Wellicht nog niet bij iedereen bekend maar ik ben strobist fanaat.
De feitelijke definitie van strobist: het werken met portable flitsers.
Nu vreten flitsers batterijen. Tot voor kort gebruikte Eneloops. Deze kon ik in de flitser laten zonder dat ze snel leeg liepen.
Maar als je 3 tot 4 flitsers gebruikt en je moet de batterijen 'even' opladen kost dat eventjes tijd. Een bijkomend nadeel van batterijen is de recycletijd van de flitser. Naarmate de batterijen leeg raken gaat de recycletijd omhoog. Je moet dus langer wachten op de volgende flits.
Na veel googlen heb ik een eenvoudige accu pack gemaakt voor mijn type flitsers. Het prototype is klaar en reeds meerdere keren ingezet bij shoots. De accu is van het type SLA 6V/4.5A (sealed lead acid = lood accu). Ik kan op 1 accu 2 flitsers voeden. Een SLA loopt net zoals de eneloops heel langzaam leeg. Daarnaast is de levensduur van de accu meer dan 7 jaar. Niet geheel onbelangrijk is de prijs. Met 6 tot 10 euro net zo duur als 4 oplaadbare batterijen.
Het pack dat ik gemaakt hebt kost bij elkaar nog geen 16 euro en een beetje van je vrije tijd.
De foto's.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
To-do: voltage op lcd display, universele aansluiting maken zodat ie ook op andere type flitsers pastJohan.