Hallo allemaal,
Na een aantal weken van afwezigheid door drukte weer eens een teken van leven

Het is de laatste tijd erg druk geweest op het werk en ik begin dan ook steeds meer te verlangen naar een welverdiende vakantie. Nog even en dan is het eindelijk zover: 12 dagen genieten op de Azoren. :cheer:
In het kader van deze vakantiebestemming heb ik vorige week een goedkoop reisstatief besteld, de
Redged RTA-420 Steady Tripod Alu met als hoofddoel landschapsfotografie.
Voor het gewone huis-, tuin- en keuken werk bezit ik reeds een goed statief, een
Manfrotto 55XproB met 486RC2 balhoofd. Een geweldig solide en kwalitatief hoogstaand apparaat maar voor vliegreizen te lomp, te groot en te zwaar (2,4kg zonder balhoofd en 65,5cm ingeklapt). Vandaar een goedkoop en vooral lichter reisstatief ernaast. Redged is een opkomende ster aan het statievenfirnament, dwz ik lees allerhande goede reviews over Redged spullen en de RTA420 is licht (1kg) en de statiefpoten zouden zand en stof dicht moeten zijn. Daarnaast was de prijs maar €69, voor zo`n bedrag ga ik niet tobben met de 1,5x zwaardere en 4x duurdere Manfrotto. En ook al is hij hufterproof, de schiphol bagage banden en -personeel krijgen alles kapot...
Goed...vandaag ontvangen dus en zojuist een aan een kritische inspectie onderworpen:
1

2

3

4

5

6

7

Foto`s 1-7 zijn een impressie, op het eerste gezicht ziet het er aardig uit. Laten ik wel even eerlijk blijven en geen vergelijking met de Manfrotto trekken...
Leuk afgewerkt, het heeft de looks van een statief uit een duurdere klasse. De poten hebben een mooie zwarte finish, de ophanging van de poten aan de middenzuil heeft een antraciete hamerslag-look. De rubber draaisluitingen voelen goed en er is gedacht aan een ophanghaak in de middenkolom en jawel, zelfs een waterpasje!
De schroef in de middenkolom is omkeerbaar en heeft zowel 1/4 als een 3/8 draad zodat je zowel een kop als direct een kamera kan monteren.
8

9

10

11

Foto`s 8-11:
Na de look krijgen we de feel en dan wordt het al minder...
Redged claimt anti-rotatie poten. Nu wilde het geval dat er 2 van de secties meedraaiden. Eerst moest ik nogmaals de sectie erboven met aanzienlijk meer kracht aandraaien voordat deze 2 eindelijk wilden meewerken. Het draaien ging ook niet echt soepel en dus besloot ik de meest onwillige sectie eens beter te onderzoeken. Na demontage bleek al snel wat het euvel was: het busje met schroefdraad (foto 9) was ingevet maar zat vol met aluminium-schilvers, wss overgebleven uit het productie-proces. Minpuntjes voor Redged`s QA.
Er is bij het pakket een soort dubbele ringsleutel bijgeleverd, maten 10 en 13. De kant met 13 is duidelijk, die gebruik je om de contramoer van het tapeind voor de kop- c.q. kameraaansluiting te borgen. Er is over nagedacht, de moer is verzonken en de sleutel valt er mooi in en hij is zo gemaakt dat zelfs de grootste lomperd geen beschadigingen zal maken. Aan de andere kant zit sleutel 10 en toen was ik het even kwijt...de enige moer, bout or whatever je met dat ding op het statief zou kunnen aandraaien is de de 2mm "hoge" kop van het boutje op foto 10, deze is voor de vergrendeling van de poten. Alleen...de sleutel is te dik. Ik heb `m op de slijpsteen wat afgeslepen en dan past hij wel maar dan kan je weer geen slag maken. MAW: die sleutel 10 slaat helemaal nergens op.
De vergrendeling is een schuifsysteem (foto 10-11), het boutje houdt de klip op z`n plek. Helaas zit er geen veertje oid in dus het is oppassen geblazen. Er zijn 3 standen voor de poten: In de onderste/eerste stand werkt het prima maar bij de andere 2 drukt je met belasting (kamera dus) het clipje naar buiten en zakt het statief door. Ik ben blij dat ik dat eerst met de hand heb getest ipv gelijk met de sigma 100-300 F4...Oh, en bij het doorschieten liet er ook gelijk al wat verf los, geen hammerite dus. Die boutjes ga ik gewoon vastzetten (ratel en dop) en dan bepaal ik de hoogte wel met de draaipoten, die stoppers hebben geen enkele borging.
Wellicht hebben jullie die beschadige kruiskop al gezien op foto 11. Zo kwam hij uit de doos.
Het zijn een soort boutjes die aan weerskanten in een messing busje vastzitten, er zitten alleen ringen aan de binnenkant van de poten en niet onder de kop, ik vermoed dat dit mettertijd los gaat zitten. De zeskant is sleutelmaat 8 en een kruiskop zit er niet bij, die moet ik zelf dan maar meenemen.
12

13

Foto 12 en 13 zijn een overzicht van het geleverde pakket. Op zich lekker compleet: tas, draagriem, sleutel. De tas is goed gewatteerd en stevig en met kop past het statief er perfect in. Het statief zonder kop weegt 1 kg (nagewogen) en is opgevouwen 46cm. Met de Manfrotto-kop kom je uit op 55cm.
Conclusie:
Alle waar naar z`n geld. Voor €65,- best goed te pruimen en ik verwacht dat hij ook zal voldoen aan het beoogde doel: een goedkoop, licht en compact statief voor landschapfotografie waar je niet zuinig op hoeft te zijn.
Ik zou er geen dikke tele`s zoals mijn Sigma 100-300 F4 aan toevertrouwen ook al claimt Redged een draagvermogen van 5kg. Ik heb de K5 met de sigma erop gehad maar het leek er toch op dat de onderste secties een beetje doorbogen. Het is een lekker kompleet pakket maar naar mijn idee laat de afwerking wat te wensen over. Ik hoop wel dat de QA van Redged de duurdere statieven beter onder de loep neemt voor ze de fabriek verlaten.
Grtz Jacco
PS: het waterpasje is leuk maar werkt voor geen meter