Freddy,
...
Ik kan er mij nu wel iets meer bij voorstellen, maar het blijft een moeilijk te vatten, bijna filosofisch thema: hoe kun je weten dat wat je zelf ziet, ook datgene is wat je medemens ziet. Is wat ik zie als groen (rood, blauw, ..) hetzelfde als voor mijn medemens.
Wat ik me dan met betrekking tot fotografie nog afvraag: hoe doe je dat dan met bewerkingen (inzake kleur en witbalans)? En is het makkelijker om in Zwart-Wit te werken? (ik weet inmiddels dat je het leven niet in grijstermen ziet, maar ik vraag het me gewoon af).
Voor mij is het ook een filosofische vraag, Yves, waarmee ik eigenlijk zowat de hele wetenschap op losse schroeven ga zetten: hoe kunnen we nu zeker zijn dat ik hetzelfde zie als iemand anders (en dat is dus in mijn geval zeker niet zo !)?
In verband hiermee heb ik ooit iets gehoord over een test waarbij ze iemand (of enkele personen ?) een bril opzetten die het beeld links-rechts omkeerde. Die persoon botste de eerste tijd natuurlijk tegen alle hindernissen aan en kon dus niet meer normaal lopen ... Maar na een tijd was hij aangepast en liep alles dus weer vlot.
Het rare (?) van de zaak is, dat wanneer die persoon die bril terug afzette, hij dezelfde problemen ondervond en dus opnieuw tegen alles aanbotste ... ?
Blijkbaar zijn onze hersenen heel 'straf' in het aanpassen van de waargenomen prikkels !
Wat jouw tweede item betreft: ik pas de kleuren van mijn foto's enkel aan als mijn vrouw in de buurt is om mij bij te staan.
Wat wel een hulpmiddel is: ik neem (in Gimp of Photoshop) met de pipet een kleur waarvan ik weet dat ze wit of grijs zou moeten zijn, en ik bekijk die kleur in de kleurkiezer. Als dan de Rood- Groen- en Blauwcomponenten gelijk zijn, weet ik dat het in orde is. Als één van de componenten te veel overheerst of te zwak vertegenwoordigd is, dan probeer ik die bij te stellen door middel van het gereedschap 'curven' (daarin de drie kleuren apart instellen) ... maar eenvoudig is dat helemaal niet voor mij !
Als er geen wit of grijs in de foto zit, dan neem ik meestal de huidkleur (de belangrijkste maatstaf om een foto te beoordelen qua kleur), maar dan heb je wel de moeilijkheid dat sommige mensen soms heel wat 'bruiner' zijn dan anderen (vooral in de zomer !) en ... 'roosachtig-bruin' is moeilijker in te stellen dan wit of grijs !
Groetjes,
Freddy