Auteur Topic: Macro-converter  (gelezen 2770 keer)

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Macro-converter
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2011, 19:13:28 »
LEUK?? Gewoon heel mooi!
dank u!
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2011, 19:13:28 »

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2011, 17:17:19 »
Zelf heb ik wat met zo'n converter + M 50 1.7 wat leuke platen geschoten: https://picasaweb.google.com/lh/photo/Ld8JwIT8_YmU49y_SKrk0Q?feat=directlink

Het nadeel is gewoon dat de scherptediepte erg klein is.

LEUK?? Gewoon heel mooi!
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2011, 10:45:19 door Kees SC »

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2011, 10:50:21 »
Zelf heb ik wat met zo'n converter + M 50 1.7 wat leuke platen geschoten: https://picasaweb.google.com/lh/photo/Ld8JwIT8_YmU49y_SKrk0Q?feat=directlink

Het nadeel is gewoon dat de scherptediepte erg klein is.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2011, 10:32:33 »
Ik zal dit weekend is wat fotootjes maken met de converter en de 50mm......

Wait and see en dan pas oordelen 8)

gnodde

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2011, 00:22:58 »
Ik geloofde er destijds gewoon niet in.

Dat dacht ik eerst ook van die macro-voorzetlenzen, maar nadien heb ik toch mooie foto's met die voorzetjes gezien hier op het forum...
Zolang je niet hoeft te croppen o.i.d. is de kwaliteit best te pruimen.

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2011, 21:44:03 »
Citaat van: ASAHIFLEX
Ik heb ook exact zo'n converter, echter nooit serieus uitgeprobeerd. Geef maar een gil als je hem gratis wilt uitproberen.

Herkenning...
Serieus: ik ben er zelfs nooit aan begonnen.
Ik geloofde er destijds gewoon niet in.

Maar ieder zijn/haar meug... Als iemand anders het wel bevalt: :toppie:
En wat de foto's betreft: Ik kijk naar de inhoud ervan en naar een aantal technische aspecten.
Niet waar mee die gemaakt is, tenzij er met simpele middelen een veel beter resultaat haalbaar is.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2011, 00:25:48 door asplx »

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2011, 21:37:41 »
hier nog wat foto's;

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=39.0

op zich werkt het prima

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

asplx

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2011, 13:23:33 »
Nou nou, je was toen (zie draadje van Koos) een stuk positiever. En ik begreep dat je die converter ook niet moet gaan combineren met iets anders dan een (standaard) lens. De foto in dat draadje was in ieder geval niet niks!

Ik heb op de beurs in Doetinchem een Vivitar macro-converter gescoord met A-contacten voor nog geen tientje. Zal het eens proberen, maar om zonder meer te zeggen dat het aanbod op MP niets is gaat me wat te ver.

Je begrijpt me verkeerd, Kees.
Ik vind die foto prachtig en hoe die genomen is is in principe bijzaak.

De eerste kennismaking met de macroconverter dateert van 30 jaar terug. Toen gebruikte ik nog alleen het balgapparaat en was aan het uitkijken naar een macro-objectief. Naderhand ben ik een macro-zoom gaan gebruiken en ook daar kun je hele leuke dingen mee. Maar ik heb al die jaren mijn zinnen gezet op een echt macro-objectief.
De macro-converter heb ik - wederom alleen voor mijzelf - geen volwaadig alternatief gevonden.

Ik heb jarenlang een panagor macro-zoom gebruikt, totdat ik een echt macro-objectief kon aanschaffen.
Het is een vorm perfectionisme die ik al jaren in me heb.
Dat zijn keuzes, waar je voor gaat.

Daarmee misgun ik niemand zijn/haar macro-converter en wens iedereen zijn/haar plezier er mee, maar het is niet míjn keuze. Dat houdt geen waarde-oordeel in over wat een ander heeft en gebruikt. En als je daar bovendien lekker goedkoop aan kunt komen is dat helemaal prachtig en van harte gegund. Ik let zelf ook op koopjes.

