Hier zijn we nog eens.
Weldra ga ik op citytrip naar New York.
Alles is zowat geregeld, alleen zit ik me de laatste dagen constant af te vragen welke lens ik op m'n k-x zal zetten...
Het standaardantwoord dat de meeste me zullen geven is, dat ik een groothoek moet meenemen. Wel, ik heb een Sigma 8-16, en die zal zeker mee gaan in de tas.
Ik wil echter de nadruk leggen op details van allerhande in m'n foto's en wat creatiever zijn. Ook straatfotografie en snapshots van mensen lijken me zeer leuk om doen. We zullen alle topattracties gaan bezichtigen, maar ik wil niet het zoveelste zelfde fotootje maken van het vrijheidsbeeld.
Omdat NY zeer druk zal zijn en we misschien onverwachte dingen zullen tegenkomen, zoek ik een oplossing in een zoomlens met een behoorlijk bereik, met die groothoek als aanvulling. Ik wil niet al te veel wisselen van lenzen.
Naast de 8-16 heb ik een tamron 17-50 2.8, een pentax 55-300, een tamron 18-250, en een pentax 35 2.4 (en een sigma macrolens).
Ik vrees een beetje dat ik met die 50 aan de bovenkant van de 17-50 soms te kort zal hebben? Echter, die 18-250 lijkt me dan ook weer iets van het goede teveel en voor architectuur misschien niet ideaal : vervorming op 18 en soms wat soft. Ook het focussen is waarschijnlijk wat traag als ik me op mensen wil richten.
Loont het in dat opzicht de moeite om de aanschaf van de pentax 17-70 of 18-135 te overwegen? Die laatste is qua specs ideaal zo lijkt me, maar wat ik er tot hiertoe over gelezen heb mbt image quality misschien niet een optie.
Zijn er al mensen geweest die me kunnen zeggen dat voor mijn doelen die 50 toch voldoende is?
Misschien nog meegeven dat ik in JPEG fotografeer en met de resultaten meestal tevreden ben. Het zou dan ook leuk zijn moest ik eens een objectief hebben waarbij de k-x vervormingscorrectie wel kan toepassen.
En nog wat betreft die vervormingen : weet iemand of een een lens zoals 18-250 meer/minder/zelfde vervorming geeft in groothoek dan een lens van een bridge?
Ik geraak er niet uit.
Kevin