Auteur Topic: Test van DA*60-250mm/f4  (gelezen 9233 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Test van DA*60-250mm/f4
« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2011, 22:25:41 »
Nog eens naar 250mm/f4.0 gekeken en van twee van de foto's een nieuwe versie gemaakt:
https://dl.dropbox.com/u/20195454/_K5E7438G.jpg
Toch helemaal zo gek nog niet, iets de focus naar voren liggend.

Deze is zeker zo gek nog niet. Ook wat opgepoetst.
https://dl.dropbox.com/u/20195454/_K5E7696G.jpg
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2011, 23:27:15 door RonHendriks »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2011, 22:25:41 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #41 Gepost op: 21 mei 2011, 11:42:03 »
Zo heb ik ook eens zitten denken om ooit een "oude" Canon met de MP-e 65 mm 1-5x macro op de kop te tikken.
Ja, die mogelijkheid overweeg ik ook nog steeds. Die MP-e 65 lijkt me een geweldig objectief  8)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #40 Gepost op: 21 mei 2011, 11:23:32 »

Als ik zelf in dat segment interesse had zou ik 'gewoon' een Nikon (of Canon) body kopen en de tweedehands markt aftasten of er zo'n objectief voorbij komt. Ben je goedkoper uit dan het kopen van een nieuw objectief voor Pentax-mount. Of je moet zo verknocht zijn aan Pentax natuurlijk en geen ander merk er bij willen hebben. Misschien dat ik zelf die stap ooit nog wel eens maak ook, bodies worden vanzelf een stuk goedkoper tweedehands en die tele-zooms zijn nou ook weer niet meest begeerde artikelen op de tweedehands markt. Als het meezit ben je voor iets meer dan 1700 euro klaar. Er staat nu een 120-300 (vorige type) op MP voor € 1.299 vraagprijs maar dat lijkt me onderhandelbaar gelet op de biedingen.

Dat is nog niet eens zo een slecht idee eigenlijk......
2e hands bodies komen er steeds meer, met nog behoorlijke kwaliteit als je een bepaalde richting is wil.
Zo heb ik ook eens zitten denken om ooit een "oude" Canon met de MP-e 65 mm 1-5x macro op de kop te tikken.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #39 Gepost op: 18 mei 2011, 18:37:02 »
Het is natuurlijk een duur objectief maar wel een mooie 'doorgroeier'. Jammer dat dat bij Pentax zo'n probleem is.
Enfin, zeker voorlopig is dit toch een veel te dure lens voor mij ;-)

greetz,
Erik

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #38 Gepost op: 18 mei 2011, 09:27:11 »
Ik zou me nog geen zorgen maken, want staat nog steeds als pre-order mogelijkheid bij een aantal sites die echt wat voorstellen. Alles op zijn tijd en eerder late najaar dan eerder.

Sigma heeeft aangegeven dat het objectief niet komt in Pentax-mount, dan lijkt het mij toch duidelijk dat die pre-order mogelijkheden op bepaalde sites niet veel meer voorstelt. Sigma heeft best een brede keuze voor Pentax-mount maar ik kan me goed voorstellen dat ze niet ieder objectief in die mount uitbrengen. De Pentax-markt is vele malen kleiner dan de Canon of Nikon-markt.

Enige hoop is dat Sigma in een later stadium een nieuw objectief uitbrengt dat wel in Pentax-mount uitkomt en vergelijkbaar is.

De originele 120-300mm is overigens ook nooit in Pentax-mount uitgekomen, net zomin als de 300-800mm of de 200-500mm. In dat segment zal er voor Sigma waarschijnlijk eer aan te behalen zijn als ze een Pentax-mount uitbrengen. Pentax denkt er overigens hetzelfde over, die hebben ook niks langer dan 300mm in het assortiment en dan nog niet eens op f2.8.

Als ik zelf in dat segment interesse had zou ik 'gewoon' een Nikon (of Canon) body kopen en de tweedehands markt aftasten of er zo'n objectief voorbij komt. Ben je goedkoper uit dan het kopen van een nieuw objectief voor Pentax-mount. Of je moet zo verknocht zijn aan Pentax natuurlijk en geen ander merk er bij willen hebben. Misschien dat ik zelf die stap ooit nog wel eens maak ook, bodies worden vanzelf een stuk goedkoper tweedehands en die tele-zooms zijn nou ook weer niet meest begeerde artikelen op de tweedehands markt. Als het meezit ben je voor iets meer dan 1700 euro klaar. Er staat nu een 120-300 (vorige type) op MP voor € 1.299 vraagprijs maar dat lijkt me onderhandelbaar gelet op de biedingen.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #37 Gepost op: 17 mei 2011, 19:31:55 »
Voor de Sigma 120-300 f/2.8 ?

nee, die vind ik veel te groot en zwaar!
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

RonHendriks

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 17 mei 2011, 17:05:13 »
Heb ik wat gemist? Komt die met Pentax-mount?
Wat ik tot nu toe gelezen heb, toch alleen in sigma/canon/nikon?
Ik zou me nog geen zorgen maken, want staat nog steeds als pre-order mogelijkheid bij een aantal sites die echt wat voorstellen. Alles op zijn tijd en eerder late najaar dan eerder.

