Auteur Topic: Daltonisme of kleurenblindheid  (gelezen 2093 keer)

asplx

• Gast
Re:Daltonisme of kleurenblindheid
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2011, 17:15:21 »
Beste Ruurd,
Met blauw heb ik normaal geen probleem. Ik vermoed dus dat die vriend een andere kleurafwijking heeft dan ik (en de meeste kleurenblinde mannen).

Groetjes,
Freddy

Hij had ook een probleem met de zandkleur, die zag hij voor blauw aan, maar de blauwe gloed van gesluierd papier herkende hij niet.

Het lijkt mij verdomde lastig.

Citaat
idd, een leuke oefening is een doos kleurpotloden rangschikken, gegarandeerd discussie met een daltonist (niks te maken met de daltons  :D)

Dan sorteer je gewoon op lengte  8)

Groeten
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2011, 17:18:33 door asplx »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2011, 17:15:21 »

Offline klompken

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2011, 12:31:54 »
Freddy,

Ik kan er mij nu wel iets meer bij voorstellen, maar het blijft een moeilijk te vatten, bijna filosofisch thema: hoe kun je weten dat wat je zelf ziet, ook datgene is wat je medemens ziet. Is wat ik zie als groen (rood, blauw, ..) hetzelfde als voor mijn medemens.

het filosofische vind ik is, ik ben groot geworden met kleurblindheid, je leert welke kleur wat is, dus noem je ze ook. maar wat het verschil is in zien blijft toch een raadsel.

Wat ik me dan met betrekking tot fotografie nog afvraag: hoe doe je dat dan met bewerkingen (inzake kleur en witbalans)? En is het makkelijker om in Zwart-Wit te werken? (ik weet inmiddels dat je het leven niet in grijstermen ziet, maar ik vraag het me gewoon af).

tijdens de cursus fotografie welke ik gevolgd heb kreeg ik dikwijls de opmerkingen dat mijn fotos nog een bepaalde kleurzweem hadden.
ook bij het bewerken van de fotos vonden velen ze te veel gesaturiseerd. ook hierbij leer je weer de norm te stellen en na verloop van tijd gaan de fotos van een kleurenblinde niet echt opvallen tussen de rest.

qua witbalans heb ik eigenlijk nog nooit problemen ondervonden omdat dit niet op een bepaalde kleur slaat. een foute witbalans geeft meerdere fouten in een foto.

zwart wit is (denk ik) ook niet echt een probleem voor mij, hoewel mijn fotos door derden soms als te donker ervaren worden. misschien heeft dit meer met voorkeur te maken dan met techniek.

groeten,
Patrick
Pentax K-x, 18-55 en 55-300, Tamron 90mm f2,8   Manfrotto 055 XDB/804 RC2

bellen met een fototoestel gaat niet, dus neem ik geen foto's met mijn telefoontoestel maar met een
pentax K-x.

Offline klompken

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2011, 12:20:23 »
Inderdaad, Patrick, vermits volgens de statistieken 8% van de mannen kleurenblind zijn, zullen er op dit forum wel vele tientallen kleurenblinden zijn ...Mijn moeder had het ontdekt toen ik in het vijfde leerjaar zat en een landkaart moest inkleuren:
groen voor de laagvlaktes en bruin voor de bergketens;
ik was dus met groen de bergen aan 't inkleuren ...
En ik maar beweren dat ik goed bezig was ! ?  :(Ik moet altijd aan m'n vrouw vragen of dat hemd wel bij die broek past ...

Groetjes,
Freddy

idd, een leuke oefening is een doos kleurpotloden rangschikken, gegarandeerd discussie met een daltonist (niks te maken met de daltons :D)

bellen met een fototoestel gaat niet, dus neem ik geen foto's met mijn telefoontoestel maar met een
pentax K-x.

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2011, 10:01:28 »
Ik ben gelukkig full-color, maar ik begrijp nu, waatrom een vriend van mij zei, dat een kastenwand in de huiskamer blauw was in zijn ogen, terwijl die in werkelijkheid zandkleurig was.

Gelukkig voor hem zat hij niet in de goudhandel...

In de Zwart/Wit doka drukte hij naar zijn idee fantastische foto's af, terwijl ik zei, dat de fixeer uitgeput was en de boel smerig, goor en gesluierd was.
Hij zag de blauwe gloed van de sluier niet.
....
Groeten,
Ruurd

Beste Ruurd,
Met blauw heb ik normaal geen probleem. Ik vermoed dus dat die vriend een andere kleurafwijking heeft dan ik (en de meeste kleurenblinde mannen).

