Nou nou, je was toen (zie draadje van Koos) een stuk positiever. En ik begreep dat je die converter ook niet moet gaan combineren met iets anders dan een (standaard) lens. De foto in dat draadje was in ieder geval niet niks!
Ik heb op de beurs in Doetinchem een Vivitar macro-converter gescoord met A-contacten voor nog geen tientje. Zal het eens proberen, maar om zonder meer te zeggen dat het aanbod op MP niets is gaat me wat te ver.
Je begrijpt me verkeerd, Kees.
Ik vind die foto prachtig en hoe die genomen is is in principe bijzaak.
De eerste kennismaking met de macroconverter dateert van 30 jaar terug. Toen gebruikte ik nog alleen het balgapparaat en was aan het uitkijken naar een macro-objectief. Naderhand ben ik een macro-zoom gaan gebruiken en ook daar kun je hele leuke dingen mee. Maar ik heb al die jaren mijn zinnen gezet op een echt macro-objectief.
De macro-converter heb ik - wederom alleen voor mijzelf - geen volwaadig alternatief gevonden.
Ik heb jarenlang een panagor macro-zoom gebruikt, totdat ik een echt macro-objectief kon aanschaffen.
Het is een vorm perfectionisme die ik al jaren in me heb.
Dat zijn keuzes, waar je voor gaat.
Daarmee misgun ik niemand zijn/haar macro-converter en wens iedereen zijn/haar plezier er mee, maar het is niet
míjn keuze. Dat houdt geen waarde-oordeel in over wat een ander heeft en gebruikt. En als je daar bovendien lekker goedkoop aan kunt komen is dat helemaal prachtig en van harte gegund. Ik let zelf ook op koopjes.
Ik heb mijn keuze voor een macro-objectief bepaald door de ervaingen met het gebruik van de balg. Hele mooie mogelijkheden, maar ook bepaalde beperkingen. Em voor de fotografie die wil doen, niet altijd gechikt. En dat is ook
míjn twijfel altijd geweest bij de macro-convertor: Een sterk(er) koker-effect, of tewel een beperkte beeldhoek.
Kun je hier wat mee?
Groeten,
Ruurd