Serpiente

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 17 mei 2011, 15:05:03 »
Sigma heeft een tijdje op hun site vermeld dat dit objectief ook in Sony en Pentax-mount zou komen. Inmiddels is dat aangepast en volgens Sigma komt dit objectief ook niet in Pentax-mount uit.
Ik hoop niet dat er met de nieuwe Sigma 150mm F2.8 HSM OS Macro hetzelfde gaat gebeuren. Daar staat ook Pentax achter! Hij wordt wel duur, maar erg begeerlijk!

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #34 Gepost op: 17 mei 2011, 10:55:10 »

Sigma heeft een tijdje op hun site vermeld dat dit objectief ook in Sony en Pentax-mount zou komen. Inmiddels is dat aangepast en volgens Sigma komt dit objectief ook niet in Pentax-mount uit.

Offline Gerbrand

• Full Member
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 17 mei 2011, 09:58:39 »
Citaat
Ik had bedacht om nu de Sigma 120-300mm/f2.8 in handen te kunnen hebben, maar daar heeft de Tsunami toch een lelijk stokje voor geworpen.

K-1 | K-5 | Sigma 100-300 F4 | Pentax DA 12-24 F4 | Pentax DA 18-135 F3.5-5.6| Pentax DFA 28-105 F3.5-5.6 | Tamron Macro 90 F2.8 | Pentax DA AF Rear Converter 1.4x AW | Pentax PF65 EDII met PF-CA35 en Pentax eyepiece XF-Zoom

RonHendriks

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 17 mei 2011, 00:06:26 »
Mij spreekt bij actiefoto's het smoelgehalte meer aan dan de hoeveelheid centimeters bereik en vind ik bewonderenswaardig dat je zo naar de technische kant kan kijken. Zegt dus duidelijk iets over mijn opvattingen i.c.m. sportfotografie en hoe ik intuitief (sport)foto's maak.  

Ik krijg de indruk dat je bij het fotograferen van b.v. (sport)acties de onderwerpen graag wilt isoleren, is het dan niet handiger om naar een lens te zoeken met f2.8? Biedt de meeste speelruimte!

Tsja ik heb graag mijn apparatuur onder controle als ik op pad ga. Vandaar ook deze uitgebreide test om daarmee wat zicht te hebben op welke keuzes te maken. Ik weet, dat wordt vanzelf wel weer mede bepaald door de gegeven omstandigheden.

Ja die 2.8 lens dat is nog een heel ding. Ik ben er namelijk al een hele ruime tijd mee bezig. Ik wil een 300mm/f2.8 en daar zijn een beperkt aantal keuzes voor mogelijk. Ik had bedacht om nu de Sigma 120-300mm/f2.8 in handen te kunnen hebben, maar daar heeft de Tsunami toch een lelijk stokje voor geworpen. Daarnaast wil ik voor 28 mei beschikken over een goede telelens, want mijn 50-135mm is te kort. De gelegenheid om deze lens nu dus in handen te hebben is een heel mooi compromis.

Watze

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2011, 23:33:14 »
Ron,
Mooie oefenserie. Kleuren en scherpte lijken mij bij de meeste foto's oke.
In jouw benadering ga je m.i. uit van een soort laboratorium situatie, terwijl in de praktijk sportfoto's altijd anders uitpakken.
Met mijn K100D super maakte ik minder scherpe foto's dan die ik nu maak met dezelfde lens. De K5 voegt veel mogelijkheden toe en ik schiet vaker raak. De AF werkt zeer snel i.c.m. AF-C met als risico dat je er wel eens naast kan zitten. Door het blijven oefenen krijg ik daar steeds meer grip op en heb steeds minder missers.

Mij spreekt bij actiefoto's het smoelgehalte meer aan dan de hoeveelheid centimeters bereik en vind ik bewonderenswaardig dat je zo naar de technische kant kan kijken. Zegt dus duidelijk iets over mijn opvattingen i.c.m. sportfotografie en hoe ik intuitief (sport)foto's maak.  

