Auteur Topic: Ik stel mij even voor: HansN  (gelezen 1684 keer)

densch

• Gast
Re:Ik stel mij even voor: HansN
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2011, 10:25:07 »
Welkom Hans,

Als jouw foto's net zo goed zijn als jouw intro......kom maar op dan.

Net zoals Jan, was de Fuji S3000 ook mijn eerste digitale camera.
Voor toen was het een lekkere camera.

In ieder geval veel plezier hier op het forum en laat maar snel eens wat plaatjes
van "het gouden duo" zien.

Gr Dennis

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2011, 10:25:07 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 7 juli 2011, 20:55:19 »
Welkom Hans,

Leuk en boeiend verhaal en fijn een mede PSP X3 gebruiker te ontmoeten.
Wellicht een tip, ik heb recent de DVD Staplessen PSP X3 aangeschaft en die leidt je erg handig en praktisch door het programma.
Die CD is in ieder geval goedkoper dan overstappen naar Elements of Lightroom  ;)
Wellicht kunnen we anders eens wat ervaringen uitwisselen?

Daarnaast ben ik benieuwd naar je foto's.

Groet
Edzo

Update: Net op je website gekeken Hans.....erg mooie foto's!!
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2011, 12:39:02 door Edzo »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2011, 17:04:59 »
Zo, wat een uitgebreide introductie. Hans, van harte welkom op het forum en veel plezier hier en met je K5.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2011, 10:14:14 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2011, 10:10:19 »
Nou, Hans, dat is een boeiend verhaal.
Het verhaal van mij gaat over rozen, maar dan voornamelijk de doornen ervan.
Ik zal het jullie besparen...

Welkom op dit gezellige forum.

Hartelijke groet,
Ruurd

Offline bvds

• Senior Member
  • **
  • Licht dat ons aanstoot in de morgen....
« Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2011, 19:42:59 »
Dag Hans,

Veel plezier op dit forum en met je K-5 waar een mooie opmaat (en dito verhaal) van andere merken en de K-10 aan vooraf ging. Ik ben nog niet zo'n fotobewerker maar zou dezelfde range van bewerkingen gebruiken die jij noemt.
Die 17-70 lijkt me idd een heel mooi bereik maar eigenlijk zoom ik niet snel voorbij de 45 mm (in oude taal het gebied boven 35-50 mm)

suc6
Bram
Spotm./KM/MX/ME/Progr.A+winder/SFX/P30/MZ3+grip/MZ50/K5/K1 II/M24,35 &40 2.8/A50 1.7,70-210,35-70 3.5/F&FA28-80 3.5/DAEDAL 16-45 4/Tamron 90 2.8/Tokina1352.8/ 4006.3 M42->K/Sigma28 2.8/80-200 4/28-803.5-5.6/100-3004.5-6.7/Slik 35DN&500GPhilipsSBC5303

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2011, 15:42:20 »
Hoi Hans, ik ben zelf een nieuweling, maar wel één die genoot van je verhaal en wat heb je een mooie site!

Welkom hiero!  :cheer:
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline PeterL

• Pentaxian
  • **
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2011, 09:40:14 »
Welkom op dit gezellige en informatieve forum, Hans.
En bedankt voor jouw uitgebreide deelname aan de voorstelronde.

Gelijk maar 'ns effe jouw (overzichtelijke!) website bezocht en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van jouw (gevarieerd) Portfolio.
Maar daarnaast heb ik ook genoten van de prachtige, soms diepgaande, gedichten. Complimenten!!!

Heel veel plezier op dit forum en natuurlijk ook veel plezier met fotograferen.
Gr.  Peter

gnodde

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2011, 08:40:43 »
Hoi Hans,
Welkom op dit forum, en dank voor je uitgebreide introductie.
De Fuji S3000, dat was ook mijn eerste digitale camera. Ik heb hem hier nog liggen.
Maar met de K-5 ben je me toch voorbij gegaan: ik "doe" het met de K-x.
Laat binnenkort maar eens wat resultaten zien van die K-5.

Jan.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2011, 04:02:57 »
Welkom hier Hans,
Ik sluit me aan  bij de rest.
Veel plezier hier en leerzame momenten.

laat ook maar eens wat werk zien  ;)

Grt,
JohnnieS

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2011, 23:25:33 »
Welkom hier, in ieder geval een zeer uitgebreide introductie waar we dan wel weer foto's bij willen zien. Veel plezier met de K-5 in ieder geval. Gezien je aanschaf wel de moeite waard om eens te controleren op sensorvlekken.
Gr Ron.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2011, 23:04:20 »
Zo, dat is me een verhaal zeg :). Hartelijk welkom op dit gezellige maar vooral ook leerzame forum.

Henk

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2011, 21:42:59 »
Welkom Hans!

