (Voorloper van de LP605).
Zie de TKA  :)

kdj4

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2011, 14:05:44 »
Helmaal goed, ik werk ook met de Lumopro LP605 en ik gebruik ook de swivel LP633.

Dit gebruik ik voor strobist klik