Ik krijg de indruk dat je bij het fotograferen van b.v. (sport)acties de onderwerpen graag wilt isoleren, is het dan niet handiger om naar een lens te zoeken met f2.8? Biedt de meeste speelruimte!

gr, Watze

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #30 Gepost op: 16 mei 2011, 23:18:27 »
mooie review, ik ga maar weer verder sparen.:-D
Voor de Sigma 120-300 f/2.8 ?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #29 Gepost op: 16 mei 2011, 22:29:37 »
mooie review, ik ga maar weer verder sparen.:-D
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #28 Gepost op: 16 mei 2011, 10:42:52 »
De K5 is de eerste Pentax waarbij ik gebruik durf te maken van de AF-C, dat was bij de K10 en K7 echt nog niet mogelijk.
De AF-C van de Canikons kan bij beweging gebruiken maken van predictive AF en dat is een heel groot voordeel, want zeker als het voorwerp naar je toe komt of van je af gaat kunnen ze zo de AF sneller regelen. Ze zitten er ook wel eens naast hoor, maar veel vaker goed. De pentax mist dat en is in die omstandigheden langzamer want moet meer doen om de focus te controleren en bij te stellen.
Naast de AF is natuurlijk ook belangrijk hoe het scherpstellen in de lens plaatsvindt. De Sigma objectieven met HSM zijn razendsnel wat dat betreft.

grtz, Andre

Heb goede ervaringen met de AF-C van de K-r, het zal nog niet op het niveau zijn van Canon omdat je gewoon een goede 3D-tracking mist maar de Safox IX en IX+ (K-5) AF is toch een stuk accurater geworden in AF-C. Bij de K-7 zat ik er veel vaker naast als ik onderwerpen wilde tracken, bij de City-Pier-City loop genoeg focusmissers meegemaakt. Met de K-r heb ik die focusmissers nog amper.

On-topic, kleurrijke foto's maar als je dan bijna 1.000 foto's schiet verwacht je ook wat meer diversiteit in de foto's zodat je in diverse situaties die 60-250mm echt goed aan de tand voelt. Maar dat zal binnenkort wel goed komen neem ik aan op het moment dat je de K-5 over de 50.000 shutter clicks heen brengt.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #27 Gepost op: 16 mei 2011, 10:36:09 »
Ik dacht dat je maar 5 foto's mocht plaatsen?  ???

Zit ik altijd met veel moeite er 5 uit te zoeken
Klopt als een bus (max. 5 voor de Fotohoek)! In reviews mag hiervan afgeweken worden, mits de foto's relevant zijn en een duidelijk doel dienen.
Vooroverleg is overigens wel zo prettig, dan weten wij ervan en kunnen we de do's & don'ts. samen overleggen.

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #26 Gepost op: 16 mei 2011, 10:28:07 »
Ik vind het zo al mooie sport foto's Ron!  :good:
Ook de kleuren en scherpte valt mij zo niks tegen zeg, netjes.

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #25 Gepost op: 16 mei 2011, 10:19:02 »
Citaat
En ik dacht dat de K-5 een stuk beter was geworden in tracking-Af.
De K5 is de eerste Pentax waarbij ik gebruik durf te maken van de AF-C, dat was bij de K10 en K7 echt nog niet mogelijk.
De AF-C van de Canikons kan bij beweging gebruiken maken van predictive AF en dat is een heel groot voordeel, want zeker als het voorwerp naar je toe komt of van je af gaat kunnen ze zo de AF sneller regelen. Ze zitten er ook wel eens naast hoor, maar veel vaker goed. De pentax mist dat en is in die omstandigheden langzamer want moet meer doen om de focus te controleren en bij te stellen.
Naast de AF is natuurlijk ook belangrijk hoe het scherpstellen in de lens plaatsvindt. De Sigma objectieven met HSM zijn razendsnel wat dat betreft.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2011, 22:15:37 »
En ik dacht dat de K-5 een stuk beter was geworden in tracking-Af.
Zover ik heb gelezen van reviews heeft de pentax k5 geen "software" om de tracking te regelen helaas, misschien dat die beter presteerd om dat de AF sneller is?

ps. met tracking software bedoel ik dat de camera het onderwerp volgt en berekent (schat) waar die naartoe gaat, de K5 (ook de andere pentax) ziet wel of het onderwerp voor of achter de focus zit en met hoeveel maar het is statische, dus hij pakt dan de focus en focus pas weer als die de focus kwijt is, hij probeert hem niet "actief" te volgen.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2011, 22:19:27 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2011, 22:05:57 »
True!
Enfin, ik hoop op de komende meet een en ander zelf te kunnen ervaren.

greetz,
Erik

RonHendriks

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 15 mei 2011, 22:01:06 »
Deze serie laat goed de kwaliteiten zien van de lens. Dank daarvoor.