Groetjes,
Freddy

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2011, 09:56:08 »
Freddy,

...
Ik kan er mij nu wel iets meer bij voorstellen, maar het blijft een moeilijk te vatten, bijna filosofisch thema: hoe kun je weten dat wat je zelf ziet, ook datgene is wat je medemens ziet. Is wat ik zie als groen (rood, blauw, ..) hetzelfde als voor mijn medemens.

Wat ik me dan met betrekking tot fotografie nog afvraag: hoe doe je dat dan met bewerkingen (inzake kleur en witbalans)? En is het makkelijker om in Zwart-Wit te werken? (ik weet inmiddels dat je het leven niet in grijstermen ziet, maar ik vraag het me gewoon af).

Voor mij is het ook een filosofische vraag, Yves, waarmee ik eigenlijk zowat de hele wetenschap op losse schroeven ga zetten: hoe kunnen we nu zeker zijn dat ik hetzelfde zie als iemand anders (en dat is dus in mijn geval zeker niet zo !)?
In verband hiermee heb ik ooit iets gehoord over een test waarbij ze iemand (of enkele personen ?) een bril opzetten die het beeld links-rechts omkeerde. Die persoon botste de eerste tijd natuurlijk tegen alle hindernissen aan en kon dus niet meer normaal lopen ... Maar na een tijd was hij aangepast en liep alles dus weer vlot.
Het rare (?) van de zaak is, dat wanneer die persoon die bril terug afzette, hij dezelfde problemen ondervond en dus opnieuw tegen alles aanbotste ... ?
Blijkbaar zijn onze hersenen heel 'straf' in het aanpassen van de waargenomen prikkels !

Wat jouw tweede item betreft: ik pas de kleuren van mijn foto's enkel aan als mijn vrouw in de buurt is om mij bij te staan.
Wat wel een hulpmiddel is: ik neem (in Gimp of Photoshop) met de pipet een kleur waarvan ik weet dat ze wit of grijs zou moeten zijn, en ik bekijk die kleur in de kleurkiezer. Als dan de Rood- Groen- en Blauwcomponenten gelijk zijn, weet ik dat het in orde is. Als één van de componenten te veel overheerst of te zwak vertegenwoordigd is, dan probeer ik die bij te stellen door middel van het gereedschap 'curven' (daarin de drie kleuren apart instellen) ... maar eenvoudig is dat helemaal niet voor mij !
Als er geen wit of grijs in de foto zit, dan neem ik meestal de huidkleur (de belangrijkste maatstaf om een foto te beoordelen qua kleur), maar dan heb je wel de moeilijkheid dat sommige mensen soms heel wat 'bruiner' zijn dan anderen (vooral in de zomer !) en ... 'roosachtig-bruin' is moeilijker in te stellen dan wit of grijs !

Groetjes,
Freddy

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2011, 09:37:01 »
...
Rode besjes aan een groene struik zie ik pas als iemand me erop wijst. De 'prachtige' herfstkleuren zijn voor mij verschillende variaties bruin. Etc..

Voor mij net hetzelfde, Simon !

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2011, 09:34:48 »
Hoi Freddy,

We zijn dus al met twee.
waarschijnlijk zullen we met meer zijn op dit forum, daltonisme treft meestal mannen.
Inderdaad, Patrick, vermits volgens de statistieken 8% van de mannen kleurenblind zijn, zullen er op dit forum wel vele tientallen kleurenblinden zijn ...
Velen weten echter niet dat ze deze "kleurafwijking" hebben. bij mezelf is de diagnose gesteld
bij de medische keuring voor mijn legerdienst.
Mijn moeder had het ontdekt toen ik in het vijfde leerjaar zat en een landkaart moest inkleuren:
groen voor de laagvlaktes en bruin voor de bergketens;
ik was dus met groen de bergen aan 't inkleuren ...
En ik maar beweren dat ik goed bezig was ! ?  :(
soms geeft deze vorm van kleurenblindheid grappige situaties, vb bij het kledingshoppen.
ik ga nooit alleen, want wie weet met wat ik thuis kom :D
Ik moet altijd aan m'n vrouw vragen of dat hemd wel bij die broek past ...

