Auteur Topic: Do's and don't < Filters > ?  (gelezen 3678 keer)

kampen

• Gast
Re:Do's and don't < Filters > ?
« Reactie #28 Gepost op: 15 mei 2011, 21:29:59 »
Hoi
ik werk regelmatig met ND grad filters (van Hitech) wel altijd va statief,
het resultaat bevalt me erg goed, waarschijnlijk kun je dit effect grotendeels (niet altijd volledig)
achter de pc nabouwen, maar ik zit liever zo min mogelijk achter de pc foto's te bewerken, ben liever buiten  ;D
is echt mooi voor landschappen en mooie luchten

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #28 Gepost op: 15 mei 2011, 21:29:59 »

asplx

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 9 mei 2011, 13:41:12 »
Ik had zoiets in mijn geheugen staan, maar niet meer exact wie... :(

Kijk maar ens in "Tips voor (fotgrafie gerelatieerde) aanbiedingen".

Ruurd

Offline Soap

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
    • Flickr
« Reactie #26 Gepost op: 9 mei 2011, 11:11:10 »
Nou het is uiteindelijk 75$ geworden inclusief verzendkosten en het filter
is onderweg naar Nederland :)

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #25 Gepost op: 6 mei 2011, 11:25:15 »
of anders een Marumi DHG Super :

http://cgi.ebay.nl/Marumi-77mm-Super-DHG-CPL-Slim-Filter-1-strap-for-free-/280584560721?pt=Camera_Filters&hash=item415424a051#ht_1469wt_1139

Heb bij die laatste verkoper mijn C-P-L gekocht en je kan een beste voorstel ingeven beneden de vraagprijs. Lukt wel om daar nog 5 euro onder te gaan. Is een hele goede C-P-L en vergelijkbaar met de veel duurdere Hoya HD-serie. Die Marumi Super Polarisers zijn hier in Nederland overigens ook vrij duur, het loont dus altijd om prijzen te vergelijken.

Beste voorstel heb je wel Ebay.com nodig, via Ebay.nl lukt dat niet.

Nou eens zien wat zij doen met een 60$ bod  ;) (73$ vraagprijs)

asplx

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 5 mei 2011, 21:49:07 »
Gewoon zagen  ;)

Ho, ho...

Ya ya....  :-X :-X

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 5 mei 2011, 21:38:43 »
pola filters zijn echt effectief met een hoek dat flare geen probleem is...geen zonnekap gebruiken is ok.

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #22 Gepost op: 5 mei 2011, 21:36:36 »
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #21 Gepost op: 5 mei 2011, 21:33:38 »
Een uiterst simpele maar in de praktijk een o zo handige feature: had m'n Tamron dat ook maar! Naja, misschien is dat de straf omdat ik geen Pentax objectief heb gekozen...  :D
Gewoon zagen  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #20 Gepost op: 5 mei 2011, 21:14:18 »
Bij de Pentax zonnekappen kan je een klepje losmaken zodat je gemakkelijk je polarisatie filter kan verdraaien.

grtz, Andre

Een uiterst simpele maar in de praktijk een o zo handige feature: had m'n Tamron dat ook maar! Naja, misschien is dat de straf omdat ik geen Pentax objectief heb gekozen...  :D

Groetjes, Dick

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #19 Gepost op: 5 mei 2011, 20:47:55 »
Welke POLA is dan aan te raden voor of de DA* of FA?
Op digitale Pentax heb je een Circular pol nodig een linear werkt ook maar je belichtings meter werkt dan niet meer goed.
We hebben dat getest op de Pentaxuser.co.uk en de belachtings fout was +0.5 EV en -0.5 EV ongeveer want het verandert als je draait .

Zelfs koop ik B+W, hier in nederland zijn ze best goedkoop ongeveer de zelfde prijs als de beste hoya's dus dat is het wel waard want ze behouden hun waarde beter.

Ik heb voor de DA* lenzen de normale (niet slim) B+W Käsemann MRC CPL filters en die werken gewoon goed, voor de DA*16-50 heb je namelijk geen slim nodig als de filter niet te dik is.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #18 Gepost op: 5 mei 2011, 20:38:26 »
Ik ben ook afgestapt van het gebruik van UV filters. Volgens mij is de coating van de buitenste lens zodanig goed, dat dit genoeg bescherming biedt tegen vuil ed.

Zal het dunne glas in de filter dit overleven?
Ik denk als er een filter op zit dat de scherven dan juist krassen hadden gemaakt...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vzOLbMPe0u8[/youtube]

Vroeger waren de coatings behoorlijk zacht dus was het raadzaam om een uv filter te hebben voor bescherming maar nu zijn de coatings juist gemaakt tegen krassen en alles wat je extra voor je lens zet heeft invloed op de kwaliteit, ghosting en flare blijven altijd een probleem dus als het niet nodig is gebruikt het dan ook niet... colgens mijn filter de coatings zelf al UV licht en filter de filter voor de sensor dat ook weg dus als je een UV filter gebruikt wordt UV 3x gefilterd....