Wat je verder schrijft over de K-5 doet mij een beetje schrikken. Ik dacht dat de K-5 qua AF een grote verbetering was tov de K-7.

Ik had toch echt gehoopt dat de K-5 een hoop frustratie op dat punt zou kunnen wegnemen.
Nu gaat dat meer over de K-5 dan de lens. Ik denk voor het maximale uit de K-5 te halen op het gebied van AF is de 60-250 nog lange niet de ideale lens. Heb vrijdag even een Sigma 300mm/f2.8 op de camera gehad en deze is echt supersnel, en ik denk in vergelijking met de 60-250 dat je het dan hebt over een factor 2 sneller. Ook daar komt de wereldvrede niet vandaan, want dat betekend dat die ook twee keer zo snel scherp steld op het reclamebord in de achtergrond.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #21 Gepost op: 15 mei 2011, 21:51:50 »
Deze serie laat goed de kwaliteiten zien van de lens. Dank daarvoor.

Wat je verder schrijft over de K-5 doet mij een beetje schrikken. Ik dacht dat de K-5 qua AF een grote verbetering was tov de K-7.

[...]

Met 250mm/f4 is op 5 meter afstand zo'n 14 cm je scherptediepte en op 15 meter is die al opgelopen tot bijna 1 meter. Als je er dus even naast zit dan is de foto gewoon niet scherp. Daarnaast is de scherpte op f4 echt een stukje minder dan op f5.6 of bv zoals foto 2 140mm/f5.6. Op 15 meter en meer wordt de kans op bewegingsonscherpte natuurlijk ook veel groter. Bijgevoegd ook nog enkele missers met de Shake Reduction die niet klaar was en je hebt een stapeltje missers.
[...]
Dan zijn er nog de missers die je krijgt doordat onze AF-C geen trackingmodule heeft en dus bij naar je toe bewegende onderwerpen wel eens te laat wil zijn en zo een foto geeft waarbij de speelster hier uit de scherpte loopt naar de camera toe, andersom kan de AF het beter bijhouden.

Ik dacht dat de SR van de K-5 langer actief bleef dan van de K-7. Als je bij de K-7 de ontspanknop loslaat, is de SR ook gelijk in-actief. Bij de K-5 zou de SR nog even actief blijven.
En ik dacht dat de K-5 een stuk beter was geworden in tracking-Af. Dat vond ik bij de K-7 (en ook al bij de K10D) zo tegenvallen. Zelfs een langzaam op mij aflopende kat kan de AF niet bijhouden. Ik had toch echt gehoopt dat de K-5 een hoop frustratie op dat punt zou kunnen wegnemen.

greetz,
Erik

asplx

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15 mei 2011, 20:18:18 »
Het is dan wel netjes, om dat aan te geven, zodat het voor iedeeen duidelijk is. Vraag evt. toestemming aan de mods.

Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2011, 20:13:06 »
Ik dacht dat je maar 5 foto's mocht plaatsen?  ???

Zit ik altijd met veel moeite er 5 uit te zoeken

Ik dacht dat je altijd met veel moeite aan 5 foto's kwam :evil:

Als je iets te testen hebt en dat uitvoerig doet mogen er meer staan. Ik heb een de AF-c met de K-7 getest en toen ook een serie van 15 geplaatst. Soms is dat ook nodig om zo'n onderwerp op de juiste manier te belichten denk ik.

Back on topic!
Ik zat wel meteen te denken aan zowel jouw als aan de voetbal foto's van Kees. Het gebruiken van de langere brandpunten geeft je ook echt andere foto's. Ik heb al eens bij jullie opgemerkt dat ik het heel apart vind om te zien dat jullie in het gebied 80-100mm zitten te werken. Nu heb ik dat ook wel gemoeten als de club ineens voor je neus staat, maar dan is al snel alles voor je neus scherp in beeld terwijl op 200-250mm je toch een scherpe foto kunt neerzetten zonder te zitten zoeken naar het juiste scherptepunt vanwege het gebruik van f2.8 (al had ik dat toch ook wel graag tot mijn beschikking.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2011, 20:16:44 door RonHendriks »

Offline johan v.L

• Pentaxian
  • **
  • Het kan altijd beter!
« Reactie #18 Gepost op: 15 mei 2011, 20:11:05 »
In een test topic mogen er blijkbaar meer staan heb ik recent geleerd....

ok....dat had ik dus niet gelezen
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/