Auteur Topic: [DIY] accu pack voor flitsers  (gelezen 4574 keer)

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:[DIY] accu pack voor flitsers
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2010, 20:48:16 »
Oh..... Maar als ik een lipo van 4,5 ah neem, wordt het wel erg duur. Misschien toch nog even verder neuzen. En die dikkere kabel doe ik zowiezo!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2010, 20:48:16 »

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2010, 20:30:48 »
Gebruikte bekabeling is van een computer netvoeding.
Ik heb momenteel geen behoefte aan nog snellere recyletijden, maar bedankt voor de tip.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

ArjanvH

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2010, 01:33:39 »
Ik ben eens ff wezen rondneuzen, maar ik denk dat ik voor een lipo accu ga. Veel compacter en lichter (en iets duurder natuurlijk) maar dat moet ook veel flitsen per lading opleveren. Maar eh... Vanwaar die 4,5 ah?

Juist door de 4,5 ah gaat het laden sneller dergelijke accu;s kunnen een hoger amperage leveren.

Ik bouw voor diverse flitsers in vaste opstelling dergelijke dingen.
Dan komt er alleen een 6volt voeding aan te hangen.

Nog 1 tip. probeer eens wat dikkere stroomdraden. zoals ik op de foto's zie lijken ze 0,75 mm2 te zijn en aangezien er tijdens het laden makkelijk 10 ampere wordt gehaald zou het met wat dikkere bedrading nog wel eens iets sneller kunnen gaan

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2010, 20:47:20 »
Ik ben eens ff wezen rondneuzen, maar ik denk dat ik voor een lipo accu ga. Veel compacter en lichter (en iets duurder natuurlijk) maar dat moet ook veel flitsen per lading opleveren. Maar eh... Vanwaar die 4,5 ah?

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2010, 19:48:26 »
Dan ga ik binnenkort ook even spullen bestellen. Heb alleen nog niet van die "nep"batterijen gezien op nederlandse sites. Maar een accu en een goede lader zijn geen probleem. Knutseltijd!!! Heb het op het werk ook vrij rustig dus dat kan mooi even in de baas z'n tijd hahahahaah

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2010, 22:06:29 »
Werkt dit eventueel ook op een Metz 48 AF-1? Deze gebruikt normaal gesproken 4 penlights.

Ja hoor. Heb het werkend gehad op een Metz 58.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2010, 20:55:53 »
Werkt dit eventueel ook op een Metz 48 AF-1? Deze gebruikt normaal gesproken 4 penlights.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 2 november 2009, 10:49:56 »
mooi knutselwerk.

wat zijn nu jouw recycle tijden?

accubatterijen
full 5sec7 sec
1/2 3sec5 sec
1/4 2sec4 sec
1/16 direct1 sec

Zo'n overal 2 seconden sneller. 1/4 en 1/16 gebruik ik veel. Tijdswinst is lekker om net dat moment te vangen.
Zondag van 9.00 tot 14.00 geschoten. Fotomaatje had 2 setjes batterijen nodig en langere recyletijden.

Citaat
en waar vind ik die onderdelen?  is het ook geschikt voor de 540?

gr Jos

Bij Conrad vind je wel een SLA accu. Ik heb mijn accu's via batteries-direct.nl. Zijn niet de goedkoopste, was een beetje te snel met bestellen.
Fototasje komt van de kijkshop (7 euro). De fake batteries komen van Ebay. 1 dollar voor 8 stuks.

Deze oplossing is voor meerdere flitsers geschikt. Door gebruik te maken van de fake-batteries hoef je ook niks aan te passen aan je flitser. Je flitser blijft dus orgineel. Ik heb mijn accu pack ook werkend op een oude Philips P36TLS.
Ben nu bezig met een LumoPro LP120 van een vriend van me.

Greetz,

Johan.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2009, 11:22:40 door vvo »

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2009, 10:22:33 »
mooi knutselwerk.

wat zijn nu jouw recycle tijden?

en waar vind ik die onderdelen?  is het ook geschikt voor de 540?

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2009, 22:36:21 »
Helaas heb ik de accu defect gemaakt met een verkeerde lader. Dit type loodaccu is heel gevoelig voor overladen.

Goed dat je hierop wijst ....en gelukkig was ik op de hoogte gebracht door de accu leverancier.
Ik gebruik een computergestuurde lader. Ideaal. Is de batterij vol dan gaat ie op de druppelstand. Ook beveiligd tegen verkeerd aansluiten (plus/min). Bij Conrad aangeschaft.

Offline AnnaTEFka

• Senior Member
  • **
  • Er is altijd wel iets om te fotograferen
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2009, 22:34:05 »
Johan,

Zo'n accu heb ik zo'n 15 jaar geleden een paar jaar gebruikt voor mijn Metz CT1 flitser.
Helaas heb ik de accu defect gemaakt met een verkeerde lader. Dit type loodaccu is heel gevoelig voor overladen.

Pentax k100D super met kit lens. Tamron SP 90mm 1:25 AF macro. Tokina AT:X 100-300 1:4.0 MF. Balg. Tussenringen.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
[DIY] accu pack voor flitsers
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2009, 20:34:03 »
Wellicht nog niet bij iedereen bekend maar ik ben strobist fanaat.
De feitelijke definitie van strobist: het werken met portable flitsers.

Nu vreten flitsers batterijen. Tot voor kort gebruikte Eneloops. Deze kon ik in de flitser laten zonder dat ze snel leeg liepen.
Maar als je 3 tot 4 flitsers gebruikt en je moet de batterijen 'even' opladen kost dat eventjes tijd. Een bijkomend nadeel van batterijen is de recycletijd van de flitser. Naarmate de batterijen leeg raken gaat de recycletijd omhoog. Je moet dus langer wachten op de volgende flits.

Na veel googlen heb ik een eenvoudige accu pack gemaakt voor mijn type flitsers. Het prototype is klaar en reeds meerdere keren ingezet bij shoots. De accu is van het type SLA 6V/4.5A (sealed lead acid = lood accu). Ik kan op 1 accu 2 flitsers voeden. Een SLA loopt net zoals de eneloops heel langzaam leeg. Daarnaast is de levensduur van de accu meer dan 7 jaar. Niet geheel onbelangrijk is de prijs. Met 6 tot 10 euro net zo duur als 4 oplaadbare batterijen.

Het pack dat ik gemaakt hebt kost bij elkaar nog geen 16 euro en een beetje van je vrije tijd.

De foto's.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

To-do: voltage op lcd display, universele aansluiting maken zodat ie ook op andere type flitsers past

Johan.