Wat een mooi verhaal, erg leuk om iemand`s fotocarriere te lezen. Ik ben gelijk erg benieuwd naar je werk geworden :)
En dat hoef ik je wss niet te vertellen maar vaak is het: hoe meer tijd je in een foto stopt, des te meer rendement dat je eruit krijgt.
Wat niet noodzakelijk wil zeggen dat de foto ook echt mooier is  :D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline HansN

• Junior Member
    • HansN Photography
Ik stel mij even voor: HansN
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2011, 21:34:50 »
Het fotograferen is met de paplepel ingegoten, want mijn vader fotografeerde als amateur niet onverdienstelijk en was regelmatig te vinden in zijn doka. Veel van zijn foto’s, o.a. van mij, zijn ontwikkeld en afgedrukt in eigen beheer. Ik heb dat fotograferen dus van hem en ben omstreeks 1967 begonnen met een automatische camera. Het was een dure hobby, want veel beelden nam ik meerdere keren, wat later wel eens commentaar opleverde; geld kan immers maar één keer uitgegeven worden.
Zo ongeveer eind zestiger jaren kwam mijn eerste SLR, een Revueflex met Helios 50mm, een lichtmeter, een 135mm telelens, setje tussenringen, converter en een opzetflitser. Ook toen al was ik gegrepen door macrofotografie. En dat was een hele klus! Alle instellingen moesten handmatig gedaan worden tot aan het eind het dichtdraaien van het diafragma (en als ik dat vergat had ik weer eens een mislukte opname; het overkwam mij regelmatig!). Niet te verwonderen dus dat een potlood en kladblokje steevast in mijn fototas zaten om de belichting uit te rekenen.
Met de komst van kinderen kwamen zowel financieel als fototechnisch de prioriteiten anders te liggen. Daarnaast kwam smalfilm, later gevolgd door video, in huis om het opgroeien van de kids op het celluloid vast te leggen. Toen medio jaren 80 de Revueflex de geest gaf en een Chinon met autodiafragma (tweede hands) werd aangeschaft, was in eerste instantie het huis te klein. Helaas heb ik niet lang van deze camera kunnen genieten; de gordijnsluiter was op een gegeven moment gescheurd. Er volgde een hele rits compactcamera’s die het allemaal niet waren en de fotohobby raakte danig in het slob. Pas in 2004 kwam er weer schot in deze hobby met de aanschaf van mijn eerste digitale camera. Een Fuji Finepix S3000.
Genoten werd er! Klik maar raak, macro, eenvoudig telewerk.... Alleen ontdekte ik al snel de beperkingen van deze 3Mpix camera! Nee, niet het aantal pixels.... De tijd die het cameraatje nodig had om bedrijfsklaar te zijn en de ‘herrie’ daarbij... En wat dacht je van de opslagtijd? Tenenkrommend!! Dus in het voojaar van 2006 stond ik weer in de winkel en kocht de Fuji Finepix S9500. Een gigantische verbetering met een goede lens, goede macro-eigenschappen, de mogelijkheid in RAW te schieten en nog veel meer snufjes die het leven van een amateur konden veraangenamen. Helaas moest mijn portemonnee weer fors open... Het was het begin van de verwijdering van het deksel van de bodemloze put...... Om de ‘wereld’ mijn fotografiekunst te laten zien sloot ik mij aan bij een forum van de HCC, een computerclub waar ik al jaren lid van was.
Helaas liep ik binnen een jaar na aanschaf van de S9500 weer tegen de grenzen aan van het kunnen. Nu speelden scherptediepte en opslagsnelheid van RAW-bestanden mij vooral parten en werd het (oude) verlangen van een ‘echte’ SLR erg sterk. In de zomer van 2007 ging het roer om. Een DSLR, Pentax K10D met standaardlens, eenvoudige telezoom van Sigma alsmede een 50mm macrolens (ook van Sigma) kwamen in mijn fototas, die overigens ook nieuw was. Het fotograferen barstte nu echt los en na het instorten van het HCC-forum kwam ik terecht bij D-DIG. Een verademing: echte kritieken op je foto’s al was dat wel even wennen na jaren gehoord te hebben hoe ‘mooi’ je foto’s waren.....
In de tijd die nu volgde kwamen een flitser (van Pentax) en in 2009 een groothoekzoom van Sigma de fototas aanvullen, die hiermee royaal gevuld was.
Een aantal jaren hiermee heerlijk lopen fotograferen en (vind ik) niet onverdienstelijke foto’s geschoten.
Toch werd de tevredenheid over het toestel minder.... De opslagsnelheid van RAW-bestanden kostte nogal wat tijd, de hoeveelheid ruis bij een ISO vanaf 800 was ook wat groot en nog wat kleinere zaken....
Najaar 2010: pentax presenteert een nieuwe DSLR. De Pentax K-5! Ten opzichte van mij K10D een wereld van verschil en de specs deden mij watertanden. December van dat jaar zat hij in mijn fototas samen met een Pentax 17-70mm zoomlens. Ze vormen voor mij een ijzersterk duo; kunnen prima met elkaar overweg!
Een Kata fotobag kwam erbij om al dat moois mee te nemen zonder steeds de rugtas te zeulen.

Het is echter niet alleen  de uitrusting... Een digitale doka is broodnodig en heb ik gevonden in Paint Shop Pro. Ik vind het een prettig programma en ondertussen werk ik met de nieuwste versie (13). Ik ben niet zo’n sleutelaar aan foto’s. Aanpassing van witbalans, belichting, wat compensatie en verscherping naast formaatwijziging en cropfactor zijn wel de belangrijkste gereedschappen. Er is een nadeel aan dit programma.Op het forum werken de meeste fotografen met PhotoShop. En het communiceert wel eens lastig als je praat over aanpassingen in een foto......
Misschien dat ik ooit overstap, maar voor ik dan weer gewend ben aan een nieuw programma.

In ieder geval is fotograferen helemaal mijn ding! Zeeën van tijd gaan erin zitten; heerlijk!
                                                                         HansN

HansN

Van jongsaf mag ik kijken. Tijdens mijn leven mag ik leren zien!

www.hansn.nl