Zlef gebruik ik pol filter op al mijn lenzen, die haalt de grijze waas weg buiten waardoor kleuren helderde zijn en buiten zitten die er meestal op.
Ik heb ook een Cokin Z-pro GND set maar die gebruik ik bijna nooit maar heb hem voor een paar tientjes gekocht dus niet zo erg.
Ik zit nu zelf te denken aan een Vari-ND filter om de belichten te controleren.
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2011, 20:42:54 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #17 Gepost op: 5 mei 2011, 17:38:27 »
Bij de Pentax zonnekappen kan je een klepje losmaken zodat je gemakkelijk je polarisatie filter kan verdraaien.
Ik heb toen ik mijn 16-50 aanschafte een Hoya HMC Cir polarisatie filer (77mm) gekocht.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2011, 17:12:09 »
Was wel van plan de DA* mee te nemen inderdaad voor de wa en zoom, heb namelijk niks anders in die range
aan een prime  ;)
En goed, niet gelet daarbij op de grote en de filters erop....

De zonnekappen gaan er dan zeker op natuurlijk.

Kan met zonnekap wel tricky zijn om de pola te draaien om het effect bij te stellen maar dat merk je vanzelf wel, het is te doen maar je moet opletten dat je niet met je vingers op het filter komt.

Een Hoya Pro-1 C-P-L voor die DA*
http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B000KKVFD6/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&qid=1304608225&sr=8-2&condition=new

of anders een Marumi DHG Super :

http://cgi.ebay.nl/Marumi-77mm-Super-DHG-CPL-Slim-Filter-1-strap-for-free-/280584560721?pt=Camera_Filters&hash=item415424a051#ht_1469wt_1139

Heb bij die laatste verkoper mijn C-P-L gekocht en je kan een beste voorstel ingeven beneden de vraagprijs. Lukt wel om daar nog 5 euro onder te gaan. Is een hele goede C-P-L en vergelijkbaar met de veel duurdere Hoya HD-serie. Die Marumi Super Polarisers zijn hier in Nederland overigens ook vrij duur, het loont dus altijd om prijzen te vergelijken.

Beste voorstel heb je wel Ebay.com nodig, via Ebay.nl lukt dat niet.

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2011, 17:10:47 »
Zodra je ook met wat grotere hoek je polarisatie gebruikt (en de meningen zijn redelijk verschillend of je dat wil), is vignetering een gevaar. Ga voor slim filters. Zelf gebruik ik de pro1d van HOYA, weinig lichtverlies (halve stop) en erg bescheiden qua formaat en dus geen vignetering voor de lens waar ik deze meestal voor gebruik (FA 24mm).

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2011, 17:02:02 »
Was wel van plan de DA* mee te nemen inderdaad voor de wa en zoom, heb namelijk niks anders in die range
aan een prime  ;)
En goed, niet gelet daarbij op de grote en de filters erop....

De zonnekappen gaan er dan zeker op natuurlijk.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2011, 16:16:37 »
Welke filters zouden aan te raden zijn voor de DA*16-50 en de DA43 hierin?
Ga binnenkort naar Florida en daar "schijnt" nog weleens de zon te schijnen en zee te zijn  :D

Al een hoop reacties en inzichten, leuk!

Richting de zee zal je weinig problemen hebben met objecten in beeld, een ND Grad zal dan wel een uitkomst kunnen bieden omdat je bij zeezichten juist wel het onderscheid kan maken tussen het lichte en donkere deel in je beeld.

Maar over het algemeen zal een polariser de eerste keuze zijn en als er echt veel licht is overdag een ND-filter. Als je zelfs bij ISO 100 nog een knipperende sluitertijd ziet op f2.8 (16-50mm) of f1.9 (FA 43mm) dan kan je of gaan knijpen met je diafragma of je kan een ND-filter gaan gebruiken om wat stops te verliezen. Een ND4 verlies je 2 stops mee en een ND 8 verlies je 3 stops meee. Meestal kan je die filters stacken om nog meer stops te verliezen maar wel opletten voor vignettering dan.

Ik gebruik mijn pola als veredeld ND-filter, meestal is 1 stop verlies wel voldoende en anders diafragmeer ik een beetje. Heb dit jaar met mijn 30mm f1.4 al meegemaakt dat ik naar f2 moest in de volle zon en dat zal in Florida of nog dichter bij de evenaar alleen maar erger worden.

Mijn advies, investeer het meeste geld in een goede polariser. Die ga je het meeste gebruiken.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2011, 16:09:19 »
Ga binnenkort naar Florida en daar "schijnt" nog weleens de zon te schijnen en zee te zijn  :D

Ja een lastige, want die 16-50 heeft 77mm filters nodig en die zijn duur. Een kwestie van opletten bij het kopen van lenzen. Volgens mij heeft de 43mm en de 70mm die je hebt beide 49mm filters nodig. Die kun je dus combineren. Neem je die grote knoepert mee, dan een 77mm polafilter.