Ik heb mijn keuze voor een macro-objectief bepaald door de ervaingen met het gebruik van de balg. Hele mooie mogelijkheden, maar ook bepaalde beperkingen. Em voor de fotografie die wil doen, niet altijd gechikt. En dat is ook míjn twijfel altijd geweest bij de macro-convertor: Een sterk(er) koker-effect, of tewel een beperkte beeldhoek.

Kun je hier wat mee?

Groeten,
Ruurd

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2011, 07:12:04 »
heren, bedankt voor alle info. Ik ga toch maar weer doorsparen voor de 100mm macro  ::)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2011, 06:57:25 »
Interessant om te lezen, Mike.

Deze converter werd mij in een lang verleden ook al eens voorgesteld en aangezien ik tóen al inzette op een echt mactro-objectief, heb ik er nooit serieus aandacht meer aan besteed.
Gezien de resultaten van anderen ben ik nog eens gaan kijken, maar aangezien ik al 2 macro- objectieven heb - 55 mm en 90 mm, beide Panagor - verder geen aandacht meer aan geschonken.
Terechte keuzes geweest, naar nu blijkt, want door jouw toelichting is mij nu de werking duidelijk.

Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.
Ook nu blijkt dat wel weer....

Dank je voor je informatie.

Groeten,
Ruurd

Nou nou, je was toen (zie draadje van Koos) een stuk positiever. En ik begreep dat je die converter ook niet moet gaan combineren met iets anders dan een (standaard) lens. De foto in dat draadje was in ieder geval niet niks!

Ik heb op de beurs in Doetinchem een Vivitar macro-converter gescoord met A-contacten voor nog geen tientje. Zal het eens proberen, maar om zonder meer te zeggen dat het aanbod op MP niets is gaat me wat te ver.

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2011, 23:27:59 »
Interessant om te lezen, Mike.

Deze converter werd mij in een lang verleden ook al eens voorgesteld en aangezien ik tóen al inzette op een echt mactro-objectief, heb ik er nooit serieus aandacht meer aan besteed.
Gezien de resultaten van anderen ben ik nog eens gaan kijken, maar aangezien ik al 2 macro- objectieven heb - 55 mm en 90 mm, beide Panagor - verder geen aandacht meer aan geschonken.
Terechte keuzes geweest, naar nu blijkt, want door jouw toelichting is mij nu de werking duidelijk.

Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.
Ook nu blijkt dat wel weer....

Dank je voor je informatie.

Groeten,
Ruurd

newmikey

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2011, 16:19:20 »
http://link.marktplaats.nl/431508144

ik ken dit apparaatje niet en ben erg benieuwd naar de werking ervan en het resultaat dat het geeft. Iemand een idee? Kwestie van op je camera, lens erop en alles handmatig instellen neem ik aan?

grt,

Chris.

Had er één en was er redelijk tevreden over. Denk eraan als het een combinatie van een 2x teleconverter met een in lengte verstelbare tussenring.

Weet nog dat wat me de das omdeed het verlies aan licht was - de 2x converter kost je al 2 stops en de tussenring, afhankelijk van hoever deze "uitgeschoven" is nog een paar stops. Aangezien de meesten géén A-contactjes hebben wordt het moeilijk de juiste belichting te pakken te krijgen en omdat het zoekerbeeld aanmerkelijk donkerder wordt is scherpstellen ook al géén succesverhaal.

Die shots die wel gelukt waren ermee, waren erg mooi hoewel het verlies aan scherpte wel merkbaar was. Mijn advies: alleen als je een M50mm/1.7 er op will zetten, anders géén geld aan spenderen.

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2011, 16:15:13 »
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Macro-converter
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2011, 16:03:20 »
http://link.marktplaats.nl/431508144

ik ken dit apparaatje niet en ben erg benieuwd naar de werking ervan en het resultaat dat het geeft. Iemand een idee? Kwestie van op je camera, lens erop en alles handmatig instellen neem ik aan?

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |