Auteur Topic: All-roundlens of bridge voor New York?  (gelezen 1927 keer)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:All-roundlens of bridge voor New York?
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2011, 23:14:51 »
Ik denk er gewoon weer teveel over na. Kan misschien de dag van vertrek willekeurig een lens nemen en zien wat het wordt :P
Nee, serieus. Ik wil wat van de wereld zien en ik ga niet elk jaar naar New York, wil niet teveel mooie plaatjes missen...
Toch al bedankt voor de tips  :toppie:

Geniet vooral van de trip, in NY zal je genoeg kansen vinden voor mooie foto's maar probeer vooral de stad zelf in je op te nemen. Ben zelf de Brooklyn Bridge overgestoken vanaf de kant van Manhattan maar als je constant de skyline wil zien van Manhattan begin je beter in Brooklyn.

Op Manhattan zelf kan je gerust vanaf het Flatiron gebouw tot aan de Brooklyn Bridge lopen en langs en door o.a. Soho, Noho, Little Italy, Chinatown en als het goed weer is Greenwich Village. Deed het zelf met -10 graden en heb toen maar Greenwich Village overgeslagen omdat we verkleumd waren.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2011, 23:14:51 »

Offline DeKevin

• Full Member
  • *
  • Ik bekijk alles objectief.
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2011, 23:03:48 »
Ik denk er gewoon weer teveel over na. Kan misschien de dag van vertrek willekeurig een lens nemen en zien wat het wordt :P
Nee, serieus. Ik wil wat van de wereld zien en ik ga niet elk jaar naar New York, wil niet teveel mooie plaatjes missen...
Toch al bedankt voor de tips  :toppie:
K-5 | DA 15 | DA 40
Olympus OM-D E-M10 | SY 7.5 Fish | P 20 1.7 II | O 45 1.8 | P 14-42 II | O 75-300 II

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2011, 12:09:34 »
Maar jij bent dan ook het onbezoldigde Pentax-promotieteam voor de DA-L 35mm  :D Prima objectief natuurlijk, heb er zelf ook maar 1 aangeschaft en het is echt een goede aanvulling op mijn DA 70mm. Kan eigenlijk geen verschil in beeldkwaliteit ontdekken tussen de DA-L 35mm en de DA 70mm. Zo goed is de DA-L 35mm dus.

Hehehehehehe, daar heb je helemaal gelijk in.
35mm is mijn favoriete brandpunt op een APS-c sensor, en het is zo'n lekker onopvallend lensje.
Hij is al in geen maanden van mijn K5 afgeweest.

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2011, 08:48:55 »
Altijd de 35mm meenemen, want dat is de ideale straat lens, en optisch beter dan de 17-50.
Verder de 8-16 natuurlijk, en de 55-300 voor tele!

Zo zou ik het althans doen.

Hansli

Maar jij bent dan ook het onbezoldigde Pentax-promotieteam voor de DA-L 35mm  :D Prima objectief natuurlijk, heb er zelf ook maar 1 aangeschaft en het is echt een goede aanvulling op mijn DA 70mm. Kan eigenlijk geen verschil in beeldkwaliteit ontdekken tussen de DA-L 35mm en de DA 70mm. Zo goed is de DA-L 35mm dus.

RonHendriks

• Gast

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2011, 00:25:39 »
Altijd de 35mm meenemen, want dat is de ideale straat lens, en optisch beter dan de 17-50.
Verder de 8-16 natuurlijk, en de 55-300 voor tele!

Zo zou ik het althans doen.

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2011, 21:55:30 »
Als je je creativiteit wilt stimuleren, neem je elke dag 1 (ander) objectief mee en laat je de 18-250 thuis. Look fast, shoot wise :)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2011, 20:38:17 »
Wolkenkrabbers, wolkenkrabbers en nog eens wolkenkrabbers. Als je de toppen van sommige van die majesteuze wolkenkrabbers goed er op wil zetten heb je toch wel die 250mm nodig van een 18-250mm of de 300mm van een 55-300. Ben zelf in 2005 in NY maar toen nog met een bridge camera (DSLR's waren gewoon nog schreeuwend duur toen). Had toch wel veel baat bij de bijna 300mm die mijn Dimage Z20 haalde.

