Auteur Topic: [Minireview] Redged RTA420 statief  (gelezen 3448 keer)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:[Minireview] Redged RTA420 statief
« Reactie #17 Gepost op: 29 december 2011, 20:50:08 »
Leuk om zo'n review te lezen. Je moet soms wat geluk hebben met een statief in deze prijsklasse. Heb zelf een Velbon 460 mini. (voor planten enz) Werkt perfect enz. Vrienden hebben ook wel eens iets in die trant gekocht en dat was dan brandhout. Veel succes met het statief en zo'n review is leuk om eens vaker te lezen!

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 29 december 2011, 20:50:08 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #16 Gepost op: 29 december 2011, 20:28:45 »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #15 Gepost op: 29 december 2011, 19:49:42 »
Update:

Het probleem van de niet-borgende cklips van de poten is nu redelijk ondervangen. Ik heb van een binnenband (1¼) wat ringetjes geknipt en die erover getrokken, dat werkt nu als een soort veer die de klips naar binnen trekken.
Foto!!! :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #14 Gepost op: 29 december 2011, 10:54:26 »
Update:

Het probleem van de niet-borgende cklips van de poten is nu redelijk ondervangen. Ik heb van een binnenband (1¼) wat ringetjes geknipt en die erover getrokken, dat werkt nu als een soort veer die de klips naar binnen trekken.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2011, 13:49:02 »
Issie gaan lekken? ???

Yep, het water is er naar één kant uitgelopen  ;).
Had ik hem maar waterpas op moeten slaan hè  :D.

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2011, 13:11:51 »
Issie gaan lekken? ???

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:06:54 »
Ik kwam overigens vanochtend tot de ontdekking dat de "waterpas" om mijn "dure" RTC-436 ook de geest heeft gegeven.
Kwalitatief is dat waardeloos en moet je dus ook niets van voorstellen.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2011, 08:48:38 »
Kijk alstublieft uit met die haak! Hang daar niet zomaar van alles aan. Dat wil er wel eens af vallen (inclusief de haak zelf)

Bedankt voor de waarschuwing, Bernie. Ik had de haak al gedemonteerd om te zien hoe de contructie in elkaar zit en een rugzak leek me geen probleem. Ik ga `m nog wel even testen.

@Sentinel:
Ik wilde graag een zwart statief, vandaar deze keus. De kop (manfrotto 486RC2) die er nu op zit gebruik ik normaal op de Manfrotto. Deze kop kan zonder probleem m`n zwaarste combi aan (K20d+grip met sigma 100-300 F4 en 1.4x TC). Hij was dan ook een stukje duurder dan het Redged statief. ;)

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2011, 23:56:27 »
Allereerst vind ik je (mini)review erg leuk om te lezen.

Niet om het product af te kraken maar ik heb zelf het idee dat de Manfrotto MK394-h een betere optie is. Deze heb ik zelf (korting met een focus abonnement) en ziet er steviger uit dan de Redged.
Dit statief is met € 84 op Cameranu, wel iets duurder. Hij is ook licht maar ook (redelijk) stevig. Ook hier geld, alles naar waarde.
(http://www.cameranu.nl/nl/Statieven-en-Toebehoren/Manfrotto/Tripod-Photo-kits/Manfrotto-394-Photo-Movie-Kit-QR/H283_1207_157694/)

De MK394-H heeft ook een handige kop om te zwenken. Ik heb op dit statief mijn k200d + extra grip en de sigma 70-200 gehad en hij hield het vol. De kop wel even goed aandraaien want die had de neiging om naar voren te leunen. Hij heeft geen haak om een tas met stenen aan te hangen.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2011, 21:51:12 »
Citaat
M`n fotorugzak aan de haak en dan waait hij ook niet meer om

Kijk alstublieft uit met die haak! Hang daar niet zomaar van alles aan. Dat wil er wel eens af vallen (inclusief de haak zelf)

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:58:30 »
Begrijp me niet verkeerd, Ruurd. Ik kraak dit ding niet af maar je moet het natuurlijk wel in perspectief zien.
Dit is best een goed statief voor het geld. Maar net wat Johnny zegt, je moet een beetje gezond verstand gebruiken. Dit is een statief dat imho prima geschikt is voor een P&S camera.

Wij denken in termen als (D)SLR, batterygrips, lichtsterke tele`s, etc en dat zijn allemaal zware en dure zaken. Dit statief is niet voor onze "semi-proffesionele" insteek en  gedachtengang bedoeld. De doelgroep is meer een gemiddelde toerist die wat meer uit z`n foto`s wil halen of een groepsportretje wil schieten met z`n bridge of een betere soort P&S dan de serieuzere DSLR-gebruiker. Rugzak gevuld met bammetjes, P&S en statief erbij en gaan met die banaan en staat er dan wat wind kan je de rugzak aan de haak hangen voor extra stabiliteit.