Groetjes,
Freddy

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2011, 01:49:30 »

Dat is van een andere orde dan daltonisme of kleurenblindheid, waarbij resp. slechts twee hoofdkleuren of één hoofdkleur worden waargenomen.
Als je drie hoofdkleuren waarneemt, zal je evenveel kleuren zien als anderen met een normaal gezichtsvermogen, doch je kunt niet weten of het identieke indrukken zijn en bv. niet iets waarbij de kleurindrukken van plaats verwisseld werden (zoals het "swap colors" effect uit irfanview). Daltonisten daarentegen, zien minder kleuren en kleurenblinden nog minder (en dat kan je wel objectief vaststellen).
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2011, 01:56:45 door Jazzer »

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2011, 00:30:20 »
Ik heb de links aangeklikt en de inhoud van de pagina's met grote interese gelezen.
Ik ben gelukkig full-color, maar ik begrijp nu, waatrom een vriend van mij zei, dat een kastenwand in de huiskamer blauw was in zijn ogen, terwijl die in werkelijkheid zandkleurig was.

Gelukkig voor hem zat hij niet in de goudhandel...

In de Zwart/Wit doka drukte hij naar zijn idee fantastische foto's af, terwijl ik zei, dat de fixeer uitgeput was en de boel smerig, goor en gesluierd was.
Hij zag de blauwe gloed van de sluier niet.

Zo zie je maar weer.

Ik zie en volg dit onderwerp met interese, vooral hoe mensen met deze handicap omgaan.
Heel leerzaam.

Groeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2011, 23:39:46 »
Is wat ik zie als groen (rood, blauw, ..) hetzelfde als voor mijn medemens.
Het is relatief.
Ik zie met m'n ogen elk een aparte kleur groen als ik bijvoorbeeld naar het gras kijkt, het is wel groen maar vaak net een andere tint.
De rest van de kleuren zijn gelijk voor mijn ogen zover ik weet.

Ben ik ook zeer benieuwt naar.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2011, 23:19:08 »
Freddy,

Excuus dat ik niet meer heb gereageerd op jouw toelichting in het topic waarnaar je verwijst. ik had inmiddels wel zelf die webiste gezocht waarnaar ik dacht dat je verwees (nl. eentje met fruit  ;)   Ik heb deze gevonden

Offline SimonWillig

• Senior Member
  • **
  • Niet geschoten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2011, 23:08:07 »
Zeker interessant.

Ik heb die site bekeken, en ik snap niet waarom de eerste plaatjes van de wereldbol precies gelijk zijn   ;)

maw: ik ben ook kleurenblind. Rode besjes aan een groene struik zie ik pas als iemand me erop wijst. De 'prachtige' herfstkleuren zijn voor mij verschillende variaties bruin. Etc..
Groeten,

Simon
-------------------------------------------------------
Pentax K10D,
Sigma AF 18-250mm f/3.5-6.3 dc macro hsm,
Tamron SP 10-24mm f/3.5-4.5 DiII,
[wat manueel spul om mee te hobbie-en]

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2011, 20:34:59 »
Interessant! (Ik bedoel het niet op een vervelende, analytische manier, alsof ik het als een objectieve wetenschapper beschouw) Maar ik heb me lang geleden als een afgevraagd hoe een kleurenblind persoon de wereld ziet. Zo dus. Leerzaam...

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2011, 19:39:19 »
als ik de voorbeelden goed begrijp hebben kleurenblinden dus niet zozeer last van geen kleur maar meer van een soort crossprocessing  ;)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline klompken

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2011, 19:37:49 »
Hoi Freddy,

We zijn dus al met twee.
waarschijnlijk zullen we met meer zijn op dit forum, daltonisme treft meestal mannen.
Velen weten echter niet dat ze deze "kleurafwijking" hebben. bij mezelf is de diagnose gesteld
bij de medische keuring voor mijn legerdienst.
soms geeft deze vorm van kleurenblindheid grappige situaties, vb bij het kledingshoppen.
ik ga nooit alleen, want wie weet met wat ik thuis kom :D

groetjes,
Patrick

pentax K-x.

Offline shadoogie2960

• Full Member
  • *
Daltonisme of kleurenblindheid
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2011, 18:36:47 »
Omdat ik in een ander topic mijn 'handicap' ter sprake bracht en daar wel wat reactie op kwam van enkele forumleden (maar niet in dat topic paste), begin ik hier even een nieuw topic, met een link naar een website waarin je kan zien hoe een kleurenblinde (met rood-groen afwijking) de wereld ziet.
Waarschijnlijk heel anders dan sommigen het zich voorstellen.
link: www.vischeck.com/
en: www.vischeck.com/examples/

Groetjes,
'Dalton'-Freddy