Mijn keuze zou zijn, de 17-50mm, de 55-300mm en voor mooie shots van de skyline de 8-16mm. Bepaal gewoon van te voren wat voor fotografie je die dag van plan bent en gebruik dan of de 17-50 of de 55-300mm hoofdzakelijk. Met de 55-300mm kom je ook nog uit voor straatfotografie, met de 17-50mm kan je verder bijna alle kanten op (straatfotografie, architectuur, parken, eventueel indoor in musea).
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2011, 22:26:10 door EricR »

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 18:27:29 »
Uit de verzameling die je noemt zou ik de 8-16 voor echt groothoekwerk, 17-50 voor mindere lichtsituaties en 18-250 voor algemeen gebruik meenemen. Correctie van eventuele vertekening kun je eenvoudig fixen met de plugin PTlens (werkt ook standalone) voor iets van 20 Eypo's.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline DeKevin

• Full Member
  • *
  • Ik bekijk alles objectief.
All-roundlens of bridge voor New York?
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2011, 18:19:54 »
Hier zijn we nog eens.

Weldra ga ik op citytrip naar New York.
Alles is zowat geregeld, alleen zit ik me de laatste dagen constant af te vragen welke lens ik op m'n k-x zal zetten...
Het standaardantwoord dat de meeste me zullen geven is, dat ik een groothoek moet meenemen. Wel, ik heb een Sigma 8-16, en die zal zeker mee gaan in de tas.
Ik wil echter de nadruk leggen op details van allerhande in m'n foto's en wat creatiever zijn. Ook straatfotografie en snapshots van mensen lijken me zeer leuk om doen. We zullen alle topattracties gaan bezichtigen, maar ik wil niet het zoveelste zelfde fotootje maken van het vrijheidsbeeld.
Omdat NY zeer druk zal zijn en we misschien onverwachte dingen zullen tegenkomen, zoek ik een oplossing in een zoomlens met een behoorlijk bereik, met die groothoek als aanvulling. Ik wil niet al te veel wisselen van lenzen.
Naast de 8-16 heb ik een tamron 17-50 2.8, een pentax 55-300, een tamron 18-250, en een pentax 35 2.4 (en een sigma macrolens).
Ik vrees een beetje dat ik met die 50 aan de bovenkant van de 17-50 soms te kort zal hebben? Echter, die 18-250 lijkt me dan ook weer iets van het goede teveel en voor architectuur misschien niet ideaal : vervorming op 18 en soms wat soft. Ook het focussen is waarschijnlijk wat traag als ik me op mensen wil richten.
Loont het in dat opzicht de moeite om de aanschaf van de pentax 17-70 of 18-135 te overwegen? Die laatste is qua specs ideaal zo lijkt me, maar wat ik er tot hiertoe over gelezen heb mbt image quality misschien niet een optie.
Zijn er al mensen geweest die me kunnen zeggen dat voor mijn doelen die 50 toch voldoende is?
Misschien nog meegeven dat ik in JPEG fotografeer en met de resultaten meestal tevreden ben. Het zou dan ook leuk zijn moest ik eens een objectief hebben waarbij de k-x vervormingscorrectie wel kan toepassen.
En nog wat betreft die vervormingen : weet iemand of een een lens zoals 18-250 meer/minder/zelfde vervorming geeft in groothoek dan een lens van een bridge?
Ik geraak er niet uit.

Kevin
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2011, 20:26:41 door DeKevin »
K-5 | DA 15 | DA 40
Olympus OM-D E-M10 | SY 7.5 Fish | P 20 1.7 II | O 45 1.8 | P 14-42 II | O 75-300 II