En dat is ook exact hoe ik `m op de vakantie denk te gaan gebruiken. K5 zonder grip en hooguit de Sigma 17-70 erop, dat weegt net 1,2Kg. Icm de DA35ltd blijf je ruim onder de kilo. M`n fotorugzak aan de haak en dan waait hij ook niet meer om  ;)

Ik heb trouwens al iets verzonnen mbt de ongeborgde stops (foto 7 en 11), wordt vervolgd  :)

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2011, 14:58:18 »
Een moedige test. :respect:

Als ik het ielige segment zie op foto 5, durf ik daar geen Hasselbladop te zetten en een K10D met de panagor 90 mm macro vind ik ook al zééér bedenkelijk.

In mijn zaak had ik die goedkope statiefjes staan om te laten zien, dat er beter een hoogwaardiger statief kon worden aangeschaft, al of niet van het zelfde merk.

In Haarlem moesten we ook een model statief verkopen en de chef vroeg me: Wat vind je er van?
Nou, ik heb ronduit gezegd: Rommel.
Er lagen er 500 van in het magazijn.

Als er blik op viel, zakte het statief al in elkaar...
Huh... ? ???
Als mijn blik er op viel, zakte het statief al in elkaar...  >:( >:(

Jacco, een goede review en er blijkt wel weer uit, dat alle waar naa zijn geld is...

Goed werk. Bravo.

Groeten,
Ruurd

JohnnieS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2011, 13:39:10 »
Mooie uitgebreide test wat je laat zien. :good:
en ja, op Vakantie moet je inderdaad niet te veel gewicht mee zeulen.  :cooll:
Ik denk dat dit statief perfect is voor de Vakantie.
Ze beloven allemaal veel,maar je zult zelf er mee moeten werken om de gebreken tegen te komen.
Gewoon je gezond verstand gebruiken,dan kom je al een heel eind.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2011, 08:18:07 »
Mooie review Jacco. Ik vertrouw dit soort 'statieven' qua kwaliteit helemaal niet.
Ik wilde een paar jaar geleden in Hong Kong 's avonds de skyline fotograferen. Had echter geen statief meegenomen.
Aangezien dat soort accessoires heel goedkoop zijn daar heb ik een statief gekocht. Merk weet ik niet meer. Maar het ding zou mijn Pentax K10d+grip en Sigma 10-20 moeten kunnen houden. Het is even heel goed gegaan maar daarna zakte het ding door z'n pootjes. Dezelfde soort borging. Niks waard in mijn ogen.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2011, 23:15:03 »
Tja, die RTC-436 is natuurlijk een heel andere prijsklasse.
Op zich lijkt de RTA-420 me wel een redelijk statief (voor het geld), het enige waar ik echt een probleem mee heb is de borging van de poten.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2011, 23:26:56 door C20v »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2011, 21:43:41 »
Hoi Jacco,

Ik heb de RTC 436 en die bevalt uitermate goed tot nu toe. Erg degelijk, maar ook duur statief (in verhouding tot een Gitzo echter weer "goedkoop").
Redged is op zich geen verkeerd merk, maar ik heb bij een fotowinkel ook wel statieven gezien met een gelijksoortige waterpas die geheel niet werkte. Veel "pas" maar weinig "water", dus balletje rolde er los in.
Ik heb ook het RTA-320 macro statief en bevalt ook goed.

Ik stuur je even een pb met een suggestie.

Groet
Edzo

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
[Minireview] Redged RTA420 statief
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2011, 20:28:43 »
Hallo allemaal,
Na een aantal weken van afwezigheid door drukte weer eens een teken van leven  :D

Het is de laatste tijd erg druk geweest op het werk en ik begin dan ook steeds meer te verlangen naar een welverdiende vakantie. Nog even en dan is het eindelijk zover: 12 dagen genieten op de Azoren.  :cheer:

In het kader van deze vakantiebestemming heb ik vorige week een goedkoop reisstatief besteld, de Redged RTA-420 Steady Tripod Alu met als hoofddoel landschapsfotografie.

Voor het gewone huis-, tuin- en keuken werk bezit ik reeds een goed statief, een Manfrotto 55XproB met 486RC2 balhoofd. Een geweldig solide en kwalitatief hoogstaand apparaat maar voor vliegreizen te lomp, te groot en te zwaar (2,4kg zonder balhoofd en 65,5cm ingeklapt). Vandaar een goedkoop en vooral lichter reisstatief ernaast. Redged is een opkomende ster aan het statievenfirnament, dwz ik lees allerhande goede reviews over Redged spullen en de RTA420 is licht (1kg) en de statiefpoten zouden zand en stof dicht moeten zijn. Daarnaast was de prijs maar €69, voor zo`n bedrag ga ik niet tobben met de 1,5x zwaardere en 4x duurdere Manfrotto. En ook al is hij hufterproof, de schiphol bagage banden en -personeel krijgen alles kapot...