Koop je Hoya dan blijft het geld in "eigen" kring.
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2011, 16:13:02 door RonHendriks »

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2011, 16:08:47 »
Aan de kust zou ik toch geneigd zijn om even wat testbelichtingen te maken om te zien of UV misschien toch zinvol is. Vanwege de reflecties zou ik een pol in de tas zeker aanraden. Zonnekap is aan het strand sowieso verplicht.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2011, 16:06:42 »
Polarisatiefilter is wel handig en gebruik ik op zeer zonnige locaties bijna onafgebroken.

ND-filter kan ook zulke locaties ook handig zijn omdat je anders wel eens te maken kan krijgen met de kortste sluitertijd van je camera als je wilt schieten op grote diafragma's.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2011, 15:41:50 »
Kenko weg zetten als niet goed terwijl je Hoya neerzet als goed is wat vreemd natuurlijk. De huidige digitale lijn van Kenko is gewoon gelijk aan die van Hoya. Niet zo vreemd omdat Hoya en Kenko uit dezelfde Hoya-fabrieken komen.
Ik moet dat inderdaad even nuanceren. Mijn (slechte) ervaring met Kenko is al wat langer geleden. Inmiddels maakt de merknaam Kenko naar ik begrepen heb deel uit van het Hoya concern en worden ze alleen in Japan nog onder die naam verkocht, hoewel ik ze ook wel hier aangeboden zie (bij onze vrinden in Beuningen bv.). Concreet was mijn Kenko probleem met een aantal Polfilters waarbij de klemring te hard in de vatting was gedraaid waardoor er snel kleine barstjes in de rand ontstonden. Ver buiten het beeldveld en niet zichtbaar in het beeld maar het is toch niet netjes en als dan bij verschillende producten met dezelfde naam optreedt, geeft dat te denken. Met Hoya, ook de goedkopere, heb ik trouwen nooit problemen gehad of zelfs gehoord.
Ansel Adams

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2011, 15:34:52 »
Je hoort en leest heel veel voor-en nadelen van een UV filter;

tegenstanders beweren dat UV filters op hedendaagse digitale toestellen totaal overbodig zijn
omdat zij ultra moderne sensors hebben
+ je kan met fotobewerkingssoftware heel veel zaken in een handomdraai (lees muisklik) toepassen.

voorstanders zweren bij alle oppergoden dat zo'n UV filter verplicht bij de accessoires moet horen
omdat je hiermee je vaak veel te duur glaswerk beschermt.

Ik heb slechts één filter, een circular polarizer welke ik gebruik om zowel indoor als outdoor het glimmende
koetswerk van supersnelle bolides te fotograferen.
Eventueel tijdens een zomervakantie waar een zon, zee en strand combinatie geldt OF tijdens de wintersportvakantie. 

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2011, 15:08:34 »

Goede filters zijn relatief duur maar dat mag je niet zonder meer omkeren. Goede merken zijn de betere series van Hoya (...) en B&W (€€€€€€€€). Niet goede filters zijn HAMA, kenko en merkwaardig genoeg Toshiba.

Kenko weg zetten als niet goed terwijl je Hoya neerzet als goed is wat vreemd natuurlijk. De huidige digitale lijn van Kenko is gewoon gelijk aan die van Hoya. Niet zo vreemd omdat Hoya en Kenko uit dezelfde Hoya-fabrieken komen.

Op het gebied van filters overigens Marumi niet vergeten, de CPL-filters zijn erg goed en zijn een match voor de duurdere filters van B&W en mogelijk zelfs beter. Ik heb zelf een Marumi DHG Super Circular met een keiharde en vuilwerende coating. De DHG-lijn van Marumi is overigens ook goed maar met de Super-lijn heb je net wat betere coatings.
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2011, 15:14:51 door EricR »

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2011, 15:00:09 »
ik heb een aantal polfilters in verschillende maten en voor elk objectief een UV filter dat ik er eigenlijk alleen opzet als ik in een stoffige of regenachtige omgeving moet werken. Voor algemene bescherming heeft het betrekkelijk weinig zin, voor UV bescherming al helemaal niet tenzij je hoog in de bergen gaat knippen. Verder heb ik nog een cokin setje met effectfilters die ik niet gebruik en een schoenendoos vol  met zwart/wit filters in uiteenlopende kleuren in de maten 39 en 49 mm maar die komen nog maar zelden buiten  ;)

Goede filters zijn relatief duur maar dat mag je niet zonder meer omkeren. Goede merken zijn de betere series van Hoya (...) en B&W (€€€€€€€€). Niet goede filters zijn HAMA, kenko en merkwaardig genoeg Toshiba.
Ansel Adams

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2011, 14:49:24 »
Ik ben ook afgestapt van het gebruik van UV filters. Volgens mij is de coating van de buitenste lens zodanig goed, dat dit genoeg bescherming biedt tegen vuil ed. Uiteraard is het natuurlijk wel zaak om de lens goed stofvrij te houden  8)
Overigens zou ik niet graag zonder een pola filter door het leven willen gaan. Ik vind het voor buitenopnames een onmisbare aanvulling!

Groet, Dick

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2011, 14:00:39 »
Ik sluit me helemaal bij het betoog van EricR aan.
Daar heb ik niets aan toe te voegen.

Groeten,
Ruurd