Ik ben ook afgestapt van het gebruik van UV filters. Volgens mij is de coating van de buitenste lens zodanig goed, dat dit genoeg bescherming biedt tegen vuil ed.
Zal het dunne glas in de filter dit overleven?
Ik denk als er een filter op zit dat de scherven dan juist krassen hadden gemaakt...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vzOLbMPe0u8[/youtube]
Vroeger waren de coatings behoorlijk zacht dus was het raadzaam om een uv filter te hebben voor bescherming maar nu zijn de coatings juist gemaakt tegen krassen en alles wat je extra voor je lens zet heeft invloed op de kwaliteit, ghosting en flare blijven altijd een probleem dus als het niet nodig is gebruikt het dan ook niet... colgens mijn filter de coatings zelf al UV licht en filter de filter voor de sensor dat ook weg dus als je een UV filter gebruikt wordt UV 3x gefilterd....
Zlef gebruik ik pol filter op al mijn lenzen, die haalt de grijze waas weg buiten waardoor kleuren helderde zijn en buiten zitten die er meestal op.
Ik heb ook een Cokin Z-pro GND set maar die gebruik ik bijna nooit maar heb hem voor een paar tientjes gekocht dus niet zo erg.
Ik zit nu zelf te denken aan een Vari-ND filter om de belichten te controleren.