Goed...vandaag ontvangen dus en zojuist een aan een kritische inspectie onderworpen:

1

2

3

4

5

6

7

Foto`s 1-7 zijn een impressie, op het eerste gezicht ziet het er aardig uit. Laten ik wel even eerlijk blijven en geen vergelijking met de Manfrotto trekken...
Leuk afgewerkt, het heeft de looks van een statief uit een duurdere klasse. De poten hebben een mooie zwarte finish, de ophanging van de poten aan de middenzuil heeft een antraciete hamerslag-look. De rubber draaisluitingen voelen goed en er is gedacht aan een ophanghaak in de middenkolom en jawel, zelfs een waterpasje!
De schroef in de middenkolom is omkeerbaar en heeft zowel 1/4 als een 3/8 draad zodat je zowel een kop als direct een kamera kan monteren.

8

9

10

11

Foto`s 8-11:
Na de look krijgen we de feel en dan wordt het al minder...
Redged claimt anti-rotatie poten. Nu wilde het geval dat er 2 van de secties meedraaiden. Eerst moest ik nogmaals de sectie erboven met aanzienlijk meer kracht aandraaien voordat deze 2 eindelijk wilden meewerken. Het draaien ging ook niet echt soepel en dus besloot ik de meest onwillige sectie eens beter te onderzoeken. Na demontage bleek al snel wat het euvel was: het busje met schroefdraad (foto 9) was ingevet maar zat vol met aluminium-schilvers, wss overgebleven uit het productie-proces. Minpuntjes voor Redged`s QA.

Er is bij het pakket een soort dubbele ringsleutel bijgeleverd, maten 10 en 13. De kant met 13 is duidelijk, die gebruik je om de contramoer van het tapeind voor de kop- c.q. kameraaansluiting te borgen. Er is over nagedacht, de moer is verzonken en de sleutel valt er mooi in en hij is zo gemaakt dat zelfs de grootste lomperd geen beschadigingen zal maken. Aan de andere kant zit sleutel 10 en toen was ik het even kwijt...de enige moer, bout or whatever je met dat ding op het statief zou kunnen aandraaien is de de 2mm "hoge" kop van het boutje op foto 10, deze is voor de vergrendeling van de poten. Alleen...de sleutel is te dik. Ik heb `m op de slijpsteen wat afgeslepen en dan past hij wel maar dan kan je weer geen slag maken. MAW: die sleutel 10 slaat helemaal nergens op.

De vergrendeling is een schuifsysteem (foto 10-11), het boutje houdt de klip op z`n plek. Helaas zit er geen veertje oid in dus het is oppassen geblazen. Er zijn 3 standen voor de poten: In de onderste/eerste stand werkt het prima maar bij de andere 2 drukt je met belasting (kamera dus) het clipje naar buiten en zakt het statief door. Ik ben blij dat ik dat eerst met de hand heb getest ipv gelijk met de sigma 100-300 F4...Oh, en bij het doorschieten liet er ook gelijk al wat verf los, geen hammerite dus. Die boutjes ga ik gewoon vastzetten (ratel en dop) en dan bepaal ik de hoogte wel met de draaipoten, die stoppers hebben geen enkele borging.

Wellicht hebben jullie die beschadige kruiskop al gezien op foto 11. Zo kwam hij uit de doos.
Het zijn een soort boutjes die aan weerskanten in een messing busje vastzitten, er zitten alleen ringen aan de binnenkant van de poten en niet onder de kop, ik vermoed dat dit mettertijd los gaat zitten. De zeskant is sleutelmaat 8 en een kruiskop zit er niet bij, die moet ik zelf dan maar meenemen.

12

13

Foto 12 en 13 zijn een overzicht van het geleverde pakket. Op zich lekker compleet: tas, draagriem, sleutel. De tas is goed gewatteerd en stevig en met kop past het statief er perfect in. Het statief zonder kop weegt 1 kg (nagewogen) en is opgevouwen 46cm. Met de Manfrotto-kop kom je uit op 55cm.

Conclusie:
Alle waar naar z`n geld. Voor €65,- best goed te pruimen en ik verwacht dat hij ook zal voldoen aan het beoogde doel: een goedkoop, licht en compact statief voor landschapfotografie waar je niet zuinig op hoeft te zijn.
Ik zou er geen dikke tele`s zoals mijn Sigma 100-300 F4 aan toevertrouwen ook al claimt Redged een draagvermogen van 5kg. Ik heb de K5 met de sigma erop gehad maar het leek er toch op dat de onderste secties een beetje doorbogen. Het is een lekker kompleet pakket maar naar mijn idee laat de afwerking wat te wensen over. Ik hoop wel dat de QA van Redged de duurdere statieven beter onder de loep neemt voor ze de fabriek verlaten.

Grtz Jacco

PS: het waterpasje is leuk maar werkt voor geen meter  :D

« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2011, 22:17:35 door C20v »